بازدید 23140
۲
تأملی در هشتگ سازی عربستانی ها علیه کشورمان؛

استدلال مسئولان سعودی درباره فاجعه منا، عربستانی ها را هم قانع نکرد!

با اینکه سعودی ها از زمان وقوع رویداد مصیبت بار منا، تلاش بسیاری برای پنهان کردن ابعاد این رویداد به خرج داشتند و بهانه های متفاوتی مطرح کردند، نیم نگاهی به فعالیت های شدید کاربران عربستانی در دنیای مجازی، کافی است تا به برخی واقعیت های کتمان شده این ماجرای غمبار پی ببریم.
کد خبر: ۵۳۶۹۴۷
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۳ 08 October 2015
با اینکه سعودی ها از زمان وقوع رویداد مصیبت بار منا، تلاش بسیاری برای پنهان کردن ابعاد این رویداد به خرج داشتند و بهانه های متفاوتی مطرح کردند، نیم نگاهی به فعالیت های شدید کاربران عربستانی در دنیای مجازی، کافی است تا به برخی واقعیت های کتمان شده این ماجرای غمبار پی ببریم.

به گزارش «تابناک»، با وقوع رویداد مرگبار روز عید قربان در مکه مکرمه و در حالی که هنوز دولتمردان سعودی به خود نیامده و به وضوح سردرگمی در رفتار ایشان به چشم می‌خورد، اتفاق عجیب در دنیای مجازی شروع شده و رشد و نمو می‌یافت که دقت در آن برای پی بردن به برخی مسائل حائز اهمیت است.

درست زمانی که در کشورمان عزای عمومی اعلام شده و شمار بسیاری از کشورهای جهان در بهت و حیرت است، روایت هایی در عربستان درباره دلیل شکل گیری این رویداد فاجعه بار بیان می‌شد که تنها آتش خشم مسلمانان را شعله ور تر می‌کرد؛ روایت هایی مانند اینکه قصور حجاج عامل بروز این رویداد دردناک بوده یا حتی از آن بدتر، سخنان یکی از مسئولان ارشد این کشور که مدعی بود این بلای بزرگ، قضا و قدر بوده است!

البته این استدلال ها در روزهای بعد دستخوش تغییراتی شد، تا جایی که زمزمه هایی در عربستان شکل گرفت که از دشمنی با کشورمان نشأت می‌گرفت. فرافکنی بزرگی که سعودی ها برای کمرنگ کردن بی کفایتی خود در پیش گرفتند و تلاش کردند، ایرانیان را عامل بروز حادثه منا معرفی کنند؛ استدلالی که شمار بالای جان باختگان ایرانی برای مردود دانستن آن کافی بود و سعودی ها می‌ترسیدند که آشکارا بیانش کنند.

این را می‌شود از هشتگ سازی های کاربران عربستانی در دنیای مجازی دریافت که نوک پیکان اتهامات را متوجه کشورمان می‌کرد و به سرعت در حال تکثیر بود؛ اتفاقی بسیار مشکوک که نشان می‌داد، سعودی ها هرچقدر در تولیت مناسک حج بعد از این همه سال ناتوانند، در جوسازی برای در دست گرفتن افکار عمومی در دنیای مجازی تبحر دارند و هزینه فراوانی می‌کنند.

البته این هشتگ سازی ها و انتشار پست های متعدد علیه کشورمان در شبکه های اجتماعی مانند توئیتر و اینستاگرام، با واکنش سریع کاربران ایرانی مواجه شد تا در زمانی کوتاه، جنگی مجازی میان کاربران ایرانی و سعودی شکل گیرد که هنوز هم تمام نشده. جنگی که عربستانی ها برای مغلوب نشدن در آن دست به هر اقدامی می‌زدند؛ حتی ساخت هشتگ عجیبِ «#عربستان_سعودی_متشکریم» به زبان فارسی!


سرمایه گذاری سعودی ها در این فعالیت ها زمانی برایتان ملموس تر خواهد شد که بدانید این نخستین بار نیست که اهالی این کشور جنوب خلیج فارس با هشتگ سازی تلاش دارند دشمنی خود با ایرانیان را ثابت کنند، بلکه پیشتر هم چنین رفتاری از خود بروز داده‌ و ثابت کرده‌اند که در این مسیر، با برنامه اقدام می‌کنند؛ مثل ماجرای هتل تارا در مهاباد که آمار و ارقام درباره آن نشان می‌داد، حدود یک سوم (32 درصد) هشتگ های ساخته شده درباره آن حادثه در شبکه های اجتماعی را عربستانی ها ساخته بودند.

این در حالی است که اگر هشتگ های ساخته شده توسط سعودی ها درباره حادثه منا را فهرست کرده و در آنها دقیق شویم، به نکته قابل تاملی پی خواهیم برد. به این نکته که کاربران سعودی استدلال مسئولان کشورشان درباره رویداد مرگبار منا را باور ندارند، وگرنه جا داشت به جای نسبت دادن حرف های پوچ به ایرانیان، به مانند امثال دولت مردانشان، حادثه منا را ناشی از قضا و قدر بدانند یا نوک پیکان اتهامات را متوجه حجاج کنند!

به عبارت بهتر، فعالیت های مجازی کاربران عربستانی به خوبی ثابت می‌کند که استدلال مسئولان سعودی درباره علت بروز رویدادی که جان چند هزاران تن را گرفت و به عنوان یکی از رنج بارترین حوادث بشری در تقویم ثبت شد، به هیچ عنوان مورد پذیرش عربستانی ها هم نیست که اگر بود، دست کم بخشی از کاربران شبکه های مجازی در این کشور تلاش می‌کردند که آن استدلال ها را به هشتگ تبدیل کرده و مقابل دید عموم جهانیان قرار دهند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۶
انتشار یافته: ۲
1
1
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی