بازدید 2210

چند توصیه برای حفظ سلامت دندان‌های دانش‌آموزان

کد خبر: ۵۲۷۰۳۱
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۸ 26 August 2015
نزدیک شدن به زمان آغاز سال تحصیلی جدید مرحله‌ای است که دانش‌آموزان باید سحرخیزی را جایگزین خواب سنگین صبحگاهی کنند.

به گزارش ایسنا، معمولا دانش‌آموزان صبح‌ها سخت از خواب بیدار می‌شوند و کمبود وقت برای حضور به موقع در مدرسه باعث می‌شود برخی از آنها مسواک زدن و حفظ سلامت دندان‌های خود را قربانی خواب صبحگاهی کنند.

حفظ سلامت دندان‌ها ضروری است اما دانش‌آموزان هنگام صبح و پیش از رفتن به مدرسه فراموش می‌کنند، مسواک بزنند.

کودکان باید دو بار در سال تحت معاینات دندانپزشکی قرار گیرند اما مراقبت کافی و صحیح از دندان‌ها، داشتن رژیم‌غذایی سالم و جلوگیری از ضربه دیدن دندان‌ها برای حفظ سلامت آنها ضروری است.

اقدامات موثری وجود دارند که کودکان و والدین می‌توانند با انجام آنها سلامت دندان‌ها را حفظ و از بروز پوسیدگی جلوگیری کنند و برخی از مهمترین آنها به شرح زیر است:

- مسواک کردن دندان‌ها پیش از صرف صبحانه: از آنجایی که صبح‌ها و پیش از رفتن کودک به مدرسه زمان زیادی وجود ندارد برخی از آنان در مسیر مدرسه صبحانه می‌خورند. لازم نیست حتما پس از خوردن صبحانه مسواک زده شود و به همین دلیل مسواک کردن دندان‌ها پیش از صرف صبحانه مهم است.

- تهیه میان‌وعده‌های غذایی: میان وعده‌های غذایی در زمان حضور دانش‌آموزان در مدرسه ممکن است شامل مواد خوراکی قندی و فرآوری شده باشند. والدین باید توجه داشته باشند که در کنار وعده غذایی ناهار، خوراکی‌های سالم و مغذی همچون میوه و سبزیجات را برای فرزندشان در نظر بگیرند تا کودکانشان حتی‌المقدور از خوردن مواد قندی پرهیز کنند.

- انتخاب مواد خوراکی سالم: خوراکی‌های بسته‌بندی شده که می‌توان آنها را برای مدت زمانی طولانی نگهداری کرد همچون بیسکوئیت‌ها حاوی نشاسته هستند. این نشاسته می‌تواند همچون پوشش و لایه‌ای روی دندان قرار گیرد و باکتری‌های ایجاد کننده پوسیدگی را تغذیه کند. به همین دلیل توصیه می‌شود که اینگونه مواد خوراکی با میوه و سبزیجات تازه یا خشک جایگزین شوند.

- جایگزین کردن آب آشامیدنی به جای آبمیوه: میزان مواد قندی در آبمیوه‌ها معمولا بیش از مقدار مورد نیاز بدن کودک برای یک روز است. این مواد قندی با قرار گرفتن روی دندان‌ها، آنها را مستعد پوسیدگی می‌کنند.

به گزارش هلث‌دی‌ نیوز، از آنجایی که پوسیدگی دندان کودکان تا زمانی که عفونی نشود با درد همراه نیست نباید انتظار داشت آنان از درد دندان شکایت کنند و لازم است به شکل دوره‌ای برای معاینه، آنها را نزد دندانپزشکی ببرید و بیشتر به سلامت دندان‌هایشان توجه کنید.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی