بازدید 4155
محمدجواد ظریف در دور سوم سفرهای دیپلماسی منطقه‌ای؛

کشورهای اسلامی در یک جبهه علیه افراط گرایی و فرقه گرایی متحد شوند

وزیر خارجه کشورمان که در دور سوم سفرهای خود پس از توافق وین، در راستای پیگیری اهداف دیپلماسی منطقه‌ای کشورمان راهی تونس و الجزایر شده، در دیدار با همتایان تونسی و الجزایری خود و همچنین نخست وزیر الجزایر، دستیابی کشورمان به توافق را فرصت دیپلماسی خواند و خواستار اتحاد کشورهای مسلمان علیه افراط گرایی و فرقه گرایی در منطقه شد.
کد خبر: ۵۲۸۵۱۹
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۴ 01 September 2015
وزیر خارجه کشورمان که در دور سوم سفرهای خود در راستای دیپلماسی منطقه‌ای، بعد از توافق وین، به تونس و الجزایر رفته، با همتایان تونسی و الجزایری و همچنین عبدالمالک سلال، نخست وزیر الجزایر به دیدار و گفت‌وگو پرداخت.

به گزارش «تابناک»، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در سفرش به تونس و در دیدار با السیب البکوش، وزیر خارجه تونس، مسائل مربوط به روابط دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی را مورد بررسی و تبادل نظر قرار داد.

وی در این دیدار با اشاره به اهمیت روابط خوب دو کشور گفت: تعامل سیاسی بین‌ گروه‌های مختلف و تونس، نمونه قابل توجهی است که سایر کشورهای اسلامی نیز می‌توانند از این تجربه استفاده کنند.

ظریف در ادامه ضمن تشریح روند و نتایج توافق هسته‌ای، با تأکید بر اینکه مذاکرات صورت گرفته، منحصر به موضوع هسته‌ای بود، افزود: این توافق نشان داد که دنیا باید با جمهوری اسلامی ایران با زبان تکریم صحبت کند.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اهمیت گفت‌وگو و تقویت همکاری بین کشورهای اسلامی، گفت: ما عمیقا اعتقاد داریم حل و فضل مسائل منطقه باید در بین خود کشورهای منطقه صورت پذیرد. باید دخالت‌های خارجی در بحران‌های منطقه‌ای متوقف شود و به‌ هیچ وجه نباید برای مردم سوریه، یمن و دیگر مناطقی که گرفتار بحران هستند، برای گفت‌وگو شرط گذاشت.

ظریف افزود: آنچه در منطقه جاری است، جنگ شیعه و سنی نبوده بلکه نبرد اصلی بین افراط گرایی و اعتدال است و اقتضا می‌کند، همه کشورهای اسلامی در یک جبهه علیه افراط گرایی و فرقه‌گرایی متحد باشند.

وزیر خارجه تونس نیز در این دیدار با ابراز اشتیاق کشورش برای گسترش روابط و تقویت همکاری‌های بین دو کشور در آینده، بر ضرورت برنامه‌ریزی برای این هدف تأکید کرد و گفت: به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای و دستیابی به راه‌حلی شرافتمندانه و همراه با عزت برای ایران را به دولت و ملت ایران تبریک می‌گویم. ما همواره اعتقاد داشته و داریم که حق ایران در استفاده از انرژی هسته‌ای مناقشه‌پذیر نیست.

وی ضمن ابراز امیدواری نسبت به اینکه حرکت منطقه به سمت پایان بحران‌های جاری در آن بر اساس همکاری جمعی میسر می‌شود، موضع ثابت کشورش مبنی بر مخالفت با دخالت خارجی در مسائل منطقه را مورد تأکید قرار داد.

البکوش همچنین با اشاره به دیدگاه‌های مشترک دو طرف در موضوعات مختلف، بر اراده کشورش برای افزایش همکاری‌‌‌های فیمابین تأکید کرد و افزود: اکنون شرایط برای اجرایی کردن توافقات و گسترش عملی مناسبات در کشور فراهم است.

مذاکرات هسته‌ای تهدید علیه هیچ کشوری نیست

پس از این دیدار، وزیر امور خارجه کشورمان راهی الجزایر شد تا با رمطان لعماره، همتای الجزایری خود هم دیدار کرده و درباره آخرین وضعیت روابط دوجانبه، زمینه‌های توسعه این روابط و مسائل منطقه‌ای با وی بحث و تبادل نظر کرده بود.

پس از این دیدار، ظریف به دیدار با عبدالمالک سلال، نخست وزیر الجزایر رفت و گفت: مذاکرات هسته‌ای تهدیدی علیه هیچ کشوری به شمار نمی‌رود و فرصتی مناسب برای دیپلماسی در منطقه است؛ نشانه آن هم این بود که با کشورهای مستقل و در حال توسعه نمی‌توانند با زبان تهدید سخن بگویند، بلکه با زبان تکریم و احترام باید سخن گفت.

وی ضمن اعلام آمادگی برای گفت‌وگو با کشورهای منطقه و حل مشکلات آنها، کمک به شکل گیری و پیش‌رفت گفت‌وگو میان این کشورها را از محورهای مهم تلاش دیپلماتیک کشورمان برشمرد و افزود: باید بین کشورهای ذی نفع در مسائل منطقه‌ای، گفت‌وگو وجود داشته باشد.

ظریف روابط دوجانبه را مستعد گام های بزرگتری دانست و اظهار امیدواری کرد، کمیسیون اقتصادی دو کشور نیز نتایج بیشتری در این زمینه داشته باشد.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه با اشاره به پیگیری طرح اقتصاد مقاومتی در ایران، گفت: اقتصاد مقاومتی در برنامه‌ریزی‌های کلان مد نظر ماست و بر همین اساس، روابط با کشورهای دوست از اهمیت زیادی برخوردار است.

سلال، نخست وزیر الجزایر هم در این دیدار، با اشاره به روابط بسیار خوب دو کشور گفت: ایران اقدام موثری در مذاکرات هسته ای انجام داد و این نتیجه را به دولت و ملت ایران تبریک می‌گویم؛ مصمم هستیم در فصای جدید ناشی از توافق هسته‌ای، گام های بزرگتری در جهت توسعه مناسبات فیمابین برداریم.

وی افزود: باید همه کشورهای منطقه با درایت و حکمت در حل مشکلات منطقه گام بردارند.

نخست وزیر الجزایر در ادامه به زمینه‌های همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای اشاره کرد و با تأکید بر اجرایی شدن توافقات کمیسیون مشترک دو کشور، گفت: پیگیری این توافقات در جهت تعمیق روابط دو کشور لازم است. همچنین خواستار فعال کردن حوزه‌های جدیدی اقتصادی بین ایران و الجزایر هستیم.

گفتنی ا‌ست، وزیر امور خارجه کشورمان در حالی در دور سوم دیپلماسی خود بعد از توافق وین، به کشورهای تونس و سپس الجزایر رفته که پیشتر به لبنان، سوریه، هند، پاکستان، قطر، کویت و عراق سفر کرده بود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار