بازدید 1884

بزک کاری روابط اوباما و نتانیاهو

کد خبر: ۵۴۵۷۵۴
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۶ 08 November 2015
روابط تل‌آویو و کاخ سفید تاریک‌ترین روزهای‌ خود را سپری می‌کند؛ تضاد منافع آمریکا در خاورمیانه موجب شده است که دموکرات‌ها با نخست وزیر رژیم صهیونیستی دچار اختلاف و درگیری شوند. نتانیاهو در سفر به واشنگتن تلاش می کند اختلافات را تا روی کار آمدن جانشین اوباما کاهش دهد.

رئیس‌جمهوری آمریکا  پس از تنش‌های کش‌دار با نخست وزیر رژیم صهیونیستی  که در میانه مذاکرات اتمی ایران آغاز شد ، روز دوشنبه درباره موضوعات مورد مناقشه دو طرف در کاخ سفید دیدار خواهد کرد.

 طبق برنامه اعلام شده کاخ سفید ، در این نشست قریب‌الوقوع باراک اوباما و بنیامین نتانیاهو گفتگوهای امنیتی را از سر خواهند گرفت ، ضمن آنکه درباره نقش ایران در سوریه و موضوع ایران نیز بحث و گفتگو خواهند کرد.موسسه خاورنزدیک در رابطه با این دیدار می‌نویسد ، به نظر می رسد دوطرف پس از یک‌سال پرهیز از ملاقات دوجانبه نمی خواهند وارد میادین مین گذشته شوند.

در حالی که دولت اوباما به آخرین سال خود نزدیک می شود، بعید است که روابط دوجانبه کاخ سفید با تل‌آویو به طور کامل به وضع اولیه بازگردد. در عین حال، هر دو طرف ممکن است گام هایی برای تثبیت ، یا تنظیم دوباره ، مناسبات خود بردارند تا از برخوردهای آینده پرهیز کنند. نشانه های اولیه حاکی است هر دو طرف می خواهند مناسبات خود را ترمیم کنند.

نتانیاهو بر خلاف سفر پیشین خود به آمریکا ، دیگر به دنبال متقاعد کردن کنگره ایالات متحده برای باطل کردن توافق هسته ای ایران ، موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) نیست.

 هفته گذشته «موشه یعلون» وزیر دفاع رژیم صهیونیستی هفته گذشته در سفر به آمریکا علنا تایید کرد که رژیم صهیونیستی می‌داند که این توافق اجرا خواهد شد. نخست وزیر رژیم صهیونیستی تابستان امسال همچنین از مذاکره درباره ارتقای مناسبات امنیتی تل آویو با واشنگتن خودداری کرد و معتقد بود این کار مخالفت اصولی اسرائیل با توافق هسته ای را تضعیف می کند، اما نتانیاهو اکنون آماده است در این باره مذاکره کند.

اوباما برای اقناع لابی‌های صهیونیستی در روزهای قبل از رای گیری کنگره درباره برجام کوشید قانونگذاران را با این وعده علنی جذب کند که مذاکرات درباره ارتقاء مناسبات امنیتی آمریکا با اسرائیل به سرعت و بدون مشکلی انجام خواهد گرفت.گفته شده است که مقامات دولت آمریکا قرار است باراک اوباما و بنیامین نتانیاهو در این دیدار کار روی توافقنامه جدید ده ساله درباره کمک نظامی واشنگتن با تل آویو را آغاز می کنند.

«جاش ارنست» ، سخنگوی کاخ سفید، گفته است که توافقنامه کنونی تا سال 2017 منقضی نخواهد شد اما گفتگوها برای تجدید این توافقنامه زمانی دچار تزلزل شد که اسرائیل با توافقنامه هسته ای ، مخالفت کرد. دولت آمریکا به سفر هفته آینده بنیامین نتانیاهو به آمریکا به دید فرصتی برای از سرگیری این روند می نگرد.

در همین حال، باراک اوباما گفته است که بررسی زودهنگام تفاهم نامه آتی در این باره ، نه تنها نشان دهنده عمق تعهد این دولت ــ بلکه نشان دهنده عمق تعهد این کشور به امنیت ملی رژیم صهیونیستی خواهد بود.

بازخوانی اختلافات اوباما و نتانیاهو

بنا به نوشته واشنگتن تایمز، هرچند آمریکا و رژیم صهیونیستی دو هم‌پیمان نزدیک محسوب می‌شوند، نتانیاهو یکی از مخالفان توافق هسته‌ای است که در ماه ژوییه در وین میان ایران و گروه ۱+۵ حاصل شد. این مخالفت‌های وی موجب بروز اختلافاتی میان واشنگتن و تل‌آویو شده و روابط میان آنها را تحت‌الشعاع قرار داده است.

 نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در جریان مذاکرات اتمی بدون اطلاع کاخ سفید به کنگره آمریکا رفت و بر علیه دیپلماسی ایالات متحده سخنرانی کرد. کارشناسان از اقدام نتانیاهو به «پرتاب تف» به صورت اوباما تعبیر می کردند. رئیس جمهوری آمریکا در آن برهه زمانی گفته بود که به سخنان نخست وزیر اسرائیل اعتنایی نکرده است.

سرانجام تفاهم برجام منعقد شد اما نتانیاهو همچنان از طریق لابی‌های صهیونیستی همانند آیپک تلاش می کند که مانع از اجرای توافق صورت گرفته شود. شکست گاوچران‌های جنگ‌طلب آمریکایی منجر به انزوای بی سابقه نفوذ تل‌آویو شده است.

دولت ایالات متحده تلاش می‌کند که پیامدهای اختلاف نتانیاهو و اوباما در رابطه با پرونده اتمی ایران را کم‌اهمیت نشان دهند و بگویند که انتقاد علنی و پر سر و صدای بنیامین نتانیاهو از توافقنامه هسته ای، باعث تغییر در روابط بی نظیر بین آمریکا و اسرائیل نخواهد شد.

«بن رودز» معاون مشاور امنیت ملی آمریکا روز پنج شنبه گفت نتانیاهو حق دارد نظرات خود را داشته باشد. وی همچنین گفت: «مخالفت کردن با دوستان ، اشکالی ندارد. دو مقام آمریکایی و اسرائیلی می توانند اختلاف نظر داشته باشند اما این اختلاف نظر باعث کاهش تعهد باراک اوباما به امنیت اسرائیل نخواهد شد.»

رابطه اجرای برجام با توطئه تل‌آویو

نکته غیرقابل کتمان اینجاست که رژیم صهیونیستی و آمریکا در مساله توافق هسته‌ای ایران واگرایی زیادی دارند. در همین حال، برداشت های فردی در خصوص اینکه برجام تا چه اندازه علامت نزدیکی مناسبات منطقه ای آمریکا-ایران است ، بسیار متفاوت است.

 مساله دردناک برای استراتژیست‌های آمریکایی این است که همگرایی واشنگتن با تهران در امور خاورمیانه بسیار بعید به نظر می‌رسد و رسما جمهوری اسلامی نیز این موضوع را رد کرده است اما شکل معادلات خاورمیانه و اجبار آمریکایی ها به درنظر گرفتن منافع ایران به یک کابوس مهلک برای تل‌آویو تبدیل شده‌است. در نگاه دیپلمات‌های اروپایی،‌درک و شناخت شرایط و محیط کلی منطقه و اینکه چرا دشمنی آمریکا-ایران با داعش نمی تواند زمینه ساز رسیدن به یک رویکرد منطقه ای مشترک باشد، اهمیت حیاتی دارد.

رژیم صهیونیستی از طریق لابی‌های سیاسی و مزدوران خود در کنگره و سنای آمریکا تلاش می کند در روند اجراب تفاهم برجام کارشکنی‌کند ؛ به گفته منابع آگاه، اروپایی‌ها به شدت نگران رفتار تل‌آویو در ناکام گذاشتن تفام برجام هستند.

جمهوری‌خواهان در راستای منافع رژیم صهیونیستی اقدام به طرح قوانینی کرده‌اند که از پول بلوکه شده ایران به نفع آنچه که قربانیان تروریسم نامیده می‌شوند مبالغ هنگفتی مصادره شود. رژیم صهیونیستی در طرحی محرمانه خواهان تشکیل هیئتی مشترک آمریکایی-اسرائیلی برای نظارت بر اجرای توافق برجام شده‌است.

علی رغم بزک‌کاری روابط واشنگتن با تل‌آویو همه می‌دانند که روابط آمریکا با اسرائیل همانند سابق نیست و آنها گرفتار نوعی بی‌اعتمادی دوستانه شده‌اند. تا کنون آمریکایی ها زیر بار تشکیل این کمیسیون نشده‌اند زیرا چنین مشورت‌های نزدیکی در ابتدا واکنش تند تهران را در پی دارد و در ادامه زمینه ساز این می‌شود که رژیم صهیونیستی چوب لای چرخ اجرای تفاهم برجام بگذارد.

البته مشخص نیست آمریکایی ها تا چه زمانی در مورد تشکیل کمیسیون مشترک با رژیم صهیونیستی مقاومت کنند. لابی‌های صهیونیستی نظیر آیپک معتقدند که نظارت تل‌آویو بر نحوه اجرای تفاهم برجام منجر به بازسازی روابط دوجانبه خواهد شد.

دغدغه مشترک روسیه و سوریه

آمریکا از فقدان راهبرد در سوریه و شکست اقداماتی که تاکنون انجام‌داده‌است به شدت رنج می‌برد. واشنگتن هفته گذشته ناچار شد که نقش پررنگ ایران را بپذیرد. در روزهای ناخوشی دکترین آمریکا که آنها را ناچار کرده‌است نیروهای خود را برای مهار روسیه در دریای سیاه و آدریاتیک و چین در خاور دور از خاورمیانه خارج کند ؛ فرانسوی‌ها به عنوان کهنه استعمارگران منطقه با ناو شارل‌دوگل به دریای مدیترانه آمده‌اند با سعودی‌ها وارد معامله شده‌اند.

به موازات این اتفاقات رژیم صهیونیستی به دلیل واهمه از پاسخ تند نیروهای مقاومت تاکنون به چند حمله موشکی بسنده‌کرده‌است. البته براساس برخی شایعات این حملات با ناخرسندی ضمنی واشنگتن مواجه شده‌است ؛  آمریکا به شدت از برخورد مستقیم رژیم صهیونیستی با نیروهای حزب‌الله و ارتش سوریه واهمه دارد. واشنگتن می‌داند که در صورت برخورد مستقیم آمریکایی‌ها نیز شریک تلفات اسرائیل می‌شوند.

در میان سرگیجه آمریکا و اسرائیل در جنگ سوریه که با کشورگشایی تروریست‌های تکفیری داعش همراه شده است ، کرملین به عنوان یک بازیگر تاثیرگذار با جنگنده‌های روسیه وارد جنگ با تروریسم شده‌است. رژیم صهیونیستی به همراه سعودی‌ها تلاش می کنند با رایزنی‌های محرمانه و وعده‌های مالی روسیه را همراه خود کنند اما منافع روسیه به نحوی است که هرگونه معامله برای منافع مسکو در بلند مدت گران تمام خواهد شد.

سفر ناگهانی نتانیاهو به آمریکا که منجر به مذاکرات نخست وزیررژیم صهیونیستی با رئیس جمهوری ایالات متحده ، روسای کنگره و سنا اگرچه منجر به ترمیم تمام زخم‌های روابط دو طرف نخواهد شد اما حداقل صورت این مساله را تا حدودی ترمیم خواهد کرد. نکته گفتنی اینجاست که از کنار سخنان توهین آمیز مشاور نتانیاهو نمی‌توان به آسانی گذشت ، قابل پیش بینی است که دو طرف در پشت درهای بسته یکدیگر را با الفاظی تند به چالش بکشند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار