بازدید 23526

14 کشته و 17 زخمی در تیراندازی تروریستی در کالیفرنیا

پلیس هویت دو مظنون کشته شده تیراندازی خونین کالیفرنیا را «سید رضوان فاروق» 28 ساله و «تشفیین مالک» 27 ساله اعلام کرد. «رضوان فاروق» متولد آمریکا بوده و پس از شرکت در جشنی در مرکز منطقه‌ای اینلند-که یک سازمان خدمات اجتماعی است- اقدام به تیراندازی کرده است. در جریان شناسایی و تلاش برای دستگیری مظنونان، چند بمب شناسایی شد.
کد خبر: ۵۵۱۵۶۴
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۵ 02 December 2015
افراد مسلح در حمله‌ای که رسانه‌های آمریکایی ابتدا با تعبیر «تیراندازی دیوانه‌وار» از آن یاد کرده‌اند و حال مشخص شده که احتمالاً «اقدام تروریستی» بوده، حداقل 14 نفر را کشته و 17 نفر دیگر را زخمی کردند و از محل حادثه گریختند اما ساعاتی بعد شناسایی و در جریان دستگیری توسط کماندوهای پلیس آمریکا کشته شدند؛ حادثه‌ای که از سال 2012 تاکنون بی‌سابقه بوده و با واکنش مسئولان ارشد آمریکا همراه شده است.

به گزارش «تابناک»؛ تیراندازی در سالن کنفرانس یک مرکز خدمات اجتماعی واقع در سان برناردینو کالیفرنیا -در منطقه شرقی لس آنجلس- منجر به کشته شدن 14 نفر و زخمی شدن 17 نفر دیگر از مردم حاضر در این مرکز شد. گزارش‌ها نشان می‌دهد حال برخی مجروحان وخیم است و احتمال افزایش شمار کشته شدگان وجود دارد.


پلیس شهر سن برناردینو آمریکا در گزارش ابتدایی اعلام کرد یک تا سه نفر در این حادثه اقدام به تیراندازی کرده‌اند و بلافاصله عملیات گسترده‌ای برای شناسایی و دستگیری عاملان این جادثه آغاز شد. عاملان این حادثه که چهره‌شان را با نقاب پوشانده بودند و لباس نظامی بر تن داشتند، با خودروی شاسی بلند سیاه رنگ از محل حادثه گریخته‌ بودند.

صدها خودروی پلیس محدوده‌ای وسیع را محاصره کرده‌اند و نیروهای ویژه پلیس آمریکا موسوم به SWAT در این منطقه حضور یافته‌اند. این تمهیدات امنیتی همزمان با انتشار جزئیاتی از حادثه توسط پلیس تشدید شد که تاکید داشت، عاملان این حادثه به شدت مسلح بوده و ظاهراً جلیقه ضدگلوله بر تن داشته‌اند. شواهد نشان می‌دهد عاملان این حادثه به مسلسل و کلت کمری مسلح بوده‌اند و با برنامه قبلی اقدام به انجام این عملیات همزمان با برگزاری یک برنامه جمعی نموده‌اند.


در ادامه این حادثه، رییس پلیس سن برناردینو آمریکا تاکید کرد: «عملیات جستجو در ساختمان محل تیراندازی در سن برناردینو ادامه دارد. به این علت که مظنونان احتمالا متواری شده اند ما شماری از ساختمان های دولتی را در منطقه بسته ایم. حضور نیروهای پلیس در مکانهای مهم از جمله بیمارستان ها و مدارس افزایش یافته است. صدها نفر که در این حادثه جان بدر بردند به منطقه ای امن منتقل شده است و مصاحبه با آنها درباره حادثه آغاز شده است.»

وی درباره جزئیات ابتدایی که از حادثه مشخص شده، گفت: «اطلاعات اولیه نشان می‌دهد که عاملان تیراندازی از پیش برای این اقدام آماده شده بودند. تجهیزات و سلاحهایی که داشتند نشان می دهد که از پیش تدارک دیده بودند. آنها تفنگ های بزرگ داشتند نه سلاح کمری. ما در حال حاضر نمی دانیم دقیقا چه سلاحی داشتند ما در حال حاضر هیچ سلاحی نیز از آنها به دست نیاورده ایم.»


در ادامه این حادثه، پلیس کالیفرنیا از کشته شدن دو تن از مظنون تیراندازی در سن برناردینو خبر داد. یکی از دو مظنون کشته شده مرد و دیگری زن بوده است. مظنون سومی نیز در حین فرار دستگیر شده است. مطابق با تصاویر زنده‌ شبکه‌های تلویزیونی آمریکا، نیروهای ویژه پلیس ابتدا یک خودروی شاسی‌بلند سیاه رنگ را از چند جهت محاصره کرد و سپس یک منطقه مسکونی را در حصار خود قرار داد و در نهایت مورد یورش قرار دادند؛ عملیاتی اتفاقی که مشخص شد با محوریت نیروهای پلیس فدرال آمریکا -اف بی آی- به منظور دستگیری مظنونان احتمالی در منطقه ردلندز Redlands رخ داده است.

پلیس هویت دو مظنون کشته شده تیراندازی خونین کالیفرنیا را «سید رضوان فاروق» 28 ساله و «تشفیین مالک» 27 ساله اعلام کرد. «رضوان فاروق» متولد آمریکا بوده و پس از شرکت در جشنی در مرکز منطقه‌ای اینلند-که یک سازمان خدمات اجتماعی است- اقدام به تیراندازی کرده است. خبرگزاری رویترز از کالیفرنیا به نقل از این مقام پلیس اعلام کرد به نظر می رسد «رضوان فاروق» و «تشفین مالک»، تنها عاملان این تیراندازی باشند و انگیزه آنها هنوز مشخص نشده است.


رییس پلیس منطقه سن برناردینو در این باره گفت: «همزمان با بررسی این مکان افسران پلیس چند بمب مشکوک را شناسایی کردند و یکی از این بمب‌های مشکوک و فرایند خنثی سازی و پاکسازی این ساختمان بسیار طولانی شد. در بخش تحقیقات جنایی برخی اطلاعات و سرنخ‌ها به یک ساختمان مسکونی در شهر ردلندز منتهی شد. پس از آنکه این ساختمان را زیر نظر گرفتیم افسران پلیس یک خودرو را در حال ترک این ساختمان مشاهده و تعقیب کردند. این خودرو پس از تعقیب متوقف شد که این فرایند همراه با تیراندازی بود. در پی این تیراندازی دو مظنون کشته شدند. یکی از مظنونان مرد و دیگری زن بود. یک افسر پلیس نیز در این درگیری مسلحانه زخمی شد با این حال جراحت وی جدی نیست. هر دو مظنون که کشته شدند مسلح به سلاح های جنگی بودند. در طول تیراندازی فردی که در حال فرار از محل بود بازداشت شده است با این حال پلیس همچنان در حال بازجویی از وی است و ارتباط وی با حادثه تیراندازی هنوز مشخص نشده است.»

دیوید بودیچ افسر اف بی آی در منطقه لس انجلس نیز در ادامه گفت: «وجود بمب در این خانه و در ساختمان محل تیراندازی یکی از احتمال هایی است که دنبال می کنیم و قصد نداریم جان افسران خود را در این باره به خطر بیندازیم. این فرایند برای ما یک ماراتن است نه یک فرایندی که به سرعت حل و فصل شود. درباره این سئوال که این حادثه تروریستی بوده است یا خیر هنوز این یک احتمال است و ما هنوز نمی دانیم که این حادثه تروریستی بوده است یا خیر. ما در حال حاضر هیچ اطلاعاتی درباره ارتباط زن و مردی که در تیراندازی کشته شدند در دست نداریم.»


گروه مدافع حقوق مسلمانان در آمریکا موسوم به شورای روابط آمریکا و اسلام  CAIR در یک نشست خبری، تیراندازی کالیفرنیا را محکوم کرد. به گفته رئیس شورای مرکز روابط آمریکایی اسلامی در لوس آنجلس، فاروق و همسرش از صبح روز حمله به مجتمع بهزیستی ناپدید شده بودند و کسی از محل آنان اطلاعی نداشت.

در این نشست خبری، «فرحان خان» که «سید فاروق» برادر همسر اوست، به خاطر مشارکت این فرد در کشتار سان‌برناردینو به نمایندگی از طرف خانواده خود از خانواده قربانیان و مردم آمریکا پوزش خواست و در عین حال تاکید کرد از انگیزه برادر همسرش که حالا مشخص شده کارمند اداره بهزیستی محلی بوده، اطلاعی ندارد.


رئیس جمهور آمریکا در نخستین واکنشش به این حادثه -دقایقی پس از این حادثه- از عباراتی استفاده کرد که رد روشنی از یک حمله تروریستی در آن مشهود نبود. باراک اوباما گفت: «یک چیز معلوم است، اینکه ما در این کشور تیراندازی های مکرر جمعی داریم که در هیچ جای دیگر جهان نمونه ندارد. گام هایی هست که می‌توانیم برداریم، نه اینکه بتوانیم از همه این حوادث جلوگیری کنیم، بلکه اطمینان حاصل کنیم کمتر اتفاق می افتند.»

رییس جمهور آمریکا همچنین در گفتگویی با سی بی اس درباره حادثه تیراندازی کالیفرنیا گفت: «ما هنوز اطلاعات زیادی درباره این تیراندازی نداریم. نیروهای پلیس فدرال در حال حمایت از نیروهای پلیس محلی برای حل و فصل این ماجرا هستند. به نظر می رسد که این حادثه چندین تلفات داشته است. ما با قربانیان این حادثه و نیز خانواده های آنها همدردی می کنیم. چیزی که ما می دانیم تیراندازی ها در آمریکا تبدیل به روندی شده است که ما در کشورهای دیگر شاهد آن نیستیم و تنها در آمریکا چنین چیزی روی می دهد. به طور قطع اقداماتی وجود دارد که ما می توانیم برای جلوگیری از این گونه حوادث صورت دهیم که از جمله آنها تغییر قوانین مربوط به حمل سلاح است و بررسی های دقیق تر مربوط به سابقه افراد است.»

وی ادامه داد: «ما درباره افراد قوانین منع سوار شدن بر هواپیما داریم اما همین افراد می توانند سلاح به دست بگیرند و در خیابانهای آمریکا تیراندازی کنند و ما هیچ کاری نمی توانیم در برابر آنها صورت دهیم. این قوانینی است که باید تغییر کند. من امیدوارم که بتوانیم این تیراندازی ها را متوقف کنیم. ما درباره این حادثه هنوز اطلاعات زیادی نداریم با این حال می دانیم که اقداماتی هست که می توانیم برای افزایش امنیت مردم آمریکا صورت دهیم. ما باید در سطح هر دو حزب اصلی آمریکا و نیز در همه سطوح دولتی برای حل این مشکل اقدام کنیم. چرا که این حملات به این شکل و با این تناوب تنها درآمریکا روی می دهد.»

جری براون فرماندر ایالت کالیفرنیا نیز ضمن همدردی با قربانیان حادثه و بستگان آنها و همه کسانی که از حادثه متاثر شده اند گفت که کالیفرنیا از هیچ تلاشی برای به مجازات رساندن مسببان فروگذار نخواهد کرد. پرچم ها در مجلس ایالتی کالیفرنیا به حال نیمه برافراشته در آمده است.

برخی رسانه‌ها حادثه تیراندازی در شهر برناردینو را مشابه حوادث تروریستی پاریس اعلام کرده اند. این حمله بزرگترین حادثه تیراندازی در آمریکا پس از واقعه سال 2012 است که در تیراندازی یک مدرسه ابتدایی در سندی هوک 20 دانش آموز و شش نفر از کارکنان مدرسه کشته شدند. بنابر اعلام منابع امنیتی آمریکایی، این حادثه «دست کم تروریست داخلی» بوده است.

این تیراندازی کمتر یک هفته بعد از تیراندازی در یک کلینیک تنظیم خانواده در کلرادو اسپرینگز که طی آن حادثه ۳ نفر کشته و ۹ نفر زخمی شدند، روی می‌دهد. مهاجم آن حادثه دستگیر شد و ظاهرا انگیزه شان مخالفت با سقط جنین بوده است. مقامات امنیتی آمریکا، از حادثه کلرادو اسپرینگز با تعبیر «تروریسم داخلی» یاد کرده بودند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی