بازدید 4508
۳

سایه بی‌اعتمادی بر خروج زنان از کشور

کد خبر: ۵۳۱۹۶۰
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۴ 15 September 2015
بانوان ایرانی با اثبات توانمندی خود در عرصه‌های مختلف نشان داده‌اند که با حمایت و پشتیبانی خواهند توانست باعث افتخارآفرینی کشور شده و به عنوان الگوی یک زن مسلمان در تمام دنیا مطرح شوند ولی گاهی برخی سخت‌گیری‌ها سد بزرگی برای رشد و پیشرفت آنان می‌شود.

سرویس فرهنگی خبرگزاری خانه ملت- حضور زنان ورزشکار کشورمان در مسابقات مهم بین‌المللی و اهتزاز پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران، گوشه‌ای از توانایی زنان ایرانی بوده که بارها و بارها رقم خورده است.

اما در کنار این‌ها زنانی هم بوده‌اند که باوجود این‌که نقش مادری یا همسری  خود را به خوبی ایفا کرده‌اند اما در استفاده از توانمندی‌های خود در دیگر زمینه‌ها بی‌بهره مانده و با مخالفت‌هایی روبه‌رو شده‌اند.

نیلوفر اردلان یکی از آن زنان است که پس از سال‌ها ممارست و تمرین و حضور در تیم ملی فوتبال و فوتسال حال که قرار است تیم ملی فوتسال به مسابقات جام ملت‌های آسیا برود با مخالفت همسر خود روبه‌رو شده است. از یاد نبرده‌ایم تکواندوکار قهرمان زنی را که به دلیل همین مخالفت‌ها از سوی همسرش، ضمن آنکه از ادامه این مسیر باز ماند، در زندگی شخصی هم کارش به جدایی از همسرش کشید.

بر اساس قوانین جمهوری اسلامی، زنان برای خروج از کشور نیاز به اذن شوهر دارند ولی بدیهی است که حتی اگر قانون هم چنین مجوزی صادر کرده باشد، به معنای محبوس و سلب حق اختیار و انتخاب از زنان نیست. در چنین شرایطی، ضرورت پرداختن به این موضوع و فرهنگ‌سازی در این حوزه و تعامل و درک متقابل ضمن کمک به حفظ بنیان خانواده در رشد و ارتقای جایگاه بانوان تاثیرگذار خواهد بود.

پررنگ کردن الگوهای مثبت

البته الگوهای مثبتی هم وجود دارند که شاید پررنگ کردن آن‌ها بتوان کمک بیشتری به این فرهنگسازی کند؛ به عنوان مثال شنیده‌ایم الهه احمدی بانوی قهرمان تیرانداز کشورمان یکی از این الگوهاست که در کنار افتخارآفرینی‌های خود مادر خوبی هم بوده و هست و نباید از این نکته غافل ماند که حمایت‌های همسر او در کسب توفیقاتش بسیار اثرگذار بوده است.

احمدی سال گذشته درحالی به بازی‌های آسیایی اعزام شد که تنها چند ماه از تولد فرزندش می‌گذشت و به‌طور حتم، پشتیبانی و تشویق همسر او باعث شد که با خیال راحت‌تری به مسابقات رفته و حتی با مدال بازگردد.

به هرحال اگرچه اجرای قانون دراین‌باره امری بدیهی است ولی شاید بتوان با بررسی بیشتر بندی را به این قانون افزود که موارد خاص را هم درنظر گیرد؛ اگرچه بند خاصی وجود دارد مبنی براین‌که زنان شوهردار در موارد اضطراری با اجازه دادستان شهر می‌توانند از کشور خارج شوند و دادستان نیز مکلف است ظرف 3 روز نظر خود را اعلام کند ولی این مورد خاص به درستی تعریف نشده است.

رهبر: ازدواج با خانم‌های فعال در عرصه‌های مختلف نیاز به درک شرایط آنها دارد

رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که ‌درباره این اتفاق کج سلیقگی اتفاق افتاده است٬ گفت: شاید همسر اردلان براساس اختلاف نظرهای خانوادگی نسبت به این خانم چنین اقدامی را انجام داده و امیدواریم با ریش سفیدی اعضای خانواده و بزرگترهای فامیل این موضوع حل شود؛ اما به طور کل باید رسانه‌ها و سایت‌ها به فرهنگسازی بپردازند که شاهد این چنین برخوردهایی در روابط زناشویی نباشیم.

فاطمه رهبر در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت ادامه داد: شرایط خانواده‌ها به گونه‌ای است که زنان در عرصه‌های مختلف حضور پیدا کرده و رتبه‌های خوبی هم به دست آورده‌اند و چه در میادین ورزشی٬چه در المپیادهای بین‌المللی و علوم و فنآوری پابه‌پای مردان حضور افتخار کسب کرده‌اند.

نماینده مردم تهران، ری‌، شمیرانات ، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اگر گاهی  کج سلیقگی‌هایی مطرح می‌شود و اختلافاتی بین زوج‌ها وجود می‌آید، چنین شرایطی حاکم می‌شود لذا باید فرهنگسازی شده و دستگاه‌ها و رسانه‌های مختلف به حل این امر کمک کنند.

زنان از شروط ضمن عقد استفاده کنند

رهبر افزود: درست است که قوانینی برای خروج بانوان از کشور وجود دارد و زنان حتما باید مجوز همسر داشته باشند ولی در کنار همین قوانین شروط ضمن عقد هم وجود دارد که زنان می‌توانند قبل از ازدواج شروطی را مشخص کنند.

این نماینده اضافه کرد: مردانی که با خانم‌هایی که در عرصه‌های مختلف دارای فعالیت‌های گوناگون هستند ازدواج کنند باید بپذیرند که ممکن است آن زن از کشور خارج شود٬ ساعت‌ها از خانه بیرون باشد یا نیاز داشته باشد که شرایطی برایش فراهم شود که با یاری همسر بتواند به موفقیت‌های بعدی برسد؛ طبیعتا اگر همیاری و همکاری زوجین نسبت به وظایف یکدیگر نباشد هیچ کدام از موفقیت‌ها حاصل نخواهد شد.

رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: کلمه "هم‌سر" همین‌جا معنی پیدا می‌کند؛ لذا به دختران جوان توصیه می‌کنم شرایط ضمن عقد دین مبین اسلام  را قبل از ازدواج و امضا کردن تعهد زندگی، بررسی کنند تا در حین زندگی مشکلاتی برای آنها - به خصوص برای کسانی که دارای فعالیت اجتماعی هستند- پیش نیاید.

شجاعی کیاسری: تعامل بیشتری با بانوان صورت گیرد

سیدرمضان شجاعی کیاسری عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز درخصوص این‌ ماجرا عنوان داشت: این که خانم‌ها برای خروج از کشور نیاز به اذن همسر خود دارند، نص قانون است ولی باید فرهنگسازی بیشتری دراین‌باره صورت گیرد تا با حفظ بنیان خانواده مشکلات اینچنینی پیش نیاید.

نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: این‌که یک فوتبالیست خانم به خاطر عدم رضایت شوهرش نتوانسته همراه تیم ملی به مسابقات قهرمانی آسیایی در مالزی برود اتفاقی است که به دلیل قانونی نمی‌توان به آن خرده گرفت ولی به هرحال باید فرهنگی ایجاد شود که تعامل بیشتری با بانوان ورزشکاری که نقش همسر و مادر دارند صورت گیرد.

شجاعی کیاسری تصیح کرد: کرد: در این‌که باید به قانون احترام گذاشته شود شکی نیست اما در موارد این چنینی باید تعاملاتی در خانواده صورت گیرد تا هم استحکام خانواده حفظ شده و هم شاهد افتخارآفرینی و هم حضور پررنگ بانوان ورزشکار ایرانی در میادین مختلف بین‌المللی بود.

جعفرزاده ایمن‌آبادی: باید فرهنگسازی شود

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی ٬ عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که امروز سالروز ازدواج حضرت علی (ع) و فاطمه زهرا (س) است و زندگی این بزرگان باید الگوی زندگی‌های مشترک قرار گیرد٬ گفت: گاهی مردان از اختیارات شرعی و قانونی خود استفاده می‌کنند و مشکلات اینچنینی ایجاد می‌شود درصورتی‌که با قدری تساهل و تسامح این موضوع حل خواهد شد.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: بعضا می‌شنویم مردانی از اختیارات شرعی و قانونی خود استفاده می‌کنند و باوجود‌ این‌که می‌توانند قدری تساهل و تسامح داشته باشند، سخت‌گیرانه‌ترین حالت را برای خانواده خود به خرج می‌دهند و همین‌طور بانوانی نیز هستند که افراطی عمل می‌کنند؛ توصیه من به همه مردان و زنان این است که متناسب با شرع اسلام رفتار کنند و تصویر بدی از زندگی مبتنی بر دین نمایش ندهند.

عضو فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اگرچه سفر زنان بدون اذن همسر خود صحیح نیست ولی زندگی امروز به گونه‌ای شده که گاه یک زن باید به سفر زیارتی٬ علمی یا ورزشی برود و اعتماد متقابل هم وجود دارد اما از طرف شوهر ممانعت می‌شود و دلیل موجهی هم وجود ندارد که این اتفاق از ارتقای زن جلوگیری می‌کند که این موضوع باید فرهنگسازی شود تازن و مرد در کنار هم در جهت ارتقای خانواده‌ اقدام کنند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۴
انتشار یافته: ۳
1
1
1
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی