بازدید 10712

اعضای کمیسیون ویژه بررسی توافق هسته ای چه کسانی خواهند بود؟

نمایندگان، کمیسیون ویژه ای را مسئول بررسی توافق هسته ای انجام شده کردند. پیشنهاد تشکیل این کمیسیون ویژه به استناد ماده 44 برای رسیدگی به توافق برجام از سوی احمد امیرآبادی ارائه شد که به امضای بیش از 15 نفر از نمایندگان مجلس رسیده بود.
کد خبر: ۵۱۸۸۸۵
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۷ 22 July 2015
داوطلبان کمیسیون ویژهیک روز پس از تصویب قطع‌نامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل، متن توافق برجام از سوی محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشور تقدیم مجلس شورای اسلامی شد. قرار است مجلس شورای اسلامی، بررسی‌های لازم را‌ روی متن انجام دهد و در صورت تصویب به اجرا گذاشته شود.

به گزارش «تابناک»، به رغم تصویب متن توافق توسط شورای امنیت، هنوز حرف و حدیث‌های زیادی در ‌کشور بر سر برخی ‌بند‌های توافق 100 صفحه ای توافق انجام شده بین ایران و شش قدرت جهانی هست و مجلس شورای اسلامی مصمم است، با ریزه‌کاری خاصی این توافق نامه را ‌بررسی کند.

به همین منظور، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، درخواست تشکیل کمیسیون ویژه ای را برای این کار ‌دارند. این در حالی است که نمایندگان مجلس پیشتر «طرح الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته‌ای ملت ایران» را تصویب کرده بودند؛ طرحی که بنا بر آن تأکید شده بود، هر گونه نتایج مذاکرات هسته ای با کشورهای ۵+۱ در صورتی معتبر است که لغو تحریم‌ها‌ یکجا و کامل در متن توافق‌نامه درج شده و در روز آغاز اجرای تعهدات جمهوری اسلامی انجام شود. همچنین وزیر امور خارجه موظف شده بود، روند اجرای توافق‌نامه را هر شش ماه یک بار به مجلس شورای اسلامی گزارش دهد.

این طرح با تصویب شورای نگهبان و ابلاغ از سوی رئیس جمهور به قانون تبدیل شد؛ قانونی که اجازه می‌دهد، ‌آژانس بین المللی انرژی اتمی در چهارچوب توافق‌نامه پادمان، مجاز به انجام نظارت‌های متعارف از سایت‌های هسته ای ‌باشد و نیز نمی تواند به اماکن نظامی، امنیتی و حساس غیرهسته ای، اسناد و دانشمندان دسترسی داشته باشد و باید کلیه مصوبات شورای عالی امنیت ملی نیز در روند کار رعایت شود‌.

با این حال، ‌روز گذشته نمایندگان، کمیسیون ویژه ای را مسئول بررسی توافق هسته ای انجام شده کردند. پیشنهاد تشکیل این کمیسیون ویژه به استناد ماده 44 برای رسیدگی به توافق برجام از سوی احمد امیرآبادی ارائه شد که به امضای بیش از 15 نفر از نمایندگان مجلس رسیده بود.

قرار است 15 نفر از اعضای این کمیسیون ـ که قرار است از سوی نمایندگان در صحن علنی انتخاب شوند ـ در روزهای آینده، کار بررسی متن را بر عهده بگیرند. در حال حاضر، غلامعلی حدادعادل، مسعود پزشکیان، احمد امیرآبادی، احمد توکلی، الیاس نادران، احمد سالک، اسماعیل کوثری، محمدرضا تابش، سیدمهدی‌هاشمی، سیدمحمد مرندی، محمدرضا آشتیانی، محمدمهدی زاهدی، حسین نجابت، سیدمرتضی آقاتهرانی، غلامرضا مصباحی‌مقدم، محمد دهقان، عباس رجایی، علی‌اصغر زارعی، ضرغام صادقی، علیرضا زاکانی و نادر قاضی‌پور، امضا‌کنندگان طرح مذکور بودند.

از آنجا‌ که در میان امضا‌کنندگان طرح از همه طیف‌های فکری در مجلس دیده می‌شود، پیش بینی این است که نمایندگان در ترکیب اعضای کمیسیون نیز تنوع طیفی که از سوی نمایندگان انتخاب خواهند شد، رعایت شود.

به نظر می‌رسد، غیر از نمایندگان امضا‌کننده طرح، افراد دیگری نیز تمایل داشته باشد ‌در این طرح مشارکت داشته باشند. تحلیل تابناک این است ‌با توجه به اینکه ‌متن فرجام ارتباط زیادی به کمیسیون‌های امنیت ملی، کمیسیون حقوقی و قضایی و همچنین اقتصاد دارد، نمایندگان دیگری از این کمیسیون‌ها داوطلب ورو‌د به این کمیسیون باشند.

همچنین به احتمال زیاد، نمایندگان دیگری از جمله کاظم جلالی، عوض حیدر‌پور، جواد جهانگیر‌ زاده، نوذر شفیعی، منصور حقیقت پور و احمد بخشایش از کمیسیون امنیت ملی و محمد رضا پورابراهیمی، موسی الرضا ثروتی، غلامعلی جعفراده، محمد قسیم عثمانی، ارسلان فتحی پور و ایرج ندیمی از کمیسیون اقتصاد و برنامه و بودجه و همچنین، اللهیار ملک شاهی، محمد اسفنایی، حمید‌رضا طباطبایی و میر‌هادی قره سید از کمیسون قضایی مجلس کاندیدای ورود به کمیسیون ویژه بررسی توافق هسته ای باشند.

البته نمایندگان عضو دیگر کمیسیون‌ها هم می‌توانند داوطلب ورود به این کمیسیون باشند؛ اما با توجه به ماهیت متن فرجام، به نظر می‌رسد بیشتر کسانی که تمایل دارند تا این کار را انجام دهند از بین این کمیسیون‌ها باشند.

همچنین گویا در این اسامی موجود غلامعلی حدادعادل، مسعود پزشکیان، احمد توکلی، الیاس نادران، احمد سالک، اسماعیل کوثری، محمدرضا تابش، سیدمهدی‌هاشمی، سیدمحمد مرندی، غلامرضا مصباحی‌مقدم، کاظم جلالی، جواد جهانگیر زاده، نوذر شفیعی، محمد رضا پورابراهیمی، ارسلان فتحی پور، غلامعلی جعفرزاده، اللهیار ملک شاهی و محمد اسفنایی، بیشترین شانس را برای ورود به این کمیسیون داشته باشند.

اما به هر حال، تصمیم‌گیری نهایی بر عهده نمایندگان مجلس است و در روزهای آینده، افرادی که تمایل به حضور در این کمیسیون را دارند، باید آمادگی خود را اعلام کنند، به احتمال زیاد مجلس در جلسات هفته آینده در باره این موضوع تصمیم گیری خواهد کرد!



تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار