بازدید 9595

اهداف اعلام نشده سفر وزیر دفاع آمریکا به عربستان

در پی حصول توافق هسته ای میان ایران و گروه 1+5، مقامات آمریکایی طی روزهای اخیر تلاش داشته اند، از یک سو کنگره این کشور را به تأیید و تصویب این توافق قانع کرده و از سوی دیگر، دولت های همسو با خود در منطقه خاورمیانه را در این زمینه با خود همسو کنند؛ اما این تلاش ها در بعد منطقه ای، دارای ابعاد جدی نظامی و تسلیحاتی است که به طور خاص در سفر وزیر دفاع آمریکا به عربستان نمود پیدا کرده است.
کد خبر: ۵۱۹۰۰۵
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۴ 22 July 2015
اهداف اعلام نشده سفر وزیر دفاع آمریکا به عربستان چیست؟در پی حصول توافق هسته ای میان ایران و گروه 1+5، مقامات آمریکایی طی روزهای اخیر تلاش داشته اند، از یک سو کنگره این کشور را به تأیید و تصویب این توافق قانع کرده و از سوی دیگر، دولت های همسو با خود در منطقه خاورمیانه را در این زمینه با خود همسو کنند؛ اما این تلاش ها در بعد منطقه ای، دارای ابعاد جدی نظامی و تسلیحاتی است که به طور خاص در سفر وزیر دفاع آمریکا به عربستان نمود پیدا کرده است.

به گزارش «تابناک»، اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا، امروز در جریان سفرهای خاورمیانه ای خود درباره موضوع هسته ای ایران، به عربستان سعودی سفر کرده تا ضمن ملاقات با ملک سلمان و همچنین سران دستگاه اطلاعاتی این کشور، به آنها درباره توافق هسته ای حاصل شده میان ایران و گروه 1+5 «تضمین» بدهد. خبرگزاری «رویترز» ضمن انتشار گزارشی از این موضوع، بخشی از دستور کار سفر کارتر را نیز فاش کرده است.

وزیر دفاع آمریکا پیش از انجام این سفر مدعی شده، قصد دارد در جریان دیدارهای خود با مقامات سعودی، درباره راهبرد آمریکا برای مبارزه با آنچه وی «تجاوزگری ایران» در منطقه خوانده و همچنین موضوع مبارزه با داعش به بحث و گفت و گو بپردازد. به گفته مقامات، در این سفر بحث هایی درباره همکاری با عربستان سعودی در حوزه هایی همچون دفاع موشکی و همچنین امنیت سایبری و دریایی مطرح خواهد شد.

در این میان، مصطفی آلانی، تحلیلگر نزدیک به خاندان سعودی با بیان اینکه دولت عرب حاشیه خلیج فارس از توانایی هایی موشکی ایران نگران هستند، اظهار داشته، این احتمال می رود، در جریان سفر کارتر به عربستان سعودی، درباره تحویل سامانه های دفاع موشکی از جمله سامانه «تاد» (THAAD) به این کشور گفت و گوهایی انجام گیرد.

یک منبع آگاه نیز در گفت و گو با رویترز تأیید کرده، تلاش های ایالات متحده برای تضمن دادن به عربستان سعودی درباره توافق هسته ای ایران، می تواند شامل تسریع در انعقاد قرارداد مربوط به تحویل سامانه دفاع موشکی تاد به این کشور باشد؛ اما انتظار نمی رود در جریان این سفر، این موضوع رسمی و علنی اعلام شود.

گفتنی است، پس از آنکه اخیراً آمریکا قراردادی برای تحویل سامانه موشکی مذکور با قطر به امضا رساند، اعلام شد که عربستان نیز انتظار دارد تا دو سال قراردادی مشابه با واشنگتن به امضا برساند. امارات نیز دیگر کشور منطقه است که قراردادی برای خرید چنین سامانه ای با آمریکا امضا کرده است.

سامانه تاد، یک سامانه تسلیحاتی زمین‌پایه با قابلیت تحرک و جابه‌جایی است که برای نابودی موشک های بالیستیک کوتاه برد و میان‌برد در فاز ترمینال، درست چند ثانیه پیش از برخورد به زمین، طراحی شده است. این سامانه یکی از آخرین لایه‌های دفاعی در برابر موشک‌های بالستیک است و نقش مهمی در برنامه‌های دفاعی آژانس دفاع موشکی آمریکا بازی می‌کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # سیل
آخرین اخبار
وب گردی