بازدید 16692
کیوسک بین‌المللی «تابناک»؛

واکنش‌ها و تحلیل‌ها پیرامون سرنگونی جنگنده روسی

بررسی پیامدهای اقدام ترکیه در سرنگون کردن جنگنده روسی، واکنش روسای جمهور آمریکا و فرانسه به واقعه روز گذشته، تأکید وزارت دفاع آمریکا بر حمایت از حق حاکمیت ترکیه، دیدگاه افکار عمومی ترکیه نسبت به روابط این کشور با روسیه و واکنش دبیرکل ناتو به واقعه سرنگونی جنگنده روسی، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است.
کد خبر: ۵۴۹۸۷۷
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۰ 25 November 2015
واکنش‌ها و تحلیل‌ها پیرامون سرنگونی جنگنده روسیبررسی پیامدهای اقدام ترکیه در سرنگون کردن جنگنده روسی، واکنش روسای جمهور آمریکا و فرانسه به واقعه روز گذشته، تأکید وزارت دفاع آمریکا بر حمایت از حق حاکمیت ترکیه، دیدگاه افکار عمومی ترکیه نسبت به روابط این کشور با روسیه و واکنش دبیرکل ناتو به واقعه سرنگونی جنگنده روسی، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است.

به گزارش «تابناک»، با گذشت کمتر از 24 ساعت از واقعه سرنگون شدن هواپیمای روسی توسط ترکیه، این موضوع همچنان مهمترین سرخط مطالب مطبوعات و رسانه های بین المللی به شمار می رود. خبرگزاری «شین هوا» در این زمینه می نویسد، در پی اقدام ترکیه به سرنگون کردن یک فروند هواپیمای جنگی روسیه در روز سه شنبه در منطقه ای نزدیک مرز سوریه، نگرانی ها در خصوص مناقشه ای رو به گسترش، در حال افزایش است. روابط روسیه ـ ترکیه از زمانی که مسکو بمباران مواضع داعش را در سوریه آغاز کرد، تیره شده است. آنکارا این حملات را عملیاتی عمدتاً برای حمایت از بشار اسد، رئیس جمهور سوریه توصیف کرده است. با این حال، سرنگون شدن هواپیمای جنگی روسیه در زمانی حساس روی داد که مسکو هر چه بیشتر به عنوان شریک احتمالی غرب در نبرد کنونی علیه داعش قلمداد می شود.

*****

شبکه خبری «المیادین» در گزارش خود درباره این موضوع استدلال می کند که ترکیه در پی وارد کردن ناتو به تقابل با روسیه است. در این چارچوب، اقدام ترکیه در سرنگون کردن جنگنده روسی، تلاشی است که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه با آن خود را در صدر فهرست حامیان گروه های مسلح در سوریه قرار داده است. همچنین اردوغان تلاش می کند پیمان ناتو نیز وارد این میدان شود. تنها تغییر معادلات میدانی در سوریه نیست که امید و آرزوهای رئیس جمهور ترکیه را تحت فشار قرار می دهد، بلکه اوضاع کنونی سوریه، رؤیای اردوغان را برای توسعه نفوذ این کشور در منطقه از بین می برد. منابع مطبوعاتی نزدیک به اردوغان احتمال همراه شدن انگلیس و فرانسه را با روسیه در این حادثه، به معنای کودتا در پیمان ناتو دانستند.

*****

خبرگزاری «رویترز» به واکنش آمریکا و فرانسه به واقعه سرنگونی هواپیمای روسی پرداخته و می نویسد، باراک اوباما و فرانسوا اولاند، روسای جمهور آمریکا و فرانسه، روسیه را تحت فشار قرار دادند تا حملات خود را در سوریه بر تروریست های داعش متمرکز کند. اوباما و اولاند همچنین از روسیه و ترکیه خواستند اجازه ندهند اوضاع وخیم تر شود. اوباما تصریح کرد، آمریکا برای نتیجه گیری درباره این حادثه هنوز اطلاعات کافی ندارد، اما اگر روسیه به هدف قرار دادن «شورشیان میانه رو» سوری پایان دهد، جلوگیری از رویارویی های مشابه بیشتر امکان پذیر خواهد بود. اولاند نیز گفت: «من همان طور که در گذشته نیز این کار را انجام داده ام، از رئیس جمهور پوتین خواهم خواست حملات خود را بر داعش و تروریسم متمرکز کند». 

*****

در همین حال، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفته، ایالات متحده و متحدانش در ناتو، از حق ترکیه در دفاع از حریم هوایی و حاکمیت ملی اش حمایت می کنند. به نوشته «آسوشیتدپرس»، پیتر کوک در این زمینه اظهار داشته: «ما از ترکیه و روسیه می خواهیم از شدت گرفتن تنش ها جلوگیری و این موضوع را از طریق گفت و گو، دیپلماسی و اقدامات تنش زدایانه حل و فصل کنند. من می توانم تأیید کنم که نیروهای آمریکایی در این حادثه دخالتی نداشته اند». وی همچنین اشاره کرد: «همانطور که رئیس جمهوری آمریکا متذکر شد، درحال حاضر مقامات واشنگتن با همتایان ترکیه ای خود در ارتباط هستند تا اطلاعات لازم را در زمینه جزئیات سقوط جنگنده روسی گردآوری کنند. همچنین ترکیه از ناتو خواسته نشست فوق العاده ای در این زمینه تشکیل دهد». 

*****

شبکه خبری «الجزیره» در گزارشی به واکنش ها در ترکیه به موضوع سرنگون کردن هواپیمای روسی پرداخته و مدعی است، افکار عمومی ترکیه، از مواضع دولت این کشور علیه روسیه حمایت می کند. در این گزارش آمده که ترکیه حمله به اقلیت ترکمن در سوریه و تلاش برای روانه کردن آنان به سوی ترکیه را یک خطر امنیتی و سیاسی برای خود می داند، زیرا هزاران تن از ترکمن ها در مرز ترکیه و سوریه مستقر شده اند. در همین راستا، روز گذشته هزاران تن از مردم ترکیه در برابر کنسولگری روسیه در استانبول تجمع و حملات هوایی روسیه را علیه روستاهای ترکمن نشین سوریه محکوم کردند. شهروندان ترک از دولت خواستند به اقدامات قاطع خود در حمایت از مرزهای این کشور و ترکمن های سوریه ادامه دهد. در حال حاضر، فضا در ترکیه مرتبط با واکنش های سیاسی است.

*****

در نهایت، «چاینا دیلی» واکنش دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را به موضوع سرنگونی هواپیمای روسی مورد توجه قرار داده است. به نوشته این روزنامه، ینس استولتنبرگ آرامش و کاهش تنش ها را در پی سرنگون شدن یک فروند هواپیمای نظامی روسیه خواستار شد. استولتنبرگ این درخواست را در پی نشست فوق العاده شورای آتلانتیک شمالی مطرح کرد. استولتنبرگ به خبرنگاران گفت سفیر ترکیه، ناتو را از رویدادهای اخیر آگاه کرده است. وی افزود در خصوص پیامدهای اقدامات نظامی روسیه در نزدیکی مرزهای ناتو ابراز نگرانی کرده است. دبیرکل ناتو در ادامه افزود: «این تأکیدی بر اهمیتِ داشتن ترتیباتی به منظور اجتناب از چنین رویدادهایی در آینده است».
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار