بازدید 2051

بحران مرگ آمریکایی در ایالات متحده

کد خبر: ۵۳۸۱۵۵
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۲ 10 October 2015
ایالات متحده با بحران های کوچک و بزرگ با عناوین مختلفی دست به گریبان است که همگی مرگ آمریکایی را مطالبه می کنند و اوباما هیچ اقدامی تاکنون نتوانسته در کنترل آن انجام دهد.

خبرگزاری خانه ملت ، گروه بین الملل: خشونت افسار گسیخته جامعه آمریکایی به معضلی مهار نشدنی برای ایالات متحده تبدیل شده است. هفته پیش  تیراندازی در دانشکده‌ای در شهر «روزبورگ» ایالت اورگان در غرب آمریکا ١٥ کشته و ٢٠ زخمی برجا گذاشت.بلافاصله پس از این اتفاق ،«باراک اوباما» بعد از این حادثه درحالی‌که به نوشته رسانه‌های آمریکایی آشکارا عصبانی به نظر می‌رسید، در یک کنفرانس خبری حضور یافت.

رئیس‌جمهور آمریکا گفت: «بیان اینکه د‌ل‌های ما با خانواده‌های قربانیان است و برای آنها دعا می‌کنیم، کفایت نمی‌کند». وی سپس با لحنی تند به انتقاد از لابی‌های حمایت‌کننده از آزادی حمل سلاح و جمهوری‌خواهان پرداخت و گفت: «چطور می‌توانید با خیال راحت این استدلال را مطرح کنید که سلاح‌های بیشتر ما را امن‌تر می‌کند؟» او سپس اضافه کرد: «می‌دانیم که ایالت‌هایی که قوانین بیشتر در زمینه سلاح دارند، کمترین آمار مرگ‌ومیر ناشی از اسلحه را دارند».

انتقادات صریح و تند اوباما اگرچه نشان دهنده تلاش های وی برای محدودیت مالکیت اسلحه در آمریکا است اما بسیاری تلاش های رئیس جمهوری ایالات متحده را ناکافی می دانند. اوباما بامداد امروز برای همدردی با بازماندگان قربانیان ایالت اوریگن به شهر روزبورگ سفر کرد اما شماری از معترضان به سیاست های دولت آمریکا در مسیر عبور کاروان ریاست جمهوری ایستاده بودند. برخی از این افراد پارچه نوشته هایی را با این مضامین در دست داشتند: «ما از حقوق خود چشم پوشی نمی کنیم» و «آرامش ما را بر هم نزن».

اوباما که گفته بود «آمریکا تنها کشور پیشرفته در جهان است که در آن قوانین حمل سلاح مبتنی بر عقل سلیم وجود ندارد» ، در حین سفر به ایالت اورگان خبر 2 تیراندازی مرگبار را شنید. به گزارش بلومبرگ ؛ اولین مورد تیراندارزی در یک مجتمع خوابگاهی دانشجویان دانشگاه تگزاس جنوبی روی داد و در این حادثه یک نفر جان خود را از دست داد و یک نفر هم مجروح شد. پس از وقوع این حادثه مسئولان دانشگاه مجبور شدند کلاس های درس را تعطیل کنند . گفته می شود فرد مهاجم دستگیر شده است . حادثه دیگر در دانشگاه آریزونای شمالی رخ داد و تیراندازی در این دانشگاه یک کشته و سه مجروح بر جای گذاشت.

 پلیس گفته است این تیراندازی در پارکینگ خوابگاه دانشجویان رخ داده است. رئیس پلیس در مصاحبه مطبوعاتی خود اعلام کرد: «این حادثه در پی در گیری فیزیکی دو گروه از دانشجویان روی داده و در این درگیری یک دانشجوی 18 ساله با اسلحه به سمت سایر دانشجویان شلیک کرده ، یک دانشجو را به قتل رساند و سه نفر را مجروح و روانه بیمارستان کرده است .»

 در حادثه دیگری، یک متهم دستگیر شده در ایالت کنتاکی با انتشار متن تهدید آمیزی در شبکه های اجتماعی از روز چهارشنبه تا پایان هفته کلاس های درس در دانشگاه کنتاکی شرقی را به تعطیلی کشاند .

کشتارهای سریالی در آمریکا با عناوین نژادپرستی و جنون آمریکایی‌ها درحالی روی می دهد که اگر یک مسلمان مرتکب کوچک‌ترین اقدام خشنی شود رسانه های این کشور تندترین گزارش‌ها را منتشر می کنند.

دردسر پلیس‌های قاتل آمریکایی

درز آمار قتل های عمد و بدون دلیل پلیس آمریکا که با رسانه ای شدن کشتار شهروندان رنگین پوست این کشور همراه شده است در کنار سریال کشتار های آمریکایی به یک بحران سیاسی و اجتماعی در ایالات متحده تبدیل شده است که در برخی از شهرها منجر به شورش شده است.

به موازات این مسائل، پیگیری رسانه‌ها، دولت آمریکا را به اتخاذ یک برنامه جامع برای ثبت و ضبط قتل‌های ناشی از خشونت پلیس وا داشته است. روزنامه گاردین نوشت دولت آمریکا هیچگونه سوابق جامعی درباره تعداد افرادی که توسط پلیس این کشور کشته می‌شوند، ندارد و این حقیقت در پی اعتراضات، شورش‌ها و مباحثات جهانی درباره نژاد پرستی با مرگ مایکل براون در فرگوسن در سال دو هزار و چهارده کانون توجه قرار گرفت.

در ژوئن امسال گاردین برنامه‌ای را با هدف پیگیری این‌گونه مرگ‌ها در سراسر آمریکا آغاز کرد. واشنگتن‌پست نیز پروژه‌ای برای پیگیری تیراندازی‌های مرگبار پلیس دارد. هر دو برنامه پس از ابتکار عمل‌های متعدد محققان و روزنامه نگاران در فضای مجازی اجرایی شد. طی هفته گذشته یک سری اظهارنظرها و خبرها در خصوص این مسئله مجددا توجهات را به آن جلب کرد.

 لورتا لینچ دادستان کل آمریکا بر اهمیت چنین اطلاعاتی تاکید کرد و جیمز کومی‌رئیس اف‌بی‌آی پیگیری این مسئله توسط روزنامه‌ها از جمله گاردین و تبدیل شدن آنها به منبع اصلی چنین اطلاعاتی را «غیرقابل قبول» توصیف کرد و از طرح جدید دولت برای جمع‌آوری سوابق مربوط به خشونت پلیس آمریکا خبر داد.

 لینچ اعلام کرده است که اداره آمار دادگستری (بی‌جِی‌اس) برنامه جدیدی را برای جمع‌آوری اطلاعات درباره قتل‌هایی که توسط مجریان قانون صورت می‌گیرد، اجرا خواهد کرد. این برنامه آزمایشی که طبق اطلاعات گاردین با شروع سال دو هزار و شانزده بطور کامل اجرایی خواهد شد، جامع‌ترین تلاش رسمی‌برای ثبت و ضبط تلفات ناشی از اقدامات افسران پلیس در آمریکا خواهد بود.

دولت فدرال ایالات متحده که با بحران نیروهای امنیتی فاسد و تبهکار نیست دست به گریبان است تلاش می کند با اقدامات پیش‌گیرانه از اعمال خشونت پلیس‌های قاتل آمریکایی جلوگیری نماید.

اعدام های دردناک آمریکایی

بحران کشتار آمریکایی با اعدام های دردناک ویژه ایالات متحده دغدغه ای جدا برای این مدعی پوشالی حقوق بشر محسوب می شود.

در روزهایی که کشتار  مشاجرات درباره استفاده از تزریق مرگبار برای اعدام محکومان به مرگ در آمریکا افزایش یافته است، یک قاضی منطقه آرکانزاس در جنوب این کشور روز جمعه اجرای هشت حکم اعدام را به حال تعلیق درآورد.

این هشت محکوم به مرگ که دو تن از آنها می بایست بیست و یکم اکتبر اعدام می شدند، از دستگاه قضایی آمریکا خواسته اند به اطلاع آنها برساند که چه ماده مرگباری قرار است به بدن آنها تزریق شود.

قاضی «وندل گریفن» اعلام کرد دستگاه قضایی نمی تواند هیچ مسئله ای را درباره مواد مهلکی که به بدن محکومان به مرگ تزریق می شود، از افرادی که قرار است اعدام شوند پنهان کند و این افراد حق دارند برای بررسی چگونگی نحوه اعدام خود و مواد مهلکی که به بدن آنها تزریق خواهد شد، از دادگاه وقت بخواهند.

در سال 2014 اعدام یک محکوم به مرگ در منطقه اوکلاهما ناموفق بود و فرد محکوم حدود چهل دقیقه به شدت عذاب کشید.

قاضی گریفن همچنین تصمیم گرفت اعدام یک محکوم را به نام لدل لی که هنوز تاریخ دقیقی برای اجرای حکمش مشخص نشده است، به حال تعلیق درآورد.

« لسلی راتلج» ، وزیر دادگستری ایالت آرکانزاس، ضمن مخالفت با تصمیمی که قاضی گریفن روز جمعه اتخاذ کرد، خاطر نشان ساخت به تلاشهای خود برای احقاق حق قربانیان و خانواده های ماتم‌زده آنها ادامه خواهد داد.

قاضی گریفن فوریه سال 2014 نیز در رابطه با نه محکوم به مرگ تصمیم مشابهی اتخاذ کرده بود.

مشاجرات و بحث و جدلهای لفظی درباره روش تزریق مرگبار برای اعدام محکومان به مرگ در آمریکا افزایش یافته است چرا که در اجرای این روش تاکنون به علت استفاده از دز بالای ماده مهلک یا اشتباهات در آماده سازی و تزریق ماده مرگبار مشکلات پیش بینی نشده ای به وجود آمده است.  

علاوه بر این زندان‌های آمریکا نیز در این اواخر با کمبود ماده مهلک روبرو شده اند چرا که بسیاری از شرکت‌های داروسازی که اکثرا اروپایی هستند راضی نمی شوند این مواد را در اختیار ایالتهای آمریکا قرار دهند. برخی از موادی که اخیرا ایالتهای آمریکا برای اعدام محکومان به کار می بردند می تواند درد و رنجهایی را برای زندانیان به همراه داشته باشد که ممنوعیت قانونی دارد به همین علت محکومان به مرگ تلاش می کنند قضات را به تعلیق اجرای حکم خود متقاعد سازند.

مسئولان ایالت اوکلاهما روز پنجشنبه اذعان کردند یک زندانی را در ماه ژانویه با ماده ای که در پروتکل استفاده از مواد مهلک پیش بینی نشده است، اعدام کرده اند این مسئله مقامات محلی را که پیش از این نیز به علت اشتباهات مکرر در اجرای احکام اعدام با این روش با فشارهای زیادی روبرو بودند، در مخمصه جدیدی قرار داد.

در یک جمع بندی می‌توان گفت که مردم آمریکا در مثلث مرگبار مالکیت‌اسلحه،پلیس‌های قاتل و اعدام‌های دردناک گرفتار شده اند و رئیس‌جمهوری این کشور هیچ اقدام عملی برای پایان این مساله نمی تواند انجام دهد. سریال این عوامل در کشور مدعی حقوق بشر موجب شکل گیری اعتراضاتی با عناوین متفاوتی شده است که همگی یک موضوع را مطالبه می کنند و آن‌هم جلوگیری از قتل خشونت آمیز و نقض حقوق بشر است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی