بازدید 7521
۲

حمایت از منافقین، سناریوی جدید کنگره آمریکا علیه ایران+ویدیو

نمایندگان تندور جمهوری خواه کنگره آمریکا، که در تلاش خود برای جلوگیری از اجرایی شدن توافق هسته ای ایران ناکام شدند، مجموعه ای از راهبردهای جدید را برای اقدام علیه ایران به کار بسته اند. احیا و توسعه حمایت از گروهک منافقین، یکی از این راهبردهاست که نشانه های آن در جلسه اخیر کمیته خدمات مسلح سنای آمریکا مشاهده شد.
کد خبر: ۵۳۷۶۴۳
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۹ 08 October 2015
حمایت از منافقین، سناریوی جدید کنگره آمریکا علیه ایراننمایندگان تندور جمهوری خواه کنگره آمریکا، که در تلاش خود برای جلوگیری از اجرایی شدن توافق هسته ای ایران ناکام شدند، مجموعه ای از راهبردهای جدید را برای اقدام علیه ایران به کار بسته اند. احیا و توسعه حمایت از گروهک منافقین، یکی از این راهبردهاست که نشانه های آن در جلسه اخیر کمیته خدمات مسلح سنای آمریکا مشاهده شد.

به گزارش «تابناک»، پایگاه اینترنتی «المانیتور» در مطلبی به اقدامات جدید سناتورهای آمریکایی علیه ایران پرداخته و می نویسد، تندورهای مخالف ایران در کنگره، پس از توافق هسته ای ایران و گروه 1+5، اینک تمرکز خود را معطوف بر حمایت از سازمان مجاهدین خلق (گروهک منافقین) کرده اند.

در جریان جلسه روز گذشته کمیته خدمات مسلح سنای آمریکا، جمهوری خواهان و دموکرات های عضو این کمیته از دولت اوباما خواستند روند جایابی برای 2300 تن از اعضای گروهک منافقین را که هنوز در اردوگاهی در نزدیکی بغداد هستند، تسریع کند. آن ها همچنین خواستار فشار بیشتر بر حیدر العبادی، نخست وزیر عراق برای محافظت از اعضای منافقین در مقابل آن چیزی شده اند که حملات گروه های تحت حمایت ایران می خوانند.

تام تیلیس، سناتور جمهوری خواه در این زمینه می گوید: «این ها افرادی هستند که مسالمت آمیز خود را خلع سلاح کرده و زمانی که ما وارد عراق شدیم، از سربازان آمریکایی محافظت کردند. ما وعده دادیم از آن ها محافظت خواهیم کرد». وی روند کند جایابی برای افراد این گروهک را «نفرت انگیز» خوانده است.

جک رید، از اعضای دموکرات کمیته مذکور می گوید، تنها 800 نفر از اعضای گروهک منافقین تاکنون در خارج از عراق اسکان داده شده اند. وی می افزاید: «من فکر می کنم باید بر دولت فشار وارد کنیم. این روند اشتباه است. این چیزی نیست که آمریکا مدافع آن است».

در مقابل، وزارت خارجه آمریکا گفته، برای حل این موضوع تلاش می کند. یکی از مقامات این وزارتخانه اظهار داشته: «اسکان مجدد ساکنان باقی مانده اردوگاه حریت در عراق، همچنان یکی از اولویت های اصلی ایالات متحده است. وزارت خارجه بر این باور است که تنها راه برای ایمن ماندن ساکنان اردوگاه حریت، یافتن مکان هایی امن، محافظت شده و دائمی برای آن ها در خارج از عراق است».

گفتنی است، گروهک منافقین به دلیل اقدامات تروریستی خود مدت ها در آمریکا در فهرست گروه های تروریستی قرار داشت؛ اما در سال 2012، لابی گری های بی سابقه این گروهک سبب شد نامش از این فهرست خارج شود. با این حال، وزارت امنیت داخلی آمریکا همچنان در موضوع مهاجرت، اعضای این گروه را در لیست سیاه قرار داده و همین امر، مانعی برای سکونت آن ها در ایالات متحده شده است. مهاجرت این افراد به آمریکا تنها طی دو سال گذشته و آن هم به شرطی ممکن شده که از گروهک منافقین اعلام برائت کنند.

المانیتور در ادامه مطلب خود اشاره می کند، هرچند موضوع تلاش برای جایابی اعضای گروهک منافقین، محور اصلی بحث دیروز اعضای کمیته خدمات مسلح را تشکیل می داد، زمینه کلی بحث، در حقیقت یافتن راه هایی برای ادامه تقابل با ایران با وجود دستیابی به توافق هسته ای بود.

روزنامه «وال استریت ژورنال» در ماه ژوئن گزارش داد، در مراحل اولیه گفت و گوهایی که به حصول توافق هسته ای منجر شد، ایران از آمریکا درخواست مقابله با گروهک منافقین را کرده بود؛ اما مقامات فعلی و سابق آمریکایی می گویند واشنگتن این درخواست را رد کرده است.

به نوشته المانیتور، برخی از متحدین منافقین در کنگره آمریکا، مدعی هستند که اعضای این گروه، «مبارزان راه آزادی» هستند که می توانند جایگزینی برای حکومت فعلی ایران باشند. این در حالی است که به ویژه پس از همراهی منافقین با صدام در جنگ علیه ایران و همچنین مجموعه ای از اقدامات تروریستی دیگر، این گروه در داخل ایران به عنوان یک گروه تروریستی شناخته می شود و حمایتی از آن وجود ندارد.

جوزف لیبرمن، سناتور سابق آمریکایی و همچنین دو مقام بازنشسته نظامی این کشور نیز از نمایندگان کنگره خواسته اند فشار را بر ایران افزایش دهد. لیبرمن تا آنجا پیش رفته که می گوید اگر آمریکا راهی آشکار یا مخفی برای حمایت از «گروه های مخالف دموکراتیک» علیه ایران پیدا نکند، باید ارزش های ملی خود را نیز کنار گذاشته و از منافقین حمایت کند. لیبرمن که این اظهارات را در جلسه دیروز مطرح کرد، با استقبال جان مک کین، سناتور جمهوری خواه مواجه شد.

ژنرال جیمز جونز، مشاور امنیت ملی سابق اوباما نیز که در جلسه مذکور حاضر بود، مدعی شد که ایران در حال افزایش نفوذ و کنترل خود در عراق است و باید از این کشور عقب رانده شود. وی اظهار داشته: «صادقانه بگویم، من فکر می کنم برای ایالات متحده ضروری است که استقلال خود را در این موضوع بازیابد. ما با تعهدات خود زندگی می کنیم. ما کار درست را انجام می دهیم. نقل مکان 2500 نفر یا هر تعداد افرادی که آنجا مانده اند، نباید مسأله ای باشد».

کلنل وسلی مارتین، فرمانده پایگاهی که منافقین پیش از انتقال به مکان جدید در نزدیکی بغداد در آن سکونت داشتند نیز می گوید آمریکا به منافقین «بدهکار» است. وی می گوید: «بسیاری از سربازان و تفنگداران من توانستند به خاطر کارهایی که توسط اعضای مجاهدین خلق در کمپ اشرف انجام شد، به خانه برگردند. من نمی توانم این بدهی را تسویه کنم. اما می توانم هر چه در توان دارم برای این کار تلاش کنم».

سند تروریستی بودن گروه منافقین را به اذعان مسعود رجوی سرکرده این گروهک در «تابناک» ببینید:


تعداد بازدید : 28
دانلود با کیفیت پایین

دانلود با کیفیت بالا

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۳
انتشار یافته: ۲
1
1
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار