بازدید 13249
کیوسک بین‌المللی «تابناک»؛

حمایت جدی رهبر اقلیت سنا از توافق هسته‌ای/ بازتاب بازگشایی سفارت انگلیس در تهران/ انفجار یک معبد باستانی در سوریه توسط داعش

حمایت رهبر اقلیت های سنا از توافق هسته ای ایران و ادعای جان بولتون درباره این موضوع، بازتاب بازگشایی سفارتخانه انگلیس در تهران، دیدگاه ظریف درباره احتمال تأسیس سفارت آمریکا در ایران و اقدام داعش در منفجر کردن یک معبد در تدمر سوریه، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز سرخط مطالب مطبوعات بین المللی را به خود اختصاص داده است.
کد خبر: ۵۲۶۴۷۲
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۷ 24 August 2015
حمایت جدی رهبر اقلیت سنا از توافق هسته‌ای/ بازتاب بازگشایی سفارت انگلیس در تهران/ انفجار یک معبد باستانی در سوریه توسط داعشحمایت رهبر اقلیت های سنا از توافق هسته ای ایران و ادعای جان بولتون درباره این موضوع، بازتاب بازگشایی سفارتخانه انگلیس در تهران، دیدگاه ظریف درباره احتمال تأسیس سفارت آمریکا در ایران و اقدام داعش در منفجر کردن یک معبد در تدمر سوریه، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز سرخط مطالب مطبوعات بین المللی را به خود اختصاص داده است.

به گزارش «تابناک»، جدیدترین موضع گیری های موافقان و مخالفان توافق هسته ای ایران در آمریکا، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است. مهمترین خبر در این زمینه، اعلام حمایت رهبر اقلیت سنا از این توافق است. سایت «پولیتیکو» می نویسد، توافق هسته ای باراک اوباما با ایران، توانست حمایت برجسته ترین عضو دموکرات سنا را به دست بیاورد. هری رِید، سناتور دموکرات ایالت نوادا با بیان اینکه «قویاً» از توافق حمایت می کند، وعده داده از هرچه در توان دارد برای دفاع از این توافق فروگذار نکند. وی در بیانیه ای ضمن بین این موضوع، اظهار داشته در صورتی که کنگره توافق هسته ای را رد کند، تهدید یک ایران مسلح به سلاح هسته ای بسیار محتمل تر خواهد بود.

*****

در طرف مقابل، جان بولتون، نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل و از تندروترین چهره های جمهوری خواه در این کشور، مدعی شده باراک اوباما نمایندگان دموکرات کنگره را با تهدید وادار به حمایت از توافق هسته ای می کند. به نوشته پایگاه اینترنتی «دبلیو ان دی»، بولتون مدعی شده، دولت اوباما نمایندگان دموکرات را تهدید کرده، در صورتی که علیه توافق اتمی با ایران رأی دهند، عواقبی سیاسی در انتظار آن ها خواهد بود. وی در این زمینه اظهار داشته: «به نظرم آنها نمایندگان دموکراتی را که هنوز نظر خود را اعلام نکرده اند، تهدید کرده اند که در صورت مخالفت با توافق، عواقب سیاسی در انتظارشان خواهد بود. این موضوع سبب شده من معتقد باشم که متأسفانه کاخ سفید  می تواند آرای کافی دموکرات ها را هم در مجلس نمایندگان و هم در سنا کسب کند».

*****

بازگشایی سفارتخانه های ایران و انگلیس در پایتخت های یکدیگر، موضوع دیگری است که از روز گذشته تاکنون گزارش ها و تحلیل های فراوانی درباره آن منتشر شده است. خبرگزاری «آسوشیتدپرس» بازگشایی سفارت انگلیس در تهران را نشانه ای بهبود روابط ایران و انگلیس دانسته و می نویسد، انگلیس روز یکشنبه سفارت خود را در تهران بازگشایی کرد و این می تواند نشانه ای از گرم شدن دوباره روابط با ایران پس از توافق هسته ای تاریخی بین تهران و قدرت های جهانی باشد. فیلیپ هاموند، وزیر امور خارجه انگلیس در مراسم بازگشایی سفارت این کشور در تهران حضور داشت و شاهد بالا رفتن پرچم انگلیس در این سفارتخانه بود. این خبرگزاری اشاره می کند که با این حال، بازگشایی سفارت انگلیس با مخالفت ها و اعتراض هایی نیز در ایران همراه بود.

*****

شبکه خبری «فرانس 24» نیز در گزارشی به نقل از یک کارشناس فرانسوی چنین استدلال می کند که ازسرگیری روابط ایران  انگلیس و بازگشایی سفارتخانه های دو کشور، نشان می دهد اراده واقعی برای نزدیک شدن روابط ایران و غرب وجود دارد. تیری کول در این زمینه می گوید: «اگر توافق هسته ای بین ایران و قدرت های جهانی میسر نمی شد، ما امروز شاهد ازسرگیری روابط ایران و انگلیس نبودیم. بی جهت نبود که بعد از این توافق، وزیران امور خارجه آلمان، فرانسه و اکنون وزیر امور خارجه انگلیس به ایران سفر کردند». به عقیده وی، اقتصاد و روابط تجاری، یکی از اهداف مهم انگلیس در ازسرگیری روابط خود با ایران است و در این زمینه به حضور نماینده شرکت نفتی رویال داچ شل در سفر به تهران اشاره کرده است. 

*****

در این میان، خبرگزاری «رویترز» سخنان وزیر خارجه ایران را پس از دیدار روز گذشته با همتای انگلیسی خود منتشر کرده است. این خبرگزاری می نویسد، محمد جواد ظریف گفته، برای صحبت کردن از بازگشایی سفارت آمریکا در تهران خیلی زود است. ظریف در پاسخ به اینکه آیا تهران اکنون از بازگشایی دفتر دیپلماتیک آمریکا حمایت می کند یا خیر، افزود: «رویکرد غیر منطقی» آمریکا در قبال ایران، بدین معناست که هنوز زمان اقدام مشابه با واشنگتن فرا نرسیده است. وی تصریح کرد، آمریکا باید رویکرد و رفتار خود را درقبال ایران تعییر دهد تا وضع در قبال آمریکا تغییر کند. رویترز اشاره می کند، سفارت آمریکا در تهران پس از تسخیر توسط دانشجویان در سال 1358 تعطیل شد.

*****

در نهایت، در میان دیگر موضوعات، اقدام داعش در منفجر کردن یک معبد باستانی در شهر تدمر (پالمیرا) سوریه بازتاب کم و بیش گسترده ای در عرصه بین المللی داشته است. خبرگزاری فرانسه می نویسد یکی از مقامات سوریه اعلام کرده، داعش معبد باستانی «بعل شمین» در شهر تدمر را ـ که در فهرست آثار تاریخی یونسکو قرار دارد ـ منفجر کرده است. داعش در ماه می، کنترل شهر تدمر را به دست گرفت که این موضوع موجب نگرانی بین المللی درباره احتمال تخریب آثار گرانبهای تاریخی و فرهنگی این شهر به دست داعش شد. بیشتر اماکن مشهور تاریخی تدمر تا روز یکشنبه دست نخورده باقی مانده بود؛ هرچند گزارش ها از اینکه این گروه برخی اماکن را مین گذاری و مجسمه یک شیر را در خارج از موزه شهر تخریب کرده است، به گوش می رسد. 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # سیل