بازدید 29582
شکایت یکی از داوطلبان آزمون دکترا از سازمان سنجش +مستندات؛

با اینکه اشتباهات را برایشان ارسال کردم، کلید تست‌ها را تصحیح نکردند!

حتی اگر استدلالات من را که برگرفته از کتاب هاست، به هر دلیل مردود می‌دانند، چه دلیلی داشته که از اعتراض بنده به چهار سؤال، تنها سه تایش را بررسی کرده‌اند؟ ثانیا چرا به درخواست من برای حضور در کمیته تخصصی بررسی اشکالات برای ارائه ادله توجهی نشد؟ من مطمئنم این سؤالات باید تصحیح یا حذف شوند و برای اثبات حرف هایم...
کد خبر: ۵۲۷۴۸۵
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۰ 29 August 2015
عمر برگزاری کنکور یا همان آزمون علمی در کشورمان چند سال است؟ آیا این مداومت در برگزاری این آزمون ـ که منجر به شکل گیری سازمانی تخصصی به نام سازمان سنجش شده ـ موجب شده امور مربوط به برگزاری کنکور در مقاطع مختلف تحصیلی، به روال افتاده همه چیز روی نظم و اصول پیش برود؟ گلایه هایی که در ادامه از زبان یکی از شرکت کنندگان یکی از کنکورهای بسیار مهم روایت خواهد شد، حکایت از آن دارد که متأسفانه پاسخ این پرسش، مثبت نیست!

به گزارش «تابناک»، در میان آزمون های متعددی که توسط سازمان سنجش برای گزینش داوطلبان برتر و راهیابی ایشان به مقاطع بالاتر تحصیلی برگزار می‌شود، آزمون دکترای تخصصی، شاید مهم ترینشان باشد؛ آزمونی فراگیر که در رشته های مختلف تحصیلی برگزار می‌شود و به این جهت که به تربیت بالاترین متخصصان کشور می‌انجامد، دارای اهمیت کم نظیری است؛ بماند که به تازگی در سایه اتفاقات ناخوشایندی که در این باره رخ داد، انتخاب دانشجویان دکترا با حاشیه های فراوانی گره خورد و علاوه بر اهمیت، حساسیت نیز پیدا کرد.

با وجود این، گاه اخباری به گوش می‌رسد که حکایت از درک نشدن این اهمیت و حساسیت دارد و از این روی، نگرانی هایی به همراه می‌آورد. مثل این نمونه که از اشتباه بودن برخی تست های در نظر گرفته شده برای آزمون دکترای یک رشته دارد و عجیب آنکه تنها واکنش سازمان سنجش ـ که متولی برگزاری این آزمون بوده ـ به ماجرا، بی توجهی و به نوعی پشت گوش انداختن شکایت واصله بوده است.

یکی از داوطلبان آزمون دكترای 94 رشته بيوتكنولوژی كشاورزی در این باره به خبرنگار «تابناک» می‌گوید: بعد از شرکت در آزمون و زمانی که کلید تست ها را دیدم، متوجه شدم که اشتباه هایی در آن به چشم می‌خورد و به این دلیل، تصمیم گرفتم که این موارد را با مسئولان در میان بگذارم تا کلید تست ها را تصحیح کرده و بر اساس پاسخ های درست، تصحیح پاسخ نامه ها را در دستور کار قرار دهند؛ اما متأسفانه هر چه بیشتر تلاش کردم، کمتر نتیجه گرفتم.

وی می‌افزاید: البته آن زمان باورم این بود که با اثبات اشتباه صورت گرفته، کلید تست ها را تصحیح می‌کنند تا در نتیجه آزمون تأثیر منفی نگذارد؛ اما حالا به این نتیجه رسیده‌ام که اشتباه می‌کردم و می‌شد از روی پاسخ های بسیار متفاوتی که به طرح مکرر اشتباه در کلید تست ها در بخش اعتراضات سایت این سازمان داده می‌شد، نتیجه گرفت که اعتراض گره گشا نیست و گویی این فرایند ثبت اعتراض و وعده پیگیری موضوع، تنها راهی‌ است که مسئولان برای بازکردن معترضان از سر خود به کار گرفته‌اند!

به پاسخ های بسیار متفاوت دقت کنید که در جواب اعتراض به غلط بودن کلید تست ها، نوشته شده و دست آخر معترضان را نا امید کرده؛ جواب هایی که از «در حال بررسي توسط كارشناسان است» شامل می‌شود تا «بررسي و تغييرات لازم اعمال شده»، «ملاحظه شد»، «به سرپرست آزمون سازي و روان سنجي ارائه شده تا بررسي و اقدام لازم صورت گيرد» و...

بدین ترتیب، تنها یک اشتباه از مجموعه اشتباهات ثبت شده در سامانه اعتراضات تصحیح می‌شود تا پاسخ نامه های همه داوطلبان این رشته، با معیاری که حاوی اشتباهات فاحش است، تصحیح شده و در نتیجه نهایی آزمون، تاثیرات غیر قابل جبرانی بگذارد؛ از این رو غیر قابل جبران که آزمون با لحاظ نمره منفی است و به این دلیل، آن دسته از دانشجویانی که به سؤالات پاسخ صحیح داده‌اند، با کلید تصحیح اشتباه سازمان سنجش، هم از نمره گرفتن محروم شده و درصد نهایی شان کاهش می‌یابد و هم مشمول کسر نمره به دلیل نمره منفی می‌شوند!

برای درک بهتر موضوع بهتر است به مثالی که این داوطلب شرح داده، دقت کنیم.
 
سوال 15 آزمون این بوده:

در انسان صفت زالي يك صفت مغلوب است. در یک خانواده با سه فرزند با پدر هتروزيگوت و مادر زال احتمال اينكه 2 فرزند اول سالم و فرزند سوم زال باشد، كدام است؟
1) 0.422                            2) 0.375                           3) 0.141                      4) 0.125

پاسخي كه براي اين سؤال در كليد نهايي وارد شده گزينه 3 مي باشد كه نادرست است (پاسخ صحيح گزينه 4 مي باشد كه من هم همين گزينه را در پاسخنامه وارد كرده ام).

با اینکه اشتباهات را برایشان ارسال کردم، کلید تست‌ها را تصحیح نکردند!توضيح: با توجه به اينكه ژنوتيپ مادر زال، aa و ژنوتيپ پدر سالم هتروزيگوت، Aa مي باشد احتمال سالم و مريض بودن فرزندان هر دو برابر 1/2 (1/2aa و 1/2Aa) خواهد بود و چون مساله با ذكر ترتيب سالم و زال بودن (دو فرزند اول سالم و  فرزند سوم زال) مطرح شده، پاسخ در 3 ضرب نخواهد شد و بنابراين جواب صحيح گزينه 4 يعني 1/8=0.125 مي باشد (تنها حالت ممكن سالم، سالم، مريض بوده و ساير موارد شامل سالم، مريض، سالم و نيز مريض، سالم، سالم جزو پاسخ نمي باشد). پاسخ 3/8 زماني صحيح است كه سوال به صورت احتمال 2 فرزند سالم و يك زال مطرح شود بدون اينكه ترتيب مهم باشد (در اين صورت احتمالات ممكن اين چنين خواهد بود: (سالم، سالم، مريض1/8(+(سالم، مريض، سالم)1/8+ (مريض، سالم، سالم1/8(=3/8).

 
این داوطلب معترض در ادامه، اشتباهات دیگر کلید این آزمون را به تفصیل توضیح می‌دهد و می‌گوید: حتی اگر استدلالات من را که برگرفته از کتاب هاست ـ به هر دلیل ـ مردود می‌دانند، چه دلیلی داشته که از اعتراض بنده به چهار سؤال، تنها سه تایش را بررسی کرده‌اند؟ ثانیا چرا از من نخواستند در کمیته تخصصی بررسی اشکالات حاضر شوم و ادله‌ام را ارائه کنم؟ من مطمئنم این سوالات باید تصحیح یا حذف شوند و برای اثبات حرف هایم، تمامی منابع درسی و تخصصی را هم می‌توانم گواه بیاورم.

وی در ادامه می‌گوید: وقتی در جواب اعتراض ثبت شده بنده، هنوز جمله «در دست بررسی است!» دیده می‌شود و نتیجه آزمون اعلام شده، چه نتیجه ای می‌توان گرفت؟ از آن عجیب تر اینجاست که وقتی مشکل را از طریق وزارت علوم هم پیگیری کردم، نامه نگاری با سازمان سنجش کردند و آنها هم بی آنکه به ارائه مستندات توسط بنده اشاره کنند، با تأخیر فراوان پاسخی دادند که معنای آن تصحیح کلید آزمون و وارد نبودن اعتراضات مستدل بنده بود؛ حال آنکه هنوز می‌توان ثابت کرد که نه تصحیحی صورت گرفته و نه اعتراضات من مردود است!

این در حالی است که از سازمان سنجش انتظار می‌رفت با بررسی دقیق اعتراضاتی از این دست، در صورت اثبات اشتباه، از داوطلبان عذرخواهی کرده و با کلید تست اصلاح شده، کارنامه نهایی داوطلبان را باز تصحیح نماید، زیرا همگان به خوبی می‌دانند در آزمون های تستی، حتی یک تست جابه‌جا زدن چه تأثیری در نتیجه نهایی دارد، چه برسد که اشتباه در بیش از یک تست و آزمون، برای جذب دانشجویان دکترا برگزار شده باشد.

در پایان لازم به تأکید است که تابناک مستندات ادعاهای مطرح از سوی این داوطلب معترض را در اختیار دارد و اعلام آمادگی می‌کند که پاسخ سازمان سنجش را جهت تنویر افکار عمومی منتشر کند. افزون بر این، با توجه به طرح مکرر این موضوع که به اشتباهات درج شده در پرسش نامه های آزمون یا کلید تست ها، به رغم برخی اعتراضات، کمتر در مسیر تصحیح قرار می‌گیرند و تأثیرات سوء احتمالی این موضوع بر نتایج، تابناک آمادگی دارد، پاسخ مسئولان وزارت علوم به این موضوع را نیز درج نماید.


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۷۰
انتشار یافته: ۲۳
سازمان سنجش پاسخ سوال ماهم نمی دهد بعدازاعلام نتایج که دیگربالاخره مادریک رشته قبول شده ایم من پسری هستم که درازمون سراسری رشته ریاضی فیزیک ازشهرستان لامرد فارس شرکت کردم ترازم بالای6500بودوحق انتخاب رشته دبیری به همراه بعضی از دوستان راداشتیم وشهرستان لامرد4کدرشته دبیری شامل یکی برای دبیری ریاضی وسه تاهم علوم تربیتی برای دانشگاه فرهنگیان داشت قراربودبرای مصاحبه دوبرابریعنی8نفرانتخاب شوندامامتاسفانه ازاین شهرستان درگروه پسران رشته ریاضی فیزیک حتی یک نفرهم اعلام نشدوهیچ کس هم پاسخگونیست به اداره اموزش وپرورش لامردرفتیم گفتندازطریق اداره کل اقدام کنیدواداره کل هم گفتندهمین اسم هابرای مصاحبه برای مافرستاده اندکه دربین اسامی یک نفرازریاضی فیزیک شهرستان لامردنبود خواهشمنداست تاقبل ازاعلام نتایج به این مسیله رسیدگی نمایید
نتیجه می گیریم سازمان سنجش پاسخنامه ها را تصحیح نمی کند!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۸
درست میگید جا باید برای بروس از ما بهترون باشد
مدیریت های کشور ما قسم خورده اند به کسی رو ندهند چون اگر این مورد را قبول کنند باید سایر موارد را قبول کنند یعنی یکی از رموز موفقیت !!مدیران ما اصرار بر روش خودشان است
به والله قسم منم وقتی کلید های اشتباه سوالات را دیدم با ذکر منبع و صفحه به سازمان نظرمو ارسال کردم و گفتم که بسیاری از کلیدها غلط است،اما ازون تاسف بار تر اینکه با تمام زحماتی که کشیدم و وقتی که شبانه روز صرف کردم با وجود رتبه تک رقمی قبول نشدم. و از این غم انگیز تر اینکه فهمیدم یه دانشگاه (تهران) فقط دانشجوهای خودشو برداشت،(( دانشجوهایی که هنوز ارشد دفاع نکردن)) و دانشگاه دیگه هم به همین منوال به اضافه یه سهمیه خانواده شهدا.
عین بی عدالتی رو دیدم، الان یه هفته است که کلا بهم ریختم.
چیه سروصدا میکنی؟همون بهتر که بری خارج از کشور!
کنکور ارشد افتضاح بود
در رشته مهندسی مواد پر از سوالای غلط یا کلید های اشتباه مشاهده شد . وقتی هم که باسند و مدرک بهشون اطلاع دادم الکی تو سایت میزنن که بررسی و اصلاح خواهد شد
خود من هم در آزمون ارشد سال 91 در دروس تخصصی با اینکه کلیه تستها را زده بودم و در آزمونهای آمادگی هم درصدهای خوبی کسب کرده بودم درصد 0 مطلق برایم درج شده بود و به اعتراضم هم رسیدگی نشد.
البته اگر فکر میکنین شانسی زدم و یا بلد نبودم باید بگم که فقط با دفترچه اول در یکی از 5 دانشگاه اول کشور پذیرفته شدم ولی حق من و خیلی های دیگر به سادگی مثل این دوستمون تباه میشه!!!!!
حالا قبول بشيد چند سال بعد بيكار بهتره همين حالا فكر ديگري بكنينن هموطن عزيز
این آزمون هیچ ارزشی ندارد و حتی نفرات برتر آن هم گاها در مرحله مصاحبه پذیرفته نمی شوند.بنابر این پرداختن به چنین مواردی چیزی جز وقت تلف کردن نیست
الان یهویی سازمان سنجش مهربون میشه و ی جوابی میده که آدم کوپ میکنه
همشون الکی هستش

بعدش میگن چرا فرار مغزها؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
مدیر سایت آزمون دکترا داده؟
سخت نگیر پروفسور
قبول نشدی حالا زورت به این 2-3 سوال ساده رسیده !
این کنکور کم با روح و روان ما بازی نکرده.
این سیستم باید اصلاح بشه. ورود به دانشگاه آسان بشه و خروجش سخت.
در امتحان ارتقاء دستیاران تخصصی امسال هم همین اتفاق افتاده و علیرغم همه تلاشها و مراجعه مکرر به وزارت بهداشت هیچ نتیجه ای نداشته است.
همین دو سه سوال ساده میتونه رتبه یه نفر رو تا کسر قابل توجهی جا به جا کنه
تابناک عزیز زود وارد مباحث کاملا تخصصی میشی. مواظب باش مانند قضیه بورسیه به ناکجا اباد نری!!!
تابناک آخه این هم خبره پخش کردی؟ یه سری حرف های عوامانه!!!
همه مشکلات مملکت حل شده غیر از مشکلات این داوطلب که احتمالا دوست شما هم هست!!!!
من هم به دو سوال اعتراض با ذکر منبع دادم و لی همون جواب بالا رو دیدم.
درمرحله مصاحبه سلیقه ای عمل میشه
سلام، این اشتباهاتی که در کارنامه های امسال کنکور ارشد وزارت بهداشت شده رو کی پاسخگو هس؟؟؟؟؟؟؟
واقعا که افتضاحه........
سلام
کار سنجش از پاسخ غلط و تصحیح نکردن تست ها گذشته..
امسال توی کنکور ارشد مهندسی صنایع وقتی کارنامه ها اومد, داوطبانی که کد دفترچه سوالاتشون E بود وقتی نتایج اومد و پاسخبرگشون رو دیدن ؛ متوجه شدن که پاسخبرگشون با کلید اشتباه تصحیح شده و یا پاسخ هاشون سفید اسکن شده و یا دروسی که به هیچ عنوان پاسخ ندادن ,درصد منفی دارن و یا درصد بالای 50 درصد!!!
خود من وقتی پاسخبرگم رو دیدم تعجب کردم چون سوالاتی که قبلا چک کرده بودم و درست زده بودم یا سفید خورده بود و یا غلط حساب شده بود و درصد تخصصیم 30 درصد کمتر از درصد واقعیم بود.
بلافاصله یک نامه اعتراض با اسم و امضای 70 نفر معترض کد E به صورت حضوری به سازمان سنجش تحویل دادیم
نه تنها رسیدگی نکردن بلکه بهانه اسرائیلی میارن که چون لیست معترضین پیوست شده و صفحه اول نبوده ما رسیدگی نمیکنیم! و حتی کسایی هم که حضوری رفتن رو هم نمیپذیرن..
توی سایت هم که اعتراض کردیم هنوز در دست بررسیه!
این عدالتیه ک توی سیستم آموزش عالی ما جریان داره..
رتبه هایی ما به جای اینکه توی رنج دو رقمی و کمتر باشه با این اشتباه واضح و البته مشکوک به عمد سازمان سنجش به حد 3 رقمی و بالاتر رسیده! و زحمت یک ساله ما و آینده ای که دستخوش تغییرات و صدمات غیر قابل جبرانی شده؛ به باد رفته..
با توجه به اینکه مهلت انتخاب رشته هم به پایان رسیده هنوز بررسی اعتراض ما به جایی نرسیده و با اعلام نتایج هم دست ما برای رسیدن به عدالت کوتاه میشه..
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
ببخشیدها شما ادم های عادی فکر نیکنید رتبه های تک رقمی و دورقمی بیارید جای نورچشمی ها رو تنگ میکنید. لطفا عاقل باشید.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی