بازدید 32892
کیوسک بین‌المللی «تابناک»؛

اظهارنظر پوتین درباره اردوغان/ واکنش روسیه به انتشار یک فایل صوتی

ابراز تمایل نخست وزیر ترکیه به همکاری با روسیه برای کاستن از تنش ها، تأکید رئیس جمهور ترکیه بر عدم حمایت از تروریسم، اظهارنظر ولادیمیر پوتین درباره اردوغان و دلیل خیانتکارانه دانستن اقدام ترکیه، دیدگاه روسیه درباره صدای منتشره مربوط به هشدار جنگنده های ترکیه و بررسی نحوه واکنش روسیه به اقدام ترکیه، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات بین المللی را به خود اختصاص داده است.
کد خبر: ۵۵۰۲۹۲
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۰ 27 November 2015
اظهارنظر پوتین درباره اردوغان/ واکنش روسیه به انتشار یک فایل صوتیابراز تمایل نخست وزیر ترکیه به همکاری با روسیه برای کاستن از تنش ها، تأکید رئیس جمهور ترکیه بر عدم حمایت از تروریسم، اظهارنظر ولادیمیر پوتین درباره اردوغان و دلیل خیانتکارانه دانستن اقدام ترکیه، دیدگاه روسیه درباره صدای منتشره مربوط به هشدار جنگنده های ترکیه و بررسی نحوه واکنش روسیه به اقدام ترکیه، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات بین المللی را به خود اختصاص داده است. 

به گزارش «تابناک»، امروز نیز بخش مهمی از مطالب مطبوعات و رسانه های بین المللی، به تنش ها در روابط روسیه و ترکیه اختصاص دارد. احمد داوداوغلو، نخست وزیر ترکیه، با انتشار مطلبی در روزنامه «تایمز» انگلیس، از تمایل کشورش به همکاری با روسیه برای کاستن از تنش ها میان طرفین سخن گفته است. در این مطلب آمده این کشور با روسیه و متحدان خود همکاری خواهد کرد تا تنش هایی که در پی سرنگونی یک جنگنده روسیه میان دو کشور به وجود آ‌مده، کاهش پیدا کند. داود اوغلو همچنین نوشت، گفت و گوها میان دو طرف درباره این حادثه در جریان است. وی افزود: «مذاکرات لازم در این زمینه در حال برگزاری است. ما به اقدامات لازم برای دفاع از قلمرو خود ادامه خواهیم داد. با وجود این، ترکیه با روسیه و متحدان خود همکاری خواهد کرد تا این تنش ها آرام شود». 

*****

از سوی دیگر، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، در گفت و گو با شبکه خبری «فرانس 24» در واکنش به اتهامات مطرح علیه دولتش مبنی بر حمایت از تروریسم، گفته در صورت اثبات همکاری های اقتصادی و تجارت با تروریست ها، از سمت خود استعفا می کند. وی در پاسخ به پرسشی درباره هدف قرار گرفتن هواپیمای روسی و احتمال درگرفتن جنگ بین دو کشور روسیه و ترکیه مدعی شد: «هواپیمای روسی وارد حریم هوایی ترکیه شده و به هشدارها توجه نکرده بود». اردوغان مدعی شد، برای تماس تلفنی با ولادیمیر پوتین بارها تلاش کرده، اما رئیس جمهور روسیه حاضر به گفت و گو با وی نشده است. وی در ادامه اظهار داشته، روسیه در حال حاضر هماهنگ با حکومت سوریه عمل می کند و از آن حمایت می کند و ایران نیز به همین ترتیب از حکومت سوریه حمایت می کند.

*****

در مقابل، پوتین گفته مسکو برنامه‌ای برای دخالت در سرنوشت رئیس جمهور ترکیه ندارد. به نوشته خبرگزاری «ایتارتاس»، وی در یک کنفرانس مشترک خبری همراه با فرانسوا اولاند، همتای فرانسوی خود، در پاسخ به این سوال که آیا اردوغان باید استعفا کند، گفت: «این مسئله به هیچ وجه به ما مربوط نیست. این مسئله به مردم ترکیه مربوط است». پوتین گفت متأسف است که مقامات ترکیه «با بی‌فکری و حماقت» سطح بی‌سابقه روابط با روسیه را که در ده سال گذشته به دست آمده بود، از بین بردند. وی در این زمینه گفته: «ما ترکیه را نه تنها یک کشور همسایه، که یک کشور دوست و تقریباً یک کشور متحد فرض می‌کردیم. جای تأسف است که روابطی که در ده سال گذشته به دست آمد، با این بی‌فکری و حماقت از بین رفت». 

*****

شبکه خبری «بی بی سی» بخش دیگری از اظهارات پوتین در کنفرانس مطبوعاتی مذکور را بازتاب داده که گفته: «هواپیمای ما مجهز به سامانه دفاع از خود نبود، زیرا اصلاً انتظار نداشتیم که هدف حمله ترکیه قرار بگیریم و برای همین، حمله ترکیه را خیانتکارانه تلقی می کنیم». وی در پاسخ به سؤالی درباره مطرح شدن موضوع ترکیه در گفت و گوهایش با اولاند گفت» «ترکیه عضو ناتو است و فرانسه نیز عضو ناتو است و برای همین نیز ما موضع فرانسه را در چنین اوضاعی درک می کنیم. با این حال، آقای رئیس جمهور (اولاند) همدردی خود را در خصوص این فاجعه ابراز کردند». وی ادامه داد نیروهای سوریه با حمایت هوایی نیروهای روسیه حملات خود را در منطقه ای که هواپیما سقوط کرده بود، شدت دادند. 

*****

در همین حال، خبرگزاری «آسوشیتدپرس» واکنش روسیه به انتشار صدایی که گفته می شود مربوط به هشدار جنگنده های ترکیه به «سوخو-24» روسی است را بازتاب داده است. سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه صدای ضبط شده درباره هشدار به جنگنده روسی را مانند صدها کلیپ موجود بر روی اینترنت، غیر واقعی و ساختگی دانسته است. ماریا زاخارووا اظهار داشته: «صداهای ضبط شده بسیاری بر روی اینترنت قرار داده شده است. برخی کلیپ ها در این زمینه جالب هستند؛ برخی حتی خنده دارند. صدای ضبط شده هشدار که از سوی ترکیه منتشر شده، ساختگی و از این دست کلیپ هاست و هیچ ارزشی ندارد. من حتی نمی خواهم در مورد آن صحبت کنم». وی افزوده: «ما منتظر اظهار نظر ترکیه هستیم. یا تأیید کند که از شورشیان سوریه دفاع می کند و یا بگوید کاری با آن ها ندارد». 

*****

در نهایت، شبکه خبری «سی ان ان» به بررسی نحوه واکنش روسیه به اقدام اخیر ترکیه پرداخته است. بر اساس این گزارش، هرچند روسیه در زمان سقوط جنگنده خود عصبانی شد و اعلام کرد، در این زمینه هر کاری که بتواند انجام می دهد و دیمیتری مدودیف، نخست وزیر این کشور نیز اعلام کرد، تا دو روز آینده فهرست اقدامات روسیه را علیه ترکیه نهایی و اعلام خواهد کرد، اما به رغم پایان دادن روسیه به همکاری با ترکیه در زمینه مبارزه با داعش، بعید به نظر می رسد شاهد عکس العمل نظامی این کشور علیه ترکیه باشیم و قطعاً این عکس العمل، اقتصادی و دیپلماتیک خواهد بود». این در حالی است که تاکنون، ترکیه و روسیه روابط خیلی خوبی در زمینه های مختلف، به ویژه در زمینه اقتصادی داشته اند. 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار