بازدید 26316
۲
مروری بر روزنامه‌های امروز هجدهم مهر ماه؛

ناگفته‌های دیدار‌ ظریف با هاشمی / نفر سوم مثلث فساد نفتی / ائتلاف اصلاحات و اعتدال براي مجلس/ حمله شدید شریعتمداری به برخی نمایندگان مجلس/ پیشتازی زنان در مرحله جدید قیام فلسطینی ها

شهادت سردار همدانی در سوریه، دادگاه بابک زنجانی و همچنین فرجام برجام در مجلس در کانون توجه روزنامه های امروز است. البته در این میان برخی روزنامه ها نیز ترجیح داده اند، آغاز هفته را با تحلیل هایی پیرامون موضوع تحولات اخیر فلسطین آغاز کنند.
کد خبر: ۵۳۸۰۰۹
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰ 10 October 2015

شهادت سردار همدانی در سوریه، دادگاه بابک زنجانی و همچنین فرجام برجام در مجلس در کانون توجه روزنامه های امروز است. البته در این میان برخی روزنامه ها نیز ترجیح داده اند، آغاز هفته را با تحلیل هایی پیرامون موضوع تحولات اخیر فلسطین آغاز کنند

در ادامه می‌توانید روایت تابناک از مهم‌ترین مطالب روزنامه‌هایی شنبه هجدهم مهر ماه را مرور کنید.

«روزنامه تابناک» همه جلد صفحه اول خود را به موضوع شهادت سردار همدانی اختصاص داده است. تابناک در این گزارش با عنوان «شهادت سردار در حلب» می نویسد: « سردار سرتیپ پاسدار، حسین همدانی شب گذشته در سوریه به شهادت رسید و به یاران شهیدش پیوست. به گزارش «تابناک»، سردار حسین همدانی از فرماندهان سپاه پاسداران و از مستشاران ارشد نظامی ایران در دفاع از حرم عقیله بنی هاشم حضرت زینب (س)، شب گذشته در سوریه به شهادت رسید. در پی شهادت سردار سرتیپ پاسدار حسین همدانی در سوریه، روابط عمومی کل سپاه اطلاعیه‌ای صادر کرد. در بخشی از این اطلاعیه با تبریک و تسلیت شهادت این سردار شجاع و گرانقدر به محضر حضرت ولیعصر (عج) و نائب برحقش امام خامنه‌ای عزیز (مدظله العالی) و ملت شریف ایران، آمده است: سردار سرتیپ پاسدار حسین همدانی از فرماندهان دوران دفاع مقدس و مستشاران ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و مدافعان حرم در طول سالهای گذشته که نقش تعیین کننده‌ای در حفظ و حراست حرم حضرت زینب (س) و کمک و تقویت جبهه مقاومت اسلامی در جنگ تروریستی سوریه داشت، عصر دیروز در حین انجام ماموریت‌های مستشاری در حومه شهر حلب به دست تروریستهای داعشی به شهادت رسید.»


«روزنامه ایران» در گزارشی با عنوان «پیشتازی زنان در مرحله جدید قیام فلسطینی ها» می نویسد: « سیاست های خشونت بار دولت نتانیاهو در تحولات سرزمین‌های اشغالی، اوضاع ناآرام این نقطه از جهان را رفته رفته وخیم‌تر کرده است. در جریان وحشیانه‌ترین یورش نظامیان صهیونیست به اردوگاه آوارگان شعفاط با هدف تخریب خانه شهید صبحی خلیفه، درگیری‌های شدیدی بین جوانان این اردوگاه و صهیونیست‌ها رخ داد و دو جوان فلسطینی شهید و 6 تن دیگر زخمی شدند. از نظامیان صهیونیست نیز دست کم 10 تن در این درگیری‌ها زخمی شدند که به ادعای تلویزیون رژیم صهیونیستی اکثر این نظامیان بر اثر اصابت گلوله به بدنشان، مجروح شده‌اند.

به گزارش پایگاه گردان‌های عزالدین قسام، در یک هفته‌ گذشته آمار شهدای فلسطینی به 6 نفر افزایش یافته است. علاوه بر این، مناطق مختلف سرزمین‌های اشغالی در روزهای اخیر شاهد درگیری شدید میان فلسطینیان و صهیونیست‌ها بوده و صهیونیست‌ها در این درگیری‌ها دست کم 40 فلسطینی را در کرانه باختری و بیت المقدس اشغالی بازداشت کرده‌اند. از سوی دیگر، نیروهای رژیم صهیونیستی شامگاه پنجشنبه گذشته، روستای برطعه در جنوب غرب جنین را به عنوان منطقه بسته نظامی اعلام کردند. در پی احداث دیوار نژادپرستانه حائل، این روستای فلسطینی از کرانه باختری جدا و به اراضی اشغالی الحاق شده است. صبح دیروز جمعه نیز یکی یهودی افراطی در شهر دیمونا با چاقو به 4 فلسطینی حمله کرد. یک جوان فلسطینی هم یک شهرک نشین را در قدس شرقی با چاقو هدف قرار داد. در حادثه ای دیگر یک فلسطینی یک پلیس صهیونیست را در الخلیل با چاقو هدف قرار داد و پس از آن توسط نظامیان اسرائیلی به شهادت رسید.

نیر برکات، شهردار بیت‌المقدس نیز در بیانیه‌ای به شهرک نشینان برای کشتار مردم فلسطین چراغ سبز نشان داده و از آنها خواست، «برای حفظ امنیت خود» سلاح گرم حمل کنند. سازمان هلال احمر فلسطین با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، از زمان آغاز یورش وحشیانه نظامیان صهیونیست به شهروندان فلسطینی در کرانه باختری و قدس اشغالی تاکنون ۱۰۴۲ شهروند فلسطینی مجروح شده و در بیمارستانها در حال مداوا هستند.

این در حالی است که وخامت اوضاع در بیت المقدس و کرانه باختری مقامات صهیونیستی را بشدت نگران کرده و منابع وابسته به رژیم صهیونیستی از لغو سفر روز پنجشنبه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم به آلمان خبر دادند. دستگاه‌های امنیتی و جاسوسی و روزنامه‌های رژیم صهیونیستی به نتانیاهو درباره احتمال شروع انتفاضه سوم فلسطینی‌ها هشدار داده‌اند.

نتانیاهو نیز از ترس وقوع انتفاضه سوم اعضای کابینه خود و اعضای پارلمان این رژیم (کنست) را از ورود به مسجد مبارک الاقصی منع کرده است.»


«روزنامه شرق» در گزارشی با عنوان «نفر سوم مثلث فساد نفتی» به موضوع دادگاه بابک زنجانی می پردازد و می نویسد: « هفته گذشته سه جلسه از دادگاه رسيدگي به بزرگ‌ترین پروند فساد اقتصادی در تاریخ کشور، برگزار شد. متهم ردیف اول پرونده مدعی است در دورانی که ایران تحت شدیدترین تحریم‌های بین‌المللی قرار داشته، به کشور خدمت کرده است. وکیل بابک زنجانی هفته پیش به «شرق» گفته بود: «موکل من معتقد است زمانی که کاری از هیچ‌کس برنمی‌آمد، موفق شده به کشور خدمت کند». براساس آنچه در کیفرخواست سه متهم در دادگاه قرائت شد، مشخص می‌شود این حجم عظیم از فساد اقتصادی در این پرونده معلول شرایط تحریم و به بهانه دورزدن تحریم‌ها رخ داده است. در نتیجه فعل‌وانفعالات بانکی و وجود واسطه‌ها در فروش نفت ایران، بخش عظیمی از مبالغ فروش نفت به خزانه واریز نشده و اکنون عوامل اجرائی این کار مورد محاکمه قرار می‌گیرند. اما غیر از بابک زنجانی، دو متهم دیگر نیز اکنون در حال محاکمه هستند؛ «م.ش» و «ح.ف.ه» متهمان ردیف دوم و سوم این پرونده هستند. برای بررسی نقش متهم ردیف دوم این پرونده لازم است به گذشته نه‌چندان‌دوری بازگردیم.

٢سال پیش؛ ترکیه

«در ماه‌های اخیر یک بازرگان اماراتی که اصالت ایرانی دارد، به‌ جای یکی دیگر از بازرگانان ایرانی که نامش در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفته است اقدام به سرمایه‌گذاری در صنعت حمل‌ونقل ترکیه کرده است». این گزیده‌ای از مقاله‌ای است که ٢٠ مهر ٩٢ در هفته‌نامه «تجارت فردا» منتشر شد. در ادامه این مطلب آمده بود: «م.ش، بازرگان ایرانی‌الاصل مقیم دوبی، در ماه‌های اخیر اقدام به افزایش سرمایه‌گذاری خود در بخش حمل‌ونقل ترکیه کرده است و این افزایش سرمایه‌گذاری را از طریق خرید خط هوایی ONUR که یک شرکت حمل‌ونقل هوایی خصوصی است انجام داده است. سرمایه استفاده‌شده برای این کار برابر با ٢٥٠‌ میلیون دلار اعلام شده است. این بازرگان ایرانی علاوه بر سهام شرکت هوایی مذکور اقدام به خرید نیمی از سهام شرکت حمل‌ونقل جاده‌ای ulusoy-varan کرد که سرمایه مورد نیاز برای خرید این سهم برابر با صد‌میلیون دلار بوده است. این بازرگان ایرانی‌الاصل بعد از خرید هفت هواپیما برای خط هو‌ایی ounrAir ترکیه، این هواپیما‌ها را به شرکت ایرانی تأسیس‌شده توسط بابک زنجانی منتقل کرد». در همان مقطع، رسانه‌های ترکیه نیز در گزارش‌های مفصلی به این موضوع پرداختند. همان زمان سیدجلال ابراهیمی، دبیرکل شورای مشترک بازرگانی ایران و ترکیه، با اشاره به خبری که از سوی روزنامه «وطن» چاپ ترکیه در این‌باره منتشر شده بود، گفت: «ترک‌ها این شرکت هواپیمایی onur Air را در سال ۲۰۱۳ به قیمت ۲۵۰‌ میلیون دلار به «قدرت تنجل»، تاجر ترک و «م.ش»، تاجری که در دوبی زندگی می‌کند و تبعه انگلستان است، فروختند اما بعد از آن اخباری منتشر شد مبنی‌بر اینکه خریدار واقعی این شرکت، «بابک زنجانی»، صاحب شرکت هواپیمایی قشم، بوده است. البته بعد از آن و پس از بازداشت بابک زنجانی در ایران، شرکت اونور ایر دچار مشکلات مادی شد و به‌دنبال آن «جان کرت باگانا»، صاحب اصلی شرکت هواپیمایی «اونور ایر»، بعد از فروش این شرکت در حوزه گردشگری شروع به کار کرد و تصمیم گرفت بار دیگر این شرکت را خریداری کند. به‌همین‌دلیل به تهران آمد و با شرکتی که معادل سازمان صندوق بیمه‌گذاری سپرده‌های پس‌انداز ترکیه است، برای خرید مجدد این شرکت مذاکره کرد. گفته شده که این شرکت به قیمت ۱۰۵‌میلیون دلار یعنی نصف قیمت اصلی این شرکت هواپیمایی به صاحب اولیه فروخته شده است. به غیر از جان کرت باگانا که مجددا این شرکت را خریده است، «قدرت تنجل» و «م.ش» هر سه سهام‌داران جدید شرکت اونور ایر هستند».


«روزنامه اعتماد» به سخنان اخیر محمدرضا عارف با عنوان «ائتلاف اصلاحات و اعتدال براي مجلس» پرداخته و می نویسد: « محمدرضا عارف، رئيس بنياد اميد ايرانيان در جديدترين سخنراني خود اقدام به افشاگري و انتقاد از جريان سياسي‌اي كرد كه بيش از دو سال است مخالفت با دولت از هر راهي را در دستور كار خود قرار داده است. به گفته عارف، القاي حس نااميدي در بين مردم از تلاش‌هاي اين جريان سياسي براي مخالفت با دولت روحاني است. رئيس بنياد اميد ايرانيان كه در ديدار جمعي از اعضاي كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي عالي استان‌ها سخن مي‌گفته، برخي نمايندگان مجلس را بخشي از اعضاي اين جريان ضد دولت اعلام كرده و گفته است: قسمتي از عملكرد اين جريان دربخش‌هايي از مجلس ديده مي‌شود كه به جاي همكاري با دولت براي پيشبرد اهداف مورد نظر دولت مانع‌تراشي مي‌كنند به همين دليل اصرار داريم در انتخابات مجلس به گونه‌اي عمل كنيم كه تركيب مجلس تغيير كند. محمد رضا عارف بر همين اساس تاكيد كرده كه اصلاح‌طلبان بايد به گونه‌اي در انتخابات مجلس عمل كنند كه با تقويت همكاري دولت و مجلس شرايط مناسب‌تري براي پاسخگويي به مطالبات مردم در بخش‌هاي مختلف خصوصا در زمينه معيشت، اشتغال و مسكن فراهم شود. راهكار محمدرضا عارف براي عبور از بحران‌سازي‌هاي اين جريان و تغيير تركيب مجلس دهم ارايه ليست واحد توسط جريان اصلاحات و اعتدال است. جريان اصلاحات و اعتدال بايد تلاش كنند مسيري كه در انتخابات ٩٢ آغاز شد پايدار شود تا زمينه بازگشت به گذشته فراهم نشود به همين دليل بايد در انتخابات مجلس با هماهنگي و وحدت به دنبال كسب اكثريت كرسي‌هاي مجلس بود».


«روزنامه آرمان» در گزارشی با عنوان«ناگفته‌های دیدار‌ ظریف با هاشمی» می نویسد: « درباره «برجام» حرف زیاد گفته شده ولی ناگفته هم زیاد مانده. ناگفته‌هایی از جنس حرف‌های ظریف در آخرین دیدار با هاشمی. «برجام» برای هاشمی و ظریف، برای روحانی و دولت تدبیر و امید، تنها برنامه توافق هسته‌ای نیست، بلکه برنامه جامع آینده ایران و منطقه است. نقشه راه جمهوری اسلامی در 10 سال آینده. برای آنکه راهی پیدا شود تا شاید نتایج اقدامات گذشته، در ایران و منطقه جبران شود. «برجام» برای هاشمی و ظریف، برای روحانی و دولت تدبیر و امید، برای مردم ایران و منطقه، روزنه امید است، درمیانه آتش عصبیت‌ها و کینه‌های گروه‌های خشونت‌طلب تروریستی و سعودی. تا شاید راهی باز شود به گذشته. به روزگاری که اوضاع سوریه و یمن و عراق اینگونه نبود.‌ ای کاش می‌شد دوباره ایران و منطقه را به سال84 برگرداند. خدا کند «برجام» بتواند. هاشمی از پیروزی، قطعنامه 598 نقبی هم به برجام می‌زند و توافق هسته ای. از شیرینی جام زهر امام می‌گوید و از فرجام خوشایند برجام. هاشمی قطعنامه 598 و برجام را همجنس می‌داند. اصل ماجرا در تعابیر نیست، در نتیجه است. نتیجه‌اش هم کاملا هویداست. اگر قطعنامه 598، آینده چندین ساله را رقم زد. برجام هم آینده‌ای چندین ساله را رقم خواهد زد. وقتی هاشمی می‌گوید انقلاب در سال92 به مسیر خود برگشت؛ آن هم با رأی خاموش مردم و توافق هسته‌ای. تعبیر کوچکی نمی‌گوید؛ چراکه خوب می‌داند چگونه رشته خیلی‌ها را برای آینده دلخواهشان پنبه کرده است!»


«روزنامه کیهان» در ستون یادداشت روز خود به موضوع برجام پرداخته است. حسین شریعتمداری در این یادداشت با عنوان«آمپول که سند نمی سازد» می نویسد: « «وقتی مرحوم احسان طبری برجسته‌ترین تئوریسین مارکسیسم در آکادمی علوم شوروی سابق و عضو مرکزیت حزب توده به اسلام بازگشت و با نگاهی موشکافانه و مستند به نقد علمی مارکسیسم نشست، رسانه‌های هر دو اردوگاه شرق و غرب با حجم انبوهی از تبلیغات به مقابله و تخطئه او برخاستند و در این میان، نظر رادیو مسکو- شوروی سابق- که رادیوهای آمریکا و بی‌بی‌سی نیز با آب و تاب آن را پوشش می‌دادند، جالب‌ترین- و البته خنده‌دارترین- نمونه بود. مفسر رادیو مسکو می‌گفت: ایرانی‌ها موفق به ساخت آمپولی شده‌اند که اگر به زندانی تزریق شود، آنچه به وی دیکته شده است را بر زبان می‌آورد! وقتی این خبر را با مرحوم طبری در میان گذاشتم پوزخندی زد و گفت؛ باید از رفقای مارکسیست و دوستان امپریالیست! پرسید، برفرض که متخصصان ایرانی موفق به ساختن چنین دارویی شده و به من هم تزریق کرده باشند! تزریق دارو که «سند» و «استدلال» نمی‌سازد. اظهارات من تحت هر شرایط و به هر علتی که باشد، برای اثبات آن سند و دلیل ارائه کرده‌ام، چرا به جای پاسخگویی! لطیفه می‌سرائید؟»

2- فردا طرح یک فوریتی موسوم به «اقدام متناسب و متقابل دولت در اجرای برجام» که هدف از آن- برخلاف نام آن- اجازه اجرای بی‌قید و شرط توافق وین به دولت است در جلسه علنی مجلس مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. این طرح که دو فوریت آن در جلسه روز یکشنبه هفته گذشته مجلس رأی نیاورده بود، در حالی به دولت اجازه اجرای بی‌قید و شرط برجام را می‌دهد که تاکنون به هیچ یک از ایرادها و پرسش‌های اساسی و مستند درباره ده‌ها بند و ماده فاجعه‌آفرین برجام پاسخی داده نشده است و موافقان به جای پاسخ قانع‌کننده به این پرسش‌ها و اشکالات اصولی و اساسی به کلی‌گویی‌‌های بی‌خاصیت و یا تعریف و تمجیدهای گزاف و بی‌علت روی آورده‌اند و در بسیاری از موارد نیز منتقدان را با انواع برچسب‌های ناچسب به باد اهانت گرفته‌اند.

طرح یاد شده در 9 ماده و دو تبصره تهیه شده است و این تلقی اولیه را در پی‌دارد که شامل شرط و شروط مجلس برای دولت است ولی نگاهی گذرا به مفاد آن نشان می‌دهد این تصور، فقط یک توهم است. می‌گویند؛ برخی از این دوستان (تهیه‌کنندگان گزارش مستند کمیسیون ویژه برجام) مقصر نیستند چون کمتر با مسائل بین‌المللی در این سطح آشنایی دارند و چگونگی برخورد با قدرت‌های جهانی را نمی‌دانند! که در این باره اگر چه گفتنی بسیار است ولی فقط باید پرسید شما آقایان که با مسائل بین‌المللی آشنا هستید! کدام اقدام برجسته در عرصه سیاست خارجی را در کارنامه خود دارید که بتوانید به آن افتخار کنید؟! و کدام پیروزی افتخار‌آمیز در تاریخ سی و چند ساله انقلاب را می‌توانید آدرس بدهید که با همین بینش و منش اسلامی و انقلابی و حقیر دانستن دشمن به دست نیامده باشد؟! اگر چگونگی برخورد با قدرت‌های جهانی را می‌دانستید که این همه امتیاز نقد نمی‌دادید و در مقابل وعده نسیه تحویل نمی‌گرفتید.

8- در خیرخواهی قاطبه نمایندگان محترم مجلس تردیدی نیست ولی‌ «خیرخواهی» اگر با ارزیابی و بررسی دقیق موضوع همراه نباشد می‌تواند به ضد خود تبدیل شود. ایرادها و اشکالات خطرآفرین برجام بارها همراه با دلایل و اسناد غیرقابل تردید مطرح شده که گزارش مستند کمیسیون ویژه از جمله آنهاست. اگر نمایندگان محترم نکات خطرآفرین آن را باور ندارند، با ارائه دلیل و سند آن را نفی کنند و نه با کلی‌گویی‌های این و آن و تعریف و تمجیدهایی که به لاف گزاف شبیه است و چنانچه این ایرادات را وارد می‌دانند، انتظار آن است که با اجازه اجرای برجام، پای سندی را امضا نکنند که فردا و پس‌فردای این روزها در مقابل مردم سرافکنده باشند و فردای قیامت، نزد خدای سبحان... چرا که شاهد امروز، قاضی فرداست.»


«روزنامه قانون» در گزارشی به موضوع واکنش نمایندگان به طرح برجام در مجلس پرداخته است. قانون در این گزارش با عنوان«تد‌‌ارك آبستراكسيون عليه برجام» می نویسد: « تند‌‌‌روهای مجلس برای جلسه فرد‌‌‌ا خواب‌ها د‌‌‌ید‌‌‌ه‌اند‌‌‌. خوابی از جنس آبستراکسیون و می‌خواهند‌‌‌ فرد‌‌‌ا را به یکشنبه سیاهي د‌‌‌يگر تبد‌‌‌یل کنند‌‌‌. مد‌‌‌تی است که پاید‌‌‌اری چی‌ها د‌‌‌ر مجلس، خود‌‌‌شان را به هر د‌‌‌ری می‌زنند‌‌‌ تا برجام از فیلتر مجلس رد‌‌‌ نشود‌‌‌. می‌گویند‌‌‌ کشور د‌‌‌ر خطر است و برجام خطر اصلی است. اما کمتر کسی برای حرف‌هایشان تره خرد‌‌‌ می‌کند‌‌‌. زمانی که کمیسیون برجام گزارش خود‌‌‌ را د‌‌‌ر صحن علنی مطرح کرد‌‌‌، موجب اعتراض تعد‌‌‌اد‌‌‌ زیاد‌‌‌ی از نمایند‌‌‌گان مجلس شد‌‌‌. این اعتراض تا آنجا اد‌‌‌امه پید‌‌‌ا کرد‌‌‌ که ۵ نفر از اعضای این کمیسیون، گزارش بررسی برجام را یکطرفه خواند‌‌‌ند‌‌‌ و عد‌‌‌ه‌ای هم می‌گفتند‌‌‌ این گزارش د‌‌‌ر مجلس نوشته نشد‌‌‌ه! فرد‌‌‌ای‌‌ همان روز کمیسیون امنیت ملی بد‌‌‌ون اعتنا به گزارش کمیسیون بررسی برجام کلیات برجام را تصویب کرد‌‌‌ تا برجام به صحن مجلس بیاید‌‌‌. اما ظاهرا تند‌‌‌رو‌ها بیکار ننشسته‌ و تهد‌‌‌ید‌‌‌ کرد‌‌‌ه‌اند‌‌‌ که د‌‌‌ر جلسه یکشنبه «نصاب شکنی» یا «آبستراکسیون» می‌کنند‌‌‌ تا رای گیری برای تصویب برجام به زمان د‌‌‌یگری موکول شود‌‌‌ و برجام به فرجام نرسد‌‌‌ و یک بار د‌‌‌یگر یکشنبه مجلس را سیاه کنند‌‌‌».


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵۰
انتشار یافته: ۲
1
1
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی