بازدید 2370

نگرانی از آغاز پایان اردوغان

کد خبر: ۵۴۰۲۸۸
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۷ 18 October 2015
جامعه ترکیه به شدت ملتهب است و هرلحظه به دلیل استراتژی‌های اشتباه اردوغان تحت تاثیر سعودی‌ها ممکن است وارد جنگ داخلی شود. "آتاطیب" هرآنچه که رشته بود را پنبه کرده و نگرانی از آغاز پایان اردوغان این کشور را به چالش می کشد.

ثانیه شماری برای انتخابات پارلمانی ترکیه آغاز شده‌است. کشوری که درگیر منازعات مختلفی درحاشیه جنگ چندملیتی سوریه و ظهور تروریست‌های تکفیری داعش شده‌است در داخل با معضلات بی‌سابقه‌ای درگیر شده است.

در جریان انتخابات ماه‌می(خردادماه) که چند ماه پیش برگزار شد؛اگرچه حزب«عدالت و توسعه» به پیروزی دست‌یافت اما حزب اردوغان اقتدار خود را از دست داد و درجریان مذاکرات سیاسی نیز نتوانست با دیگر احزاب ترکیه به کابینه ائتلافی دست پیدا کند.

در شرایطی که پایتخت ترکیه با خلاء قدرت در دولت دست به گریبان است،هفته گذشته آنکارا شاهد انفجاری مرگبار بود که کل جامعه این کشور را تحت تاثیر قرارداد. منتقدان اردوغان پس از کشته شدن حدود 100 شهروند معترض به جنگ‌طلبی ، حزب "عدالت و توسعه" را آماج انتقادات شدید‌الحن قرار دادند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری خانه ملت؛درنخستین نظرسنجی‌های  پس ازتنش‌های مهیب انفجار آنکارا که توسط موسسه «متروپل» صورت گرفته است؛ "حزب عدالت و توسعه "همچنان با تشکیل دولت فاصله دارد. براساس این نظرسنجی‌ها،"حزب عدالت و توسعه" درانتخابات دهم آبان این کشور 42.5 ،حزب جمهوری‌خواه خلق 26.3 ، حزب حرکت ملی گرا 16.3، حزب حرکت ملی گرا 13 درصد آرای مردم را کسب خواهند کرد و 1.9درصد آرا همچنان سرگردان یا خاکستری است.

در انتخابات خردادماه ترکیه،حزب عدالت و توسعه 40.9 و حزب جمهوری‌خواه خلق 25 درصد آرا را به خود اختصاص داده بودند.

احمد داوداغلو رهبرحزب عدالت و توسعه که پس از انتخابات 17 خرداد از سوی ریاست جمهوری مامور تشکیل کابینه شده بود،نتوانست موافقت هیچ‌یک از احزاب را برای تشکیل دولت ائتلافی جلب کند به همین دلیل و براساس قوانین، انتخابات مجلس تجدید شد.حزب عدالت و توسعه که از سال 2002 بدین سو به تنهایی دولت این کشور را در اختیار داشت پس از انتخابات مجلس 17 خرداد نتوانست اکثریت کرسی های مجلس را حفظ کند و به تنهایی دولت را تشکیل دهد.تشکیل حکومت تک‌حزبی در ترکیه منوط به کسب 276 کرسی در مجلس است.

درمقایسه نتیجه انتخابات با نظرسنجی صورت گرفته،حزب عدالت و توسعه یک ممیز شش دهم درصد و حزب جموری‌خواه خلق یک ممیز سه دهم به آراء خود اضافه کرده اند و آرای حزب حرکت ملی گرا کاهش یافته و آرای حزب دمکراتیک خلق (منسوب به اکراد) بدون تغییر مانده است.

برپایه نظرسنجی صورت گرفته در انتخابات نوامبر، حزب عدالت و توسعه 261 ، حزب جمهوریخواه 135 د و حزب حرکت ملی گرا و حرکت دمکراتیک هر کدام 77 کرسی درمجلس آینده ترکیه کسب خواهند کرد.

 

تهدید بالقوه جنگ داخلی

درتحلیل چرخش نظرسنجی‌های صورت گرفته از مردم ترکیه می‌توان گفت،اردوغان که به درجه‌ای از محبوبیت با عنوان«آتاطیب» دست یافته بود درحال پنبه‌کردن رویاهایی است که ظرف 13 سال گذشته رشته‌بود، است.

اردوغان اگرچه تلاش می‌کند برای انتخابات اول نوامبر خود را به عنوان تنها منجی ترکیه نشان دهد،اما مشکلات سیاسی و تنش‌های اجتماعی رخ داده که درکنار موضوع مداخله آنکارا در جنگ با دمشق رخ داده، منجر به سقوط اقتصادی در این کشور شده است.

با دسته بندی اجتماعی نظرسنجی‌ صورت گرفته می‌توان گفت که جامعه ترکیه نه تنها در آستانه گسست قومیتی قرار گرفته است بلکه خطر جنگ داخلی را نیز مزه مزه می‌کند.اگرچه خطر بروزجنگ داخلی برای تحلیل‌گران وضعیت ترکیه یک رخداد طبیعی است اما برای حداقل یک دهه این تهدید از این کشور دور شده بود.

کشته شدن حداقل 600 نفر در یک ماه گذشته احتمال از سرگیری جنگ داخلی ترکیه را از یک تهدید بالقوه به یک تهدید بالفعل تبدیل کرده‌است. سقوط عمودی اقتصادی ترکیه که از ابتدای ماه جاری میلادی آغاز شده است درکنار بودجه سربار ارتش ترکیه و هزینه‌های گزاف مداخله در جنگ سوریه موضوعی است که برای آنکارا گران تمام شده است.

اردوغان کارنامه خوب خود را که در شکوفایی اقتصاد ترکیه نمود یافته بود؛به یک اقتصاد در حال سقوط تبدیل کرده است که هیچ کس جلودار آن نیست.برخی کارشناسان سقوط اقتصادی،تنش اجتماعی با شکاف اجتماعی را آغاز پایان اردوغان طلقی می کنند.

آنچه که در ترکیه رخ می‌دهد که اگرچه ظاهرا منجر به ناراحتی متحدین سعودی طراحان تئوری‌های نوعثمانی خواهد شد اما در نگاه کلان،ریاض را به دلیل سقوط آنکارا به شدت خشنود خواهد کرد.عربستان همواره ترکیه را به چشم یک تهدید نگریسته بود و امروز که ترک‌های عثمانی را گرفتار توطئه‌های خود توسط داعش کرده بود ، در باتلاق جنگ سوریه رها خواهد کرد./
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # حسین امیر عبداللهیان # انتخابات ریاست جمهوری # انتخابات
وب گردی