بازدید 1860

طرح سه مرحله‌اي دي ميستورا براي حل بحران سوريه

کد خبر: ۵۲۸۴۴۰
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۰ 01 September 2015
یک روزنامه عرب زبان نوشت نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه طرحی سه مرحله ای را برای حل بحران سوریه تهیه و به دمشق و مخالفان ارائه کرده است.

این طرح حاوی تشکیل دولت انتقالی و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی تحت نظارت بین المللی است.

روزنامه «الحیات» چاپ لندن درباره بحران سوریه نوشت:

استفان دی میستورا برای اجرایی شدن «بیانیه ژنو» نقشه راه جدیدی مطرح کرده است. در این طرح به طور مستقیم به بشار اسد رئیس جمهور سوریه اشاره نمی شود، اما خواهان تشکیل دولت انتقالی با برخورداری از اختیارات کامل اجرایی است. این طرح همچنین خواهان تشکیل شورای نظامی مشترک از نظام و مخالفان و توافق دو طرف درباره فهرستی از 120 نفری است که در دوره انتقالی هیچ گونه سمت رسمی نخواهند داشت. علاوه بر این، برخی از دستگاه های امنیتی منحل خواهند شد و در نهایت انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی تحت نظارت سازمان ملل متحد برگزار خواهد شد.

در همین حال، دیروز، مایکل راتنی نماینده ویژه آمریکا در امور سوریه با عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان سعودی در جده دیدار و درباره بحران سوریه تلاشهای بین المللی موجود برای حل بحران این کشور گفتگو کرد.

دی میستورا پیش از این دو سند مربوط به اجرایی شدن بیانیه ژنو و ساز و کار مربوط به عملکرد کمیته چهارگانه امنیتی در زمینه مبارزه با تروریسم، مسائل مربوط به دولت انتقالی و نهادهای دولتی را که شورای امنیت سازمان ملل متحد در بیانیه اخیر ریاستی خود بر آن تاکید کرده بود به دو طرف دولت سوریه و مخالفان ارسال کرد.

بر اساس این دو سند که الحیات به درون مایه آنها دست یافته است، دی میستورا خواهان این شده است که کمیته های چهارجانبه به موازی هم تشکیل شوند، امری که سبب نارضایتی دولت سوریه خواهد شد زیرا هیئت نماینده آن پارسال درژنو- 2 نخست بر ضرورت بررسی موضوع مبارزه باتروریسم و سپس بررسی بیانیه ژنو به ترتیب مسائل مطرح شده در آن تاکید کرده بود.

در این طرح دی میستورا فرایند سیاسی سوریه را به سه مرحله تقسیم کرده است. مرحله اول مذاکره بین نظام و مخالفان برای رسیدن به توافق درباره دوره انتقالی است که مدت و دوره مذاکره آن مشخص نشده است. در این مرحله دولت انتقالی از همه اختیارات اجرایی به استثنای اختیارات تشریفاتی برخوردار خواهد بود. بر اساس این سند، دولت انتقالی از زمان تشکیل از اختیارات کامل و مطلق در ارتباط با امور نظامی و امنیتی برخوردار خواهد بود و درباره نظارت بر شوراهای نظامی مشترک و نیز در زمینه مبارزه با گروه های تروریستی و بازگرداندن تمامیت ارضی کشور با همه مراکز نظامی داخلی هماهنگ خواهد بود.

همچنین، [در مرحله دوم] در این سند دی میستورا پیشنهاد داده است کنگره ملی سوری از دولت، مخالفان و سازمان های غیر دولتی تشکیل شود و باید چارچوب نهادهای رسمی از جمله ارتش و بخش های امنیتی و دستگاه قضایی حفظ و بلکه اصلاح شوند و نباید حزب بعث نابود شود. علاوه بر این، به منظور اعتمادسازی، توافق مرحله ای مورد توافق طرف های مختلف، شامل فهرستی از اسامی صد و بیست نفر خواهد بود که امکان تصدی هیچ منصب رسمی در دوره انتقالی را به علت نقشی که در جنگ داشتند نخواهند داشت و برخی دستگاه های اطلاعاتی نیز منحل خواهند شد. ‍در پایان دوره انتقالی [در مرحله سوم] ، نتایج گفتگوهای ملی اجرایی خواهد شد و برای بازنگری در قانون اساسی تصمیم گیری خواهد شد و در نهایت انتخابات ریاست جمهوری و پارلمان تحت نظارت سازمان ملل متحد و با حمایت فنی آن برگزار خواهد شد.

بشاد اسد رئیس جمهور سوریه در مصاحبه اخیر خود با شبکه المنار از دی میستورا انتقاد کرد و او را فردی «جانبدار» توصیف کرد. در همین حال، منابع آگاه اعلام کردند که فیصل مقداد معاون وزیر امور خارجه سوریه به دی میستورا در سفر اخیرش به دمشق اعلام کرده است که سوریه به طور مطلق با اجرای انتخابات ریاست جمهوری تحت نظارت بین المللی مخالف است به این علت که رئیس جمهور بر اساس انتخابات پارسال قانونی است. همچنین، دمشق طرح ایران را نیز رد کرد زیرا شامل برگزاری انتخابات تحت نظارت بین المللی بود. منابع آگاه اعلام کردند که خلاصه عملکرد کمیته های چهارجانبه به بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد در اواسط نوامبر آینده و پس از تشکیل گروه تماس منطقه ای و بین المللی در ماه اکتبر ارائه خواهد شد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی