بازدید 2989

سرگیجه کنگره آمریکا در توافق هسته‌ای ایران

کد خبر: ۵۲۱۱۸۹
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۵ 01 August 2015
تلاش اوباما برای رسیدن به تهران علی رقم ژست‌های نمایشی در آمریکا به شدیدترین موضوع دعوای جمهوری‌خواهان با دموکرات‌ها پس از سال‌های جنگ داخلی تبدیل‌شده‌است. در روزهایی که واشنگتن درگیر دعوای کنگره با کاخ سفید است ، اتحادیه اروپا با تمام توان خود را به تهران می‌رسانند.

جمهوری‌اسلامی با تغییر ادبیات دیپلماتیک ، ضمن وفادار ماندن به اصول استراتژیک خود به عنوان یک قدرت هژمون خاورمیانه توانسته به مطالبات عمده خود مبنی بر لغو نظام تحریم‌های خصمانه و احراز حق غنی سازی دست پیدا کند. امضای توافق برجام موجب جنگ‌افروزی رژیم صهیونیستی و آل‌سعود در خاورمیانه شده‌است .

در این نارضایتی ها از موفقیت فرزندان انقلاب محدود به خاورمیانه یا اختلافات میان بنیامین نتانیاهو و باراک اوباما نمانده‌است و شدیدترین درگیری داخلی میان جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها را که حول موضوع برده‌داری بود در آمریکا ایجاد کرده‌است. جمهوری خواهان حاکم بر کنگره و سنا که دچار سرگیجه شده‌اند خود را به آب و آتش می‌زنند.

در مقابل ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده از حامیان توافق برجام خواسته‌است که فریاد اعتراض خود را برعلیه دلارهای کثیف رژیم صهیونیستی به کنگره برسانند تا توافق برجام تصویب شود. اوباما در تماس با گروه‌هایی مانند مرکز مطالعات پیشرفت آمریکا که مقر آن در واشنگتن است گفت: «مخالفان این توافق به دفاتر کنگره سرازیر شده اند.» وی افزود: گروههای مخالف این توافق مانند کمیته روابط آمریکا - اسرائیل موسوم به آیپک 20 میلیون دلار در تبلیغات تلویزیونی برای فشار بر اعضای کنگره هزینه کرده اند.

اوباما گفت :« اگر صدای خود را به کنگره نرسانید همان صداهایی را خواهید شنید که ما را به جنگ در عراق رساند و ما را در وضعیتی قرار می دهد که باید از این فرصت تاریخی چشم پوشی کنیم و به مسیر منازعه نظامی احتمالی بازگردیم.»

جنگ لابی‌های صهیونیستی برای شکست پیروزی دیپلماتیک جمهوری اسلامی ، پای چهره‌های هالیوودی و مشهور نیز وسط کشیده شده‌است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری خانه ملت ، کنگره درحال حاضر توافقی را بررسی می کند که آمریکا و قدرت‌های جهانی دیگر برای محدود کردن توانمندی هسته ای ایران در مقابل کاهش تحریمهای اعمال شده بر ضد آن ، با تهران امضا کرده اند. کنگره تا 17 سپتامبر برای موافقت یا مخالفت با این توافق فرصت دارد.

در این میان کاخ سفید که شاهد بازخواست مذاکره‌کنندگان ارشد و برخی از مقامات عالی‌رتبه خود در کنگره بوده است با اضطراب و نگرانی سخنان و موضع گیری نمایندگان جمهوری‌خواه و حتی دموکرات‌ را دنبال می‌کند. اگر دو سوم از اعضای کنگره امریکا علیه توافق هسته ای رای بدهد وتوی رییس جمهوری باطل می شود.

در نگاه کلان منهای مساله توافق با جمهوری اسلامی ، موفقیت تعامل با تهران به منزله پیش نمایش انتخابات الکترال2016 ایالات متحده در نظر گرفته می‌شود. پنجاه‌وهشتمین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا 18 آبان‌ماه 1395 (8نوامبر2016) برگزار خواهد شد ، موضع گیری‌های تهاجمی فیل‌ها برای تصرف کاخ سفید و گارد تدافعی الاغ‌ها برای بقا در کاخ سفید تاثیر مستقیم در نتیجه انتخابات خواهاد گذاشت.

دموکرات‌های حاکم بر کاخ سفید ، توافق با جمهوری اسلامی و رسیدن به تفاهم با تهران را میراثی بزرگ برای خود می‌دانند که پیروزی آنها را در انتخابات سال آینده تضمین خواهد کرد.آنها که کنگره ، سنا و بسیاری از فرمانداری‌ها را از دست‌داده‌اند می‌دانند که در صورت شکست در انتخابات سال آینده برای چندین سال به صورت کامل از صحنه حذف خواهند شد.

دموکرات‌ها که چیزی برای از دست دادن ندارد روی حمایت جمعیت مهاجران و طرح بیمه خدمات اجتماعی «اوباماکر» حساب وی‍ژه‌ای باز کرده‌اند. آنها همچنین پس از 54سال توانست قفل رابطه واشنگتن با هاوانا را بشکنند و این موضوع می‌تواند نظر بسیاری از کوبایی‌تبارها را به نفع آنها جلب نماید. اگرچه دموکرات‌ها می دانند که اختلافات ادامه پیدا خواهد کرد و خود را ملزم به ادامه استراتژی‌های امپریالیستی ایالات متحده می‌دانند ولی تلاش آنها برای بهبود روابط و جلوگیری از آغاز جنگ‌های جدید موضوعی است که در جامعه آمریکا هواداران سرسختی دارد.

مردم آمریکا که خاطره خوشی از جنگ ویتنام ندارند و هنوز شاهد تلفات نیروهای خود در عراق ، افغانستان و برخی مناطق دیگر جهان هستند به هیچ وجه نمی‌خواهند که ایالات متحده با قدرت هژمون خاورمیانه ، جمهوری اسلامی وارد جنگ مستقیم بشود. اگرچه جمهوری ‌خواهان افراطی و اعضای تی‌پارتی هویت خود را در جنگ‌طلبی جست و جو می‌کنند اما کسی در ایالات متحده نمی خواهد که سربازان آمریکایی با تابوت به خانه بازگردند. این موضوع موجب آن شده است نطق‌های آتشین بر علیه توافق هسته‌ای با ایران در آمریکا خریداری نداشته باشد و حتی برعکس مطالبه برقراری رابطه با تهران مطرح شود.

سرگیجه جمهوری‌خواهان زمانی تشدید می شود که نظر آنها در نهایت راه به جایی نخواهد برد زیرا با وجود حمایت کشورهای تاثیرگذار جامعه جهانی از توافق‌ هسته‌ای و قطعنامه‌ شورای امنیت ، بازنگری کنگره در اصل صوری است و آنها توانایی تاثیرگذاری ویژه در توافق وین را ندارند. این مساله در واقع نوعی تحقیر نمایندگان کنگره آمریکا است علاوه بر این که موضع‌گیری تهاجمی آنها قطعا با محکومیت در داخل و خارج ایالات متحده مواجه خواهد شد.بزرگ‌ترین دغدغه آنها این است که جمهوری‌اسلامی براستراتژی‌های ضد استکباری خود ایستاده‌ است و آنها چاره‌ای جز توجه به خواسته‌ها تهران راه دیگری ندارند. این موضوع رژیم صهیونیستی را به شدت مستعد آغاز یک جنگ بزرگ بر علیه مردم مظلوم فلسطین کرده‌است ، موضوعی که روز گذشته با سوزانده شدن نوزادشیرخوار فلسطینی در آتش برای بازطراحی عملیات صخره سخت آغاز شد.

نماینده کنگره آمریکا با هوچی گری و همراهی با نتانیاهو به دنبال ایجاد تله‌های انتحاری برای جمهوری اسلامی هستند. آنها که در بازجویی از جان کری و ارنست مونیز به چیز خاصی دست نیافته‌اند حالا چشم به دهان یوکیو آمانو، مدیر کلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دوخته‌اند تا اطلاعات جدیدی برای جنگ روانی دست پیدا کنند.

در میان جنگ جمهوری‌خواهان با دموکرات‌ها صنایع آمریکا به شدت نگران از دست رفتن فرصت‌های تعامل اقتصادی با ایران هستند. بروکسل و تمام اعضای اتحادیه اروپا با سرعتی باورنکردنی به سمت ایران در حال حرکت هستند.

ترافیک هوایی مقامات اروپایی در فرودگاه مهرآباد تهران نشان می‌دهد که همه راه‌های قاره سبز به تهران ختم می‌شود. رفتار اروپایی‌ها به ویژه پس از لغو تحریم چند شرکت ایرانی و انعقاد پیش قرارداد با صنایع ایرانی نشان می‌دهد که آنها از رقبای خود در حال سبقت هستند. نارضایتی صنایع آمریکایی که از فقدان روابط دیپلماتیک واشنگتن با تهران رنج می‌برند در کنار اوضاع سیاسی حاکم بر امریکا ، کاخ سفید را برای پیگری رویکردی همانند کوبا تحت فشار قرار می‌دهد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی