بازدید 1994

وجود 7 میلیون حاشیه‌نشین در کشور

کد خبر: ۵۱۵۰۴۲
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۸ 06 July 2015
عضو فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس با اشاره به وجود 7 میلیون حاشیه‌نشین در کشور، گفت: لازم است تا در برنامه ششم توسعه به برقراری عدالت بین زندگی در شهر و حاشیه شهر توجه شود.

ابوذر ندیمی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در خصوص تاکید بر ساماندهی حاشیه‌نشینی در سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، گفت: حاشیه نشینی واقعیتی انکارناپذیر است به شکلی که در کلانشهرهایی چون مشهد معضل حاشیه‌نشینی از نظر جمعیت شهری، زاد و ولد، ازدواج و معیشت به یکی از مسائل اساسی تبدیل شده است.

نماینده مردم لاهیجان وسیاهکل در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: با توجه به رویکرد رهبر معظم انقلاب پیوستگی‌هایی در سیاست های کلی برنامه ششم توسعه دیده می شود که یکی از آنها تکرار ساماندهی حاشیه نشین ها است، چراکه این معضل همچنان برقرار است و به عنوان بحران آینده و مشکل جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری در برنامه پنجم و ششم دیده شده است.

وی با بیان اینکه در برنامه پنجم توسعه به ساماندهی حاشیه‌نشین‌ها توجه نشد، گفت: با این شرایط ضرورت ایجاب می کند که در برنامه ششم توسعه به ساماندهی حاشیه نشینی پرداخته شود تا ابتدایی‌ترین نیاز آنها که به خاطر اجرای غلط برنامه پنجم توسعه از آن غفلت شد، برطرف شود؛ رویکرد برنامه پنجم توسعه برای کاهش و ساماندهی حاشیه‌نشینی، تعریف واحد از جهت شناخت موضوع و مدیریت آن و اعلام حدفاصل مشخص زندگی شهری و حاشیه‌نشینی بود که دربرنامه ششم توسعه نیز به همین نکته باید پرداخته شود.

ندیمی با انتقاد از اینکه رویکرد برنامه پنجم توسعه با واقعیت عملی از جهت تامین و مدیریت منابع و رفع مساله حاشیه نشینی متفاوت بود، گفت: در سفر معاون اول رئیس جمهور به استان خراسان رضوی و شهر مشهد اعلام شد که دو برابر جمعیت این شهر حاشیه نشین وجود دارد که سبب بروز فساد و نارضایتی شده است، این در حالی است که پس از مشهد در شهرهای سبزوار، نیشابور و شاهرود بیشترین حاشیه نشین وجود دارد.

عضو فراکسیون مدیریت شهری و روستایی در مجلس نهم، یادآور شد: متاسفانه امروز 700مرکزحاشیه نشین با 7 میلیون جمعیت در کشور وجود دارد و در واقع 7 میلیون جمعیت حاشیه نشین در کشور، نزدیک یک دوازدهم جمعیت کشور را به خود اختصاص داده است، لذا لازم است مشکل حاشیه نشینی که راه را برای افراد سود جو و زمین‌خوار هموار کرده مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به مشکلات حاشیه نشینی در زمینه خدمات آب، فاضلاب و معابر، گفت: در برنامه پنجم توسعه دولت مکلف به تامین زیرساخت‌های زندگی حاشیه نشین‌ها بود اما با وجود گذشت 5 سال از برنامه اقدامات زیرساختی انجام نشده است، به عنوان نمونه در دولت دهم قرار بود، 19 هزار خانه برای حاشیه نشین ها ساخته شود که این کار عملیاتی نشد، از این رو در نخستین گام برای کنترل و ساماندهی حاشیه نشینی باید مشخص شود که زیرساخت‌ها برای چه جمعیت حاشیه نشینی لازم است و پس از آن اهداف کمی حاشیه نشین ها مشخص کرد.

این نماینده مردم در مجلس نهم، یادآور شد: بر اساس اهداف ماده 172 برنامه پنجم توسعه زندگی حاشیه‌نشین‌ها با هدف ایجاد شرایط محیطی پایدار و فراگیر  برای ساکنان مناطق حاشیه‌نشین و با استفاده از مزایای شهرنشینی باید ارتقا یابد، به این ترتیب باید حداقل های زندگی شهری برای حاشیه نشین ها فراهم شود، از این رو شهرداری‌ها نه تنها درون شهر بلکه باید حواشی شهر را هم کنترل و مدیریت کنند.

ندیمی با انتقاد از اینکه امروزه حاشیه شهرها محل افزایش فساد و بزهکاری شده است، گفت:  این در حالی است که حاشیه‌نشین‌ها امکانات و خدمات از سیستم جمع آوری زباله،  ورزشگاه، اماکن تفریحی  تا داشتن پاسگاه و کلانتری مستقل نیاز دارند.

عضوکمیسیون اقتصادی در مجلس نهم، گفت: کمک دولت به حاشیه نشین ها حداقلی است اما تمامی سازمان ها موظف هستند تا اقدامات بازم برای برقراری عدالت بین زندگی شهری و حاشیه شهر را فراهم کنند.  

عضو فراکسیون مدیریت شهری و روستایی در مجلس نهم، تاکید کرد: کمترین انتظار برای 7 میلیون حاشیه نشین داشتن زندگی برابر با شهر است از این رو تعریف زندگی در حاشیه شهرها با درون شهرها باید یکی باشد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، ماده 172 قانون برنامه پنجم توسعه مبنی بر« به منظور ارتقاء شرایط محیطی پایدار و فراگیر ساکنان مناطق حاشیه‌نشین از مزایای شهرنشینی و پیش‌نگری و پیشگیری از ایجاد سکونتگاههای غیرمجاز دولت موظف است اقدامات زیر را انجام دهد:

الف ـ سامان‌بخشی مناطق حاشیه‌نشین تعیین‌شده توسط شورای ‌عالی شهرسازی و معماری ایران از طریق تدوین و اجرای ساز و کارهای حقوقی، مالی و فرهنگی و توانمندسازی ساکنان بافتهای واقع در داخل محدوده‌های شهری با مشارکت آنها، در چهارچوب« سند ملی توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاههای غیرمجاز» و ایجاد شهرکهای اقماری برای اسکان جمعیت مهاجر.

ب ـ وضـع مقررات بازدارنده و اعمال ممنوعیت ارائه کلیه خدمات زیربنایی به ساخت و سازهای غیرمجاز خارج از محدوده شهرها و روستاها و تخریب آنها با همکاری قوه قضائیه

ج ـ تهیه و اجرای طرح هادی برای روستاهای واقع در حریم کلان شهرها با رویکرد کنترل محدوده روستاهای مذکور در حد رشد طبیعی ‌آنها

د ـ‌ طراحی و ایجاد کمربند سبز در اطراف مراکز جمعیتی از طریق منابع دولتی توسط شهرداریها

گفتنی است: بند 49 سیاست های کلی برنامه ششم ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری نیزبه سامان‌بخشی مناطق حاشیه‌نشین و پیشگیری و کنترل ناهنجاری‌های عمومی ناشی از آن اختصاص یافته است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# نمایشگاه کتاب # صادق زیباکلام # سیل # خداداد افشاریان # سد قیز قلعه سی
آخرین اخبار
وب گردی