بازدید 16874
مروری بر روزنامه‌های امروز چهارم آذر ماه؛

علت عجیب نرفتن روحانی به جلسات مجمع/ دعوای سیب زمینی بین مسئولان!

ساقط شدن هواپیمای جنگی روسی در آسمان سوریه توسط جنگده های ترکیه و واکنش ها به این خبر در کانون توجه روزنامه های امروز بوده است. این در حالی است که اظهارات سخنگوی دولت در واکنش به برخی مسائل داخلی و همچنین دیدار برخی رؤسای جمهور با رهبر انقلاب از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.
کد خبر: ۵۴۹۸۹۶
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۱ 25 November 2015

ساقط شدن هواپیمای جنگی روسی در آسمان سوریه توسط جنگده های ترکیه و واکنش ها به این خبر در کانون توجه روزنامه های امروز بوده است. این در حالی است که اظهارات سخنگوی دولت در واکنش به برخی مسائل داخلی و همچنین دیدار برخی رؤسای جمهور با رهبر انقلاب از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.

در ادامه می‌توانید روایت تابناک از مهم‌ترین مطالب روزنامه‌های چهارشنبه چهارم آذر ماه را مرور کنید.

برخی از تیترهای روزنامه ها پیرامون ساقط شدن هواپیمای روسی به دست ترک ها؛

روزنامه تابناک: بحران جدید در روابط ترکیه و مسکو

روزنامه کیهان: پوتین: ترکیه منتظر عواقب سنگین اقدام خود باشد

روزنامه شرق: خنجر از پشت

روزنامه اعتماد: آتش بازی در آسمان

روزنامه جوان: خنجر ناتو به مبارزان داعش

روزنامه قانون: نئوعثمانی ها در مقابل نئوتزارها

روزنامه ایران: زورآزمایی اردوغان و پوتین در آسمان سوریه


«روزنامه آرمان» در گزارشی با عنوان «روحانی همان هاشمی است» به علت غیبت روحانی در جلسات مجمع می پردازد و می نویسد: « حسن روحاني در جلسات مجمع حضور پيدا نمي‌كند. دليل اين غيبت چيست؟ برخي پس از شنيدن اين خبر شادمان مي‌شوند و به ياد دوره‌اي مي‌افتند كه رئيس‌جمهور دولت قبل هم در جلسات اين نهاد حضور پيدا نمي‌كرد به عنوان نمونه، سايت مشرق نوشته است: «رئيس‌جمهور يكي از اعضاي حقوقي اين مجمع است كه بايد در جلسات حضور داشته باشد، اما هم احمدي‌نژاد و هم روحاني غيبت‌هاي زيادي در اين زمينه دارند و به بهانه‌هاي مختلف در جلسات اين مجمع مهم شركت نمي‌كنند. شنيده‌ها حاكي از آن است كه آقاي روحاني به دليل مخالفت‌هايي كه با برنامه ششم توسعه دارند و معتقدند چون دولت مجري اين برنامه بوده طبعا بايد با نظر وي اين برنامه تدوين شود، به نشانه اعتراض در جلسات اخير شركت نكرده است.» اين سايت كه ابتدا از حاميان دولت قبل بود در زمان غيبت‌هاي احمدي‌نژاد سكوت اختيار كرده بود و شكايتي نداشت اما اكنون غيبت روحاني كه دليلش از سوي سخنگوي دولت مشغله كاري بيان شده را به غيبت اعتراضي و انتقادي تفسير کرده است. اصولگراياني كه درصدد همسان‌سازي عملكرد روحاني با احمدي‌نژاد هستند از غيبت‌هاي رئيس‌جمهور در راستاي منافع و البته توجيه اشتباهات احمدي‌نژاد استفاده مي‌كنند كه البته در اين همسان‌سازي‌ها ناموفق بوده‌اند. روحاني از زمان آغاز فعاليتش در قامت رئيس‌جمهور برنامه خود را اينگونه تنظيم كرد كه ثبات نسبي در داخل كشور فراهم كند و همزمان با آن پرونده هسته‌اي را حل و روابط بين‌المللي را تقويت كند. وی تمام اين برنامه‌ها را طي مشورت با آيت‌ا... هاشمي كه رئيس مجمع تشخيص مصلحت است در دستور كار قرار داده و مي‌دهد. روحاني همان هاشمي است و تحولات رخ داده در كشور به ويژه در عرصه بين‌المللي راهكارهايي است كه دولت روحاني از تجربه هاشمي آموخته و اجرا كرده است. هاشمي و روحاني با هم عهدي نانوشته دارند كه ايران را در تمام عرصه‌ها سربلند كنند و همگان شاهد هستند در اين مسير گام بر مي‌دارند.»


«روزنامه کیهان» در خبری در ستون ویژه خود به علی مطهری نماینده مجلس حمله کرده است. کیهان در این خبر با عنوان« نقیض‌گویی اصلاح‌طلب جدید بی‌بی‌سی درباره نفوذی‌ها» می نویسد:علی مطهری می‌گوید درباره نقد فرهنگی دشمن نگران شده است.وی ضمن سخنانی در دانشگاه علم و صنعت با عنوان «نفوذ، از توهم تا واقعیت» گفت: بحث نفوذ همواره وجود داشته است ولی رهبر انقلاب به خاطر مسئله برجام گفتند که مراقب باشید از طریق این مسئله دشمنان نفوذ نکنند و این یک نوع هشدار بود تا مراقبت بیشتری صورت بگیرد.

مطهری خاطر نشان کرد: می‌توان گفت تا حدودی در بحث فرهنگی نفوذ صورت گرفته است. الان وقتی زندگی خودمان را نگاه می‌کنیم می‌بینیم که تا چه حدی سبک زندگی غربی رواج پیدا کرده و متاسفانه گزارش‌های مایوس‌کننده‌ای در رابطه با نفوذ فرهنگ دشمن وجود دارد.

وی در عین حال گفت: نفوذ نباید به عنوان یک ابزار در دست برخی‌ها برای بیرون کردن رقبا از صحنه قرار گیرند. وی افزود: در گذشته نیز حدود 30 الی 40 نفر از خبرنگاران را بازداشت کرده است و ما از وزارت اطلاعات خواستیم در این خصوص توضیح دهد و البته از توضیحاتی که دادند قانع نشدیم. در توضیحاتی که ارائه شد نهایت این بود که یک خبرنگار با یک خبرنگار بی‌بی‌سی صحبت کرده است. مگر یک خبرنگار چه چیزی از اسرار نظام دارد که بخواهد به دشمنان بگوید. البته بعداً معلوم شد هدف از این کار این بود که در رسانه یک رعبی ایجاد کنند و الان من بدبینم که نکند دوباره چنین جریانی باشد.این نماینده مجلس افزود: امروز برخی از خبرنگاران و روزنامه‌نگاران نگران این هستند که نکند ما را دستگیر کنند و این خیلی بد است.

مطهری توضیح نداده که اولا در قبال نفوذ فرهنگی دشمن و کوتاهی مسئولان وزارت ارشاد که صراحتا می‌گویند ما دل آرامیم نه دلواپس، چه اقدامی انجام داده و چه قدر بازخواست کرده است؟ ثانیا چرا آقای مطهری به ارتباط برخی از مدعیان روزنامه‌نگاری با شبکه دولتی انگلیس که زیر نظر وزارت خارجه MI6 فعالیت می‌کند حساس نیست و از این امر قبح‌زدایی می‌کند؟ آیا به همین دلیل نیست که بی‌بی‌سی به وی لقب اصلاح‌طلب جدید می‌دهد و آیا فرار ده‌ها خبرنگار از کشور و استخدام‌ رسمی در BBC و VOA در خدمت اهداف مطبوعاتی و فرهنگی جبهه استکبار سند نفوذ و خیانت نیست؟ثالثا نفوذی مهره دشمن است و نه رقیب انتخاباتی و آقای مطهری همان‌گونه که نقش‌آفرینی جبهه استکبار (مثلث آمریکا و انگلیس و اسرائیل) در فتنه و آشوب 88 را به رقابت‌های انتخاباتی و دعواهای حیدری-نعمتی، احمدی‌نژاد و هاشمی رفسنجانی و موسوی ‌فرو می‌کاست، اکنون نیز سپر بلای جریان نفوذی می‌شود که اذعان می‌کند واقعیت دارد.»


«روزنامه اعتماد» در یادداشتی با عنوان «آيا پوتين قابل اعتماد است؟» می نویسد: «سفر ولاديمير پوتين به ايران در جهان و داخل كشور بازتاب گسترده‌اي داشت. اين سفر با توجه به توافق وين ميان ايران و ١+٥ و نيز اوضاع سوريه و نيز تنش ميان روسيه و غرب، اهميت بيشتري يافت، ولي در اين ميان يك نكته بيش از هر چيز ديگري در افكار عمومي داخل كشور مطرح شد و اينكه آيا روسيه يا شخص ولاديمير پوتين، كشور و قدرت قابل اعتمادي هستند؟ به ويژه با توجه به تجربيات گذشته ايران با روس‌ها چگونه و با چه اعتمادي مي‌توان نسبت به ايجاد يك رابطه متوازن با روس‌ها گام برداشت و روي آن حساب باز كرد؟ پاسخ به اين پرسش بسيار مهم است و به معنايي نقد برخي سياست‌هاي ما نيز مي‌تواند باشد. اين يادداشت در پي طرح بحث درباره اين موضوع است، شايد در ادامه نيز به آن پرداخته شود. با اين مقدمه مي‌توان گفت كه در وضعيت كنوني جهان، شرايط براي ايجاد يك رابطه دوسويه و مثبت با روسيه براي ايران فراهم است. ولي اين رابطه نبايد به‌گونه‌اي باشد كه بخواهيم با اتكاي به روس‌ها در مقابل غربي‌ها بايستيم. اگر رابطه ما با غرب از وضعيت پرتنش گذشته خارج نشود، ممكن نيست كه بتوانيم از روابط با روسيه نيز بهره‌مند شويم. اتفاقا يكي از دلايلي كه هم‌اكنون روس‌ها مي‌خواهند با ايران روابط بهتري را تنظيم كنند همين بهبودي يافتن نسبي روابط ايران با غرب از تنش‌هاي قبلي است. الان با زمان جنگ سرد و نظام دوقطبي فرق مي‌كند. روس‌ها مثل هر كشور ديگري تعلق‌خاطري بنيادي به ايران ندارند. همچنان كه ما هم به آنان نداريم، هر دو در پي منافع ملي خود هستند، بنابراين مي‌توانيم و حتي بايد گفت ‌بايد روابط متوازني را با روسيه و غرب تعريف كنيم، كه از خلال اين روابط بتوانيم با هر دو بلوك بهترين روابط و در نتيجه منافع را داشته باشيم. ولي هيچگاه رفتاري را مرتكب نشويم كه يكي از آن دو طرف بخواهد ما را وجه‌المصالحه ميان روابط خودشان قرار دهد، كاري كه در ١٠ سال گذشته بارها انجام داديم و گمان كرديم گناه از روس‌هاست.»


«روزنامه شرق» در گزارشی با عنوان «افشای سیب زمینی های احمدی نژاد» می نویسد: «سیب‌زمینی‌هایی که بهانه مهدی کوچک‌زاده برای اعلام استعفا از نمایندگی شده بودند، حالا باعث پرده‌برداری از ماجرایی سابقه‌دار شده‌ است. کوچک‌زاده در جلسه روز دوشنبه مجلس، در اخطاری نسبت به امحای هزارو٧٠٠ تن سیب‌زمینی در استان فارس انتقاد کرد. او عامل این اقدام را «رئیس سازمان تعاون روستایی» اعلام و او را «بی‌شرافت» خواند و نسبت به حجتی، وزیر جهاد کشاورزی هم انتقاداتی با الفاظ تند بیان کرد. وقتی لاریجانی به او تذکر داد که اخطارش تناسبی با دستور کار جلسه ندارد و این نوع تذکرات را باید در زمان بیان تذکرات شفاهی بیان کند، کوچک‌زاده گفت رئیس مجلس حق تذکردادن را از او سلب کرده است. کوچک‌زاده با بیان اینکه این نوع مدیریت اسلامی نیست، گفت استعفا می‌دهد و لاریجانی هم ضمن بیان این جمله معنادار که «همین کارها را می‌کنید که برای خودتان دردسر درست می‌کنید»، به او گفت اگر می‌خواهد استعفا دهد، این کار را انجام دهد و رئیس جلسه را تهدید نکند. کوچک‌زاده هم استعفایی که تاریخ آن مربوط به یک هفته قبل بود را به هیأت‌رئیسه داد و تصویر آن را هم در اینستاگرامش منتشر کرد.

جعفرزاده دیروز با اشاره به جنجال کوچک‌زاده درباره امحای هزارو ٧٠٠ تن سیب‌زمینی در شیراز، گفت: «در سال ١٣٨٤ ما شاهد امحای یک‌میلیون و ٣٩٦ هزارکیلو سیب‌زمینی و در سال ١٣٨٧ رقمی در حدود یک‌میلیون‌و ٧٤ هزار و ٥٠٤ کیلو از این محصول بوده‌ایم، حال سؤال این است که چرا همین نمایندگانی که امروز به دنبال استعفا هستند در سال‌های گذشته در پی معدوم‌سازی این محصولات کشاورزی هیچ اظهارنظری نکردند». خبرگزاری خانه ملت به همراه این گزارش، تصویر اسناد مربوط به امحای محصولات در سال‌های مورد اشاره جعفرزاده را هم منتشر کرده که براساس آنها مقدار پیاز پاییزه امحاشده متعلق به شهرهای شیراز، اقلید، خرمبید و بوانات در سال ٨٤ معادل یک‌میلیون‌و ٣٩٦ هزارو ٧٨٠ کیلو بوده است.

امحا با نظارت امام‌جمعه و کمیته امداد

جعفرزاده در ادامه افشاگری خود از ماجرای سیب‌زمینی‌ها با بیان اینکه سازمان تعاون روستایی موظف است برای تنظیم بازار، مازاد مصرف را از کشاورز خریداری کند، تصریح کرد: «اقدامی که از سوی مسئولان درباره سیب‌زمینی صورت گرفته بارها درباره محصولاتی دیگر و حتی مرغ، با هدف تنظیم بازار انجام شده است». او با بیان اینکه خرید مازاد مصرف درباره مرغ و مواد پروتئینی مقرون‌به‌صرفه است، گفت: «درمورد سیب‌زمینی و محصولاتی مشابه آن که فسادپذیر هستند تا زمان محدودی می‌توان آنها را نگهداری کرد». جعفرزاده‌ایمن‌آبادی با تأکید بر اینکه طبق اسناد موجود، مسئولان برای توزیع سیب‌زمینی خریداری‌شده از کشاورزان بین خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد استان و سازمان بهزیستی اقدام کرده‌‌اند، افزود: «محصول امحاشده فاسد شده و امکان توزیع آن دیگر وجود نداشت و درباره امحای سیب‌زمینی‌های مذکور دستور دادستان، امام‌جمعه، مدیریت جهاد کشاورزی، وزارت جهاد کشاورزی، ریاست دادگستری و فرماندار استان وجود داشته است».

ماجرای سیب‌زمینی‌های انتخاباتی احمدی‌نژاد

جعفرزاده‌ایمن‌آبادی با تأکید بر اینکه دلیل ‌ارسال‌نکردن سیب‌زمینی‌های مذکور به استان‌های دیگر، فسادپذیری و فاسدشدن بسیاری از آنها بوده است گفت: «تا جایی که امکان داشت توزیع سیب‌زمینی رایگان بین مردم و اقشار آسیب‌پذیر در استان فارس، یعنی استانی که معدوم‌سازی این محصول را انجام داده صورت گرفته است. معدوم‌سازی هزارو ٧٠٠ تن سیب‌زمینی در استان فارس در تیرماه سال جاری رخ داده است. حال جای سؤال دارد که چرا نماینده مردم که خود را هوادار ملت می‌داند به این اسناد و تلاش مسئولان برای تنظیم بازار مراجعه نکرده است؟!» نماینده رشت و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس همچنین در ادامه تأکید کرد: «معدوم‌سازی برخی محصولات برای تنظیم بازار در بسیاری از استان‌های کشور و در سال‌های مختلف انجام شده است و در سال‌هایی که دولت قبل بر روی کار بود، بارها و بارها در محصولات مختلف این اقدام رخ داده است. دستورالعمل امحا درخصوص این محصولات با تأیید دستگاه‌های مذکور اشکالی ندارد. اقداماتی که از سوی احمدی‌نژاد، رئیس دولت قبل، درخصوص توزیع سیب‌زمینی‌های رایگان بین مردم صورت گرفت، فقط اقداماتی انتخاباتی بود که لطمه‌های بسیاری به تولید و کشاورزی داخلی زد. دولت امحای سیب‌زمینی‌های مذکور را در راستای نوسان بازار جهانی انجام داده و هیچ ایرادی به آن وارد نیست».


«روزنامه ایران» در گزارشی با عنوان «زورآزمایی اردوغان و پوتین در آسمان سوریه» می نویسد: «با سرنگونی جنگنده سوخو 24 روسیه بر اثر حمله جنگنده‌های ترکیه تنش به روابط مسکو و آنکارا بازگشت. روابط دو کشور از چند روز قبل به دلیل حملات روسیه به مناطق تحت اشغال مخالفان حکومت سوریه ملتهب بود. حمله دیروز موجب شد، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه سفر خود به ترکیه را لغو کند.

به گزارش رویترز، ترکیه که یکی از اعضای ناتو به شمار می‌رود، در پاسخ به اعتراض روسیه به سرنگون شدن جنگنده خود مدعی شد، صبح دیروز دو جنگنده متعلق به روسیه به حریم هوایی این کشور در نزدیکی اسکندرون و لاذقیه نزدیک شدند که با واکنش نیروی هوایی ترکیه مواجه شدند. نیروی هوایی ترکیه تأکید کرده است، در طول 5 دقیقه 10 بار به جنگنده‌های روسیه هشدار دادند. اما یکی از جنگنده‌ها از مرز هوایی ترکیه عبور کرد که منجر به واکنش تند جنگنده‌های ترکیه شد که با شلیک موشک این هواپیما را ساقط کردند. با این حال مقام‌های وزارت دفاع روسیه تأکید کردند، جنگنده این کشور در خاک سوریه بوده که مورد هدف قرار گرفته‌است. روسیه تاکید کرده است سرنگونی این جنگنده حمایت از تروریسم بود. اما در مقابل وزارت دفاع ترکیه تصاویری را منتشر کرد که نشان می‌دهد این جنگنده حریم هوایی ترکیه را نقض کرده بوده است. روسیه این ادعا و نقشه راداری منتشر شده را تکذیب کرد.

به گزارش سی‌ان‌ان ترک دو خلبان این جنگنده بلافاصله پس از هدف قرار گرفتن، موفق شدند پیش از سقوط از جنگنده بیرون بپرند. از سرنوشت آنها خبر موثقی در دست نیست اما برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد یکی از این دو خلبان توسط ترکمن‌های معارض سوریه اسیر شده‌است و برخی اخبار هم از کشته شدن دیگری حکایت دارد. سایت روزنامه گاردین انگلیس نیز گزارش داده است مکانی که این جنگنده هدف قرار گرفته، محلی است که عموماً نیروهای وفادار به بشار اسد و ترکمن‌های معارض با یکدیگر درگیر هستند. در پی این رخداد احمد داووداوغلو، نخست‌وزیر ترکیه به وزارت امور خارجه این کشور دستور داد، در این مورد با سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، سازمان ملل و کشورهای مرتبط مشورت کند. در همین حال سخنگوی ناتو نیز اعلام کرد در این خصوص با مقام‌های ترکیه در تماس خواهد بود. از دیگر سو دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه نیز اعلام کرد مسکو به این حمله واکنش نشان خواهد داد. همچنین سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه که قرار بود به ترکیه سفر کند، سفر خود را به این کشور لغو کرد.

ترکیه و روسیه از زمانی که مسکو حملات هوایی خود علیه مواضع داعش در سوریه را شروع کرده، دچار اختلاف‌های بسیار بوده‌اند. دو کشور چند هفته قبل نیز در رویدادی مشابه دچار تنش شدند. در آن واقعه ترکیه جنگنده‌های روسیه را متهم به نقض حریم هوایی خود کرد. مسکو نیز عذرخواهی خود را اعلام و تأکید کرد نقض حریم هوایی ترکیه سهوی بوده‌است.

به اعتقاد تحلیلگران نظامی ترکیه و روسیه از شروع حملات علیه داعش در خاک سوریه همواره به طرق مختلف در حال آزمودن واکنش یکدیگر بوده اند. ترکیه حامی مخالفان اسد است در حالی که روسیه از دولت دمشق حمایت می‌کند. در سال 2013 نیز اف‌-16‌های ترکیه یک جنگنده میگ-23 سوریه را ساقط کرده بودند.»


«روزنامه قانون» نیز در یادداشتی با عنوان «سیب زمینی و سياست !» می نویسد: «نمی د‌انم این چه حکمتی است که هرگاه زمان انتخابات نزد‌یک می شود‌ یکی از د‌لواپسی هاي اصولگرایان از نوع افراطی اش،تهیه «سیب‌زمینی» است برای مرد‌می که باور کنید‌«گوشت»را بیشتر د‌وست د‌ارند‌! تا آنجایی که بو می کشند‌ کجا سیب زمینی زیر خاک ماند‌ه د‌ربیاورند‌ تا د‌ر سبد‌ کالای انتخاباتی خود‌ جای د‌هند‌ و با آن،سبد‌ خالی رأی خود‌ را پرکنند‌.

انگار همین د‌یروز بود‌ که هشت سال قد‌ یک د‌نیا گذشت و د‌ر عرصه سياست گونی گونی سیب زمینی بود‌ که از سرمحبت پخش می شد‌میان مرد‌م؛ تو گویی همه ما را سیب زمینی فرض کرد‌ه بود‌ند‌!

جالب آن جاست که همین آقایان برای خروار خروار پول بی صاحب این مملکت که معلوم نیست زیرکد‌ام«ایران زمین»خاک شد‌ه است د‌ست‌شان به استعفا نمی رفت،اما حالا آنقد‌ر حیات‌شان د‌ر پی د‌فن شد‌ن سیب زمینی ها به خطر افتاد‌ه است که حتی حاضرند‌ د‌و، سه ماه زود‌تر برای همیشه از بهارستان خویش د‌ل بکنند‌!

شاید‌هم اشتباه می کنیم و امروز که می د‌انند‌ بهانه بزرگی چون برجام را از د‌ست د‌اد‌ه اند‌ و د‌یگر امید‌ی به نقد‌ سیاست خارجه نمی‌ماند‌ و بی شک د‌ر این سه ماه باقی ماند‌ه هم بهانه ای برای استعفا پید‌ا نمی‌شود‌،پس بهتر است یک‌بار د‌یگر به ابزار پوپولیستی آن مرد‌! چنگ بزنند‌ و برای سیب زمینی بروند‌ قبل از آن که مرد‌م برگه رفتن‌شان را به د‌ست چپ‌شان بد‌هند‌.

هرچه باشد‌بی شک این آخرین فریاد‌های تند‌روهاي د‌نیای بزرگ سیاست نمی تواند‌ ورق را برگرد‌اند‌،حالا د‌یگر آنقد‌ر حلقه د‌وستان‌شان کوچک شد‌ه که حتی برای حفظ آبرو هم که شد‌ه کسی با آنها سالن را ترک نمی کند‌ و حتي برخي خوشحالي نيز د‌ارند‌. البته شايد‌ مي‌د‌انستند‌ كه براد‌ر مستعفی از د‌نیای قانونگذاری،خود‌ با پای خویش برخواهد‌ گشت چرا كه د‌ل بر صند‌لي‌هاي سبزبهارستان د‌ارد‌. ولي باید‌ به اين د‌وستان گفت مرد‌م سال‌هاست د‌یگر فهمید‌ه اند‌ سیب زمینی رگ غیرت ند‌ارد‌ و با همه خواصش باید‌ قید‌ آن را زد‌.مرد‌م سال‌هاست فهميد‌ه‌اند‌ این بار مرد‌انی را به ساختمان بهارستان بفرستند‌ که آنها به صند‌لی‌های بی‌جان سبز بهارستان اعتبار ببخشند‌ و نه صند‌لی ها به میهمانان چهارساله خویش اعتبار د‌هند‌ كه اين نه د‌ر شأن وكلاي ملت است و نه د‌ر قواره مجلسي كه بايد‌ د‌ر رأس امور باشد‌».

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی