بازدید 22222
زشت و زیباهای آتش سوزی جنگل‌های سیروان در ایلام؛

آتش‌سوزی طایفه‌ای، با کمک بالگرد و هواپیمای ویژه مهار شد!

درگیری میان دو نفر از اهالی روستای شاه قلندر علیا بر اثر اختلافات خانوادگی، به مرگ یکی از آنان به دست دیگری انجامید و قاتل پس از ارتکاب قتل، اقدام به آتش زدن خرمن محصولات کشاورزی مقتول کرد و از محل متواری شد؛ آتشی که به جنگل سرایت کرد و دویست هکتار را سوزاند و اگر بالگرد و هواپیمای مخصوص نبود ...
کد خبر: ۵۱۷۸۸۱
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۴ - ۰۲:۰۴ 18 July 2015
هرچند در این آتش سوزی بسیار بیشتر از آتش سوزی چندوقت پیش شرق ایلام خسارت دیدیم و درختان بلوط بیشتری را از دست دادیم، بر خلاف آن رویداد که کمبود بیل هم داشتیم، اتفاقات مثبتی را شاهد بودیم که جای خرسندی دارد.

به گزارش «تابناک»، آتش سوزی که روز گذشته در شهرستان سیروان (از توابع استان ایلام) رخ داد، پس از آنکه محدوده بزرگی از عرصه های جنگلی منطقه دره شاه قلندر در حاشیه و درون منطقه حفاظت شده مانشت و قلارنگ را سوزاند و نابود کرد، امروز به کمک تکنولوژی تازه خریداری شده مهار شد.

آتش کینه 200 هکتار را سوزاند


سوختن دویست هکتار از جنگل های بلوط استان ایلام بر خلاف آتش‌سوزی‌های قبلی که جنگل های کشورمان را بلعیده، بر اثر اشتباهات و سهل و انگاری و... رخ نداده و عاملش کامل شناخته شده و متأسفانه بسیار دردناک است.

ایرنا در این باره نوشت: عصر روز پنجشنبه درگیری میان دو نفر از اهالی روستای شاه قلندر علیا بر اثر اختلافات خانوادگی، به مرگ یکی از آنان به دست دیگری انجامید و قاتل پس از ارتکاب قتل، اقدام به آتش زدن خرمن محصولات کشاورزی مقتول کرد و از محل متواری شد؛ با توجه به نزدیکی محل آتش سوزی با عرصه‌های منابع طبیعی و منطقه حفاظت شده محیط زیست، به دلیل وزش باد آتش به سرعت به این عرصه ها سرایت کرد و بخش های وسیعی از منطقه جنگلی را در بر گرفت.

نخستین استفاده از بالگرد اطفای آتش در ایلام


البته مشخص بودن عامل بروز این حادثه دردناک، تنها وجه تمایز آتش سوزی ساعت گذشته در سراوان نبود، بلکه در مهار این آتش برای نخستین بار چند اتفاق خوب به وقوع پیوست؛ نخست اینکه مسئولان از مردم درخواست کردند که برای مهار آتش خود را به منطقه برسانند، در حالی که حافظه تاریخی مان اطمینان می‌دهد که پیشتر چنین واکنشی از مسئولان سر نزده بود.

به این اتفاق مثبت، بهره گیری از بالگرد آبپاش را باید افزود که از محل سد ایلام برداشت آب کرده و سپس با پرواز به مناطق صعب العبوری که در آتش می‌سوختند، نقش بسزایی در مهار آتشی که می‌سوازند و علفزارهای زرد و خشک و درختان گرما دیده و نحیف را می‌بلعید داشت و هرچند مسئولان درباره چگونگی در اختیار گرفتن آن خبر نداده‌اند، نیم نگاهی به آرشیو اخبار، حکایت از آن دارد که یا وجود نداشته و تازه خریداری شده و یا به توجه آتش سوزی هایی که به تازگی در ایلام به وقوع پیوسته، به این منطقه گسیل داشته شده است.

سنگ تمام برای مهار آتشی که سریع پیش می‌رفت


البته ماجرا به اینجا ختم نشد و بعد از بهره بردن از بالگرد مهار آتش در آتش سوزی جنگل های سیروان، هواپیمای مهار آتش هم به این منطقه اعزام شد. مدیرکل بحران استان ایلام، پیش از ظهر امروز، این خبر را اعلام کرد و گفت: با وجود حضور نیروهای امدادی محیط زیست و منابع طبیعی و نیروهای مردمی از ابتدای شروع این آتش سوزی، متأسفانه آتش مهار نشده و حجم آن همچنان رو به افزایش است. یک فروند بالگرد آب پاش در استان حضور دارد و هر بار اقدام به آبگیری از طریق سد ایلام کرده و دو هزار لیتر آب را حمل و در جنگل های دره شاه قلندر تخلیه می‌کند. البته همچنان منتظر رسیدن هواپیمای آب پاش هستیم.

ساعتی بعد از این اظهارنظر، خبر رسید که بخش عمده ای از آتش سوزی مناطق جنگلی دره شاه قلندر کنترل شده و امکان افزایش دامنه آتش تا حدود بسیاری کاهش یافته و حریق تحت کنترل است، ولی برای اطمینان باز همه منتظرند که هواپیمای اطفای حریق که از تهران آبگیری شده و عازم منطقه است، از راه برسد و حتی برای آبگیری این هواپیما در صورت لزوم، تانکرهای آبی در فرودگاه شهر مستقر شده و آماده هستند.

موهبتی به نام هواپیمای آب پاش


این خبر از این روی اطمینان بخش بود که شنیده می‌شد هواپیمای اعزام شده به منطقه ظرفیت حمل 40 هزار لیتر آب را دارد که معادل بیست بار حمل آب توسط بالگرد به منطقه است؛ هرچند بالگرد اطفای حریقی که در منطقه مستقر شده بود و فعالیت می‌کرد، تنها توانست چهار نوبت یعنی معادل هشت هزار لیتر آب به منطقه حریق حمل کند و با وجود این نقش انکارناشدنی در مهار این آتش داشت.

این در حالی است که بر اساس گفته های مهندس بازیار، فرمانده یگان محیط زیست ایلام هواپیمای اعزام شده به منطقه، یک نوبت آبگیری در فرودگاه ایلام را به انجام رساند و به عبارتی، در دو نوبت هشتاد هزار لیتر آب را روی آتش منطقه جنگلی فروریخت تا شعله ها را بکشد و مانع از افزایش زیان این آتش برافروخته شده با خون و کین شود.

بدین ترتیب به نظر عیار خوبی برای کارکردهای تکنولوژی در مهار پدیده های مخربی چون حریق جنگل ها به دست آمده که اگر مورد توجه قرار گیرد، به افزایش بالگردها و هواپیمای اطفای حریق در کشور و رشد تکنولوژی اطفای حریق در آنها منجر خواهد شد که می‌تواند اطمینان بخش کوچکی در روزگار خشکسالی و احتمال افزایش حریق در نواحی جنگلی باشد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۱۷
انتشار یافته: ۴۴
عدم کنترل خشم یک نفر باعث شد:
1) یک نفر جانش را از دست بدهد
2) 200 هکتار از منابع طبیعی مون در آتش بسوزند و خاکستر شوند
3) چندین هزار لیتر آب صرف خاموش کردن آتش شود در حالی که کشور با بحران کم آبی روبرو است
و البته 4) مردمان زیادی را به زحمت انداخت.
کاش میشد روش های کنترل خشم رو در کتاب های درسی جا داد و برای اینجور مباحث یه درس ویژه درنظر گرفت.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۷
باید کل خسارت را از خودش و طایفش بگیرند+ هر کدام از افراد طایفه باید 10 عدد نهال بکارد
ایلام واقعا بی کس و بی صاحب است. تدبیر و امید دولت و مسولان تحت امر وارونه شده است.. مرا بخیر تو امیدی نیست، شر مرسان
پاسخ ها
ایلامی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۷
این که ایلام محروم و بی کس بوده ، بحث جدا ولی الان چه ربطی به دولت تدبیر امید داره خشم کنترل نشده یه نفر و انتظار نداشتن از مسئولان چه دردی رو دوا می کته ؟؟
لطفا از آب گل آلود ماهی نگیرید
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
آقا مهدی الان نظر شما چه ربطی به این خبر داشت؟ آتش که مهار شد.
باید چوری این فرد را مجازات کرد که دیگر هیچ طایفه ای هوس این اقدامات را نکند .حتی اگر مغزش اندازه فندق باشد.
پاسخ ها
امیدرضا واشقانی فراهانی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۷
مجازات خودش که معلومه؛ باید اعدام بشه.
کل طایفه شون رو هم باید جریمه نقدی کنن تا دیگه حرکات این مدلی نزنن.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۸
تو قرن 21 ما هنوز درگیری طایفه ای داریم!!!
عقل نباشد جان در عذاب است
اینکه مسوولین از مردم خواستند خودشون رو به منطقه برسانند در یک کشور توسعه یافته اصلا و ابدا اتفاق خوبی نیست بلکه بر عکس از مردم می خواهند منطقه را سریع ترک کنند که دچار آسیب دیدگی نشوند و این وظیفه آتش نشانی هست که آتش را کنترل کنه نه مردمی که هیج تجربه ای در این زمینه ندارند!!
پاسخ ها
ناشناس
| Australia |
۰۷:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۷
دوست عزیز
ایران یک کشور توسعه یافته نیست. در حال توسعه است.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۷
ادعای توسعه داریم در حالیکه جهان سومی هستیم.
دانشجو
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
جهان سومی بودن در ذهن شماست. فقط شده بهانه. هر چیزی می شه می گویید ما جهان سومی هستیم. آشغال نریزید. آتش روشن نکنید. درست رانندگی کنید. آب را هدر ندهید. خودتان را تغییر بدهید و از دولت انتظار بیجا نداشته باشید.
این انسان با کینه شتری خود علاوه بر قتل نفس به کل ملت صدمه زده واقعا مستحق یک محاکمه صحرایی است
آفرین ! مانور خوبی بود ! فقط اون یارو جنگل سوز ر باید دستگیر و به سزای عملش برسونن قبل از قصاص باید به کاشتن ۲۰۰ هکتار درخت و آبیاری شون مجبور شه
وقتی یک پرونده در قوه قضائیه 6-7 ماه خاک می خورد عاقبت کار بجاهای باریک می رسد.
پاسخ ها
م.س
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۷
6-7 ماه چیه هموطن برو تو کار چند سال ،تازه بعد از ان هم چند مدت تو صف اجرای احکام ،بعد هم که وووووووووووووووووو
به نظر من کسانی که جنگل ها را می سوزانند وضرر می زنند باید در آتش سوزاند .ولی کار این فرد عمدی نیست بلکه سرایت آتش به مراتع وجنگل صورت گرفته است .
به نظر من کسانی که جنگل ها را می سوزانند وضرر می زنند باید در آتش سوزاند .ولی کار این فرد عمدی نیست بلکه آتش سرایت کرده.ولی چرا باید به کار شیطانی دست می زد؟کار بسیار زشت وغیر انسانی از او سر ز ده باید تاوان اعمالش را پس بدهد . .
براي همه جيز متاسفم
برأي عاملين حريق برأي مديريت اطفاي حريق برأي خسارت ناشئ إز حريق
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
مثلا "تاسف برای مدیریت اطفای حریق" رو وسط اونها گذاشتی که مثبت بگیری؟؟

اتفاقا مدیریت خوبی بود.
هزار بار نوشتین: بالگرد آب پاش ، هواپیمای آب پاش. خب این ها ملزومات لازم برای همه ی مناطق خصوصا جنگل ها هستن دیگه انقدر گفتن نداره. بس که هر دفعه مردم با دست خالی آتیش و خاموش کردن حالا هل شدین هی میگین بالگرد تا مردم نگن بازم نبود....
حداقل 30سال از اختراع هواپیما و هلیکوپتر اپاش میگذره نمیدونم چرا اینقدر دیر وارد ایران شده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
تحریم
کجاش طایفه ای بود؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۷
بین2نفر بوده
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
پس چی بوده؟ ماجرای طایفه ای بوده دیگه. یکی به خاطر مسائل اختلافی کسی را کشته و خرمن اش را به آتش کشیده.
لعنت بر این قاتل حقیر, این شخص باید در همان جنگلهای سوخته بعد از تحمل صدها ضربه شلاق, اعدام شود.
یعنی چی جنون آنی؟کل خسارت وارده ازش بگیرن یا از طایفه اش دیگر کسی غلط چنین کاری را نمیکند ...
اعدام اين شخص درملاءعام لازم است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۷
حالا اصلا گرفتنش یا نه ،داره به ریش من و شما میخنده
ابان
| Romania |
۱۹:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۷
کار در ارو گاه اجباری تا اخر عمر بدو ن بخشش و ملاقات.
سلام برای تنبیه و عبرت دیگران یارانه طایفه رو قطع کنین
بهترین کارو کرده! وقتی داری میری همه رو با خودت ببر
بچه ها بچه هافقط دادگاه صحرائی
واقعا بعضی آدمها مرگشون مفیدتر از زنده بودنشونه.
اعدام اعدام اعدام اعدام مممممممممممممممممممممممم
هلیکوپتر متعلق به سپاهه.
راستي بودجه ٣٠ ميليارد توماني اطفاء حريق سازمان جنگلها خوج چي شد؟ بد نيست سازمان جنگلها گزارش بدهد!!!
متاسفانه فقر فرهنگی در برخی نقاط ایران بیداد میکنه
ما مردم زود قضاوت میکنیم... کار بسیار اشتباه و غیر انسانی و غیر اخلاقی صورت گرفته... امری که بهیچوجه قابل جبران نیست. ولی ما بایستی سیستمی داشته باشیم که حتی به علتهای دیگری آتش سوزی به وقوع پیوست امکان کشف،مقابله و مهار اون را داشته باشیم. جنگل و طبیعت متعلق به همه ی نسلهاست حفاظت از آن امری واجب و شرعیست...بایستی آموزش های به مردم افزایش یابد... و در بحث آتش سوزی زمان بسیار بسیار مهم است... وقتی ما امکانات رو نداشته باشیم حریق گسترش می یابد و کنترل و مهار آن دشوار تر
لطفا نوع هواپیما را مشخص کنید
بیجاره حیواناتی که در این جنگل زندگی می کردند .حتما زنده زنده سو ختند.
شوی جدید برای توجیح آتش سوزی ها پی در پی!

دفعه بعد نگه شهاب سنگ خورده ، صلوات!
بالاخره معلوم شد یک ماجرای، مقصر انسانی داشته و به دولت و غیره برچسب نزدند.
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # حسین امیر عبداللهیان # سیدمحمدعلی آل هاشم # مالک رحمتی
وب گردی