بازدید 35227

واکاوی دلایل تخفیف های چند میلیونی خودروهای چینی

واردات خودروی بی کیفیت چینی توسط دلالان و با سودهای کلان در هشت سال گذشته، تن رنجور مردم را رنجورتر کرده است. واردکنندگان خودروهای چینی چنان سودی از مردم دریافت می کردند که تنها در یک فقره، یکی از این برندها حدود سی میلیون از قیمت یکی از خودروهایش را کاهش داد. فکر کنید واردات خودروی چینی چه بازار پرسودی بوده و هست! واردکنندگان خودروی چینی چه کسانی هستند؟ چرا کسی به فکر محدود کردن آنان نیست؟
کد خبر: ۵۳۲۷۵۴
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۶ 19 September 2015
نگاهی به بازار خودرو در این روزهای رکود به خوبی نشان می دهد که این تنها خودروسازان داخلی و تولیدات ساخت داخل نیست که به شدت از شرایط پیش آمده و حاکم بر بازار متضرر شده اند، بلکه ضرر و زیان اساسی نیز متوجه مونتاژ کاران و واردکنندگان خودروهای چینی نیز شده است. در این میان اگر تولید کنندگان داخلی تمایلی به کاهش قیمت ها ندارند اما این موضوع در مورد خودروهای چینی کاملا برعکس است و تخفیف های چند میلیونی این خودروها بازگو کننده برخی مسائل و موارد قابل توجه است، حاکی از آن است که در دوران آشوب اقتصادی در هشت سال گذشته، واردکنندگان خودروهای بی کیفیت داخلی چه سود کلانی از مردم دریافت کرده اند که کاهش سی میلیونی در مورد یک مدل خودرو، برای آنان به راحتی اتفاق می افتد؟!

به گزارش «تابناک» بازار خودرو برای چینی ها بعد از توافق هسته ای و البته در آستانه آن یکباره تغییر کرد. در حالی که طی سال های گذشته انحصار حاکم بر بازار خودروی ایران منجر به آن شده بود تا واردات بی رویه خودروی بی کیفیت چینی در ایران رونق بگیرد، خبرهای توافق هسته ای یکباره بهشت بازار ایران را برای این خودروها، به دوزخی دهشتناک تبدیل کرده است.

نکته جالب ماجرا اینجاست که تولید کنندگان داخلی نیز در این میان به سرعت متوجه این استقبال شدند و در جایی که خود توان ایجاد تنوع و کیفیت متفاوت در خودروهای خود را نداشتند، چه گزینه ای بهتر از این که خود اقدام به واردات و مونتاژ خودروهای چینی در بازار ایران کنند؟ همین امر منجر به عقد قراردادهایی با خودروسازان چینی از سوی ایران خودرو و سایپا شد تا در نهایت تنوع واردات و مونتاژ خودروهای چینی در بازار ایران روز به روز بیشتر شود و به یکباره بازار ایران تحت سیطره چینی ها درآید؛ خودرو هایی که کیفیت لازم را نداشتند و با قیمت های کلان، مصرف کننده لاجرم باید به سمت خرید آان می رفت.

اما توافق هسته ای و اخبار آن به یکباره همه چیز را تغییر داد. حضور هیأت های تجاری از کشورهای غول اقتصادی در اروپا نظیر آلمان و ایتالیا و فرانسه و انتشار اخباری مبنی بر تمایل آنها برای سرمایه گذاری در بازار و صنعت خودرو ایران کافی بود تا بازار تولیدات داخل و به ویژه مونتاژ و واردات خودروهای چینی یکباره با رکودی بی سابقه مواجه شوند؛ رکودی که حرکت های خودجوش مردمی نیز به آن دامن زد.

اما در این میان اگر خودروسازان داخلی بر مدار قبلی خود مبنی بر افزایش قیمت بدون کیفیت اصرار ورزیدند، خودروسازان چینی که اکنون به شدت موقعیت خود را در خطر می دیدند، راه دیگری را انتخاب کردند؛ تخفیف های چند میلیونی و ایجاد شرایط ویژه فروش برای مشتریان خودرو.

چینی ها هشیار از این موضوع که با ورود خودروسازان اروپایی دیگر کمتر کسی به خودروهای آنها اقبال نشان خواهد داد، اکنون سعی بر آن دارند تا به هر طریق ممکن، بازار خوب چند سال اخیر خود در ایران را پابرجا نگه دارند و در این راه هیچ ابایی از فروش زیر قیمت حتی تا 20 میلیون تومان هم ندارند.

شاهد این موضوع آگهی های فروش اقساطی و ویژه نقدی برای برخی تولید کنندگان و وارد کنندگان خودروی چینی است:
واکاوی دلایل تخفیف های چند میلیونی خودروهای چینی
اما در حالی که در نگاه اول میت وان به خوبی تشخیص داد که یک چنین حرکت هایی در پی حفظ بازار است، پرسش اصلی اینجاست، چه عواملی سبب می شود این خودروها با تخفیف های چند میلیونی به مشتریان عرضه شود و چرا شرکت ها حاضر به یک چنین اقدامی هستند؟

دو سناریو برای تخفیف های چند میلیونی چینی ها


در این میان دو سناریو قابل توجه است؛ نخست اینکه این تخفیف های چند میلیونی یک نکته را به ذهن متبادر می کند و آن اینکه هنوز مونتاژ کنندگان و وارد کنندگان خودروهای چینی از قبل فروش های اینچنینی و با تخفیف های قابل توجه یک حاشیه سود معقول دارند. به عبارت دیگر حتی با وجود تخفیف هایی نزدیک به 20 میلیون تومان فروشندگان این خودروها سود لازم را از تجارت خود در این راه خواهند برد.

سوی دیگر این ماجرا آن است که پیش از این، خودروهای چینی با سودهای هنگفت به مشتریان فروخته می شده است؛ به عبارت دیگر، در جایی که مونتاژ کنندگان و واردکنندگان خودروی چینی حاضر هستند، خودروهای خود را با این تخفیف ها به دست مشتریان برسانند و هنوز هم سود مطمئن خود را داشته باشند، می توان به خوبی حدس زد که بهای اصلی خودروهای چینی از قبل واردات یا مونتاژ چقدر بوده و پیش از این، خودروهای چینی با چه شرایطی به دست مشتریان می رسیده است.

توجه به این نکته که اکنون اغلب این خودروها توسط تولید کنندگان داخلی یا با همکاری آنها مونتاژ و فروخته می شوند، داستان سودهای کلان و بی حساب و کتاب خودرو برای خودروسازان یا حتی وارد کنندگان را تکرار می کند که البته داستان جدیدی نیست و پرسش این است که با توجه به این موضوع، اکنون چه کسی قرار است به حساب پول های اضافی که در این مدت از مشتریان خودروهای چینی گرفته شده، رسیدگی کند؟

سناریوی دوم اما قابل قبول تر به نظر می رسد و در مجموع سابقه رفتارهای تجاری و استراتژی های اقتصادی چین نیز موید آن است. این سناریو یک محور اصلی دارد و آن سیاست دامپینگ از سوی وارد کنندگان یا تولید کنندگان خودروهای چینی است.

به عبارت دیگر، خودروسازان چینی یا واردکنندگان این خودروها اکنون با ایجاد شرایط خاص و استثنایی در فروش محصولات خود و با تخفیف های چندین میلیونی به دنبال ابقا و حفظ بازار خود با سیاست دامپینگ هستند. این نوع دامپینگ در اصطلاح اقتصادی به سیاست دامپینگ مخرب یا غارتگر معروف است.

در این سیاست یک کشور یا یک انحصارگر شروع به فروش موقتی محصولات خود به بهایی پایین تر از قیمت تمام شده و به قصد بیرون راندن سایر رقبا یا یک صنعت داخلی در کشور دیگر می کند. بعد از رسیدن به موفقیت و بیرون راندن رقبا از صحنه، به تدریج دوباره قیمت ها به سمت قیمت های واقعی و با سودهای متعارف حرکت می کند. پیش از این، چین از این سیاست در مورد کالاهایی نظیر پوشاک به شدت استفاده کرده است.

آنچه مشخص است، اینکه هر دو این سناریوها در مورد تخفیف های چند میلیونی خودروهای چینی قابل تصور است که البته سناریو دوم با توجه به شرایط روانی بازار مقبول تر به نظر می رسد؛ اما نکته اینجاست که اکنون خودروسازان داخلی که همکاری با چینی ها را سرلوحه خود قرار داده اند، در این سناریوها با چینی ها شریک هستند.

البته موفقیت این سیاست ها همگی بستگی به دو موضوع اساسی دارد: اولین و مهمترین موضوع نحوه رفتار و کنش مشتریان بازار خودرو است که می تواند تا حد زیادی موفقیت این سیاست ها را تعیین کند و دوم نگاه و رفتار مسئولان به این موضوع است که با سیاست ها و تصمیم گیری های خود می توانند با چینی ها و چینی فروش ها همراهی کنند یا آنها را به رفتار معقول و متناسب با نظام اقتصادی کشور مجبور کنند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۴۷
انتشار یافته: ۲۷
خودروهاي چيني تقريبا تا 35 درصد نسبت به قيمت واقعي به مردم ما گران فروشي شده قيمت تمام شده اين ها را در داخل چين محاسبه كنيد
فقط خواجه حافظ شیرازی نمی داند که پشت این نوع فسادها و اجحافها و جنگها علیه ملت نیست.
به نظر می رسد برای حل معضل خودرو باید دولت چند ماهی به تولیدکنندگان داخلی جهت ارتقاء کیفیت محصولات خود فرصت دهد. درصورتیکه افزایش معنا داری در کیفیت این محصولات مشاهده نشد باید حقوق گمرکی و عوارض مربوط به واردات خودرو بدون لحاظ برند خاصی که باعث ایجاد رانت شود کاهش یابد تا دسترسی مردم به خودرو های روز دنیا با قیمت مناسبتر ممکن شود. خودرو سازان هم اگر واقعا به فکر اشتغالزایی و تولید ملی و ... هستند باید سریعا فکری برای افزایش کیفیت خود بکنند. درغیر اینصورت حذف خواهند شد. و این یعنی قانون بازار
کاش قیمت این خودرو ها به دلار هم اعلام میشد ...باید دید هزینه واقعی تولید و واردات این خودرو ها چقدر است که 25 میلیون تومان تخفیف میدن !!!!

احتمالا زیر 13 هزار دلار ............وقتی تویوتا کمری از 18 هزار تا شروع میشه پس این خودروها باید زیر اون قیمت باشه
اگه اخبار مربوط به چین رو دنبال میکردین از کاهش ارزش یوان و در نتیجه ارزان شدن جنسهای صادراتی چین هم خبر دار میشدید .
ضمنا تمام مدلهایی که تخفیف قیمت دارن مدل 2014 هستن که معلومه رو دستش باد کرده داره ارزون میده .(تلویزیون میگفت توی گمرک گیر کرده بودن)
یعنی تا حالا سازمان و ارگانی که سود و سایر هزینه های تولید را برای این خودروسازها محاسبه کند تا این خودروها به قیمت واقعی به دست مصرف کننده برسد در این کشور وجود نداشته؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!
دلیل اصلی گمرکی و مالیاتی است که دولت به عنوان اشانتیون به گاری سازان داخلی اعطاء می نماید.
لذا باعث این بازار سوداگری برای دست اندرکاران خودرو و بازار مرگ و میر برای ملت ایجاد نموده است.
برادر من
این قیمت هایی که تو این جدول پس ار تخفیف زده قیمت اولیه خودرو بوده، چرا بدوت تحقیق خبر رو میزنی؟؟
تنها در مورد ماشین های چینی نیست ! برای مثال ماشین کیا سورنتو در امارت متحده عربی چیزی در حدود23600 دلار می باشد که با احتساب گمرک و غیره می بایست در ایران 155 میلون تومان بفروش برسد که در حال حاضر مبلغ 230 میلیون تومان به مردم ایران فروخته می شود و حالا خودتان قضاوت کنید ؟؟ ممنون از تابناک لطفا" این موضوع خودرو را تا حصول نتیجه پیگیری کنید .
مردم ایران هم با نخریدن خودروهای بی کیفیت و گران داخلی و خودروهای چینی همه این نقشه ها را نقش بر آب می کنند.
دليل اصلي اين تخفيف مدل اين ماشينهاست كه 2014 مي باشد
وگرنه دلشون براي مردم نسوخته
اين چينيها نيستند كه تخفيف ميدهند بلكه بازرگانان سودجوي ايراني هستند كه در طول اين سالها به مردم اجحاف كردن و حالا كمي از سودهاي كلانشون چشم پوشي ميكنن كه بازار رو از دست ندن!!! خودروي چيني حداكثر ٣٠ تا ٤٠ ميليوني رو تا هشتاد ميليون تومن دارن ميفروشن!!!!!!
آیا نویسنده محترم این گزارش می‌توانند به جز شرکت جیلی شرکت دیگری را نام ببرند که 20 میلیون که نه بلکه فقط 2 میلیون روی ماشینهایش تخفیف داده باشد؟
این گزارش مصداق بارز یک نوشته ژورنالیستی است. من یک استفاده کننده‌ام و چون دنبال خرید ماشین بوده‌ام میدانم که این گزارش خیلی مبنای درستی ندارد . . .
این مدل 2014 رو داره تخفیف میده و باز هم گران داره میده . جاگوار 2015 در مالزی حدود 350 میلیون تومان . 2014 حدود 240 میلیون تومان. این خودرو اگه خوب بود قاعدتا نباید یکسال رو دست فروشنده می ماند . البته اوضاع خرید خودرو در چین داره بحرانی میشه . اگه وارد کننده هوشیار باشه میتونه تا 50 % ازشون تخفیف مدل بگیره
سناريو سوم: چون مدل ماشينها 2014 است و ترس از قديمي شدن دارند و بزودي مدلهاي 2016 براي انواع برندها در راه هستند.
وزیر صنعت سابق رو باید بخاطر اجازه وروود خودرو چینی محاکمه کرد وگرنه فروشنده وظیفه اش تامین منفعت بیشتر است!
با سلام در اخر متن کارشناس محترم مجددا در خواست مداخله دولت را برای کنترل بازار نموده ان تجربه ای سالها نشان داده است باعث عقب ماندگی و ورود مافیای قدرت و ثروت به موضوع میشود دوست عزیز در سالهای مشقت مردم جنگ و تحریم همین عزیزان هرطور خواستند تاختند و بازار بدون رقیب را بجای ارتقا انحصاری و تخریب نمودند لهذا موقیت خوبی است برای اصلاح ساختار.
در پناه خدا باشید
خودتو به کوچه علی چپ زدی؟ برو فیس بوک ببین وزیرشون چی میگه ؟ میگه ما مقصر نیستیم تجار ایرانی لنت و ترمز تقلبی به ما سفارش می دهند؟ میگه مگه کشور شما استاندارد و گمرک نداره؟ و....
پایین اوردن قیمت خودرهای چینی نتیجه نخریدن خودروهای داخلی میبا شد واگرمردم تصمیم به نخریدن خودروی چینی بگیرند انوقت وارد کند ه گان حاضرند با نصف قیمت فعلی خودرهای خود رابه فروش برسا نند انوقت شاید خودرو سازان داخلی از خواب غفلت بیدار شده ودرصدد بالا بردن کیفیت محصو لات خود وعرضه ان با قیمت مناسب وقا بل قبول برایند تا مورد استقبال مردم قرار گیرد تا اینکه موجب افتخار همه گردد سازنده ومصرف کننده.. انشا ا..... به امید ان روز
هر چی باشه بهتر از بنجلای ایرانیه
خدایی هم هست ؟
مثلا محدود بکنید که ماشین های 40 سال قبل را به نام خودکفایی به خورد مردم بدید از اجنبی بخوری بهتر از این است که از خودی بخوری
حالاکه یک نفر داره تخفیف می دهد چه اشکالی داره همین کار را ایران خودرو بکنه کسی ماشین چینی نمی خره
تو فکر می کنی خودرو ساز وطنیو یا واردات چی سود میلیونی به جیب نمی زنه؟
خوب کی مقصره ؟
اگر تعرفه ها را بی حد و حساب بالا نمیبردن یک رقابت منطقی بین خودرو های وارداتی و خودرو های داخلی ایجاد میشد و از قبل این اصل هم تولید ایران ارتقا پیدا میکرد ، هم هر ماشین بی کیفیتی وارد نمیشد ، هم سود های باد آورده موقتی از شرکت های ذینفع قطع میشد که حاصل آن رضایت و احقاق حقوق مصرف کننده را به دنبال داشت .
زمانیکه به دروغ شعار خودردی ملی و صد درصد تولید داخل را سر میدادند همه هم میدانستند این دروغ است ناچار به اینجا ختم میشود.
1
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی