بازدید 19755
جریمه میلیاردی قاچاقچیان 16 پرنده شکاری نادر در اصفهان؛

فعال محیط زیست: امیدوارم روزی این جریمه‌ها صرف سربازان محیط زیست شود

جریمه قانونی این دو شکارچی، علاوه بر مجازات از بابت جنبه عمومی جرم، پرداخت ۹ میلیارد و ششصد میلیون ریال (۹۶۰ میلیون تومان) ضرر و زیان وارده به محیط زیست به حساب دولت و تحمل حبس خواهد بود؛ حکمی که احتمالا تقدیر از سازمان محیط زیست و دستگاه قضا را به دنبال خواهد داشت و مایه خرسندی و دلگرمی دست اندرکاران حفاظت از محیط زیست و فعالان و دوست داران این عرصه خواهد شد.
کد خبر: ۵۲۷۴۵۲
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۰ 28 August 2015
هرچند سنگین ترین جریمه در نظر گرفته شده برای شکار گونه های مختلف جانوری بعد از یوز و پلنگ، برای شکار این پرندگان شکاری در نظر گرفته شده، ظاهرا سود سرشار ناشی از قاچاق این پرندگان، مانع از آن است که شکار انبوه این گونه های در خطر انقراض متوقف شود.

به گزارش «تابناک»، به دنبال کسب اطلاعاتی مبنی بر عبور یک محموله قاچاق پرندگان وحشی از محورهای استان اصفهان، نیروهای یگان محیط زیست این استان به تحقیقاتی پرداختند که با همکاری نیروی انتظامی به ثمر نشست تا ۱۶ پرنده شکاری که در صندوق عقب خودروی سواری پنهان شده بود، کشف و مانع از قاچاق این گونه های نادر و در خطر انقراض شود.

سعید یوسف پور، معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان در این باره به دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران گفت: این محموله که شامل ۱۰ شاهین ، ۴ بحری و ۲ بالابان بود، در یک دستگاه خودروی پژو ۴۰۵ در شهرستان سمیرم اصفهان در پست ایست و بازرسی نیروی انتظامی کشف و دو نفر متهم نیز بازداشت و با تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی شدند.

وی افزود: متأسفانه پرندگان شکاری کشف شده بر اثر تغذیه و شرایط حمل و نگهداری نامناسب وضعیت جسمانی خوبی ندارند و به شدت ضعیف و لاغر شده اند. همچنین پلک های این پرندگان توسط متخلفین دوخته شده تا جایی را نبینند و در زمان جابه‌جایی و حمل و نقل کمترین میزان تقلا را داشته باشند. پرندگان کشف شده هم اکنون در اختیار محیط زیست استان اصفهان و تحت تیمار مراقبت های دامپزشکی هستند اما احتمال تلف شدن تعدادی از آنها زیاد است.


جریمه میلیاردی قاچاچیان

*از دیرباز به پرندگان شکاری، به ویژه انواع ریز جثه تر آنها قوش گفته می‌شده و قوش بازی، یا دست آموز کردن این پرنده های شکاری برای بهره گیری از آنها در شکار، در بسیاری کشورها از جمله ایران رواج داشته است. این رسم که به نظر می‌رسد از آسیای شرقی و کشورهایی چون مغولستان نشأت گرفته باشد، تا سده های پیش آنچنان مرسوم بوده که حتی در اروپا با اسامی مشابهی رواج داشته است؛ رسمی که با مدرن شدن زندگی بشر، تقریبا در اغلب کشورها منسوخ شده، الا برخی مناطق بومی نشین در شرق آسیا و البته ثروتمندان آن سوی آب های خلیج فارس!
با اینکه این پرندگان شکاری در رأس هرم غذایی هستند و به دلیل حرام گوشت بودن، به ندرت هدف تیراندازی یا شکار توسط دیگر جانوران قرار می‌گیرند، رواج قوش بازی در کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس و پول خوبی که برای خرید این قوش ها* می‌پردازند، موجب شده که نسل آنها در کشورهایی چون ایران به شدت در معرض انقراض قرار بگیرد.

بر این اساس، مسئولان محیط زیست یکی از بالاترین نرخ جرایم را برای شکار شاهین، طرلان، بالابان، بحری و لاچین در نظر گرفته‌اند که اندکی از جریمه شکار یوزپلنگ و پلنگ کمتر و هم تراز جریمه شکار گوزن زرد ایرانی است؛ ششصد میلیون ریال! (بر اساس مصوبه شماره 380 شورای عالی محیط زیست که در آخرین روزهای خردادماه به تصویب رسیده و با درج در روزنامه رسمی در انتهای تیرماه، مدتی است اجرایی شده).

این در حالی است که قانونگذار به استناد تبصره ۲ ماده ۱۳ قانون شکار و صید، برای هر شخصی که مبادرت به زنده‌گیری، شکار، خرید، فروش، حمل، نگهداری و قاچاق پرندگان شکاری از قبیل شاهین، بحری، بالابان و دلیجه نماید، علاوه بر محکومیت به حداکثر مجازات حبس مقرر در این ماده ـ که سه سال است ـ جزای نقدی از یک میلیون و ۸۰۰ هزار تا بیست میلیون ریال در نظر گرفته است.

بدین ترتیب می‌توان دریافت که جریمه قانونی این دو شکارچی، علاوه بر مجازات از بابت جنبه عمومی جرم، پرداخت مبلغ ۹ میلیارد و ششصد میلیون ریال (۹۶۰ میلیون تومان) ضرر و زیان وارده به محیط زیست به حساب دولت و تحمل حبس خواهد بود؛ حکمی که احتمالا تقدیر از سازمان محیط زیست و دستگاه قضا را به دنبال خواهد داشت و مایه خرسندی و دلگرمی دست اندرکاران حفاظت از محیط زیست و فعالان و دوست داران این عرصه خواهد شد.

اوضاع بهتر شده اما...

شادی مدرس، یکی از فعالان حیات وحش ایران در این باره می‌گوید: خوشبختانه تغییرات خوبی رخ داده و حساسیت روی موضوعات محیط زیستی زیاد شده تا جایی که می‌شود حدس زد متهمان این پرونده به حبس محکوم بشوند، در حالی که تا مدتی پیش در چنین پرونده‌هایی به جریمه نقدی کفایت می‌شد؛ مثل ماجرای کشتار دردناک پلنگ البرز که به تبرئه متهم منجر شد. البته همه اینها در حالی است که می‌بینیم سود حاصله از این کار در مقابل جریمه های در نظر گرفته بسیار بیشتر است و در نتیجه این افراد برای شکار این گونه های در خطر انقراض انگیزه بالایی دارند.

وی می‌افزاید: به این دلیل می‌گوییم که شکارچیان انگیزه بالایی دارند که از یک سو می‌دانند سود سرشاری به دست می‌آورند و از سوی دیگر احتمال به دام افتادنشان اندک است که این موضوع هم ریشه در مشکلات محیط بانان دارد؛ هم تعدادشان کم است، هم امکانات ضعیفی دارند، هم به مشکلات معیشتی شان توجه نمی‌شود و دست آخر، حمایتی که برای حفاظت از محیط زیست و حیات وحش لازم دارند را هم دریافت نمی‌کنند، به ویژه در مقابل این دسته از شکارچیان که پشتشان به پول های اعرابّ آن سوی خلیج فارس گرم است و به مراتب از شکارچیان قوچ و میش خطرناک تر هستند.

مدرس در ادامه می‌گوید: بی توجهی به مشکلات محیط بانان موجب شده که گاه شاهد انفعال ایشان باشیم که هرچند کم رخ می‌دهد، به شدت خطرناک است؛ انفعالی که ممکن است ناشی از تلاش ایشان برای حفظ امنیت خودشان باشد و یا از آن بدتر، از جذب شدن محیط بانان توسط شکارچی ها نشأت بگیرد که همه در نتیجه بی توجهی به مشکلا این قشر است؛ قشری که نقس سرباز محیط زیست را ایفا می‌کنند و اگر نباشند، فیل، رخ و حتی شاه و وزیر هم در معرض خطر قرار می‌گیرند!

این فعال حقوق حیوانات در پاسخ به اینکه آیا همراهی دستگاه قضا در پیگیری پرونده های محیط زیستی دورنمای خوبی از آینده ترسیم می‌کند، می‌گوید: سال گذشته در چنین روزهای دکتر لاریجانی، رئیس مجلس به سازمان محیط زیست رفت و بازدیدی از آنجا داشت که در حاشیه این بازدید، سخنان بسیار خوبی هم مطرح کرد؛ از جمله اینکه «منتظریم سازمان پینشنهاد بدهد تا در مجلس حمایت های قانونی لازم برای برخورد با شکار غیرمجاز را فراهم کنیم»، ولی هنوز که هنوز است خبری از ارائه پیشنهادهای محیط زیست در این باره به مجلس نشده و حتی اتفاقات شومی مانند کشتار متعدد پلنگ ها، نسل کشی پرندگان در فریدونکنار و امثال اینها هم موجب شکل گیری این اتفاق نشده است. قطعا این همراهی ها سازنده و یاریگر خواهد بود به شرطی که قدر این فرصت های طلایی را بدانیم.


دغدغه آفرینی برای مردم به هیچ وجه کافی نیست

مدرس با تاکید بر اینکه مجازات های سنگین تر، بازدارندگی بیشتری ایجاد می‌کنند، می‌گوید: درست است که افزایش جریمه ابزار خوب و موثری است، ولی در نهایت وقتی حفاظت ضعیف باشد، آدم های بسیار قوی‌ هستند که در برابر مجازات خیلی سنگین تر هم مقاومت می‌کنند و دست از حیات وحش نمی‌کشند، چو سود زیادی از این راه نصیبشان می‌شود.

وی در پاسخ به اینکه جز تقویت محیط زیست و همراهی دستگاه قضا، چه راهکاری برای حفاظت از گونه های جانوری کشور وجود دارد، می‌گوید: راه های زیادی وجود دارد، ولی از نظر بنده، بهترین و مهم ترین راه تقویت محیط بانان است، زیرا می‌بینیم به رغم آشنایی مردم با پلنگ و خطراتی که نسلش را تهدید می‌کند، با وجودی که با بسیاری از مردم عادی مواجه می‌شویم که درباره این موجود و خطر انقراضش شنیده‌اند و گاه نگرانند، باز اخبار زیادی از کشتار این گونه می‌شنویم. یعنی هر چقدر مردم درباره این موضوعات دغدغه هم داشته باشند، باز لازم است، در زمینه حفاظت از این گونه ها فعال تر باشیم.

این فعال حیات وحش می‌افزاید: البته توقع نداریم که سازمان محیط زیست به تنهایی همه مشکلات را حل کند، ولی انتظار داریم که دست کم در رسیدگی به مشکلات اولویت بندی کرده و برخی از مشکلاتی که حفاظت از حیات وحش کشور با آن دست به گریبان است، حل کند چون وضعیت بحرانی شده و حتی جا دارد راه حل های کوتاه مدتی مثل بیمه گونه های گوشتخواری مثل پلنگ را در دستور کار قرار دهیم، زیرا می‌دانیم که اغلب کشتار این گونه به دلیل حمله پلنگ به دام ها صورت می‌گیرد که اگر بیمه باشند، لازم نیست کسی برای مراقبت از دام های خود دست به سلاح ببرد یا طعمه مسموم در راه پلنگ ها قرار دهد.

وی در پاسخ به اینکه آیا بهتر نیست تفاوتی میان آن دسته از شکارچیان که پرندگان یا گونه های حلال گوشت را غیرقانونی شکار می‌کنند، با شکارچیانی که امثال پلنگ را برای گرفتن عکس یادگاری می‌کشند یا حتی قاچاقچیان گونه های نادر به خارج از کشور، قائل شویم و مجازات های متفاوتی برایشان در نظر بگیریم، می‌گوید: نمی‌شود گفت، چون یکی قصدش تجارت است و دیگری تفریحی سنگدلانه یا خوردن شکار، اینها با هم فرق دارند چون در هر حال، گونه های ارزشمندمان را از دست می‌دهیم که یا جبران شدنی نیست و یا جبرانش صرف زمان و هزینه زیادی نیاز دارد. مهم این است که اغلب از حمایت حیات وحش عاجزیم؛ دیگر چه فرقی می‌کند دزدی که اموال با ارزشمان را به تارج می‌برد، هدفش چیست؟ استفاده شخصی، انگیزه مالی و قاچاق یا حتی بیماری فرد؟!

مدرس در پایان با تأکید بر اینکه ابتدا باید ساختار حفاظتی مان را تقویت کرده و سپس به راهکارهایی مثل افزایش جریمه و... بپردازیم، می‌گوید: اولین، بهترین و کارآمدترین راهکار حفاظت از حیات وحش، تقویت محیط بانان است و به نظرم اگر به دنبال این هدف هستیم، می‌توان ترتیبی داد که جریمه های اخذ شده از شکارچیان غیرقانونی به تقویت این بخش اختصاص داده شود، نه اینکه به حساب دولت واریز و صرف امور دیگری شود. به شخصه امیدوارم این تصمیم به زودی گرفته شده و جریمه ها صرف حفاظت از حیات وحش شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۳۲
چرا این پرنده ها باز نکردند و هنوز چشم هاشان بسته است ؟؟؟؟
دیگه خیلی دیر شده. آب را باید از سو می بستیم. روزگاری یک عده حتی با سلاح های جنگی که دولت برای حفظ و حراست کشور در اختیارشان گذاشته بود مخفیانه، شبانه و به دور از چشم نهادهای مسوول و با سوء استفاده از وضعیت جنگی حاکم بر کشور شروع به کشتار وحوش نمودند. امروز حتی اگر یک شکار هم صورت نگیرد حیات وحش جانوری در حد فاجعه آسیب دیده است که جبرانش اگر نتوان گفت غیر ممکن است دست کم بسیار دشوار و دور از ذهن است.
با یک برنامه ریزی روان شناسانه وعلمی در روی سه راهکار کار شود قضیه حل خواهد شد.1- اهمیت محیط زیزست وحیاط وحش از طریق رسانه ها بطور مداو به مردم گفته شود.
جریمه های سنگین وهوشیاری محیط بانان ونیروهی انتضامی.3- همکاری مردم با انها ومحیط بانی افتخاری از مردم بخصوص دانشامزان که به فرهنگسازی کمک خواهد کرد.
در دنیایی که انسان به اندازه یوز پلنگ ارزش ندارد یوز ها بیمه می شوند ولی مسلمان ها حق حیات ندارد صحبت از محط زیست وحقوق بشر دروعی بزرگ وراهکار عارت اموال کشور ها ومحدود سازی بهره بر داری مردم از اموال عمومی است. این جریمه از خون بهای انسان بیشتر است چه کسی این قانون رامی پدیرد.
سپاس فراوان از محیط بانان، نیروی انتظامی و قوه قضائیه
خانم مدرس راهکارهایی بسیار کاربردی و سودمندی برای حفاظت از حیات وحش ارائه دادند؛ به امید روزی که این راهکارها جامه عمل بپوشند.
پیشنهاد میکنم درصدی از جرایم به محیط بانان داده بشه.
ضمن اینکه لزوم بهینه شدن تجهیزات نیروهای محیط بانی مثل جلیقه ضد گلوله و تفنگ های انفرادی بهتر میتواند در بهبود ایفای وظایف محیطبانان موثر واقع شود.
واقعا تنها امید دوستداران محیط زیست به محیط باناست ولی متاسفانه محیط بانان اصلا شرایط خوبی ندارند
به وضعیت حقوقی،بیمه ای و درکل امکانات و قوانین باید همه چیز بهتر بشه تا محیط بانان با شرایط بهتری کار کنند
فقط میتونم بگم که خسته نباشید دلاوران
بايد جريمه هاي شكار همه صرف محيط بانها و حفظ حيات وحش بشه نه اينكه برود در خزانه دولت و خرج غير از ارگان محيط زيست بشود
اگر جريمه هر حيواني و پرنده اي به محيط بانها تعلق بگيرد محيط بان بيشتر تشويق ميشود براي برخورد با شكارچي ها
من این پیشنهاد را بارها داده ام تنها راه حفظ حیات وجش ایجاد گروهانهای نظامی سرباز محیط بان با استفاده از سربازان همان منطقه است یعنی افرادی که خدمت مقدس سربازیشان را در سازمان محیط زیست طی کنند و اهل همان مناطق باشند
دم قوه قضاییه گرم
باید پلک این افراد دوخت تا بفهمند که در پیشگاه خدا فرقی بین این جانوران و ادم وجود نداره. مشکل ما اینه که فکر می کنیم ما حیوان نیستیم. ما تنها مخلوق خدا نیستیم
بايستي چند نفرشون به زندان ابد و اعدام محكوم شوند
این .... ها بویی از انسانیت نبردن فقط بایید اعدامشون کنن تا درس عبرتی بشه واسه بقیه،از کشورهای اروپایی یاد بگیرین چطوری از حیوانات حمایت میکنن
امیدواریم قوه قضائیه فکر تخفیف نباشه و این مجرمین را به حداکثر مجازات برسونه تا اینگونه تخلفات کمتر شه
احساس غرور کردم احسنت به این قاضی شجاع بیاییم همه در اقدامی مشترک با ارسال متنی کوتاه از قاضی مربوطه ودستگاه قضا ونیروی انتظامی ومحیط زیست بعنوان ضابطین دادگستری به جهت تشویق وتداوم این حرکت نوتشکر کنیم
ما مشكلاتمان فقط قانون نيست از ريشه مشكل داريم
چرا در كشور هاي اروپايي شكارگاهاي خصوصي وجود دارد و شكارچيان به راحتي در اين شكارگاه ها به تفريح خود مي پردازند اما شكار در كل ايران حتي با مجوز هم منع مي شود پس نميشه انتظار داشت كسي خلاف نكنه اين فقط يك نكته بود....
باید از این قشر زحمتکش بهر طریقی حمایت شود
خدا نسل اين منفعطلب‌هاي از خدا بي‌خبر را منقرض كنه، آدم كه نمي‌شوند. اينها از هر حيوان وحشي خطرناك‌ترند. گونه‌اي از داعشند كه در بين انسان‌ها زندگي مي‌كنند آن هم به راحتي. حيوانات بي‌دفاع به جرم زندگي اسير مي‌شوند.
واقعا جزاي زندان براي اين گروه كم است بايد در باغ وحش‌ها قفس حيوانات تميز كنند آن هم به تعداد هر پرنده يكسال. يكبار هم كه شده امتحان كنيد ببينيد از زندان موثرتر است.
رها شدن زیر راه پله یعنی تیمار دامپزشک
واقعا برای این شکارچی های وطن فروش متاسفم. بخاطر پول حیواناتی که متعلق به کشور عزیزمون ایرانه و هدیه خداوند به ماست برای زیبایی کشورمون هست رو میان به به یک مشت عرب خوش گذرون میفروشن. این شکارچی ها نه تنها به حیوانات بلکه به تک تک ما مردم هم خیانت کردن.
فعالیت مردمی هم منسجم نیست. مدیریت فعالیت مردمی می تواند اثر بخش باشد.این که یک صندوق با گردش مالی شفاف ایجاد و معرفی شود و از کمکهای مالی مردمی برای حفاظت از محیط زیست استفاده شود
به نظر شما کدام یک حیوانند این زبان و چشم بسته ها یا کسانی که آنها را به این روز در آورده اند؟
واقعا کسانی که دست به چنین اعمال کثیفی می زنند جرمشان باید بیش از این ها باشد مثلا نابود کردن محیط زیست که باید میراثی باشد برای آیندگان با اندکی جریمه مشکلش حل می شود؟ خیر
پس باید اولا فرهنگ آن را به مردم بیاموزیم در ثانی با مجرمین به طور قاطع برخورد شود که درس عبرتی باشد برای کسانی که به راحتی می خواهند محیطی که باید فرزندان ما در آینده از آن استفاده کنند را به نابودی می کشند
خدا لعنتشون کنه ببین چیکار کردن
درود و سلام بر هر کسی ؛ چه مسئول چه مردم عادی که محیط زیست شامل پوشش گیاهی ، جانوران و رودخانه ها و دریاچه ها برایشان مهم است ...
اینجا کجاست؟ نگهداری پرندگان بقول خودتان زخمی و لاغر در زیر پله؟
به جای پول گردنشو بزنن تا درس عبرت بشه
با این شیوه جمعیت ایران نصف میشه !
کاش قاضی محترم پرونده این قاچاقچیان از خدا بی خبر یک رای دیگر هم مبنی بر دوختن پلک چشم آنان حد اقل برای چند روز صادر میکردند.
همین بلا باید سر خودشون بیاد
اشد مجازات براي دشمنان محيط زيست تنهاراه باقيمانده........
یکی از نشانه های .... بیچاره کردن انسانها به خاطر حیوانات است
دکتر کرمنت
در اسلام حیازت مباحات حلال است آقا جان
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی