بازدید 2358

لزوم وحدت بیروت حول محور مقاومت

کد خبر: ۵۲۸۲۱۳
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۱ 31 August 2015
نبی‌بری در سالگرد ربایش امام‌موسی صدر خواهان مشخص شدن وضعیت امام موسی صدر و وحدت لبنانی ها حول محور مقاومت برای حل مسائل و تنش های بیروت شد.

خبرگزاری خانه ملت، نهم شهریور برای جبهه مقاومت روزی تلخ محسوب می‌شود. 37 سال پیش در چنین روزی ، امام‌موسی‌صدر که رهبری شیعیان و مقاومت لبنان را در مقابل رژیم صهیونیستی برعهده داشت در لیبی ناپدید شد.

«نبیه بری» ، رییس مجلس لبنان در سخنرانی خود در بیروت با اشاره به این که «درباره سرنوشت امام موسی صدر و دو همراه وی هرگز معامله نخواهیم کرد»، گفت: «هر گونه عادی‌سازی روابط با لیبی را رد می‌کنیم و تنها راه برای عادی‌سازی روابط لبنان و لیبی این است که این کشور درباره مشخص شدن سرنوشت امام موسی صدر با لبنان همکاری کند.»

رهبر جنبش امل از امام موسی صدر به عنوان نماد وحدت در جهان اسلام یاد کرد و گفت: «ما در مکتب امام موسی صدر اسلام گذشت را فرا گرفتیم. او ما را نسبت به فتنه نهفته در درون جهان اسلام آگاه کرد.امام‌ صدر به ما از خودگذشتگی و چگونگی رویارویی با دشمن صهیونیست را آموخت تا تماشاگر اقدام های وحشیانه اسرائیل علیه فلسطینیان و به آتش کشیده شدن خانواده های فلسطینی نباشیم.»

«سیدراضی نوری» ، نایب رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و لبنان می‌گوید: «  تفکر امام موسی صدر در کنار رویکرد امام خمینی(ره) موجب شکل گیری جریان مقاومت در لبنان شد که تا امروز نیز ادامه داشته است. عناصر مزدور صهیونیستی گمان می کردند که با ربایش صدر می توانند شکل گیری نهضت مقاومت را ناکام بگذارند اما آنها به نتیجه دلخواه توطئه خود نرسیدند.»

وی در ادامه با بیان این که« بعد از بیداری اسلامی و تحولات لیبی ، جمهوری اسلامی ، نمایندگان مجلس‌شورای اسلامی همراه دولت و پارلمان لبنان به شدت پیگیر سرنوشت امام موسی صدر شدند» ، گفت: « متاسفانه پیگیری‌ها نتیجه مشخصی در پی نداشته است. تاکنون هیچ سندی دال بر شهادت یا زنده بودن ایشان پیدا نشده‌است. نیاز به پیگیری های جدی تر تا رسیدن به نتیجه مشخص موضوعی است که همچنان در دستور کار قرار دارد. جمهوری اسلامی با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری ، اهمیت مساله برای حزب‌الله لبنان و شخص سیدحسن نصرالله ، همراه لبنان به شدت پیگیر سرنوشت امام موسی صدر است.»

بنا به گفته نبی بری،«شورای حقوق بشر سازمان ملل بنا به درخواست لبنان برای اولین بار از دولت لیبی خواست برای روشن شدن سرنوشت امام موسی صدر تلاش کند. در همین حال، قوه قضائیه ایتالیا با صدور حکمی اعلام کرد امام موسی صدر و دو یار وی از لیبی وارد ایتالیا نشده اند و بدین ترتیب بهانه از دست افراد غرض ورز در لیبی گرفته شد. »

رئیس پارلمان لبنان با بیان این که تمام لبنان قذافی و رژیم او را عامل ناپدید شدن امام موسی صدر می دانند، تاکید کرد: «لبنانی ها چشم امید به آزادسازی ایشان و دو یار وی دوخته اند و پس از گذشت 37 سال موضع جنبش امل و حزب‌الله و در راس آن سید حسن نصرالله و تمامی لبنانی ها در این خصوص تغییر نیافته است.»

گفتمان جریان مقاومت نسخه شکست فتنه زباله

موضوع جالب درباره مراسم گرامیداشت سالگرد ربوده شدن امام موسی صدر در بیروت این بود که رژه اعضای مقاومت در خیابان‌های این شهر به نوعی رنگ امنیت را به عروس خاورمیانه بازگرداند.

چند روزی است که لبنان درگیر فتنه‌ای جدید شده‌است. مردم لبنان که از خلا سیاسی عنوان رئیس‌جمهوری ناراضی هستند در اعتراض به بحران زباله ها ، قطع برق و آب به خیابان ها آمده اند. گویا برخی با هدف نارضایتی سازی و ایجاد نوعی انقلاب مخملی با هدایت عربستان تلاش می کنند ، لبنان را به آتش بکشند. رییس پارلمان لبنان  در سخنرانی خود به مناسبت سالگرد ربایش امام موسی صدر خواهان گفتگو میان نخست وزیر لبنان و رؤسای احزاب حاضر در پارلمان را برای بررسی بحران ریاست جمهوری این کشور شد.

نبی‌بری از «تمام سلام»،  نخست وزیر لبنان و رهبران گروه های سیاسی خواست تا در 10 روز اول ماه سپتامبر در خصوص ریاست جمهور و فعالیت پارلمان و ورزاء ، قوانین انتخابات پارلمانی و عدم تمرکز امور اداری گفتگو کنند.

وی ضمن رد تمام اشکال فدرالیسم و تجزبه لبنان ، ظهار داشت:« ما کوتاهی در خصوص دستاوردهای مادی ، معنوی و سیاسی نفت و ترسیم مرزهای دریایی را نمی پذیریم زیرا نمی خواهیم نگهبان مرز اسراییل باشیم. کنترل مرزها به وسیله مقاومت حمایت از لبنان محسوب می شود و درباره ارتش ، ملت و مقاومت سازش نمی کنیم.»

نایب رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و لبنان نیز گفت: «مجموعه‌ای که در لبنان امروز تاخت و تاز می کنند در واقع همان کسانی هستند که در زمان امام موسی صدر و در جریان سال‌های جنگ داخلی لبنان تجزیه فروپاشی این کشور را دنبال می ‌کردند. آنهایی که تا دیروز مزدور رژیم صهیونیستی بودند امروز ازریاض حقوق می‌گیرند. »

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: « فقدان دولت مقتدر که اتفاقا مورد انتقاد آقای نبی بری قرار گرفته است زمینه را برای ایجاد فتنه و آشوب فراهم نموده است. اتحاد منسجم سیاسی جنبش امل و حزب الله با دیگر احزاب لبنانی می تواند برای لبنان گره‌گشا باشد. »

سید راضی نوری در ادامه افزود: «اختلاف و تنش میان احزاب سیاسی لبنان راه نفوذ برای دشمنان این کشور فراهم کرده است . مجموعه‌های مقاومت با توجه به تنوع قومی نیازمند اتحاد می‌باشد که تنها با نوع گفتمان جریان مقاومت محقق خواهد شد. رهبری سیدحسن نصرالله که به نوعی الهام گرفته از امام موسی صدر است امروز می‌تواند بسیاری از مشکلات لبنان از جمله خلاء سیاسی رئیس جمهوری را می تواند حل نماید. »

گفتنی است که امام موسی صدر در سال 1307 ش (1343 ق) در شهر مقدس قم دیده به جهان گشود. پس از تکمیل دروس مقدماتی، از محضر علمی و معنوی آیات عظام سیدصدرالدین صدر (پدرش)، سید محمد محقق داماد، سید حسین بروجردی و امام خمینی(ره) کسب فیض کرد. سپس عازم نجف اشرف شده و از محضر عالمان و فقیهان آن دیار نیز بهره‌‏مند شد و به درجه اجتهاد نائل آمد.

امام موسی صدر پس از وفات آیت‏‌اللَّه سیدعبدالحسین شرف‏‌الدین، رهبری شیعیان لبنان را به عهده گرفت و آنان را از وضعیت ناهنجار فرهنگی، اجتماعی و سیاسی رهایی بخشید و در برابر دسیسه‏‌های دشمنان اسلام، آنان را در تشکیلات «حرکت المحرومین» متشکل ساخت.

این مجاهد نستوه و خستگی‏‌ناپذیر با هدف ایجاد اتحاد بین اعراب و جلب حمایت کشورهای عربی و متقاعد ساختن آنان به منزوی کردن رژیم صهیونیستی و تحریم هرگونه رابطه با اشغالگران فلسطین و به منظور تقویت جنبش محرومین و تهیه سلاح، به کشورهای مختلف سفر می‏‌کرد.

امام موسی صدر، به تدریج جزء بزرگترین شخصیت‏‌های سیاسی جهان به شمار آمد و در پی دعوت رسمی دولت لیبی، به این کشور سفر کرد.وی در ششمین روز حضور در لیبی فردی لبنانی به نام نظرعلی را در هتل می‌بیند که عازم پاریس است و یادداشت کوتاهی خطاب به فرزندانش می‌نویسد و اعلام می‌کند که ظرف یکی دو روز آینده به پاریس می‌آید.

براساس این نامهبرنامۀ ملاقات امام موسی صدر با قذافی چند بار به تعویق افتاد که آخرین آن‌ها شب هشتم شهریور و زمانی بود که قذافی با جمعی از مدیران روزنامه السفیر لبنان دیدار داشت و این دیدار طولانی شده بود. از جملۀ این افراد، آقایان منح الصلح، طلال سلمان بشاره مرهج، محمد قبانی و اسعد المقدم بودند. این دیدار در مورد کتاب سبز قذافی بود. البته حاضران اجازه نقد کتاب را نداشتند. محمد قبانی یکی از اعضای این هیئت لبنانی بود که آخرین بار امام را صبح روز هشتم شهریور و پس از اذان صبح در اتاقش دید.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # حسین امیر عبداللهیان # سیدمحمدعلی آل هاشم # مالک رحمتی
وب گردی