بازدید 43160

خنجر از پشت یک کشور عربی دیگر بر تن جهان اسلام

این روزها زیاد از عبارت خنجر از پشت زدن در ادبیات بین الملل استفاده می شود؛ اصطلاحی که بر خیانت دولتی که انتظار خیانتش نمی رود دلالت می کند. در روزهای گذشته، ولادیمیر پوتین سرنگون شدن هواپیمای روسی توسط ترکیه را خنجر از پشت نامید و اکنون شیخ نشین امارات همین اقدام را در قبال جهان اسلام و هم کیشان مسلمان خود انجام داده است.
کد خبر: ۵۵۰۵۵۴
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۰ 28 November 2015
خنجر از پشت یک کشور عربی دیگر بر تن جهان اسلامدر شرایطی که اکنون مدت هاست کشورهای اروپایی نیز مشغول بازنگری در سیاست های خود علیه رژیم اسرائیل به دلیل جنایت های این رژیم علیه فلسطینی ها هستند، دولت های عربی رویکردی متناقض و مزورانه را در این زمینه در پیش گرفته اند. اخبار منتشره درباره افتتاح دفتر نمایندگی رژیم اسرائیل در امارات، نشانه ای در تأیید همین امر است.

به گزارش «تابناک» به نقل از پایگاه خبری «میدل ایست آی»، رژیم اسرائیل قصد دارد، یک دفتر نمایندگی دیپلماتیک در امارات متحده عربی افتتاح کند؛ دفتری که نخستین حضور رسمی تل آویو در ابوظبی خواهد بود.

باراک راوید روز جمعه در گفت و گو با «هاآرتص» فاش کرد که دوری گلد، مدیرکل وزارت خارجه رژیم اسرائیل، اخیراً برای نهایی کردن جزئیات مربوط به این موضوع، به ابوظبی سفر کرده است. از سال 1996 که دفاتر تجاری رژیم اسرائیل در قطر و عمان افتتاح شد، این نخستین حضور این رژیم در منطقه خلیج فارس به شمار می رود.

قطر و عمان در سال 2000 و اندکی پس از آغاز انتفاضه دوم فلسطینی ها، دفاتر رژیم اسرائیل را تعطیل کردند و این رژیم تاکنون حضور رسمی در منطقه نداشته است. گلد روز سه شنبه برای سفری سه روزه جهت شرکت در اجلاس آژانس بین المللی انرژی های تجدیدپذیر (IRENA) به ابوظبی رفته بود.

البته این دفتر نمایندگی، در اصل در آژانس مذکور به ثبت خواهد رسید و نه خود ابوظبی و این بدان معناست که دفتر مذکور، کارکرد سفارتخانه نخواهد داشت. با وجود این، مقامات اسرائیلی درباره اهمیت این موضوع به اظهارنظر پرداخته اند. یک مقام اسرائیلی که نخواسته نامش فاش شود، درباره این موضوع به فایننشال تایمز گفته: «ما هرگز یک دفتر دائمی در خاک امارات نداشته ایم؛ اما این هم یک سفارتخانه در امارات به شمار می رود».

آژانس انرژی های تجدیدپذیر در پایگاه اینترنتی خود اعلام کرده، یک سازمان بین المللی است که بر اساس اصل همکاری های بین المللی فعالیت می کند. این سازمان در سال 2009 تأسیس شده و رژیم اسرائیل از اینکه مقر آن در امارات باشد، حمایت کرده بود؛ مشروط بر اینکه مقامات اسرائیلی بتوانند آزادانه در جلسات آن شرکت کنند.

از آن زمان به بعد، با وجود اینکه مقامات اسرائیلی قانوناً اجازه ورود به امارات را نداشتند، برای شرکت در اجلاسیه های این سازمان به این کشور سفر می کردند. با وجود این، پس از آنکه در سال 2010 یک مقام جنبش حماس در دبی ترور شد، مقامات اماراتی موساد را به این اقدام تروریستی متهم کردند. این امر به تنش هایی در روابط دو طرف منجر شد، ولی از سال 2014، حضور وزرای اسرائیلی در جلسات آژانس انرژی های تجدیدپذیر از سر گرفته شد.

هرچند مشخص نیست، دفتر نمایندگی رژیم اسرائیل چه زمانی افتتاح خواهد شد، هاآرتص خبر داده که آخرین آماده سازی ها برای این امر در دست انجام است. به هر ترتیب، این امر نشانه ای از آن است که روابط رژیم اسرائیل و امارات طی سال های اخیر تا چه حد نزدیک شده است.

در همین راستا، در ماه دسامبر، میدل ایست آی از برقراری یک خط پروازی محرمانه میان تل آویو و ابوظبی خبر داد. تحلیلگران حدس می زنند که این خط پروازی، به عنوان وسیله ای جهت تسهیل ارتباطات اطلاعاتی در عالی ترین سطح میان طرفین نقش آفرینی می کند.

همین سایت در ماه فوریه خبر داد که یک سیستم رهگیری و جاسوسی گسترده در ابوظبی برقرار شده که توسط یک شرکت اسرائیلی ـ که شماری از افسران نظامی و اطلاعاتی در آن فعال اند ـ نصب و راه اندازی شده است.

اسناد ویکی لیکس نیز بر روابط نزدیک امارات و رژیم اسرائیل دلالت دارد. یک سند مربوط به سال 2009 نشان می دهد که شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر خارجه امارات، روابط صمیمانه ای با زیپی لیونی، وزیر خارجه پیشین رژیم اسرائیل داشته است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار