بازدید 8989

تست الکل از رانندگان در‌تابستان

در همین زمینه، فرمانده پلیس راه کشور از اقدام جدی پلیس برای ایجاد امنیت سفر مسافران و برخورد با رانندگان متخلف در تعطیلات تابستان امسال خبر داد. یکی از مهم‌ترین اقداماتی که قرار است انجام شود این است که مأموران پلیس راه از رانندگان به طور تصادفی تست سلامت جسمی و الکل خواهند گرفت.
کد خبر: ۵۲۵۹۳
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۸۸ - ۱۱:۰۱ 22 June 2009
رانندگی در حالت مستی یا تحت‌تأثیر روان‌گردان‌ها و ناهوشیارکننده‌های دیگر، مشکل خیلی از کشورهای جهان است.

هر ساله با فرارسیدن فصل تابستان و آغاز تعطیلات تابستانی مدرسه‌ها، مسافرت‌های تابستانی نیز آغاز می‌شود و عوامل متعددی از جمله وضعیت نامناسب جاده‌ها و بی‌احتیاطی رانندگان، منجر به آمار بالای تصادفات می‌شود. اما گویا امسال برای کاستن از تصادفات، تدابیر ویژه دیگری نیز در نظر گرفته شده است.

در همین زمینه، فرمانده پلیس راه کشور از اقدام جدی پلیس برای ایجاد امنیت سفر مسافران و برخورد با رانندگان متخلف در تعطیلات تابستان امسال خبر داد. یکی از مهم‌ترین اقداماتی که قرار است انجام شود این است که مأموران پلیس راه از رانندگان به طور تصادفی تست سلامت جسمی و الکل خواهند گرفت.

به گزارش ایلنا، علیرضا اسماعیلی در این مورد اعلام کرده است: با توجه به حجم بالای سفرهای بین شهری مسافران، پلیس راه در راستای حفظ حقوق شهروندی و ایجاد امنیت سفر برای هموطنان و نیز برخورد با رانندگان متخلفی که موجب اختلال در ترافیک می‌شوند اقدامات جدی پیش گرفت.

به گفته او، خودروهایی که رانندگان آنان با رفتارهای پرمخاطره موجب مشکل و خطر برای خود و دیگران می‌شوند با برخورد جدی و قاطع مأموران پلیس راه مواجه خواهند شد. او همچنین افزود: گواهینامه رانندگانی ‌که در طول یک سال مرتکب 3 تخلف حادثه‌ساز شوند، توقیف شده و پس از آن این دسته از رانندگان اجازه رانندگی نخواهند داشت.

اسماعیلی گفت: گواهینامه رانندگانی که مرتکب تخلف شوند یا در خارج از محدوده‌های تعریف‌شده مانند جاده‌های بین‌شهری تردد کنند، ابطال خواهد شد. فرمانده پلیس راه کشور با اشاره به اجرای تست سلامت رانندگان در ایام تعطیلات تابستانی افزود: در طول تعطیلات تابستان مأموران پلیس راه از رانندگان به طور تصادفی تست سلامت جسمی و الکل خواهند گرفت.

گویا این تصمیم نیروی انتظامی به‌علت بالا رفتن مصرف الکل در حین رانندگی در جاده‌های کشور بوده است. اگرچه که هنوز کشور ما به‌علت فرهنگ مردم و همچنین ممنوعیت مصرف الکل دراین‌زمینه جزو کشورهای بسیار کم‌خطر محسوب می‌شود.

سرهنگ اسماعیلی در ادامه از رانندگان خواست برای جلوگیری از خستگی و خواب‌آلودگی در حین رانندگی پس از هر یک ساعت رانندگی، مدتی را استراحت کنند.

اسماعیلی گفت: هوای گرم و افزایش دمای سطح آسفالت، خطر ترکیدگی لاستیک خودروها را تشدید می‌کند؛ لذا رانندگان از به کارگیری لاستیک‌های فرسوده جداً خودداری کنند.

فرمانده پلیس‌راه کشور با اشاره به شماره تلفن 88255555 مرکز کنترل ترافیک پلیس راه کشور برای اعلام وضعیت محورهای کشور خاطرنشان کرد: در طول تعطیلات تابستان مأموران پلیس راه همچون تعطیلات نوروز در جاده‌های کشور کنار رانندگان هستند تا هموطنان با امنیت و آرامش خاطر سفر کنند.

دیگر کشورها چه می‌کنند؟
رانندگی در حالت مستی یا تحت‌تأثیر روان‌گردان‌ها و ناهوشیارکننده‌های دیگر، مشکل خیلی از کشورهای جهان است. تا جایی که مثلاً به گزارش مقامات دولتی آمریکا، استفاده از الکل و رانندگی در کشور رو به افزایش است و در برخی از مناطق آمریکا تا ۲۵ درصد مردم تحت‌تأثیر الکل رانندگی کرده‌اند.

در عین حال آمارهای دیگری می‌گوید 13‌هزار آمریکایی‌ هر سال‌ به‌ علت‌ مصرف‌ مشروبات‌ الکلی‌ و مواد‌مخدر حین‌ رانندگی‌ کشته‌ می‌شوند. هر سال‌ بالاترین‌ میزان‌ قربانیان‌ حوادث‌ گوناگون‌ را در آمریکا، تلفات‌ تصادفات‌ رانندگی‌ تشکیل‌ می‌دهند‌. میزان بالای رانندگی در حال مستی، گاه اتفاق‌های بامزه‌ای را هم به دنبال می‌آورد. از جمله اینکه چندی پیش در ژاپن، یک مقام ارشد مبارزه با رانندگان مست به علت رانندگی در حین مستی دستگیر شد.

پلیس توکیو، این مقام ارشد مبارزه با رانندگان مست را به علت رانندگی در حین مستی و مصرف بیش از حد مشروبات الکلی دستگیر کرد. این مقام ارشد که توسط پلیس دستگیر شد، از یک کمپ تفریحی در حال بازگشت به منزلش بود که با یک خودرو تصادف کرده و از مسیر خارج شد و به علت از دست دادن کنترل خودرو با یک درخت برخورد کرد. پلیس پس از رسیدن به محل حادثه، این مقام ارشد را شناسایی کرده و او را به اتهام استعمال مشروبات الکلی و بروز تصادف دستگیر کرد. رئیس کمیسیون امنیت ملی ژاپن پس از این حادثه به خبرنگاران محلی گفت: این مقام ارشد آبروی همه پلیس‌ها را برد.

کشف بی‌سابقه قاچاق الکل در کشور
این تصمیم نیروی انتظامی در حالی گرفته می‌شود که میزان بالای قاچاق الکل و مشروبات الکلی در کشور، برای دست‌اندرکاران اجتماعی و فرهنگی نگران‌کننده است. از جمله همین دیروز خبری حاکی از کشف 26 هزار قوطی مشروبات الکلی در آذربایجان غربی منتشر شد.

رئیس دایره اطلاع‌رسانی فرماندهی انتظامی آذربایجان غربی از کشف 26 هزار قوطی و بطری مشروبات الکلی در طول یک هفته گذشته خبر داد.

به گزارش مهر در ارومیه، سرگرد علی جدیدی ظهر دیروز در نشست هفتگی با خبرنگاران افزود: از این تعداد شش هزار قوطی و بطری در شهرستان سلماس و شش هزار قوطی و بطری در شهرستان نقده و مابقی در سایر شهرهای استان کشف و ضبط شده است. او 463 هزار و 853 لیتر مواد سوختی، 64 هزار و 552 پاکت سیگار خارجی را از دیگر کشفیات هفته گذشته نیروی انتظامی استان عنوان کرد و بیان داشت: در این مدت 34 نفر در زمینه جرایم انتظامی، 73 نفر در خصوص قاچاق کالا، 97 نفر جرایم اجتماعی شناسایی و دستگیر شده‌اند.

در عین حال دو روز پیش نیز 6 هزار بطری مشروبات الکلی در سلماس کشف شده بود. مسئول مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی انتظامی آذربایجان غربی از کشف بیش از شش هزار بطری مشروبات الکلی و سیصدو چهار هزار و 800 نخ سیگارت خارجی در سلماس خبر داد.

سرگرد علی جدیدی در گفت و گو با خبرنگاران از شناسایی و متوقف کردن یک دستگاه کامیون حامل مشروبات الکلی خبر داد و تشریح کرد: این کامیون که در ایستگاه بازرسی رختار متوقف شد، با جعل و تغییر بارنامه اخذ شده و جاسازی شش هزار و هفتاد بطری مشروبات الکلی، قصد قاچاق این محموله را به تهران داشت که با هوشیاری مأموران بازرسی دستگیر و متوقف شد. وی همچنین از کشف و ضبط یک هزارو524 باکس سیگارت طی دو فقره عملیات خبر داد و افزود: طی این عملیات دو نفر دستگیر و تحویل مقامات قضایی شد.

کمتر از دو هفته پیش هم رئیس پلیس آگاهی استان تهران خبر از کشف بیش از 12 هزار قوطی و بطر مشروبات الکلی داده بود. مأموران عملیات ویژه مبارزه با جرایم اقتصادی پلیس آگاهی استان تهران با تشدید کنترل بر محورهای مواصلاتی این استان موفق به کشف 12 هزار و 336 قوطی و بطر مشروبات الکلی خارجی شدند.

سرهنگ اسماعیل هادئی، رئیس پلیس آگاهی استان تهران با اعلام این خبر گفت: با اقدامات اطلاعاتی و کسب اخبار موثق مبنی بر این‌که یک باند تهیه و توزیع مشروبات الکلی خارجی که عمدتاً مشروبات خود را از مرزهای غربی کشور وارد می‌کنند و قصد دارند یک محموله بزرگ مشروبات الکلی را وارد شهرستان کرج کنند، محورهای ورودی استان تهران بشدت تحت کنترل نامحسوس مأموران قرار گرفت.

او تصریح کرد: پس از تحقیقات جامع و تعقیب و مراقبت‌های مستمر سرانجام ماموران با مظنون شدن به یک دستگاه کامیون که بار تخمه آفتابگردان داشت، آن را توقیف و در بازرسی بار کامیون مشاهده کردند تعداد 12 هزار و 336 قوطی و بطر انواع مشروبات الکلی خارجی به طرز ماهرانه‌ای زیر بار تخمه آفتابگردان جاسازی شده است. تحقیقات پلیس برای شناسایی و دستگیری مالک اصلی بار و دیگر همدستان احتمالی وی ادامه دارد.

هرچند اتفاقاتی از این دست در ایران سابقه نداشته و بعید به نظر می‌رسد این تصمیم نیروی انتظامی برای مقابله با این تخلف مهلک، چندان مصداق پیدا نکند، اما دست پیش گرفتن در این‌باره، بی‌ضرر بوده؛ موضوعی که ظاهراً پلیس هم به آن باور داشته و چنین تصمیمی گرفته است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # حسین امیر عبداللهیان # سیدمحمدعلی آل هاشم # مالک رحمتی
وب گردی