بازدید 4499

مرتضوی: احتمالا در پرونده كهريزك تبرئه شده‌ام

«حبس» و «رد مال» دو مجازاتي است كه ديروز دادستان سابق تهران به آن محكوم شد.
کد خبر: ۵۲۴۸۲۴
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۴ 17 August 2015
«حبس» و «رد مال» دو مجازاتي است كه ديروز دادستان سابق تهران به آن محكوم شد. نه مبلغ «رد مال» مشخص است و نه ميزان و نوع «حبس». با اين حال سعيد مرتضوي، دادستان سابق تهران، رييس اسبق ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز و رييس سابق سازمان تامين اجتماعي بنا به آنچه ديروز سرپرست دادگاه كيفري تهران و سخنگوي قوه قضاييه اعلام كردند محكوم شد.

به گزارش اعتماد، ديروز محسني اژه‌اي در نشست خبري خود با يك خبر مهم آمد؛ خبري كه زمزمه قطعي شدنش را صبح سرپرست دادگاه كيفري تاييد كرده بود. غلامحسين محسني اژه‌اي با اشاره به پرونده سعيد مرتضوي گفت: «حكم اين پرونده صادر شده، ولي هنوز به دست من نرسيده است.»

وي افزود: آقاي مرتضوي در مورد برخي اتهامات تبرئه و نسبت به برخي ديگر محكوم به حبس و رد مال شده است كه بنده تا زمان قطعيت حكم از بيان جزييات معذورم. سخنگوي قوه قضاييه در پاسخ به اين سوال كه حكم صادره مربوط به كدام پرونده‌ مرتضوي است؟ گفت: «حكم صادره در مورد پرونده‌هايي است كه به دادگاه رفته بود.» محكوميتي كه جزييات آن تا آخر هفته اعلام مي‌شود و معلوم مي‌شود پايان پرونده‌هاي «كهريزك» و «تامين اجتماعي» به كجا مي‌رسد. سعيد مرتضوي ديروز اما مي‌گفت از حكمش خبري ندارد؛ حكمي كه قاضي پرونده‌اش گفته بود مي‌توانست بعد از يك جلسه دادگاه صادر شود و با دفاعيات مفصل مرتضوي كار به بيش از شش جلسه كشيد. دادستان سابق اما ديروز به دادگاه رفته و نتوانسته حكمي بگيرد. ساير وكلاي پرونده هم از حكم بي‌خبر هستند. ميرمجيد طاهري، وكيل روح‌الاميني در پرونده كهريزك، هم از حكم بي‌اطلاع است اما اتمام‌حجت مي‌كند كه تا آخرين لحظه او و موكلش در مورد پرونده كهريزك ايستادگي مي‌كنند و كوتاه نخواهند آمد.

با اين حال سعيد مرتضوي پيش‌بيني‌هاي خاص خود را مي‌كند. پيش‌بيني مي‌كند كه در پرونده كهريزك تبرئه شده است و مجازات رد مال به خاطر حقوق و مزايايي بوده كه در دوره سرپرستي‌اش در سازمان تامين اجتماعي دريافت كرده است. «حبس» اما آن قسمتي است كه سعيد مرتضوي از آن تحليلي ندارد و ترجيح مي‌دهد تا زمان مشاهده حكمش تحليلي نكند.

متن گفت‌وگوي «اعتماد» با او را در ادامه مي‌خوانيد:

‌ از حكمي كه برايتان صادر شده است اطلاع داريد؟

من روز گذشته ساعت يك ظهر براي گرفتن حكمم به دادگاه مراجعه كردم. درست پس از اعلام آقاي افتخاري در مورد اينكه اين حكم صادر شده است رفتم اما با وجود آنكه يك ساعت هم منتظر ماندم اما مسوولان دادگاه به من اعلام كردند كه هنوز حكمي صادر نشده است.

‌ پس چطور خبر صدور اين حكم آمده است اما شما در جريان نيستيد؟

نمي‌‌دانم؛ واقعا اين موضوع از نظر من خلاف قانون است.

‌ با اين حال آقاي محسني اژه‌اي، سخنگوي قوه قضاييه هم در نشست خبري خود صدور حكم براي شما با مجازات رد مال و حبس را تاييد كردند. در مورد رد مال و حبس پيش‌بيني‌تان چيست؟

رد مال احتمالا براي حقوق و مزايايي است كه من طي شش ماه خدمتم در سازمان تامين اجتماعي دريافت كرده‌ام. وكيل تامين اجتماعي معتقد بود از آنجايي كه اينجانب حكم سرپرستي داشته‌ام نبايد اين حقوق را دريافت مي‌كردم. معتقد هستند كه من از حكم ديوان عدالت اداري استنكاف ورزيده‌ام و مال نامشروع تحصيل كرده‌ام.

‌ شما اين اتهام را قبول نداريد هنوز هم؟

نه؛ طبق ماده ١٤ اساسنامه سازمان تامين اجتماعي وزير كار اين اختيار را دارد كه به مدت شش ماه براي سازمان تامين اجتماعي حكم صادر كند. حقوقي هم كه من در دوره رياستم بر تامين‌اجتماعي دريافت كردم علي الحساب بوده است يعني قانونا اين‌گونه است كه پس از پايان دوره حساب و كتاب لازم صورت مي‌گيرد و اعلام مي‌شود كه چقدر كم يا زياد پرداخت شده است. از سوي ديگر دادگاه در حالي مي‌گويد كه من ٤٨‌ميليون تومان را بايد رد كنم كه من هنوز هم ٦٨‌ميليون تومان از سازمان تامين اجتماعي طلب دارم.

‌ اين طلب از چه بابت است؟

اين ٦٨ ميليون تومان مبلغي است كه بعد از يك سال و نيم خدمت در سازمان تامين اجتماعي بر اساس مصوبه هيات امنا بايد دريافت كنم. اين رقم تسويه حساب من است كه چك آن هم صادر شد ولي وزير جديد كار، مانع از پرداخت آن شد.

‌ پس دادگاه مي‌گويد شما بايد ٤٨ ميليوني كه دريافت كرده‌ايد را پس بدهيد و شما مي‌گوييد كه ٦٨ ميليون هم طلب داريد؟

بله. ٤٨ ميليون مربوط به دوره سرپرستي من در اين سازمان است. دوره‌اي كه از نظر برخي غيرقانوني بوده و من مال نامشروع دريافت كرده‌ام در صورتي كه من طبق حكم وزير در حال انجام خدمت بوده‌ام. اين در حالي است كه دادگاه به هيچ عنوان نمي‌تواند به حقوق و مزاياي من جنبه كيفري بدهد و نمي‌دانم اصلا چگونه چنين كاري كرده‌اند.

‌ در جزييات حكمي كه آقاي اژه‌اي اعلام كرده‌اند عنوان «تبرئه» هم ديده مي‌شود فكر مي‌كنيد از چه بابت تبرئه شده باشيد؟

پرونده من دو بخش است. كهريزك و تامين اجتماعي. فكر مي‌كنم از آنجايي كه بحثي در مورد كهريزك وجود نداشته است از آن اتهام تبرئه شده باشم.

‌ در مورد مجازات حبس چطور؟

نمي دانم. من هنوز متن حكم را نديده‌ام و امروز مجددا براي دريافت حكمم به دادگاه مراجعه مي‌كنم.


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار