بازدید 8195
راهکاری برای حفاظت از باغات تهران؛

کمپینی که قرار است جور ناکارآمدی قوانین و نهادهای نظارتی را بکشد!

تخریب هایی که کمتر باغی از آن جان سالم به در برده و اگر اینچنین هم باشد، امید چندانی به رقم نخوردن آن در آینده نیست؛ درست مثل حکایت آن باغ موقوفه که تا همین اواخر به دستور واقف آن عمل می‌شد و حالا آبیاری درختانش قطع شده تا خشک شوند و بتوان در آن ساخت و ساز کرد.
کد خبر: ۵۲۶۳۱۹
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۶ 23 August 2015
اوضاع باغ های تهران اینقدر نامساعد است که برای نجات معدود باغ های باقی مانده کمپینی راه افتاده تا بلکه بتواند مانع از تخریبشان شود؛ «کمپین حفاظت از باغات تهران» که نشانه‌ای از ناکارآمدی قوانین و نهادهای نظارتی است و قصد دارد از مردم برای پوشش دادن این نقاط ضعف بهره بگیرد.

به گزارش «تابناک»، اگر از جمله ساکنان پایتخت یا از آن دسته افرادی باشید که به هر دلیل، گذرتان زیاد به این شهر آلوده می‌افتد، حتما به خوبی از نقش درختان در فراهم نمودن حداقل های زندگی در این شهر آگاهید و احتمالا خنکایی که در این روزهای گرم، پیرامون درختان وجود دارد را احساس کرده‌ و برایتان مسجل شده که اگر همین درختان پراکنده نبودند، تهران چه جای غیرقابل تحملی می‌شد.

در قسمتی از مانیفست این کمپین، از تلاش برای نهادینه کردن شعارهایی یاد شده که بدین شرح‌اند:
10 نهال مساوی نیست با یک درخت ریشه دار.
آیا می‌دانید مطابق با مفاهیم دینی ما قطع درخت، قتل نفس است؟
آیا می‌دانید مطابق با قانون حفظ و گسترش فضای سبز قطع درخت مجازات دارد؟
آیندگان چه قضاوتی در مورد پدران و مادران خود خواهند داشت؟
میراث طبیعی تهران متعلق به آیندگان نیز می‌باشد.
نو کردن خانه به چه قیمتی؟
آلودگی هوا محصول بی توجهی به باغ ها و درختان شهر است.
باغ های و درختان شهر ضامن سلامتی من و شماست.
کاشت نهال خوب است اما حفظ چنارهای قدیمی تهران بهتر است.
تصفیه هوای شهر بسته به حضور درختان است.
درختان را عضوی از خانواده خود بدانید.
اصلا بر همین اساس بوده که سال ها پیشتر، قانونگذار به اهمیت حفظ درختان و باغات در این کلانشهر پی برده و ترتیبی اتخاذ کرده تا باغات باقی مانده در شهر حفظ شوند و حتی مالکان اراضی مشجر نتوانند زمین های خود را تغییر کاربری داده و با قطع درختان، به جایشان ساختمان بکارند و شرایط زندگی در پایتختِ دود گرفته را دشوارتر از آنچه هست، کنند.

این در حالی است که هر ساله شاهد نابودی بسیاری از باغات تهران هستیم که به جایشان مجتمع های ریز و درشت تجاری و مسکونی ساخته می‌شوند و گاه به رغم ایجاد واکنش های مختلف، در روندشان خللی ایجاد نمی‌شود تا ثابت شود که قوانین مرتبط با این موضوع و نهادهای ناظر در این عرصه ناکارآمد هستند یا دست کم، کارایی چندانی ندارند.

این را می‌شود از سخنان پیروز حناچی، دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری کشور نیز دریافت که در این باره می‌گوید: در این زمینه کمبود قوانین وجود ندارد؛ یعنی پشتوانه حقوقی برای انجام این امر کافی است و حتی مصوبه شورای انقلاب و قانون مربوط به حفظ و گسترش فضاهای سبز هنوز لغو نشده، اما به نظر می‌رسد در فرآیند اجرا مشکلاتی وجود دارد. اتفاقاتی که در 10 سال اخیر در شهرها افتاده، سبب خاموشی مانیتورینگ شهر شده که از اثرات آن، قطع درختان چنار 200 ساله تهران است که با هیچ اعتباری جبران نمی‌شوند.

البته این مقام مسئول تأکید دارد که عملکرد نهاد متبوعش در این زمینه قابل قبول بوده و در این باره می‌گوید: به جرأت می‌گویم در دو سال اخیر شورای عالی شهرسازی اثرگذار بوده و جلوی تصمیمات غلط را گرفته و هزینه تخلف را هم بالا برده است. شورای عالی شهرسازی فعلی مجاری بروز تخلف را بسته است؛ اما به تنهایی نمی‌توان حرکت کرد.

بدین ترتیب مشخص می‌شود که نواقص و اشکالاتی مانع از آن شده که قوانین در این باره به اجرا درآیند و اینجاست که داستان دردناک تخریب باغات تهران ملموس تر از قبل می‌شود؛ تخریب هایی که کمتر باغی از آن جان سالم به در برده و اگر اینچنین هم باشد، امید چندانی به رقم نخوردن آن در آینده نیست؛ درست مثل حکایت آن باغ موقوفه که تا همین اواخر به دستور واقف آن عمل می‌شد و حالا آبیاری درختانش قطع شده تا خشک شوند و بتوان در آن ساخت و ساز کرد.

کمپینی که قرار است جور ناکارآمدی قوانین و نهادهای نظارتی را بکشد!
برای پیوستن به این کمپین اینجا را کلیک کنید

از این دست نمونه ها فراوان است و چه بسا همین فراوانی موجب شده که عده ای به فکر تشکیل «کمپین حفاظت از باغات تهران» بیفتند؛ کمپینی که چند ماه پیشتر تشکیل شده و حالا نزدیک به هزار عضو و چندین سفیر از میان چهره های مشهور سیاسی، هنرمندان، ورزشکاران و ... دارد و می خواهد اتفاقات پیرامون باغات تهران را رصد کرده و مانع از تخریب این ریه های سبز تهران شود.

از جمله شاخصه های این کمپین، اختصاص آدرسی اینترنتی به آن برای عضوگیری از میان شهروندان است که در آن سعی شده جدای آموزش برخی مفاهیم پایه و بنیادین، از حضور مردم برای رفع ناکارآمدی قوانین و نهادهای نظارتی بهره گرفته شود. به این صورت که اعضای این کمپین ناظر بر همه فعالیت هایی باشند که ممکن است ادامه حیات باغ های تهران را تحت تأثیر قرار دهند و به این وسیله، مانع از رقم خوردن اتفاقاتی شوند که تقریبا هرگز جبران شدنی نیستند.

بنابراین، جا دارد امیدوار باشیم به این کمپین و انتظار داشته باشیم که در سایه اقدامات اعضای آن، عمر باغات باقی مانده تهران طولانی تر آنی باشد که اکنون به نظر می‌رسد!
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی