بازدید 10486

آموزش رانندگی در ایران استاندارد نیست

در کشوری مانند ژاپن از هفت سالگی فرهنگ ترافیک به کودک تعلیم داده می‌شود و در کشوری همچون بلژیک بیش از ۱۲۰ ساعت رانندگی آموزش داده می‌شود.
کد خبر: ۵۲۲۱۹۶
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۳ 05 August 2015
میزان بالای تصادفات رانندگی در ایران و به تبع آن قربانی شدن هزاران ایرانی بر اثر حوادث جاده‌ای باعث شده است در سال‌های اخیر طرح‌هایی برای کنترل و کاهش تصادفات به اجرا گذاشته شود.

به گزارش آرمان، هرچند با اجرای این طرح‌ها تعداد قربانیان حوادث جاده‌ای که در سال‌های اخیر تا بیش از 27 هزار کشته در سال گزارش شده، سال گذشته به کمتر از 17 هزار نفر رسید اما همچنان ایران یکی از خطرناک‌ترین کشورها از نظر حوادث جاده‌ای است. این در حالیست که صدور گواهینامه رانندگی برای ایرانیان به سهولت انجام می‌شود. شاید بر این اساس است که روز گذشته وزیر راه خواستار بازنگری در قوانین صدور گواهینامه شد.
 
سال گذشته رئیس مرکز صدور گواهینامه راهنمایی و رانندگی با بیان اینکه بخش اعظم ناوگان حمل‌ونقل کشور دارای گواهینامه رانندگی هستند، گفت: بیش از 27 میلیون نفر از ایرانیان دارای انواع گواهینامه رانندگی هستند. رحیم رمضان‌آقایی افزود: همه رانندگان ناوگان عمومی کشور گواهینامه دارند، اما درصدی کمی از راکبان موتورسیکلت‌ها و تعدادی نیز از رانندگان سواری در کشور فاقد این مدرک هستند. ابتدای سال گذشته نیز رئیس مرکز صدور گواهینامه پلیس راهور ناجا از صدور بیش از 992 هزار و 609 گواهینامه رانندگی طی 8 ماه سال جاری در سراسر کشور خبر داد.هویدا تزار با اشاره به اینکه 18 ساله‌ها در کشور بیشترین اخذ گواهینامه را به خود اختصاص داده‌اند، افزود: 188هزار و 991 گواهینامه برای این رنج سنی توسط پلیس راهور صادر شد. مهر نوشت؛ ‌او اضافه کرد: طی این مدت هزار و 824 گواهینامه نیز برای افراد میانسال 60 تا 79 سال ارائه شده است که 375 گواهینامه مربوط به 60 ساله‌ها، 37 گواهینامه مربوط به 70ساله‌ها و 5 گواهینامه مربوط به 79 ساله‌ها بوده است.

 هزینه‌های افزایش ساعات تعلیم رانندگی


آموزش رانندگی در ایران استاندارد نیست. در کشوری مانند ژاپن از هفت سالگی فرهنگ ترافیک به کودک تعلیم داده می‌شود و در کشوری همچون بلژیک بیش از ۱۲۰ ساعت رانندگی آموزش داده می‌شود. همچنین در کشورهای عربی بیش از ۸۰ ساعت آموزش رانندگی درنظر گرفته شده و به نظر می‌رسد که در منطقه خاورمیانه تنها در ایران است که مدت زمان آموزش رانندگی فقط ۲۰ ساعت است و رانندگان آن به‌راحتی پس از ده روز در تمام معابر و خیابان‌های اصلی شهر حق تردد دارند و فرد در این ۱۰ جلسه دوساعته فقط نکات اصلی و کلی را یاد می‌گیرد البته تجربه هم نشان ‌داده که بیش از ۵۰ درصد افرادی که به‌تازگی گواهینامه می‌گیرند، قادر نیستند به تنهایی رانندگی کنند. کارشناس رسمی دادگستری اصفهان فیض‌ا... ظهیری، در مورد افزایش تعداد ساعات آموزش رانندگی در ایران گفت: اگر دوره آموزش رانندگی در ایران هم به بیش از یکصد ساعت افزایش یابد هزینه کلاس با توجه به تورم فعلی باید به ۴ تا ۵ میلیون تومان افزایش یابد که ممکن نیست.

 بازنگری ضروری است


روز گذشته وزیر راه و شهرسازی قوانین صدور گواهینامه را نیازمند بازنگری دانست و گفت: مهارت در رانندگی نباید تنها شاخص صدور گواهینامه باشد بلکه باید صلاحیت‌های دیگری نیز برای صدور گواهینامه در نظر گرفته شود. عباس آخوندی اظهار کرد: در کشورهای پیشرفته مهارت در رانندگی تنها شاخص ارائه گواهینامه نیست بلکه صلاحیت‌های دیگری نیز برای صدور گواهینامه‌ها در نظر گرفته می‌شود و کارگروه مذکور باید در خصوص ویژگی‌ها و شاخصه‌های لازم برای صدور گواهینامه پیشنهاداتی را به کمیسیون ارائه کند. ایرنا نوشت؛ وزیر راه و شهرسازی به حادثه‌ساز بودن موتورسواران اشاره کرد و افزود: بیش از 23 درصد از حوادث رانندگی را موتورسواران رقم می‌زنند و باید در فرصتی کافی مسائل و مشکلات موتورسیکلت سواران با حضور مسئولان بررسی جامع شود.

 ضرورت اجرای دقیق قوانین راهنمایی و رانندگی


رانندگی به شیوه ایرانی سال گذشته 17 هزار نفر كشته، 280 هزار نفر زخمی و حدود 800 هزار فقره تصادف بر جای گذاشته است. روزی بیش از 60  نفر در تصادفات از بین رفته‌اند كه در ساعت مساوی با یک نفر كشته در تصادفات می‌شود. از آنجایی که سهم اصلی این تصادفات را راننده و نحوه راندن او تشکیل می‌دهد بازنگری گواهینامه‌های رانندگی و شرایط صدور آن می‌تواند تاثیر زیادی در کاهش نرخ تصادفات داشته باشد. رانندگی ایرانی قانون و مقررات خاص خود را دارد، مهمترین مساله در اجرای قوانین حضور پلیس است، اگر پلیس نباشد بعضا حق تقدم با رانندگانی است كه خطرناك‌تر رانندگی می‌كنند. برای مثال چراغ خطر، همه جای دنیا چراغ قرمز یعنی توقف كامل و انتظار تا سبز شدن چراغ و عبور با اطمینان و رعایت كامل قوانین اما در ایران، عبور از چراغ قرمز- در صورتی كه پلیس در صحنه نباشد- زرنگی برخی راننده‌ها محسوب می‌شود.

 سخت‌کردن پروسه دریافت گواهینامه


مشاور اجتماعی وزیر راه به «آرمان» می‌گوید: سالانه در جهان صدها هزار نفر بر اثر سوانح رانندگی جان می‌بازند و ضمن آنکه میلیاردها دلار خسارات به  اقتصاد کشورها وارد می‌شود.سعید معیدفر ادامه می‌دهد: ‌در این راستا در دنیا مقرر شد از سال ۲۰۱۱ میلادی تا ۲۰۲۰ میلادی همه اعضای مجمع جهانی سازمان ملل اقداماتی برای کاهش سوانح رانندگی انجام دهند. او با بیان اینکه جایگاه ایران در میزان سوانح رانندگی در دنیا قابل قبول نیست، می‌گوید: ‌از سال ۸۲ هیات وزیران تصویب کرد که کمیسیون ایمنی راه‌ها با همکاری ۱۶ ارگان دست‌اندرکار جاده فعالیت کند در این راستا روند نزولی سوانح رانندگی از سال ۸۴ آْغاز شد و امروز نسبت به آن سال ۳۵ درصد کاهش تلفات سوانح رانندگی داشتیم و این رقم از ۲۸هزار نفر به 23هزار نفر رسید. او بیان می‌کند: استاندارد شدن قوانین راهنمایی و رانندگی،‌ ارتقای سطح تحصیلات کاربران جاده، هوشمند‌سازی جاده‌ها، اعمال دقیق‌تر قانون توسط پلیس و امداد و نجات سریع از دلایل کاهش سوانح رانندگی در ایران است. معیدفر می‌افزاید: هوشیارسازی مردم در مورد قوانین رانندگی از طریق سخت کردن پروسه کسب گواهینامه رانندگی در بهبود رفتار ترافیکی و کاهش سوانح موثر است.

 آموزش رفتار رانندگی از کودکی


یک پژوهشگر مسائل اجتماعی در مورد عوامل روانی موثر بر رانندگی ایرانیان به «آرمان» می‌گوید: قرار گرفتن نهادهای مدنی در حوزه آموزش فرهنگ رانندگی آرزوی دیرینه ماست. ثریا عزیزپناه ادامه می‌دهد: اگر بر نحوه رانندگی ایرانیان و رفتار و کردار آنها در حین رانندگی یک کار پژوهشی انجام دهیم متوجه می‌شویم چه چیزهایی از دوران کودکی و در اثر عدم آموزش رفتارهای اجتماعی حمل شده و به بعد از 18 سالگی منتقل می‌شود که خودش را در رفتارهایی مانند رانندگی نشان می‌دهد. او عنوان می‌کند که پایمال کردن حق حیات دیگران نشان‌دهنده عدم رشد هویتی و اجتماعی فرد است در حالی که قوانین و مجازات در کنار سخت کردن مدرک رانندگی بخشی از روند کاهش تصادفات در کشور است و باید برای این مهم کار کارشناسی انجام دهیم. به گفته عزیزپناه: اصولی ترین اقدام در حوزه کاهش تصادفات، آموزش رفتار شهروندی، احترام به حقوق دیگران و نحوه رانندگی در کودکی است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۹
انتشار یافته: ۱۶
تو ايران چي استاندارد هست ؟
بنظر من باید گواهینامه شهر و جاده از هم جدا شود . بدین صورت که افراد می بایست حداقل یکسال بعد از اخذ گواهینامه شهر و پس از طی دوره آموزشی لازم درخواست گواهینامه جاده نمایند . و در این دوره آموزشی مشکلات مختلفی که در جاده وجود دارد برای رانندگان تشریح شود . مسائلی از قبیل تخمین فاصله خودرو ها ، رابطه سرعت و تعادل خودرو ، یخ زدگی و شیب جاده ها ، لزوم یکنواختی و تناسب سرعت (نه تند و نه کند ) ، نحوه سبقت در جاده های مختلف ، نحوه عمل در صورت بروز تصادف یا خرابی خودرو ، آمادگی برای مواجهه با حیوانات و آّب گرفتگی ، بارش برف و باران و ...
اما در حال حاضر افراد بدون داشتن مهارت لازم برای جاده اقدام به مسافرت می کنن و بسیاری از تصادفات جاده ای ناشی از نداشتن این مهارت هاست و متاسفانه روش فعلی آزمون و خطا برای یادگیری این مهارتها روش خوبی نیست چون بعضی تجربه ها تکرار پذیر نیست !!!
اون بیست ساعتم هم فقط ده ساعت مفیده
باقیش توسط مربی ها تلف میشه
با سلام
چرا فکر میکنید هزینه گرفتن گواهینامه زیاده؟؟
اگه یه تحقیقی در اینترنت بکنید، میبینید در بعضی کشور ها بیش از 1000 یورو باید پرداخت کنند برای گرفتن گواهینامه هاشون
تازه
در صورت انجام سه تخلف، تمام پروسه گرفتن گواهینامه رو نیز باید تکرار کنند!
چه عجب یک مقاله بدردبخور دیدیم .واقعا موافقم الان دارن گواهینامه میدن دست بچه ها ولی کو تمرین کو ممارست فکر میکنن چون گواهینامه گرفتن باید فوری برن تو خیابونها ویراز بدن
در آموزشگاهها، فقط طرز کار با ماشین آموزش داده می شود نه قوانین راهنمایی و رانندگی. توی کدوم آموزشگاه دیدید که عبور از بین خطوط، نحوه صحیح استفاده از نور بالا و نور پایین، نحوه درست خروج از بزرگراه، معنی درست سرعت مطمئنه، رعایت فواصل طولی و عرضی، نحوه درست سبقت گرفتن در جاده و ... آموزش داده شود.
ولی تا دلتون بخواد، جلوگیری از خاموش شدن ماشین، پارک دوبل، دور زدن یک و دو فرمانه و .... را آموزش می دهند و پول می گیرند.
به خدا سر همین انقدرش موندم حداقل آزمون راهنمایی رانندگی رو منتقل کنید پنجشنبه یا طوری باشه که در هر روز هفته جا های مختلف امکان آزمون دادن باشه . ماشین های کشور رو استاندارد کنید معلومه ماشینی که دنده عوض کردن و گاز و ترمز گرفتن توش سخته ، رو کسی باهاش کاهش سرعت و یا احتیاط نمیکنه
در موقع تعلیم مربی مرتب با موبایلش حرف میزنه و خودش دستش به فرمونه چپ و راست میکنه این مربی ها عملا چیزی یاد نمیدن بعد از گرفتن گواهینامه کم کم رانندگی یاد میگیریم
1- عدم استاندارد بودن امتحان گواهينامه ، بطور نمونه تمركز بيش از حد بر مسائل جنبي همانند پارك دوبل و عدم تاكيد بر مهارت واقعي رانندگي در شهر.
2-عدم استاندارد بودن خيايانها بطور نمونه وجود چاله ودست انداز در سطح جاده ها ويا عدم تناسب سطح جاده وخيابان بدليل استفاده از آسفالت نا مرغوب
3-عدم اعمال سيستم ترافيكي مناسب و مديريت ترافيك(بطور نمونه در هنگام راه بندان جاده هاي چالوس والبرز يك افسر كاردان با كمك هليكوپتر براحتي ميتواند گلوگاه هاي ترافيكي جاده رايافته وخودروها را راهبري كند)
4- عدم استاندارد سازي مسيرهاي جاده ، شهر ..(بطور نمونه عدم وجود پاركينگ كافي در شهرها ويا وجود مغازه هاي سرلب جاده (بدون توجه و وجود حريم پارك)... ويا عدم قابل ديد بودن تابلوهاي راهنماي مسير در اتوبانها(بنحويكه اگر لااقل 500 متر قبل از مشير در معرض ديدذ باشند مي توانند باعث كاهش تصادف ويا انجام عمل خلاف دنده عقب در اتوبان شوند
7- نهادينه شدن فرهنگ خلاف كردن در رانندگي (همانند عدم استفاده از راهنما ويا دنده عقب در اتوبان تا پريدن عابران از نرده هاي اتوبانها...)
ایران ایران است نه ژاپن نه بلژیک ونه....
این چه مقایسه ای است ما صندوق صدقات داریم آنها دارند؟ ما پراید سواریم انها هستند آسفالت ایرانیها سه ساله وا می رودآسفالت ...
دقیقا روی نکنه اصلی دست گذاشتید... نه جاده نه نوع ماشین فقط رانندگی ناشیانه و مسخره برخی از راننده ها حادثه ساز است و بس
از دبيرستان ميشه آموزش رانندگي داد. حتي در درسهاي دبيرستان
آموزش رانندگی در ایران فاجعه است حتی علایم معمولی رو راننده ها عمدتا بلد نیستند. (لا اقل در شهرستانها) اگر باور ندارید سر چارراههایی که تابلو گردش به راست آزاد داره دقت کنید، تقریبا همه رانندها توقف می کنند و نمی دونند معنی این تابلو چیه!!!
1- اموزش واطلاع رسانی ناقص است کسی هم نیست مشگلات رانندگان را گوش کند . پلیس ما فقط در فکر اعمال قانون است .
یک نمونه را خدمت شما عرض میکنم . در قانون می گویند .رعایت حق تقدم الان راننده ای که از فرعی به اصلی وارد می شودند رانندگان از منتهی الیه وارد میشوند ومسیر خودروهای در مسیر اصلی را تنگ میکنند. همین عمل باعث بی نظمی در حرکت میگردد . در صورتیکه با یک فیلم اموزشی می توان اطلاع رسانی کرد.
2- اکثر تابلوهای اعلام انتخاب مسیر در موقعیت درست نیست که راننده بتواند بموقع
تغییر مسیر دهد .وهمین مشگل علت بروز پاره ای از تصادفات است .
بزرگترین معضلات ترافیکی ما هم اتفاقا مال همین نوع رانندگی های ماست که متاسفانه از لحظه آموزش اولیه به یادگیری های ضروری در این رابطه توجه نمیشه ..
مثلا همین رانندگی بین خوط و احترام به خط سفید تو کدوم آموزشگاه رانندگی ودر هنگام کدام آموزش رانندگی تذکر داده می شه؟
در حالیکه 30تا 40 درصد تصادفات شهری ما مربوط به همین موضوع ساده است .
تو رو خدا بین خطوط رانندگی کنیم
بعضی ها رانندگی در بین خطوط جاده را تیتیش مامانی رانندگی ، میدانند . و جالب اینکه بیشتر رانندگی های بد و رعایت نکردن رانندگی در بین خطوط را رانندگان خودروهای مدل بالا و یا نسبتا" مدل بالا مرتکب میشوند . و چون عقل مردم در چشمشان هست انگار کسی که ماشین مدل بالا سوار میشود حق دارد هر جور خواست رانندگی کند!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی