بازدید 7737

سردرگمی وزارت ارشاد در قبال دعوت از موزیسین اسرائیلی ضد صهیونیست

«میری رگو»، وزیر فرهنگ رژیم غاصب اسراییل در این‌ باره در صفحه‌ی فیسبوک خود نوشت: «من در نامه‌ام به مرکل تأکید کردم، حضور دانیل بارنبویم در ایران به تلاش‌های اسراییل برای جلوگیری از توافق هسته‌ای ایران صدمه می‌زند و موجب تقویت موضع به رسمیت شناخته نشدن اسراییل خواهد شد. البته معتقدم اگر قرار باشد از حضور این ارکستر و رهبرش در ایران جلوگیری شود، آلمان به ‌درستی رفتار خواهد کرد». او همچنین بارنبویم را به «استفاده از فرهنگ به ‌عنوان سکویی برای بیان اعتقادات سیاسی ضداسراییلی خود» متهم کرد».
کد خبر: ۵۲۸۶۳۸
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۶ 02 September 2015
در یک ماجرای عجیب، خبر سفر ارکستر آلمان به ایران به رهبری «دانیل بارنبویم»، موجب شد تا وزارت فرهنگ ایران و رژیم صهیونیستی با موضعی مشترک، نارضایتی خود را از سفر این هنرمند آرژانتینی‌الاصل به ایران اعلام کنند، به‌ گونه‌ای که اخبار در یک هفته اخیر از لغو سفر ارکستر ملی آلمان به ایران حکایت می‌کنند.

به گزارش «تابناک»، پس از اجرای ارکستر ملی چین در ایران و استقبال‌هایی که از این رویداد شد، برخی مدیران از احتمال سفر ارکستر ملی آلمان به ایران خبر دادند؛ خبری که در روزهای پس از توافق، اهالی فرهنگ و هنر را هم خوشحال کرد که از ماحصل این اتفاق خجسته فرهنگ هم بهره‌ها خواهد برد.

اکتبر امسال وزیر امور خارجه آلمان به ایران سفر خواهد کرد و حضور ارکستر ملی آلمان در ایران به رهبری «دانیل بارنبویم» یکی از رهاوردهای این سفر خواهد بود؛ اما خیلی زودتر از آنچه فکر می‌کردیم، خبر اجرای کنسرت آلمان در ایران به خبر لغو اجرا تغییر ماهیت داد و هنوز کسی نفهمیده دلیل اصلی این ماجرا چیست؟!

سردرگمی عجیب وزارت ارشاد در قبال دعوت از موزیسین اسرائیلی ضد صهیونیست

ماجرا از وقتی شروع شد که برخی رسانه‌ها به تابعیت اسرائیلی بارنبویم اشاره کردند و دولت و وزارت ارشاد را به خاطر دعوت از یک هنرمند «اسرائیلی» نکوهش و سرزنش کردند. از آنجا که چنین اتهاماتی در فضای رسانه‌ای ایران برای از دست دادن پست مقام بسیار مؤثر است مسئولان وزارت ارشاد با یک تحقیق و راستی‌آزمایی بموقع (از نظر خودشان) و پی ‌بردن به تابعیت اسرائیلی بارنبویم خیلی زود موضع‌گیری و اعلام کردند این ارکستر نمی‌تواند در ایران اجرا داشته باشد و برای سفرشان شرط گذاشتند که رهبر ارکستر را تغییر دهند تا کسی به غیر از بارنبویم صهیونیست این ارکستر را در تهران رهبری کند.

حسین نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت ارشاد گفته است، تحقیقات نشان می‌دهند که رهبر ارکستر سمفنویک برلین، دانیل بارنبویم، یک اسرائیلی آرژانتینی تبار است و نه تنها خود وی در اسرائیل بزرگ شده، بلکه پدر و مادر وی همچنان در این کشور زندگی می کنند. سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه افزوده است، اگر ارکستر اُپرای برلین رهبر خود را تغییر دهد، می‌تواند از نو خواستار برگزاری کنسرت در تهران شود.

اما نکته عجیب این ماجرا موضع‌گیری اسرائیلی‌ها در این خصوص است. روزنامه گاردین چند روز پیش از خشم اسرائیلی‌ها از سفر ارکستر آلمانی به ایران به خاطر مواضع ضد صهیونیستی رهبر این ارکستر خبر داده بود. این روزنامه در گزارش خود نشود: «ماجرا از این قرار است که وقتی مسئولان رژیم اشغالگر قدس مطلع شدند که احتمال دارد ارکستر برلین به رهبری «دانیل بارنبویم» به ایران سفر و در این کشور اجرایی داشته باشد، با توجه به شناختی که از رهبر این ارکستر و دیدگاه ضداسراییلی‌اش داشتند، از آنگلا مرکل - صدراعظم‌ آلمان - خواستند تا مانع اجرای ارکستر برلین شود. آن‌ها در عین حال به روش خود، نسبت به وجود تابعیت اسراییلی این رهبر ارکستر افشاگری کردند.

«میری رگو»، وزیر فرهنگ رژیم غاصب اسراییل در این‌ باره در صفحه‌ی فیسبوک خود نوشت: «من در نامه‌ام به مرکل تأکید کردم، حضور دانیل بارنبویم در ایران به تلاش‌های اسراییل برای جلوگیری از توافق هسته‌ای ایران صدمه می‌زند و موجب تقویت موضع به رسمیت شناخته نشدن اسراییل خواهد شد. البته معتقدم که اگر قرار باشد از حضور این ارکستر و رهبرش در ایران جلوگیری شود، آلمان به‌ درستی رفتار خواهد کرد». او همچنین بارنبویم را به «استفاده از فرهنگ به ‌عنوان سکویی برای بیان اعتقادات سیاسی ضداسراییلی خود» متهم کرد».

«دانیل بارنبویم»! کلید حل اختلاف این موزیسین آرژانتینی است که علاوه بر تابعیت آرژانتین تابعیت اسرائیل، فلسطین، اسپانیا و آلمان را هم کسب کرده است... او در مقطعی از زندگی همراه خانواده‌اش به اسراییل سفر کرد؛ اما در سال 2008 یک شهروند فلسطینی شد و همیشه به این موضوع در رسانه‌ها افتخار کرده است. او که از رهبران مطرح ارکستر در جهان به ‌شمار می‌رود، چهره‌ای جنجالی در سرزمین‌های اشغالی محسوب می‌شود و علت اصلی‌اش نیز مخالفت‌هایش با اشغالگری‌های رژیم صهیونیستی در مناطق فلسطینی است.

موضع‌گیری اسرائیلی‌ها یکی دو روز بعد از آن منتشر شد که در ایران خبر لغو سفر این ارکستر منتشر شده بود. حالا هم وزارت ارشاد ایران سفر بارنبویم را به ایران به دلیل تابعیت اسرائیلی لغو و هم اسرائیلی‌ها سفر او به ایران را به دلیل مواضع جنجالی و صریح ضد اسرائیلی‌اش محکوم کرده‌اند. همین مسأله موجب شد تا مدیران ارشاد ایران در روزهای اخیر اندکی سردرگم شوند و نداند چه موضعی باید در این خصوص اتخاذ کنند. این چنین است که علی اکبر مرادخانی، روز گذشته در جشنواره موسیقی جوان، به خبرنگاران گفت که نمی‌تواند در خصوص سفر ارکستر آلمانی به ایران اظهارنظر کند و در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر این‌که چرا با وجود اندیشه‌های ضد اسرائیلی «دانیل بارنبویم» این هنرمند نمی‌تواند به ایران بیاید، گفت: این نظر شماست.

در سخنان مرادخانی مشخص است یک جور عافیت طلبی است که نمی‌خواهد خطرات احتمالی این سفر به پای او نوشته شود. چه اینکه در خصوص سفر این گروه بارها به صراحت اعلام می‌کند: «پیشنهادی بود که از طرف خودشان مطرح شد. آن‌ها می‌خواستند در ایران حضور پیدا کنند» یا «ما از این ارکستر دعوت نکرده‌ایم و نظری هم در این‌ باره نمی‌دهیم و ترجیح می‌دهیم وقتی اتفاقی افتاد، سپس آن را اعلام کنیم؛ اما دعوت از این ارکستر از طرف معاونت هنری وزارت ارشاد نبوده است».
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی