بازدید 5011
در گفت‌وگو با روزنامه لبنانی «السفیر»

ظریف:عربستان باید ما را راضی نگه دارد

وزیر خارجه ایران در جریان سفرش به لبنان در گفت‌وگو با روزنامه السفیر لبنان گفته بود که تهران خواهان همکاری برای حل و فصل مسائل خاورمیانه است و به دوستانش در منطقه از صمیم قلب لبخند می‌زند.
کد خبر: ۵۲۴۰۴۳
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۱ 13 August 2015
وزیر خارجه ایران در جریان سفرش به لبنان در گفت‌وگو با روزنامه السفیر لبنان گفته بود که تهران خواهان همکاری برای حل و فصل مسائل خاورمیانه است و به دوستانش در منطقه از صمیم قلب لبخند می‌زند.

به گزارش فارس، «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران در گفت‌وگو با روزنامه «السفیر» لبنان، اعلام کرد که تهران به دنبال همکاری با کشورهای منطقه و خیرخواه مردم خاورمیانه است.

وزیر خارجه ایران ابراز امیدواری کرد که حل‌وفصل پرونده هسته‌ای ایران تأثیر مثبتی بر حل و فصل پرونده‌های خاورمیانه داشته باشد.

ظریف به روزنامه السفیر گفت: به نظر ما مسأله پرونده هسته‌ای یک موضوع جانبی بود که حل و فصل شد؛ اما مسأله اصلی مربوط به خاورمیانه است و ما به همکاری و تلاش خیرخواهانه برای خاورمیانه و مردم آن امیدواریم و آرزو می‌کنیم که همه تلاش‌ها به سود کشورهای منطقه باشد.

وی همچنین درباره لغو سفرش به ترکیه گفت: به دلیل سفر به لبنان سفر به ترکیه به تعویق افتاد زیرا امکان دیدار با مسئولان ترکیه در مدت زمان محدود وجود نداشت اما هفته آینده به ترکیه خواهم رفت.

وزیر خارجه ایران در پاسخ به سوالی که آیا «دیپلماسی لبخند» که در گفت‌وگو با طرف‌های غربی درباره برنامه هسته‌ای به کار گرفته شده بود در گفت‌وگو با کشورهای عربی به ویژه عربستان نیز کاربرد دارد گفت که ما به دوستانمان در منطقه از صمیم قلب لبخند می‌زنیم.

وزیر خارجه ایران در پاسخ به این مسأله که برخی کشورهای عربی منطقه می‌گویند می‌خواهند به جای حرف شاهد عمل ایران باشند گفت که ما فکر می‌کنیم که دوستانمان در خاورمیانه نیاز دارند واقعیت‌ها را همانگونه که هستند بپذیرند؛ ما همیشه با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کردیم و بارها از سوی همسایگانمان آسیب دیدیم.

ظریف گفت: ما کسی نبودیم که از صدام حسین حمایت کرده باشد؛ عربستان اما در جنگ تحمیلی از صدام حمایت کرد و اگر قرار بر این باشد که طرفی، طرف دیگر را راضی نگه دارد (با وجود اینکه ما چنین انتظاری نداریم) اما این  عربستان است که باید این کار را انجام بدهد و ما را راضی نگه دارد نه اینکه ما آنها را.

وزیر خارجه ایران که به لبنان، سوریه و پاکستان سفر کرده در جریان این سفرها گفت که همه کشورهای همسایه باید گفت‌وگوهایی بر اساس رایزنی و همکاری ایجاد کنند و مرکز توجه همه این کشورها باید تحقیق منافع مشترک باشد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست