بازدید 3243

زوایای آزادسازی سنجار و ارتباط آن با حوادث طوزخورماتو

کد خبر: ۵۴۸۷۹۳
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۵ 21 November 2015
یک رسانه عرب زبان ضمن بررسی نحوه آزاد سازی سنجار در استان نینوا به ارتباط آن با حوادث طوزخورماتو در استان صلاح الدین عراق پرداخته است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، پایگاه العهد در مطلبی با عنوان «سنجار چگونه از داعش آزاد شد و پس از آن چه رخ خواهد داد »آورده است: به نظر می رسد که احزاب و گروه‌های سیاسی کُردی دامنه نزاع را به خارج از مرزهای معمول اقلیم کردستان عراق گسترش داده‌اند.

سناریوی آزادسازی شهر سنجار از توابع استان نینوا که تا حدودی به شیوه دراماتیک سریع صورت گرفت و پس از آن حوادث طوزخورماتو در استان صلاح الدین عراق گواه گسترش تنش نزاع احزاب کُردی به خارج از مرزهای اقلیم کردستان عراق است.

محافل سیاسی در بغداد از حوادث سنجار و طوزخورماتو ابراز نگرانی می‌کنند زیرا آن را به مثابه سرآغازی برای اختلافات پس از داعش می‌دانند.

بدون شک حوادث طوزخرماتو بدون احتساب آزادسازی سنجار قابل فهم نیست و ابعاد آن مبهم می‎ماند. این که عملیات آزاد سازی در مدت زمانی خاصی صورت گیرد آنهم بدون درگیری واقعی و طولانی با داعش جای سئوال دارد.

داعشی در جریان آزادسازی سنجار متحمل خسارتی نشدند و سلاح و تجهیزات و سندی از خود برجای نگذاشتند. رسانه‌های گروه‌های تکفیری نیز توجهی نشان ندادند و هیچ واکنشی بروز داده نشد.

علاوه بر آن مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق خیلی سریع پس از حوادث سنجار خطابه پیروزی خواند و آمریکایی‌ها اعلام کردند که نقش زیادی در آزادسازی سنجار ایفا کردند مشابه اقدامی که در جریان عملیات در الحویجه از توابع استان کرکوک در چند هفته قبل صورت گرفت.

*** نزاع کُردی-کُردی خارج از مرزهای اقلیم کردستان عراق

العهد در ادامه می‎نویسد: یکی از تحلیل هایی که در جریان آزاد سازی سنجار مطرح شد این بود که بارزانی هدفش این بوده است که نگاه ها را از بحران ریاست اقلیم کردستان که به مثابه یک اهرم فشار علیه حزب و خود وی بود، منحرف سازد.در عین حال وی خواسته است که پایگاه مردمی خود را بالا ببرد.

آمریکایی ها پذیرفتند که بارزانی سنجار را آزاد کند و با حملات هوایی خود زمینه را  فراهم کردند. برخی اطلاعات حاکی است که داعشی‎ها پس از اینکه تضمین گرفتند که هدف یورش واقع نخواهند شد از سنجار عقب نشینی کردند. پس از سیل انتقادهایی که از بارزانی به خاطر مخالفت با به اهتزاز درآمدن پرچم عراق بر فراز سنجار شد، وی چهل و هشت ساعت بعد با این موضوع موافقت کرد اما این هرگز موجب نشد که خشم علیه وی کم شود.

پیروزی حزب دموکرات در سنجار سبب شد تا رقیب آن یعنی حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق نیز برای برقراری توزن اقداماتی در طوزخورماتو با اکثریت ترکمن انجام دهد و از رقابت الحاق مناطق به اقلیم کردستان عقب نماند.این طبیعی است که اتحادیه میهنی فقط نظاره گر تسلط حزب دموکراتیک بر سنجار نشود.

تفاوت حوادث طوزخورماتو این بود که در این منطقه، جبهه هایی از سوی اتحادیه میهنی کردستان عراق با نیروهای مردمی ترکمن گشوده شد و تعدادی از آنها را به قتل رساند و برخی دیگر را ربود یعنی داعشی در کار نبود.در محاسبات این گونه بود که نیروهای پیشمرگه توان تسلط بر طوزخورماتو را خواهند داشت تا پس از آن در رقابت با دیگر حزب اتحادیه میهنی از موضع قدرت ظاهر شود اما واکنش نیروهای مردمی متفاوت بود و طوزخورماتو را خط قرمز دانستند.

حیدر العبادی نیز با قدرت وارد عمل شد و به نیروهای دولتی عراق دستور داد که کنترل اوضاع را در دست گیرند و همزمان با آن تلاش‌ها برای ممانعت از گسترش دامنه درگیری‌ها و برقراری آرامش ادامه یافت.

انتظار می‌رود که نیروهای پیشمرگه کوتاه نیایند و حزب اتحادیه میهنی به دنبال تحقق دستاوردهایی از طریق مذاکره است. این در حالی است که آنها شهرها و مناطق دیگری را در دیالی، صلاح الدین و نینوا را به اعتبار هویت کُردی آن بخشی از اقلیم کردستان عراق می‎دانند شهرهایی مانند خانقین، السعدیه، مخمور و کالار.

آنها (اکراد اقلیم کردستان عراق) آماده‌اند که جبهه‌های درگیری بگشایند هر چند که میان خود مشکلاتی دارند به ویژه که حامی خود(آمریکایی‎ها) را یافته اند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی