بازدید 63367
۱
بسته خبری ویژه «تابناک»؛

آیت الله هاشمی معتقد است پسرش مجرم نیست/فرمانده سپاه پاسخ رئیس‌جمهور را داد/آیا ناطق‌نوری امام جمعه تهران می‌شود؟/شوخی مرحوم آیت الله مهدوی با روحانی/شورای نگهبان هم چشم دارد هم دست

رصد‌خانه «تابناک» ‌خبرهایی‌ برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند؛ تیترهایی مانند « واکنش ابتکار به انتقادها از مصاحبه با بی بی سی»،«خاتمه اعتراض کارگران مس سرچشمه در تهران»،«شورای نگهبان هم چشم دارد هم دست» و... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۵۲۵۶۰۷
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۲ 20 August 2015
تحولات در گذر است و خبر هیچ ‌گاه متوقف نخواهد شد. خبرهایی رسمی و ‌گاه غیر رسمی؛ خبرهایی که مورد توجه قرار می‌گیرد ‌یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبرهایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند.

اگر خبر‌ به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کم‌رنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.  رصد‌خانه «تابناک»، جایی است که خبرهایی ‌گاه غیررسمی و ‌گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، ‌برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبرهایی که ‌گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و ‌گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه ‌می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری ‌هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند.  در رصدخانه تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.  


آیت الله هاشمی معتقد است پسرش مجرم نیست


غلامعلی رجایی در پاسخ به این پرسش که واکنش آیت الله هاشمی به زندانی شدن فرزندش چه بوده است؟؛ چنین توضیح داد قاعدتاً واکنش آیت الله هاشمی در همان روز زندان رفتن مهدی، طبیعی و عادی بود و فقط زودتر از مجمع رفتند تا ناهار را با فرزند خود قبل از زندان رفتن صرف و وی را بدرقه کند. وی درمورد فیلم خداحافظی آیت الله هاشمی و مهدی فرزندش گفت بهرحال این موضوعی کاملا طبیعی، انسانی و اسلامی است که پدری برای فرزندنش که حبس می رود و علی القاعده جای خوبی نیست، دعا کند. مشاور آیت الله هاشمی درعین حال تصریح کردکه ایشان پدری است که معتقد است پسرش مجرم نیست و بدلیل مسوولیت بالایی که در نظام دارد، واکنشی نداشته و سخنی نگفته تا جامعه ملتهب نشود، اما به زندان رفتن مهدی معترض است.


درآمد داعش از جرايم سازمان‌يافته

يک گزارش پارلمان عراق نشان مي‌دهد گروه تکفيري صهيونيستي داعش پيش از تصرف استان نينوا مشغول ارتکاب جرايم سازمان‌يافته در اين استان با درآمدي بالغ بر ۱۱ ميليون دلار در ماه بود. بر اساس اين گزارش که هنوز انتشار عمومي نيافته است، داعش «سامانه مشخصي براي جمع‌آوري پول» داشت و «نرخ‌هاي مشخصي» بر گروه‌هاي مختلف اعمال مي‌کرد. به گزارش خبرگزاري فرانسه، مقامات استان نينوا مي‌گويند داعش ابتدا پنج ميليون دلار در ماه از طريق جرايم سازمان‌يافته کسب مي‌کرد اما اندکي پيش از تصرف موصل اين ميزان به دو برابر افزايش يافت. بر اساس اين گزارش، يکي از راه‌هاي کسب درآمد داعش از طريق اعمال ماليات بر محصولات نفتي بود که از يک پالايشگاه بزرگ در استان صلاح‌الدين منتقل مي‌شد. داعش از اين طريق يک ميليون دلار در ماه درآمد داشت. داعش همچنين بر سيمان و نيز حقوق پيمانکاران شهرداري موصل ماليات مي‌بست که حدود ۶۲ هزار دلار در ماه براي اين گروه تروريستي درآمدزايي داشت. همچنين هزاران پزشک در اين استان ماهانه ۳۰۰ دلار به داعش مي‌دادند. ۱۴۰۰ مالک ژنراتور نيز ماهانه ۲۰۰ دلار به داعش پرداخت مي‌کردند. بنا بر اين گزارش، حتي سبزي‌فروش‌ها به داعش ماليات مي‌دادند.



واکنش ابتکار به انتقادها از مصاحبه با بی بی سی

ابتکار در واکنش به این موضعگیری های روزنامه‌های منتقد دولت در خصوص مصاحبه وی با بی بی سی در حساب توئیتری خود نوشت: «در مصاحبه با بی بی سی از حمایت مردم از توافق هسته ای، رفع تحریم ها و اهمیت نقش ایران در برقراری صلح و امنیت صحبت کردم. نمی دانم چرا برخی از مصاحبه بی بی سی اینقدر دلواپسند و مواضع اصولی را پالس به غرب تلقی کردند، از اینکه گفتم دولت روحانی قدرت منطقه شده، ناراحتند.» وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از انتقاداتی که دلواپسان وارد کرده اند این است که در این مصاحبه اصولاً نباید درباره توافق هسته ای صحبت می کرد، گفت: «خبرنگار پرسید تندروهای آمریکایی مخالف توافقند، شما درآمدهای پس از رفع تحریم را چگونه هزینه می کنید، گفتم برنامه ششم مشخص است، برای توسعه پایدار.» ابتکار افزود: «ضمناً برای دلواپسانی که معتقدند من نباید در مورد توافق صحبت کنم، یادآوری می کنم بدون صلح و امنیت از محیط زیست هم خبری نیست، امنیت مقدمه توسعه پایدار است.»


فرمانده سپاه پاسخ رئیس‌جمهور را داد

سردار سرلشکر پاسدار محمد علی جعفری در حاشیه جلسه قرارگاه تحول و تعالی سپاه در واکنش به سخنان اخیر برخی از مسوولین اظهار کرد: برخی معتقدند رفتارهای ما باید در چارچوب اراده ی دشمن تنظیم شود و می گویند ما هر طوری که می خواهیم نمی توانیم حرف بزنیم و عمل کنیم؛ چون دیگران در مقابل ما واکنش نشان می دهند.وی همچنین پیرامون سخنانی که تضعیف شورای نگهبان را به دنبال دارد گفت: اینگونه گویش ها که در آن تضعیف ارکان مؤثر انقلاب مثل شورای نگهبان را در پی دارد، خدشه به وحدت ملی و شعار برگزیده ی سال یعنی همدلی و همزبانی است. فرمانده کل سپاه تأکید کرد: کسانی که از مسیر همین شورا و با بلند نظری و منش غیر جناحی اعضای آن، فرصت ظهور در عرصه ی مدیریت کشور را یافته اند، باید گفتار سنجیده تری داشته باشند. سرلشکر جعفری با اشاره به سفارش امام خمینی (ره) مبنی بر اینکه « نباید برای رضایت چند لیبرال خود فروخته در اظهار نظرها و ابراز عقیده ها به گونه ای غلط عمل کنیم که حزب الله عزیز احساس کند جمهوری اسلامی دارد از مواضع اصولی خود عدول می کند» اظهار داشت: به مسوولان محترم نظام توصیه می کنیم این سفارش حضرت امام (ره) را مشی خود قرار داده و اجازه ندهند برای جلب رضایت نسبی نظام سلطه و شیطان بزرگ، باورها و ارزش های انقلابی جامعه زیر سوال برده شود.



انتقاد لاریجانی از بزرگنمایی نقاط ضعف برجام

 رئیس قوه مقننه با اشاره به تنوع نگاه به مسئله هسته‌ای گفت: چند نگاه در موضوع هسته‌ای وجود دارد یکی اینکه ما بگردیم و در این مسئله و در بنیاد این سند یک نقطه ضعفی پیدا کنیم و آن را بزرگ کنیم و مردم را نسبت به آن نگران نماییم که برخی رسانه ها همین رفتار را دارند و به نظر من این رفتار و نگاه ما حاصلی برای کشور ندارد اما نوع دیگری نیز می توانیم به مسئله هسته‌ای نگاه کنیم و آن هم این است که بیاییم با برنامه ریزی و بلنداندیشی نیز ببینیم چطور می توانیم از مسئله هسته‌ای و سند برجام حداکثر استفاده را برای رسیدن به اهدافمان ببریم.لاریجانی خاطر نشان کرد: این مذاکرات در دولت جدید با سرعت و دقت بیشتری است اما مسیر مذاکرات یک مسیر طولانی و حساب شده بود و نظام با یک برنامه درست در مذاکرات حضور پیدا کرد و تلاش‌های خوبی نیز در این مسیر انجام شد البته در بخش‌هایی توافق حاصله یک توافق صد در صدی نباشد که این موضوع نیز موضوع قریبی نیست و در مذاکره سخت آن هم با قدرت‌های جهانی این اتفاق معمول است اما باید با توجه به مشکلات با یک نگاه چند بعدی و چند ساعتی به مسأله و توافق هسته‌ای نگاه کرد و درک کنیم که بخش‌های متنوعی در مذاکرات درگیر شده بود.



آیا ناطق‌نوری امام جمعه تهران می‌شود؟

برادر حجت‌الاسلام علی‌اکبر ناطق‌نوری حضور احتمالی وی در پشت تریبون نمازجمعه تهران را رد نکرد.به گزارش خبرآنلاین، احمد ناطق‌نوری، درخصوص پیشنهاد به برادرش برای حضور در نماز جمعه تهران به عنوان خطیب که این روزها در فضای رسانه‌ای شنیده می‌شود، گفت: می‌توانید از خود ایشان سؤال کنید.وی افزود: آقای ناطق در چند روز اخیر در مازندران حضور داشته و من ایشان را زیارت نکرده‌ام.این نماینده مجلس هشتم خاطرنشان کرد: نمی‌دانم ایشان این پیشنهاد را بپذیرد یا نه اما در سال‌های گذشته و در مقاطع مختلف که این پیشنهاد به ایشان شده بود نپذیرفته بودند و این بار هم فکر نمی‌کنم در این مورد، نظرشان عوض شده باشد.



خاتمه اعتراض کارگران مس سرچشمه در تهران

در چهارمین روز حضور گروهی از کارگران پیمانکاری مس سرچشمه در تهران، تجمع اعتراضی این کارگران باوعده وصول خواسته‌های صنفی‌شان خاتمه یافت.این کارگران در تماس با ایلنا گفتند با وعده‌ای که از سوی یکی از معاونان وزیر صنعت، معدن و تجارت به آنها داده شده است از ساعتی پیش به اجتماع چهار روزه خود در تهران خاتمه دادند.از قرار معلوم فردی که امروز با حضور در اجتماع کارگران معترض مس سرچشمه، خود را معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت معرفی کرده از آنها برای بررسی خواسته‌هایشان 10 روز مهلت گرفته است.این کارگران که شمار آنها تا حدود 200 نفر برآورد می‌شود از جمله نیروهای پیمانکاری شاغل در مجتمع مس سرچشمه هستند و از روز جمعه 23 مرداد ماه در تهران حضور دارند.اعتراض به تبعیض‌های شغلی که میان میزان مزد، مزایا و امنیت شغلی کارگران پیمانکاری و قرارداد مستقیم مجتمع مس سرچشمه وجود دارد باعث شکل گیری این اعتراض صنفی شده است.به گفته کارگران، طبق  وعده امروز معاون وزیر صنعت تمامی کارگر معترض که از بخش‌های مختلف مجتمع  مس سرچشمه به تهران آمده‌ند با اعتماد به وعده کارفرما به امید دریافت مطالباتشان به محل سکونت خود کرمان بازمی‌گردند


پاسخ یکی از اعضای کمیسیون برجام به اظهارات سخنگوی دولت

اسماعیل کوثری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، با بیان اینکه براساس آیین‌نامه داخلی مجلس می‌تواند برای بررسی موضوعات مهم کشور کمیسیون‌های ویژه‌ای در قوه مقننه تشکیل دهد، گفت: یکی از موضوعات بسیار مهم کشور متن «برجام» و توافق اولیه هسته‌ای است که برای بررسی این متن مجلس تصمیم گرفت کمیسیون ویژه‌ای را تشکیل دهد. وی با بیان اینکه اگر مجلس شورای اسلامی نظر مثبت در متن موردنظر داشته باشد، باید ایرادات و اشکالات آن رفع شود، گفت: دولت اخیراً با صحبت‌هایی که انجام داده می‌خواهد بگوید که فراتر از قانون است. درحالی که قانون اساسی تکلیف را مشخص کرده است.وی ادامه داد: براساس اصل 77 و 125 قانون اساسی باید تفاهم‌نامه‌هایی که برای کشور تعهد‌آور هستند در مجلس بررسی و تصویب شوند. حال اگر در این توافق‌نامه تعهداتی نیست و نمی‌خواهد به آن عمل شود، بنابراین مجلس هم بررسی نخواهد کرد، اما اگر تعهدآور باشد، قانون مشخص کرده که مجلس آن را باید بررسی و تأیید کند.عضو کمیسیون ویژه بررسی «برجام» تصریح کرد: دولت نمی‌تواند قانون را دور بزند و دیدگاه‌ها پیرامون این بحث مشخص است. دولت می‌خواهد تحریم‌ها برداشته شود و مسئله هسته‌ای به سرانجام برسد و وقتی در این راه تعهداتی ایجاد می‌شود، قانون مشخص کرده که مجلس باید این مسائل را تعیین تکلیف کند.


واکنش توکلی به اظهارات انتخاباتی رئیس جمهور

احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درباره اظهارات روز گذشته رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه "کار شورای نگهبان نظارت است نه اجرا و آن جایی که باید بگوید فردی برای شرکت در انتخابات صالح است یا نه، هیئت‌های اجرایی هستند"، گفت:‌ باید شأن قانونی شورای نگهبان را از عملکردش جدا کنیم، بعد نقد کنیم.وی افزود: نکته اول اختیار قانونی شورای نگهبان در امر تعیین صلاحیت داوطلبان و نکته دوم عملکرد شورای نگهبان در تعیین صلاحیت است. معلوم نیست آقای رئیس‌جمهور به کدامیک از این دو وظیفه شورا اعتراض دارند؛ ظاهرا از مثالی که‌ زده‌اند به هر دو وجه معترض هستند.نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد:‌ درباره اختیار قانونی شورای نگهبان در امر صلاحیت از آقای دکتر روحانی تعجب می‌کنم که چطور می‌گویند شورای نگهبان در این امر صلاحیت ندارد. ایشان یک حقوقدان هستند و قانون اساسی به صراحت نظارت شورای نگهبان بر امر انتخابات را تصریح کرده، البته این مسئله تازگی ندارد و در دوره رؤسای جمهور قبلی هم بحث شده بود.توکلی تاکید کرد: براساس اصل 96 قانون اساسی کار نظارت بر عهده شورای نگهبان است و چون بحث نحوه اعمال نظارت سابقه‌دار است، شورای نگهبان در سال 70 در نظر تفسیری خود نظارت را استصوابی اعلام کرد. این کار هم براساس اصل 98 قانون اساسی که اختیار تفسیر را به شورا واگذارده، انجام گرفت.وی در ادامه گفت: در قانون مصوب سال 74 مجلس هم آمده که نظارت شورای نگهبان بر انتخابات استصوابی است؛ آقای دکتر روحانی به خوبی می‌دانند تفسیر قانون اساسی و قانون مجلس حجیت حقوقی دارد و برای دولت لازم الاجراست. ایشان به معنای استصوابی هم استحضار دارند. بعد این همه مدت حالا دیگر همه می‌دانند که استصوابی یعنی اینکه ناظر باید "صواب" بودن و درستی تمام مراحل انتخابات را تأیید کند که یکی از مهمترین این مراحل، تعیین صلاحیت داوطلبان است، البته شورا تنها درباره احراز شرایط قانونی حق اظهارنظر دارد نه اینکه خوب است فلانی نماینده بشود یا نشود. کما اینکه هیئت‌های اجرایی هم همین کار را باید بکنند و قانون اساسی و قانون عادی تأیید کار هیئت اجرایی را به شورای نگهبان سپرده است. از حقوقدان با تجربه‌ای مانند دکتر روحانی بعید است از این امر واضح چشم بپوشد.وی اضافه کرد:‌ آقای دکتر روحانی می‌فرمایند که مجری دولت است و نظارت با شورای نگهبان است. آیا اگر هیئت اجرایی یا دولت در تطبیق قانون خلاف کرد و فرد صاحب صلاحیتی را رد صلاحیت کرد شورای نگهبان نباید بگوید شما خلاف کرده‌اید، یا برعکس مجری اشتباه کرد یا تعمدا هیئت اجرایی حوزه‌ای کسی را که صلاحیت نداشت تایید کرد، شورای نگهبان نباید بگوید که قانون را اشتباه اعمال کردی و نباید این فرد را تایید می‌کردید.


تخلف کامیون‌های ترک در مصرف گازوئیل یارانه‌ای ایران

قاسم خورشیدی گفت: بر اساس توافقات بین سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ایران و طرف ترکیه‌ای که در دی‌ماه سال گذشته منعقد شد طرف ترکیه‌ای اعلام کرد: ما سوخت در داخل ایران نمی‌زنیم و لذا نمی‌خواهیم تفاوت قیمت بدهیم.وی افزود: آنها اعلام کردند: آمادگی داریم با پلمب باک وارد قلمرو جمهوری اسلامی ایران بشویم.مدیرکل مبارزه با قاچاق فراورده‌های نفتی افزود: این در حالیست که ناوگان حمل و نقل همسایگان ایران غیر از ترکیه در پایانه‌های مرزی ورودی، تفاوت قیمت سوخت را پرداخت می‌کنند و در داخل ایران سوخت را به‌نرخ دوم یارانه‌ای یعنی هر لیتر 600 تومان در اختیار می‌گیرند.خورشیدی گفت:‌ در 6 ماه گذشته بر اساس گزارش ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز،‌ سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و سازمان پایانه‌ها، ناوگان حمل و نقل ترکیه‌ای این تعهد و التزام را به‌طور دقیق رعایت نکرده است.وی افزود: براساس این گزارش در بسیاری از موارد این پلمب‌ها دستکاری شده و یا احیاناً درهای باک دوم و سومی وجود داشته و از آن طریق از سوخت یارانه‌ای و ارزان‌قیمت داخل ایران استفاده شده استخورشیدی گفت: در رایزنی با مجموعه وزارت راه و شهرسازی و آقای واعظی وزیر ارتباطات به‌عنوان رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکیه در حال پیگیری هستیم که در این توافقنامه تجدید نظر شود.


شوخی مرحوم آیت الله مهدوی با روحانی

حجت الاسلام و المسلمین روحاني در اجلاس روز جهانی مسجد افزود: چه كسي فكر مي کرد كه آنها بگويند فعاليت هسته اي در ايران ممنوع است و امروز در همين قطعنامه فعاليت هسته اي ايران را به رسميت بشناسند و نه تنها به رسميت بشناسند، بلكه حمايت كشورهاي ديگر را براي توسعه فناوري هسته‌اي بخواهند؟

رئيس جمهور گفت: چه كسي فكر مي کرد همان سازمان مللي که تحريم را بغلط بر ما تحميل كرد، طي قطعنامه‌اي تحريم‌ها را كنار بگذارد؟رئیس جمهور با گرامیداشت یاد و خاطره آیت الله مهدوی کنی، این مرحوم را از بزرگان پر افتخار روحانیت ایران به‌ویژه تهران ذکر کرد.روحانی افزود: آیت الله مهدوی کنی همواره نقش بسیار برجسته ای در ساماندهی امور روحانیت و ازجمله ساماندهی مساجد ، مدارس دینی و به ویژه در دوران نهضت اسلامی برای ساماندهی امر حرکت و نهضت اسلامی در کشور به خصوص در تهران داشت و پس از آن هم برای استقرار و مدیریت نظام جمهوری اسلامی نقش قابل توجهی ایفا کرد.وی گفت: من از همان سال های اولیه دهه 50 از نزدیک با ایشان آشنا بودم و از محضر علمی، سیاسی و اخلاقی ایشان بهره بردم و همیشه در محضر علما و اجتماعاتی که داشتیم از محضر ایشان بهره می‌گرفتیم.رئیس جمهور افزود: شاید نخستین باری که از نزدیک‌تر با ایشان آشنا شدم ماه رمضان 53 بود که من در مسجد ایشان، مسجد جلیلی سخنرانی می کردم که آن جلسه در نهایت منجر به تعطیلی و فرار من و دستگیری مرحوم آیت الله مهدوی کنی شد.روحانی گفت: مرحوم مهدوی کنی از ابتدا هم با همان لحن شوخی می فرمود: تو امسال هم خودت را و هم مرا گیر می اندازی.


شورای نگهبان هم چشم دارد هم دست

سیدمحمد حسینی وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل سراسر کشور در دانشگاه تهران با بیان اینکه شرایط روز ما به لحاظ وضعیت منطقه و بین‌الملل شرایط ویژه‌ای است و این وىژگی با وجود نزدیکی انتخابات دو چندان می‌شود گفت: مسئولین باید در حضور دانشجویان و مردم پاسخگو باشند، در نظام اسلامی نگاه از بالا به پایین وجود ندارد. حسینی با بیان اینکه رئیس جمهور دیروز حمله به شورای نگهبان را آغاز کردند گفت: شورای نگهبان هم چشم دارد و هم برای انجام کاری دست دارد، اما اینها معتقدند شورای نگهبان فقط باید نظارت کند و نهادهای اجرایی همه کاره شوند.وی افزود: این عده حرکتی را آغاز کردند تا بتوانند افرادی را که می‌خواهند وارد مجلس کنند.وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه اصلاح‌طلبان به گونه‌ای برخورد می‌کنند که یعنی گذشته را فراموش کنید گفت: آن خیانت‌ها و رفتارها و اغتشاشات فراموش نشدنی است.



تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۴۹
انتشار یافته: ۱
1
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # سیل