بازدید 10618

پوتین: منتظر عذرخواهی ترکیه هستیم

رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد، رهبران ترکیه عمدا تلاش می‌کنند تا روابط مسکو و آنکارا را به بن‌بست بکشانند.
کد خبر: ۵۵۰۲۱۹
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۹ 26 November 2015
رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد، رهبران ترکیه عمدا تلاش می‌کنند تا روابط مسکو و آنکارا را به بن‌بست بکشانند.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از رویترز، ولادیمیر پوتین می‌گوید که رهبران ترکیه عمدا تلاش میکنند روابط مسکو-آنکارا را به بن بست بکشانند. 

رئیس‌جمهوری روسیه در موضع‌گیری جدید خود در خصوص سرنگونی جنگنده سوخو24 روسی برفراز سوریه توسط جنگنده‌های اف 16 ترکیه گفت: این اقدامی غیرقابل توجیه و خنجری فریب‌کارانه بود که از پشت خوردیم؛ آن هم از کسانی که تصور می‌کردیم شرکای ما و متحدان ما در مبارزه علیه تروریسم هستند.

بنا بر اعلام خبرگزاری «تاس» روسیه، پوتین این اظهارات را در مراسم دریافت استوارنامه‌های سفرای تازه منصوب شده خارجی در مسکو مطرح کرده است.

وی در این مراسم گفت: به نظر می‌رسد دولت ترکیه عمدا تلاش می‌کند تا روابط میان دو کشور را به بن‌بست بکشاند. ما از این بابت متأسفیم.

پوتین با اشاره به تجارت غیرقانونی با تروریست‌های داعش،‌ همچنین تأکید کرد: برخی برای تروریست‌ها پوشش ایجاد کرده‌اند و به این کار خود ادامه می‌دهند؛ پوششی برای تجارت غیرقانونی نفت، انسان‌ها، مواد مخدر، آثار هنری و نیز تجارت تسلیحات با تروریست‌ها و همچنان نیز به کسب صدها میلیون و میلیاردها دلار سود حاصل از این تجارت ادامه می‌دهند.

رئیس‌جمهور روسیه ادامه داد: انفعال برخی کشورها و بعضا همدستی مستقیم برخی دیگر در مسئله تروریسم و گسترش آن، منجر به ایجاد پدیده‌ای کابوس‌وار نظیر داعش شده است. تهدیدات جهانی همگی اول و آخر به مسئله تروریسم مرتبط می‌شود. هر تلاشی برای نادیده گرفتن اقدامات تروریست‌ها نوعی همدستی در جنایات آنها است.

وی در ادامه با اشاره به سرنگونی جنگنده روسی توسط ترکیه و این مسئله که مسکو منتظر عذرخواهی مقامات عالیرتبه ترکیه است، گفت: این اتفاق نه در عقل سلیم می‌گنجد و نه در قالب قوانین بین‌المللی. هواپیمای ما در خاک سوریه سرنگون شده است. آنکارا هنوز بیانیه روشنی در این خصوص صادر نکرده و یا پیشنهادی برای پرداخت غرامت و یا مجازات خاطیان مطرح نکرده است. این اقدام ترکیه نقض قوانین بین‌المللی است. ما هنوز عذرخواهی قابل درکی از ترکیه آن هم در سطح سیاسی عالیرتبه دریافت نکرده‌ایم.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرده که آنکارا در این رابطه در راستای حقوق حاکمیتی خود برای پاسخ دادن به تهدیدات امنیت ملی این کشور رفتار کرده است. وی همچنین مدعی است که این جنگنده حریم هوایی ترکیه را نقض کرده بود.

پوتین همچنین به تشکیل ائتلاف بین‌المللی علیه تروریسم اشاره کرد و گفت:‌مسکو امیدوار است ایجاد ائتلاف بین‌المللی به حمایت از تلاش‌های روسیه در مبارزه با تروریسم در سوریه بیانجامد. ما به تلاش‌ها برای ایجاد ائتلافی گسترده علیه تروریسم به عنوان بخشی از روند توافق شده در وین ادامه می‌دهیم.

رئیس جمهوری روسیه در بخش دیگری از سخنانش نیز اعلام کرد: مسکو به تبادل اطلاعات ضدتروریستی با اسرائیل ادامه می‌دهد.

روز سه‌شنبه گذشته دو فروند اف-16 ترکیه به جنگنده سوخو 24 روسیه در مرز سوریه حمله کرده و آن را بر فراز خاک سوریه هدف قرار دادند. یکی از دو خلبان این جنگنده کشته شد و خلبان دیگر دیروز چهارشنبه پس از 12 ساعت عملیات نجات و امداد، نجات داده و به پایگاه حمیمیم در لاذقیه منتقل شد. وی اعلام کرده که این جنگنده روسی به هیچ عنوان وارد حریم هوایی ترکیه نشده و آنکارا نیز پیش از انجام این حمله هیچ هشداری به سرنشینان این جنگنده سوخو24 نداده است.

ترکیه مدعی است که این جنگنده روسی حریم هوایی این کشور را نقض کرده و این اقدام تنها دفاع از امنیت ملی ترکیه بوده است.  مسکو از این اقدام آنکارا به شدت خشمگین است و اعلام کرده که از این پس تمام جنگنده‌های روسی در سوریه با پوشش کامل هوایی به انجام عملیات علیه مواضع تروریست‌ها خواهند پرداخت.

روز گذشته «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه با استقرار سامانه پدافند هوایی اس-400 در پایگاه حمیمیم سوریه موافقت کرد و امروز این سامانه در سوریه مستقر شد. علاوه براین منابع نظامی از استقرار یک فروند ناوشکن مجهز به موشک‌های کروز هدایت شونده و سامانه اس-300 در سواحل لاذقیه خبر دادند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی