بازدید 38340

واکنش سازمان ملل و غرب به انتخابات ايران

کد خبر: ۵۲۰۲۹
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۰:۴۰ 16 June 2009
دبير کل سازمان ملل متحد در واکنش به اعلام نتيجه انتخابات رياست جمهوري ايران تاکيد کرد که خواست واقعي ملت ايران بايد محترم شناخته شود.

به گزارش شهاب نيوز به نقل از بي‌بي‌سي، دبيرکل سازمان ملل گفت که مناقشاتي را که در پي اين انتخابات در ايران رخ داده، از نزديک دنبال مي‌کند.

با‌ن‌کي‌مون افزود مطلع شده است که آيت‌الله خامنه‌اي دستور رسيدگي به اتهام تقلب در انتخابات را داده است و او منتظر است ببيند چگونه به اين شکايات رسيدگي مي‌شود.

واکنش بريتانيا
در همين حال گوردون براون، نخست وزير بريتانيا تصريح کرد که دولت ايران بايد به «سئوالات جدي» درباره «انتخابات مناقشه برانگيز رياست جمهوري» اين کشور پاسخ دهد.

براون، که براي اولين بار درباره نتيجه انتخابات رياست جمهوري ايران اظهار نظر مي‌کرد در پارلمان بريتانيا گفت: نحوه برخورد دولت ايران با بحراني که پس از انتخابات پيش آمده، مي‌تواند چگونگي روابط اين کشور با جامعه بين المللي را تعيين کند.
نخست وزير بريتانيا در ادامه افزود: «نحوه پاسخ دولت به تظاهرات معترضان در روابط آتي ايران با ساير کشورهاي جهان تاثير خواهد گذاشت».

واکنش اتحاديه اروپا
وزراي خارجه بيست و هفت کشور عضو اتحاديه اروپا روز گذشته (يک‌شنبه) با صدور بيانيه‌اي اعلام کرده بودند که اين کشورها نتايج اعلام شده توسط ستاد انتخابات ايران و اعتراض تعدادي از نامزدهاي انتخاباتي در اين زمينه را با نگراني جدي دنبال مي‌کنند.

واکنش آلمان
آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، نيز در واکنش به انتخابات رياست جمهوري ايران تصريح کرد که نشانه‌هايي از تخلف در اين انتخابات وجود دارد و آنچه را که "موج بازداشت‌ها" در ايران خواند محکوم کرد.

همچنين فرانک والتر اشتاين‌ماير، وزير امور خارجه آلمان، يکشنبه ‌شب با اعلام احضار سفير جمهوري اسلامي در آلمان به وزارت امور خارجه اين کشور در ارتباط با ناآرامي‌هاي پس از انتخابات اظهار داشت: «ما برخورد نيروهاي امنيتي ايران را با تظاهرکنندگان به شديدترين نحو ممکن محکوم مي‌کنيم و با نگراني به سوي تهران چشم دوخته‌ايم.»

وزير خارجه آلمان همچنين از موضع مشترک متحدان اروپايي اين کشور در اين زمينه خبر داد و اعلام کرد: «من امروز به اتفاق چندين تن از همتايان اروپايي خود از ايران خواسته‌ايم هر چه سريع‌تر در باره وقايع اين کشور و اتهام‌هاي مربوط به تقلب در انتخابات اطلاع‌رساني کند تا معلوم شود تا چه حد مي‌توان نتيجه انتخابات اين کشور را جدي گرفت.»

فرانک والتر اشتاين‌ماير وزير امور خارجه آلمان، روز شنبه نيز با انتشار بيانيه‌اي روند برگزاري انتخابات در ايران را سوال‌برانگيز خوانده و از مقام‌هاي ايراني خواسته بود به ابهام‌هاي موجود پاسخ دهند.

واکنش فرانسه
وزارت امورخارجه فرانسه هم با احضار سفير جمهوري اسلامي در آن کشور، نگراني دولت فرانسه را نسبت به نتايج اعلام شده انتخابات رياست جمهوري ايران به وي ابلاغ کرد.

همچنين برنارد کوشنر وزير خارجه فرانسه، روز يکشنبه از ايران به خاطر برخورد خشونت‌آميز نيروهاي پليس با تظاهرکنندگان معترض به نتايج انتخابات به‌شدت انتقاد کرد.

وزير خارجه فرانسه با اشاره به مبارزات انتخاباتي در ايران گفت: «ما بسيار نگران هستيم. چرا که روند گفت وگو در ايران در حال شکل‌گيري بود. فرانسه از اين بابت متاسف است که اين روند گفت‌وگو واکنشي بسيار خشونت‌آميز را در پي داشته است.»

واکنش ايتاليا
فرانکو فرانتيني، وزير امور خارجه ايتاليا، گفت: تحولات ايران را با دقت دنبال مي‌کند.
وي با انتشار بيانيه‌اي خواستار آن شد که دولت ايران «اطمينان بدهد نتايج اعلام شده انتخابات رياست جمهوري بازتاب ‌دهنده خواست ملت ايران است.»

وزير خارجه ايتاليا که کشورش روابط اقتصادي گسترده‌اي با ايران دارد همچنين ابراز اميدواري کرد که «اوضاع در ايران به خشونت بيشتر منتهي نشود.»

واکنش آمريکا
روز يکشنبه در حالي که محمود احمدي‌نژاد در کنفرانس خبري خود بار ديگر از مناظره با رئيس‌جمهور آمريکا و گفتگوي ايران و آمريکا سخن مي‌گفت؛ جو بايدن، معاون رئيس جمهور آمريکا در انتخاب دوباره محمود احمدي‌نژاد به عنوان رئيس جمهور ايران ابراز ترديد کرد و گفته: «پرسش‌هاي بسياري در زمينه نحوه برگزاري اين انتخابات وجود دارد.»
معاون رئيس جمهور آمريکا با اشاره به ناآرامي‌هاي پس از اعلام نتايج انتخابات در ايران افزود: «هفتاد درصد آراي انتخابات در مناطق شهري به صندوق‌ها ريخته شده است که در آنجا احمدي‌نژاد پايگاه محکمي نداشته است.»

واکنش کانادا
لورنس کنن، وزير خارجه کانادا، نيز مراتب نگراني شديد کشورش را از روند برگزاري انتخابات در ايران اعلام کرد و اظهار داشت: «گزارش‌هاي مربوط به حمله نيروهاي امنيتي به مخالفان و ايجاد محدوديت براي آنها ما را به‌شدت نگران کرده است.»
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار