بازدید 9997
موسویان:

95 درصد پیش‌نویس توافق نهایی شده است

یک دیپلمات پیشین کشورمان با بیان اینکه 95 درصد پیش نویس توافق جامع هسته‌ای نهایی شده است، گفت: ایران و امریکا میز مذاکره را ترک نخواهند کرد چراکه اختلافی در چارچوب ان پی تی نمانده است.
کد خبر: ۵۱۴۵۰۲
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۱ 04 July 2015
یک دیپلمات پیشین کشورمان با بیان اینکه 95 درصد پیش نویس توافق جامع هسته‌ای نهایی شده است، گفت: ایران و امریکا میز مذاکره را ترک نخواهند کرد چراکه اختلافی در چارچوب ان پی تی نمانده است.

به گزارش ایلنا،حسین موسویان در گفت و گویی با شبکه خبری سی.سی.تی.وی چین درباره احتمال توافق نهایی میان ایران و 1+5 گفت:برداشت من این است که 95 درصد پیش نویس توافق نامه نهایی شده است و 90 درصد مسایل کلیدی نیز حل شده است. زیرا از روز اول دو طرف توافق داشتند که معاهده ان.پی.تی ملاک خواهد بود و اکنون هم همه موارد مربوط به اقدامات در چهارچوب ان. پی.تی حل شده است. درعین حال مسایل کلیدی در مورد اطمینان از عدم ساخت بمب هسته ای در تاسیسات آب سنگین اراک و غنی سازی نطنز هم حل شده است.

 مذاکره کننده پیشین ایران در پاسخ به این پرسش که احتمال شکست مذاکرات و گزینه برخورد نظامی را چقدر میدانید؟ گفت: معتقدم نه ایران و نه امریکا میز مذاکره را ترک نخواهند کرد. چون اختلافی در چارچوب ان پی تی نمانده است. از بسته شدن کلیدی ترین مسیرهای ساخت بمب هسته‌ای نیز اطمینان حاصل و توافق شده است. از این رو دلیلی وجود ندارد که مذاکرات را بی‌نتیجه رها کنند.

این دیپلمات پیشین ایران درباره فشارهای داخلی در واشنگتن و تهران اظهار کرد: در صورت چنین توافقی اوباما و روحانی به یک توافق آبرومندانه قابل دفاع در داخل کشورهای خود خواهند رسید. اوباما و کری قادر خواهند بود به ملت آمریکا بگویند ایران تعهدات حداکثری در قالب معاهده ان پی تی را پذیرفته، بازرسیهای حداکثری را پذیرفته و راههای ساخت احتمالی بمب هستهای هم بسته شده است.

موسویان ادامه داد: روحانی و ظریف نیز قادر خواهند بود به ملت ایران بگویند که ما در مذاکرات 12 ساله گذشته و اصولا در35سال بعد از انقلاب برای تامین حقوق مشروع ایران در بهرهمندی از تکنولوژیهای صلح آمیز هستهای از جمله آب سنگین، غنیسازی و آب سبک جنگیدیم تا اینکه امروز قدرتهای بزرگ پذیرفتند، ضمن اینکه همه تحریمهای هستهای هم خاتمه خواهند یافت. از این رو من خوشبین هستم که چند روز آینده توافق حاصل شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی