بازدید 9077
۲

دولت می تواند برجام را برای ملت و دولت برد ـ برد کند

در حالی که فردا، یکشنبه، طرح یک‌فوریتی «اقدام متناسب و متقابل ایران در اجرای برجام» است؛ که به دولت اجازه می‌دهد در چارچوب مصوبات شورای عالی امنیت ملی داوطلبانه برجام را اجرایی کند، در مجلس به رأی گذاشته می شود، به نظر می رسد، باید دیگر به فکر، فردای اجرای برجام بود.
کد خبر: ۵۳۸۱۰۵
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۴ 10 October 2015
در حالی که فردا، یکشنبه، طرح یک‌فوریتی «اقدام متناسب و متقابل ایران در اجرای برجام» است؛ که به دولت اجازه می‌دهد در چارچوب مصوبات شورای عالی امنیت ملی داوطلبانه برجام را اجرایی کند، در مجلس به رأی گذاشته می شود، به نظر می رسد، باید دیگر به فکر، فردای اجرای برجام بود.

به گزارش «تابناک»، پس از تذکر رهبر انقلاب که نباید مجلس از مسأله برجام کنار گذاشته شود، مجلس شورای اسلامی، بنا بر مسئولیت قانونی، اقدام به بررسی کارشناسانه و موشکافانه متن برجام کرد و در تعامل با تیم هسته ای و همچنین کارشناسان بیرون از مجلس و تیم سابق هسته ای، نقاط ضعف و قوت این توافق را استخراج و در قالب گزارشی تقدیم هیات رئیسه مجلس نمود.

بر اساس این گزارش می توان گفت، ورودی که مجلس شورای اسلامی و کمیسیون ویژه برجام، با این توافق کرد، حاکی از این بود که کمیسیون بیش از آنکه به فکر رد برجام باشد، به فکر این بود که با قید شرایطی، دولت را در تأمین همه جانبه منافع مردم ایران، یاری کند. در واقع مجلس شورای اسلامی از یک سو برای کمک و همراهی به دولت و زحماتی که تیم مذاکره کننده در این سالها کشیده بود و از سویی دیگر به عنوان نماینده ملت کوشید در این زمان نسبتا طولانی که به بررسی برجام اختصاص داد، تضمین های قوی برای اجرای برجام بر اساس تفاسیر مقامات ایرانی از برجام در اختیار آنان قرار دهد.

به عنوان مثال، برخی از بندهای توافق وین در مورد حذف تحریم ها و یا بازرسی برنامه نظامی ایران و یا تحقیق و توسعه دارای ابهاماتی بود که هر یک از طرفین تفاسیر مختلفی از این بندها داشتند و به گونه ای که در زمان پس از امضای توافق، شاهد بودیم تفاسیر مقامات ایرانی و آمریکایی در بندهایی با همدیگر کاملا مخالف بود.

با وجودی که مجلس با اعتماد به تیم مذاکراتی ایران، تفسیر آنان از توافق را اصل می دانست و آن را باور داشت، با توجه به سابقه عهدشکنی آمریکایی ها کوشید با بررسی دقیق این توافق نامه ،هر جا را که ممکن می دانست شاید آمریکایی ها در اجرا از آن سوء استفاده کنند و نیات خود را  از آن برداشت کنند، به گونه ای بر تعهد دولت گذاشت که دولت به راحتی با داشتن این تعهد در محیط بین الملل، آمریکایی ها را از بد عهدی باز دارد و بتواند بر اساس قانون مجلس، هر گونه بد عهدی آمریکایی ها را تلافی کند.

حال که مجلس با نگاهی سازنده به موضوع برجام و تأیید آن به شرط تضمین، اجرای درست آن توسط همه طرفین تأکید دارد، لازم است ضمن قدردانی از مجلس شورای اسلامی، جهت این همدلی و همراهی، از همه و به ویژه دولتی ها خواست از این حسن نیت مجلس استفاده کرده و آنان نیز از هر گونه اقدام قانونی که بتواند تضمین بیشتری به آنان در  اجرای دقیق برجام را بدهد، استقبال و حمایت کنند.

نکته اینجاست که اگر دولت تصور می کند توافق وین توافقی برد ـ برد در برهه امضای توافق است، در زمان اجرا نیز باید توافقی برد ـ برد برای دولت و ملت باشد. اگر عدم رد برجام و همراهی مجلس برای اجرای این توافق بردی است برای دولت، اجرای دقیق و بدون دبه کردن توافق توسط آمریکایی ها نیز بردی است که باید نصیب ملت شود و هر اقدامی که این برد ملت را تضمین می کند، باید حمایت و پشتیبانی کرد.

در واقع اگر دولت خود، از طرحی که مجلس برای قدرتمند کردن ضمانت های اجرای توافق، تهیه و تصویب می کند، حمایت نماید، زمینه همراهی دولت با حصول منافع مردم از این توافق بیش از پیش حاصل می شود.

در پایان باید گفت، اگر حمایت از سیاست های دولت در زمینه هسته ای توسط مردم و نهایتا تصویب آن توسط مجلس شورای اسلامی، در این ماه های صورت گرفته است، حمایت دولت برای جلوگیری از سوء استفاده طرف آمریکایی از این توافق، گامی است در جهت منافع مردم که باید جدا پیگیری شود.


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۲۳
انتشار یافته: ۲
1
1
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار