بازدید 37696

توصیه «هاکان فیدان» به اردوغان درباره نحوه برخورد با پوتین

طی چند روزی که از واقعه سقوط هواپیمای جنگنده روسیه توسط ترکیه می گذرد، اخبار و گزارش های فراوانی درباره این موضوع و ابعاد و جنبه های مختلف آن منتشر شده است. در این میان، یک روزنامه صهیونیستی، از توصیه های محرمانه رئیس دستگاه اطلاعات ترکیه به رئیس جمهور این کشور درباره نحوه برخورد با روسیه خبر داده است.
کد خبر: ۵۵۰۶۵۱
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۷ 28 November 2015
توصیه «هاکان فیدان» به اردوغان درباره نحوه برخورد با پوتینطی چند روزی که از واقعه سقوط هواپیمای جنگنده روسیه توسط ترکیه می گذرد، اخبار و گزارش های فراوانی درباره این موضوع و ابعاد و جنبه های مختلف آن منتشر شده است. در این میان، یک روزنامه صهیونیستی، از توصیه های محرمانه رئیس دستگاه اطلاعات ترکیه به رئیس جمهور این کشور درباره نحوه برخورد با روسیه خبر داده است.

به گزارش «تابناک»، روزنامه هاآرتص در مطلبی به موضوع تنش های اخیر در روابط روسیه و ترکیه بر سر سرنگونی جنگنده «سوخو 24» روسیه پرداخته و از دیدگاه هاکان فیدان، رئیس دستگاه اطلاعات ترکیه درباره این موضوع سخن گفته است. به نوشته این روزنامه، هرچند فیدان اعتقاد داشته ، باید جلوی افزایش تنش ها با مسکو را گرفت، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، مسیر مورد نظر خود را در پیش گرفته است.

هاآرتص می نویسد، هم اکنون فیدان مسئولیت اصلی برنامه ریزی نظامی و دیپلماتیک را در ترکیه بر عهده دارد و بر خلاف اردوغان، بیش از آنکه دیدگاهی ایدئولوژیک به مسائل بین المللی داشته باشد، دارای رویکردی عملگرایانه است. با وجود این، این بدان معنا نیست که وی حرف آخر را در موضوعات دیپلماتیک می زند.

در این مطلب به نقل از منابعی در ترکیه آمده که در پی سرنگونی جنگنده روسیه و موضع گیری شدید ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه درباره این موضوع، فیدان به اردوغان توصیه کرده بود، جلوی توسعه بحران در روابط با روسیه را بگیرد و به اظهارات پوتین مبنی بر اینکه ترکیه از داعش حمایت می کند، واکنش شدید نشان ندهد.

این منابع همچنین می گویند در پی واقعه اخیر، فیدان گفت و گوهایی «صریح» با مقامات ارشد اطلاعاتی روسیه داشته به آن ها وعده داده که در آینده، همکاری های بهتری میان طرفین در موضوعات مرتبط با سوریه صورت بگیرد.

با وجود این، اردوغان در موضع گیری های خود پس از این واقعه، اعلام کرد که آنکارا به سبب سرنگونی هواپیمای روسی عذرخواهی نخواهد کرد. وی حتی از این هم فراتر رفته و گفت، این روسیه است که باید به دلیل آنچه وی نقض حریم هوایی ترکیه خوانده، از آن ها عذرخواهی کند. وزیر خارجه ترکیه نیز اظهار داشت کشورش دلیلی برای عذرخواهی نمی بیند، زیرا در این ماجرا محق بوده است.

هاآرتص می افزاید، ترکیه عذرخواهی بکند یا نکند، مسلم آن است که از حالا تا مدتی طولانی، وارد یک مسیر تقابلی با روسیه شده است. همزمان، متحدان آمریکایی و اروپایی ترکیه نیز به این کشور بدبین هستند، زیرا معتقدند اردوغان به جای مبارزه با داعش، تمرکز خود را بر مبارزه با کردها قرار داده است. به این ترتیب، مسأله اصلی در واقع این است که ترکیه با اقدامات خود، نقشی مخرب را در مبارزه بین المللی علیه داعش بازی می کند و در عین حال، مواضعی اتخاذ می کند که در این موضوع تأثیرگذار است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی