بازدید 14375
کیوسک بین‌المللی «تابناک»؛

جنبه‌های اهمیت سفر پوتین به تهران/ شناسایی یک عامل انتحاری پاریس

اهمیت سفر رئیس جمهور روسیه به ایران و دیدار وی با رهبر انقلاب، تغییر موضع آلمان نسبت به نقش روسیه در سوریه، بازنگری اوباما در سیاست های خود در قبال مبارزه با داعش، شناسایی یکی از عاملان حملات انتحاری پاریس و تشدید دو دستگی و اختلافات میان اعضای طالبان افغانستان، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است.
کد خبر: ۵۴۹۲۸۴
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۰ 23 November 2015
جنبه‌های اهمیت سفر پوتین به تهران/ شناسایی یک عامل انتحاری پاریساهمیت سفر رئیس جمهور روسیه به ایران و دیدار وی با رهبر انقلاب، تغییر موضع آلمان نسبت به نقش روسیه در سوریه، بازنگری اوباما در سیاست های خود در قبال مبارزه با داعش، شناسایی یکی از عاملان حملات انتحاری پاریس و تشدید دو دستگی و اختلافات میان اعضای طالبان افغانستان، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است.

به گزارش «تابناک»، در روز برگزاری اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز در تهران، بخشی از مطالب مطبوعات و رسانه های بین المللی به این موضوع اختصاص یافته است. پایگاه اینترنتی «آر اف ال» در این زمینه به موضوع سفر رئیس جمهور روسیه به تهران برای شرکت در اجلاس مذکور پرداخته و می نویسد، سفر پوتین به تهران کوتاه اما مهم است. در ادامه این مطلب آمده،  این سفر نماد روابط نزدیک میان دو کشوری است که در سوریه متحد یکدیگرند. هرچند قرار است ولادیمیر پوتین در تهران در نشست سران کشورهای صادرکننده گاز شرکت کند، در حاشیه این نشست، وی گفت و گوهایی محوری با مقامات ایران از جمله آیت الله خامنه‌ای، رهبر معظم ایران خواهد داشت. آر اف ال اشاره می کند که شکل گیری محور مسکو ـ تهران خوشایند کشورهای عربی نیست.

*****

شبکه خبری «المیادین» نیز همین موضوع را مورد توجه قرار داده و اهمیت سفر پوتین به تهران را در دیدار با رهبر انقلاب دانسته است. در این گزارش اشاره شده که این، دومین سفر پوتین به تهران طی هشت سال گذشته است. گفته می شود، مسائلی که در این سفر مورد گفت و گو قرار می گیرد، می تواند به ترسیم دوباره محور ایرانی ـ روسی در منطقه کمک کند. مسائل مطرح میان دو کشور، موارد مختلفی همچون مسائل ژئوپلیتیک، نظامی و اقتصادی را در بر می گیرد. به عقیده المیادین، پرونده سوریه و موضوع تروریسم، در رأس گفت و گوهای پوتین با رهبر انقلاب قرار دارد. در این گزارش آمده «پوتین در کنار آیت الله خامنه ای خواهد نشست و بی تردید، موضع ایران در قبال سوریه و مخالفت تهران با سرنگونی بشار اسد، برای پوتین مخفی نخواهد بود».

*****

در همین حال، خبرگزاری «رویترز» از تغییر موضع آلمان نسبت به نقش آفرینی روسیه در سوریه خبر داده است. به نوشته این خبرگزاری، فرانک والتر اشتاینمایر، وزیر امور خارجه آلمان، اعلام کرد، روسیه در خصوص تحولات خاورمیانه به شکل فزاینده ای احساس خطر می کند و به نظر می رسد برای همکاری با کشورهای غربی با هدف متوقف کردن جنگ در سوریه، جدی است. اشتاینمایر که حزب سوسیال دموکرات او معمولاً نسبت به محافظه کاران به رهبری آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، تمایل بیشتری به تعامل با روسیه دارد، بار دیگر احتمال بازگشت روسیه به گروه هشت را در صورتی که درخواست های غرب را درباره اوکراین برآورده و در مسئله سوریه نیز همکاری کند، مطرح کرد.

*****

از سوی دیگر، پایگاه اینترنتی «میدل ایست آی» نیز در مطلبی به قلم گرت پورتر، تحلیلگر شناخته آمریکایی، چنین استدلال می کند که تحولات اخیر، موجب مطرح شدن احتمال تجدید نظر دولت اوباما در مواضعش درباره روسیه و نیز دولت بشار اسد در سوریه شده است. پس از حملات تروریستی پاریس، باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد، دولت وی استراتژی درستی درباره داعش اتخاذ کرده است، اما با این حال، آن را به دقت بررسی خواهد کرد. دولت آمریکا پیش از این نیز سیاست خود را با هدف همکاری نزدیک تر با روسیه در سوریه تغییر داده و یک مقام بلندپایه سابق اطلاعاتی آمریکا گفته، دولت آمریکا باید اهمیت بیشتری به دولت و ارتش سوریه به عنوان مانعی در برابر داعش و دیگر نیروهای افراطی در سوریه بدهد. 

*****

در مطلبی درباره آخرین تحولات مربوط به تحقیقات حملات تروریستی اخیر پاریس، خبرگزاری فرانسه از شناسایی و انتشار عکس سومین عامل انتحاری این حملات خبر داد. به نوشته این خبرگزاری، پلیس فرانسه از شهروندان این کشور خواست در صورت شناسایی یکی دیگر از عاملان حملات تروریستی سیزدهم نوامبر، اطلاعات خود را تسلیم مقامات این کشور کنند. این عکس مربوط به عاملی انتحاری است که در عملیات تروریستی روز سیزدهم نوامبر در پاریس، با انفجار مواد منفجره خود کشته شد. بر اساس این گزارش، تنها یکی از سه عامل انتحاری که مقابل استادیوم «استاد دو فرانس» کشته شدند، شناسایی شده است. او بلال حدفی، تبعه 20 ساله فرانسوی است که در بلژیک زندگی می کرد. 

*****

در نهایت، روزنامه «اکسپرس تریبیون» پاکستان در مطلبی به موضوع اختلافات درونی میان گروه طالبان پرداخته است. بر اساس این گزارش، این روزها طالبان افغانستان دچار انشقاق و دو دستگی شده و درگیری ها و اختلاف های شدید درون گروهی، وضعیت آن را بر هم ریخته است. اخیراً نیز گزارش ها حکایت از آن دارد که فرزند و برادر ملاعمر، رهبر سابق طالبان، در حال دست کشیدن از حمایت ملا اختر منصور، رهبر جدید این گروه هستند. حدود دو هفته پیش، برخی اعضای ارشد طالبان که بعد از مرگ ملا عمر تمایل داشتند اعضای خانواده او به عنوان رهبر جدید طالبان انتخاب شوند، پس از آنکه این خواسته شان برآورده نشد، راه خود را از ملا اختر منصور به دلیل مخالفت با رهبری وی، جدا و ضمن تشکیل گروه «طالبان ناراضی»، فردی به نام محمد رسول را به عنوان رهبر خود انتخاب کردند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی