بازدید 18298
کیوسک بین‌المللی «تابناک»؛

معنا و مفهوم تمدید مجدد مذاکرات هسته‌ای/ آیا جمهوری‌خواهان توان ضربه زدن به توافق را دارند؟/ خشم تل‌آویو از عدم دریافت اطلاعات مذاکرات

معنا و مفهوم تمدید مجدد مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5، اظهارات یک مقام روس درباره مذاکرات، تلاش مذاکره کنندگان دو طرف برای دستیابی به یک توافق خوب، موارد اختلافی ایران و طرف مقابل به نقل از وزیر خارجه فرانسه و خشم رژیم اسرائیل از عدم دریافت اطلاعات مذاکرات، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.
کد خبر: ۵۱۵۴۸۲
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۰ 08 July 2015
معنا و مفهوم تمدید مجدد مذاکرات هسته‌ای/ آیا جمهوری‌خواهان توان ضربه زدن به توافق را دارند؟/ خشم تل‌آویو از عدم دریافت اطلاعات مذاکراتمعنا و مفهوم تمدید مجدد مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5، اظهارات یک مقام روس درباره مذاکرات، تلاش مذاکره کنندگان دو طرف برای دستیابی به یک توافق خوب، موارد اختلافی ایران و طرف مقابل به نقل از وزیر خارجه فرانسه و خشم رژیم اسرائیل از عدم دریافت اطلاعات مذاکرات، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است. 

به گزارش «تابناک»، تمدید دوباره مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 و ادامه گفت و گوهای طرفین در وین، موضوعی است که در مرکز توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار دارد. در این زمینه، شبکه خبری «فرانس 24» از نزدیک بودن توافق هسته ای سخن گفته است. بر اساس گزارش این شبکه، همه طرف های مذاکره کننده به این نکته اشاره دارند که توافق بسیار نزدیک است و تاکنون در این حد نزدیک نبوده است. به عقیده فرانس 24، اینکه ضرب الاجل تعیین شده به تعویق افتاده، لزوماً نشانه بدی نیست. یک منبع دیپلماتیک غربی ضمن تأیید این موضوع می گوید، این اتفاق می تواند نشانه این باشد که به اندازه کافی در مورد برخی مسائل پیشرفت حاصل شده و اکنون می توان کار را به کارشناسان و دیپلمات های رده پایین تر سپرد تا مذاکرات را بر سر جزئیات فنی به پیش ببرند.

*****

این موضوعی است که مورد اشاره یک مقام روس نیز قرار گرفته است. به نوشته خبرگزاری «ایتارتاس»، گنادی گاتیلوف،  معاون وزیر خارجه روسیه روز سه شنبه در مقر سازمان ملل اعلام کرد عناصر توافقنامه مربوط به برنامه هسته ای ایران، در چند روز آینده در سطح کارشناسان ایران و اعضای گروه 1+5 در وین بررسی خواهد شد. وی اشاره کرد پیش نویس قطعنامه آینده مربوط به تحریم های ایران هم در حال بررسی است و افزود، بعد از اینکه توافقنامه هسته ای ایران حاصل شد، این پیش نویس برای تصویب به شورای امنیت سازمان ملل فرستاده می شود. گاتیلوف گفته: «اکنون وزرا از وین رفته اند و کار به دست کارشناسان افتاده است و این کارشناسان تا آنجا که من می دانم به بررسی بخشی از عناصر این توافق در چند روز آینده ادامه خواهند داد».

*****

روزنامه «لس آنجلس تایمز» نیز یکی از مطالب خود را به موضوع تمدید مجدد مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 اختصاص داده و می نویسد این مذاکرات برای پنجمین بار طی یک سال گذشته تمدید شد. در این مطلب آمده دیپلمات ها که هفته گذشته بر ضرورت پایان کار تا مهلت تعیین شده تأکید داشتند، هم اکنون می گویند هدف مهم تری را که همان توافق خوب است دنبال می کنند. مهلت تازه ای که تعیین شده جمعه است، اما دیپلمات ها می گویند مطمئن نیستند کارشان چه زمانی به نتیجه می رسد. عبور از مهلت تعیین شده برای دولت اوباما به این معناست که مهلت پنجشنبه نیمه شب را که از سوی کنگره تعیین شده تا توافق به نمایندگان کنگره آمریکا تحویل داده شود نیز از دست خواهد داد. در این صورت، کنگره به جای 30 روز، 60 روز فرصت خواهد داشت تا توافق را بررسی کند.

*****

در همین راستا، پایگاه اینترنتی نشریه «آتلانتیک» با انتشار مطلبی به بررسی این موضوع پرداخته که آیا جمهوری خواهان در آمریکا توانایی جلوگیری از توافق هسته ای با ایران را دارند یا خیر. در این مطلب آمده مجلس نمایندگان آمریکا برای شنیدن نهایی شدن توافق جامع هسته ای با ایران در حالت آماده باش قرار دارد؛ اما شاید نتواند از اجرایی شدن آن جلوگیری کند. به نوشته آتلانتیک، بر اساس شرایطی که نمایندگان کنگره پس از چانه زنی با دولت برای خود تصویب کردند، توقف اجرای توافق از سوی کنگره کار ساده ای نخواهد بود. زمان دقیق توافق هم اثر قابل ملاحظه ای بر نتیجه آن خواهد داشت. منتقدان کاخ سفید می گویند اوباما و کری در تلاش برای بر جا گذاشتن میراثی ماندگار از دوران خود، بسیاری از خطوط قرمزی را که خود تعیین کرده بودند، زیر پا گذاشته اند.

*****

در میان دیگر مطالب مربوط به مذاکرات هسته ای، خبرگزاری «آناتولی» ترکیه دیدگاه وزیر خارجه فرانسه درباره مسائل اصلی مورد اختلاف در وین را بازتاب داده است. این خبرگزاری می نویسد لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه روز سه شنبه و در زمان خروج از هتل کوبورگ وین، درباره نقاط اصلی مورد اختلاف در مذاکرات هسته ای بین ایران و گروه 1+5 صحبت کرد. وی اظهار داشته: «نقاط مشکل زا، محدود شدن تحقیق و توسعه هسته ای ایران، کنترل این محدودیت، تحریم ها و اعمال مجدد تحریم هاست». فابیوس افزود فرانسه مدت هاست بر «جنبه های نظامی احتمالی» فعالیت های هسته ای گذشته ایران تأکید دارد. وی سه شنبه وین را به مقصد پاریس ترک کرد و قرار است اواخر روز چهارشنبه به پایتخت اتریش برگردد.

*****

در نهایت، خبرگزاری روسی «اسپوتنیک»، از خشم مقامات رژیم اسرائیل از عدم دریافت اطلاعات مربوط به مذاکرات وین خبر داده است. این خبرگزاری می نویسد در حالی که مذاکرات هسته ای ایران با گروه 1+5 ادامه دارد، مقامات اسرائیلی از اینکه اطلاعات مربوط به این مذاکرات را دریافت نمی کنند، انتقاد کردند. بنا بر ادعای مقامات رژیم اسرائیل، اطلاع رسانی ها آن گونه که باید صورت نگرفته است. مقامات ارشد این رژیم در این باره اعلام کردند، آخرین باری که با آن ها تماس برقرار شد، 12 روز پیش بود؛ یعنی قبل از آنکه گفت و گوهای جدید در وین آغاز شود. «وندی شرمن»، مذاکره کننده آمریکا در واکنش به این انتقادات اعلام کرد وی در سه مقطع تلاش کرده با تل آویو در این خصوص تماس برقرار کند، اما به این تلاش وی پاسخ مثبت داده نشده است. 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار