بازدید 1583

بارندگی‌ها تاثیری در حل بحران آب نداشت

کد خبر: ۵۱۹۹۹۲
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۴ 27 July 2015
رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد بارندگی‌های اخیر به رغم شدت و حجم بالا، به هیچ عنوان نقش موثری در افزایش سطح منابع سفره های زیرزمینی ندارد.

علی مروی در گفتگو با خبرنگار خانه ملت ضمن بی تاثیر دانستن بارندگی‌های شدید و سیل آسای اخیر برخی نقاط کشور در حل بحران آب خاطر نشان کرد: به هیچوجه نمی توان با توجه به بارندگی های اخیر، امیدوار بود که بحران آب در کشور حل شده و یا حتی کاهش یافته چون این بارندگی ها تاثیر چندانی در افزایش سطح آب سفره‌های زیر زمینی ندارد.می توان به جرات گفت که سطح آب این سفره های زیر زمینی آنقدر پایین آمده که با این بارندگی ها پر شدنی نیست.

وی در پاسخ به این سوال که شاید مشکل در استحصال آب چنین شرایطی را بوجود آورده افزود: برخلاف بارندگی های اخیر باید به این نکته اشاره کرد که بارش برف و همچنین باران های نرم و مستمر می تواند در بالا آمدن حجم سفره های زیر زمینی تاثیرگذار باشند.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به این موضوع که سطح آب سفره های زیر زمینی بین 50 تا 80 متر پایین آمده ادامه داد: بخش کشاورزی در حدود 92 درصد یعنی بیشترین سهم را در مصرف بی رویه آب در پی دارد که دلایل زیادی منجر به هدز رفت این حجم بالای آب کشور می شود. عواملی مثل سطح بالای زیر کشت،‌ انتقال غیر اصولی آب بوسیلمه کانال‌های نامناسب در کنار کاهش سطح سفره های زیر زمینی بیشترین سهم را در این بحران دارد که این مشکلات باید با برنامه ریزی و مدیریت صحیح برطرف شوند.

وی تاکید کرد کشاورزان باید برای جلوگیری از هدررفت آب از روش آبیاری تحت فشار استفاده کنند که مطمئنا وزارت کشاورزی موظف است آنها را حمایت کند.

نماینده مردم نیشابور در مجلس با توجه به هدر رفت آب به خصوص در بخش کشاورزی افزود: ما اگر بتوانیم حتی 10 درصد از 92 درصد هدر رفت آب کشور در بخش کشاورزی را کاهش دهیم می توانیم به نتایج بیشتری از صرفه جویی در حوزه آب شرب و بخش تولید وصنعت برسیم. خوشبختانه مصرف آب شرب از سوی مردم به خوبی مدیریت می شود و شاهد نتایج بسیار خوب و امیدوارکننده ای هستیم اما همچنان در حوزه کشاورزی باید جدی تر عمل کنیم و این حجم بالای هدررفت آب را کاهش دهیم.

مروی در خاتمه بی توجهی به مصرف بی رویه آب مجازی را نیز در این بحران تاثیرگذار خواند و گفت: برای مثال در هدر رفت آب در بحث آب مجازی می توان به پروسه تولید یک ورق کاغذ A4 اشاره کرد که از ابتدا تا انتهای فرایند تولید، چیزی در حدود 10 لیتر آب مصرف می کند. متاسفانه هم اکنون شاهد آن هستیم که برخی محصولات با آب بری بالا در کشور تولید می شود و کالاهای به صرفه تر در بحث آب بری از خارج وارد می شوند در حالیکه این روند باید بصورت معکوس باشد. ما باید به سمت تولیداتی برویم که کمتر آب مصرف می کنند و کالاهای پرمصرف در بخش آب را به بخش واردات بسپاریم.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار