بازدید 9028
کیوسک بین‌المللی «تابناک»؛

سخنرانی‌های متقابل نتانیاهو و اوباما در نقد و دفاع از توافق هسته‌ای/ چرا کری به سرزمین‌های اشغالی سفر نمی‌کند؟/ احیای فعالیت نفتی چین در ایران

دیدار مقامات دولت آمریکا با فعالین آیپک درباره موضوع هسته ای ایران، برنامه نتانیاهو برای سخنرانی علیه توافق هسته ای و برنامه اوباما برای سخنرانی در دفاع از آن، سفر وزیر خارجه آمریکا به منطقه خاورمیانه با هدف گفت و گو درباره ایران و احیای فعالیت شرکت های نفتی چینی در ایران، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.
کد خبر: ۵۲۱۰۷۲
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۵ 01 August 2015
سخنرانی‌های متقابل نتانیاهو اوباما در نقد و دفاع از توافق هسته‌ای/ چرا کری به سرزمین‌های اشغالی سفر نمی‌کند؟/ احیای فعالیت نفتی چین در ایراندیدار مقامات دولت آمریکا با فعالین آیپک درباره موضوع هسته ای ایران، برنامه نتانیاهو برای سخنرانی علیه توافق هسته ای و برنامه اوباما برای سخنرانی در دفاع از آن، سفر وزیر خارجه آمریکا به منطقه خاورمیانه با هدف گفت و گو درباره ایران و احیای فعالیت شرکت های نفتی چینی در ایران، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش «تابناک»، امروز نیز مباحث مربوط به بررسی توافق هسته ای ایران در کنگره آمریکا و اقدامات و موضع گیری های موافقان و مخالفان این توافق، یکی از مهمترین موضوعات مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی است. «تایمز اسرائیل» می نویسد مقامات دولت آمریکا با حدود 600 فعال ـ که در حال لابی با کنگره با هدف رد توافق نامه هسته ای ایران هستند ـ دیدار کردند. به نوشته این روزنامه، این هفته، لابی صهیونیستی آمریکا (آیپک)، 600 تا 700 تن از نمایندگان خود را به سراسر آمریکا اعزام کرده تا علیه توافق هسته ای ایران ـ که در ‌14 ژوئیه بین ایران و قدرت های جهان حاصل شد ـ لابی کنند. دنیس مک داناف، رئیس کارکنان کاخ سفید، وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا و آدام ژوبین، مدیر بخش کنترل دارایی های خارجی در وزارت خزانه داری آمریکا در نشست با این فعالان حضور پیدا کرده اند.

*****

در همین راستا، برخی منابع خبری از تلاش های ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا برای متقاعد کردن گروه های یهودی آمریکایی به حمایت از توافق ایران نیز سخن می گویند. به نوشته «شیکاگو سان تایمز»، وزیر انرژی آمریکا به تازگی با سران سازمان‌های یهودی در آمریکا دیدار و با آنها درباره نتایج نهای مذاکرات هسته‌ای ایران گفت‌وگو کرده است. بر اساس این گزارش، مونیز قبل از حاضر شدن در نشست خبری کاخ سفید، با سران این سازمان‌ها دیدار کرده بود. او در نشست خبری کاخ سفید در پاسخ به سؤالی در همین زمینه گفت: «دیدار خوبی بود. من به آنها نشان دادم که علاقه بسیار‌ی برای بحث درباره این توافق وجود دارد». 

*****

در همین حال، نخست وزیر رژیم اسرائیل قصد دارد شخصاً وارد کارزار تلاش برای رد توافق هسته ای ایران شده و در این زمینه سخنرانی کند. به نوشته خبرگزاری فرانسه، بنیامین نتانیاهو در تلاش برای ناکام گذاشتن توافق هسته ای تاریخی ایران با قدرت های بزرگ، این هفته‌ ‌مستقیم با یهودیان آمریکا سخن می گوید. نمایندگان بیش از 100 گروه یهودی خبر دادند، بنیامین نتانیاهو که به شدت با توافق هسته ای مخالف است، روز سه‌شنبه در یک سخنرانی اینترنتی، خطاب به یهودیان آمریکا، در این باره سخن می گوید. نتانیاهو در این گفت و گوی اینترنتی تلاش خواهد کرد، دیدگاه خود را درباره توافق هسته ای وین ـ که در آن به لغو تحریم‌ها علیه ایران در برابر ضمانت های تهران جهت اجتناب از دستیابی به سلاح هسته ای اشاره شده است ـ شرح دهد.

*****

در مقابل، رئیس جمهور آمریکا نیز قصد دارد طی روزهای آتی در دفاع از توافق هسته ای ‌سخنرانی کند. به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، کاخ سفید اعلام کرده باراک اوباما در ‌پنجم ماه اوت، درباره توافق هسته ای ایران سخنرانی خواهد کرد. جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید، در کنفرانس مطبوعاتی خود که روز جمعه برگزار شد، در این باره اعلام کرد، اوباما این سخنرانی را به منظور حمایت از توافق هسته ای ایران، در «دانشگاه آمریکایی واشنگتن» انجام خواهد داد. سخنگوی کاخ سفید در این باره اعلام کرد این سخنرانی در راستای ادامه تلاش های اوباما در راستای «پرداختن به این موضوع است که چرا توافق ایران به شکلی قابل راستی آزمایی مانع دستیابی این کشور به سلاح هسته ای می شود». 

*****

در میان دیگر مطالب مربوط به این حوزه، خبرگزاری «آسوشیتدپرس» گزارشی درباره سفر جان کری، وزیر خارجه آمریکا به خاورمیانه منتشر کرده که در جریان آن، وی از سفر به سرزمین های اشغالی خودداری کرده است. این خبرگزاری می نویسد، جان کری برای مذاکرات امنیتی با مقامات دولت های عرب منطقه که کشورهایشان از توافق هسته ای ایران نگران هستند، به خاورمیانه سفر می کند؛ اما رژیم، اسرائیل یعنی اصلی‌ترین متحد امریکا در خاورمیانه و اصلی‌ترین مخالف خارجی توافق هسته ای ایران، در برنامه سفر وی جایی ندارد. مقامات امریکایی این گمانه را که حذف اسرائیل از برنامه سفر کری نشانه آن است که دولت اوباما از تلاش برای متقاعد کردن رهبران این رژیم درباره فواید توافق هسته ای ایران دست کشیده، رد می کنند. آن ها اشاره می کنند که اشتون کارتر، وزیر دفاع امریکا در اواسط ماه ژوئیه از سرزمین های اشغالی دیدن کرد و اینکه تماس ها با مقامات اسرائیلی همچنان ادامه خواهد یافت.

*****

در نهایت، در مطلبی مربوط به تغییر فضای اقتصادی ایران در دوره پس از تحریم ها، خبرگزاری «رویترز» از احیای فعالیت شرکت های دولتی چین در زمینه تولید نفت در ایران خبر داده است. این خبرگزاری می نویسد، برخی منابع اعلام کردند شرکت های بزرگ دولتی نفت چین قصد دارند تولید روزانه 160 هزار بشکه نفت را در دو طرح نفتی در جنوب غربی ایران نزدیک ماه اکتبر آغاز کنند که در اجرای طرح ایران برای افزایش تولید خود پیش از لغو تحریم ها، تأثیر خواهد داشت. در همین راستا، منابعی در گروه «سینوپک» و شرکت ملی نفت چین اعلام کردند این دو شرکت از اواخر سال گذشته تاکنون، پس از تشویق همتایان ایرانی خود و با ادامه مذاکرات در خصوص کاهش تحریم های ایران، فعالیت خود را در طرح های اصلی موجود افزایش داده اند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی