بازدید 19420
بانک مرکزی رسما نرخ بازار سیاه را رسمیت می‌بخشد؛

با این شرایط به هیچ وجه منتظر کاهش نرخ ارز نباشید!

ماجرای نرخ ارز در بازار ایران از سال 90 تبدیل به ‌موضوع چالشی شده است. بعد از نوسانات شدید نرخ ارز در سال 90 و 91 در بازار موازی ارز، رسما این بازار بود که نبض همه چیز را به دست داشت و کنترل نرخ ارز به کلی از دست بانک مرکزی وقت و رئیس کل آن خارج شد تا اتفاقی عجیب برای اولین بار در اقتصاد ایران رخ دهد: رسیدن نرخ دلار به مرز 4 هزار تومان.
کد خبر: ۵۱۴۳۵۲
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۰ 04 July 2015
ماجرای نرخ ارز در بازار ایران از سال 90 تبدیل به ‌موضوع چالشی شده است. بعد از نوسانات شدید نرخ ارز در سال 90 و 91 در بازار موازی ارز، رسما این بازار بود که نبض همه چیز را به دست داشت و کنترل نرخ ارز به کلی از دست بانک مرکزی وقت و رئیس کل آن خارج شد تا اتفاقی عجیب برای اولین بار در اقتصاد ایران رخ دهد: رسیدن نرخ دلار به مرز 4 هزار تومان.

به گزارش «تابناک»، این وضعیت چندی پابرجا بود تا آنکه ‌مرکزی به عنوان مرکز مبادلات ارزی برای ایجاد یک نرخ تعدیلی و میانه‌در دو سر طیف نرخ ارز دولتی و نرخ بازار آزاد به وجود آمد که البته این تنها کار این مرکز نبود. ارائه ارز با این نرخ تعدیلی به واردکنندگان متقاضای ارز البته به شکل محدود از جمله اقدامات دیگر این مرکز برای تسهیل روند واردات و جلوگیری از افزایش قیمت بیشتر ارز و کالاهای وارداتی بود.

اما این مرکز نیز همانند بسیاری از مراکز و نهادهای موقتی و داروهای مسکنی که تعداد تجویز آنها در اقتصاد ایران اندک نیست، پس از پایان دوره دولت دهم و با روی کار آمدن روحانی به تدریج کمرنگ شد تا آنکه دیگر خبری از مرکز مبادلات ارزی در میان نیست.

همان گونه که گفته شد، یکی از اهداف این مرکز ایجاد یک نرخ واسطه و میانگین در بین نرخ ارز دولتی و ارز بازار آزاد بود. در زمان تشکیل این مرکز نرخ دلار دولتی در محدوده 110 تومان و نرخ بازار آزاد به شکل میانگین بین 3400 تا 3600 تومان در نوسان بود. مرکز مبادلات کار خود را با نرخی در محدوده 2500 تومان آغاز کرد و این رقم که البته روزانه با نوسانی اندک همراه بود، قرار بود مبنایی برای تک نرخی شدن ارز در بلند مدت یا میان مدت باشد.

با روی کار آمدن روحانی و تیم جدید در بانک مرکزی به تدریج مرکز مبادلات و نرخ تعدیلی آن به فراموشی سپرده شد و امواج مثبت و منفی مذاکرات هسته ای به همانند گذشته نبض بازار ارز ایران را در دست گرفت. امیدها همواره بر این بود که مذاکرات به نتیجه رسیده و نرخ دلار مجددا با افزایش درآمدهای ارزی کاهش یابد و اساسا موضوع نرخ تعدیلی به یک موضوعی بی ارتباط تبدیل شود. تعیین رقم دلار در بودجه سالهای گذشته در دولت روحانی نیز نشان از همین داشت که اساسا این نرخ تعدیلی چندان مورد اعتنای دولت نیست.

با این شرایط به هیچ وجه منتظر کاهش نرخ ارز نباشید!

اما حرکت به سمت ارز تک نرخی، همواره از سخنانی است که مدیران اقتصادی دولت و به ویژه مسئولان بانک مرکزی بر زبان رانده اند و نیاز به یک نظام تک نرخی ارز را به عنوان یکی از فاکتورهای اصلی اقتصاد نوین در دولت روحانی مد نظر قرار داده اند.

اما در حالی که همگان بر این باور بوده و هستند که این نظام تک نرخی ارز با توجه به رویکرد دولت به بازار موازی ـ عدم رسمیت این بازار ـ و همچنین امید به گشایش های هسته ای باید با پایین تر از نرخ بازار موازی باشد، آمار و ارقام و واقعیت ها حاکی از چیز دیگری است. بانک مرکزی رسما به سمت نرخ بازار آزاد حرکت می‌کند و قصد دارد، نرخ ارز رسمی را به نرخ ارز بازار آزاد رسانده و عملا نظام تک نرخی ارز را با رسمیت بخشیدن به نرخ بازار ارز موازی اجرایی کند.

به عبارت دیگر طی ماه های گذشته، بانک مرکزی افزایش چراغ خاموش نرخ ارز را در دستور کار قرار داده تا جایی که بنا بر آمار و ارقام اخیرا منتشر شده با رسیدن نرخ دلار رسمی به محدوده 2940 تومان، اکنون تنها فاصله نرخ ارز رسمی با بازار موازی ‌حدود 355 تومان ارزیابی می‌شود.

با توجه به گزارشی که خبر گزاری مهر منتشر کرده است، رخ دلار طی سه ماهه اخیر روندی تصاعدی به خود گرفته و از نرخ ۲۸۰۸ تومان به ۲۹۴۰ تومان در حال حاضر رسیده و از نرخ رسمی دلار در بودجه ۹۴ هم فراتر رفته است.

نرخ دلار در روز یازدهم فروردین ماه ۹۴ یعنی سه ماه پیش ۲۸۰۸ تومان بود که با روندی افزایشی یک ماه بعد یعنی روز یازدهم اردیبهشت ماه به ۲۸۳۶ تومان رسید، بانک مرکزی همچنان با افزایش نرخ رسمی دلار این نرخ را در ‌یازدهم خردادماه به ۲۸۸۹ تومان افزایش داد و این نرخ دیروز یازدهم تیرماه آخرین روز کاری هفته جاری به ۲۹۴۰ تومان رسید.

این آمار و ارقام حاکی از یک چیز است: دولت و بانک مرکزی ناتوان از کنترل بازار موازی ارز، چاره را در آن دیده اند که نرخ این بازار را به رسمیت بشناسند و با رساندن نرخ ارز رسمی به محدوده ای نزدیک به این نرخ، نظام تک نرخی ارز را اجرایی کنند؛ به عبارت دیگر، افزایش پلکانی نرخ رسمی دلار از سوی بانک مرکزی و نزدیک کردن آن به نرخ بازار موازی به این معناست که قرار نیست حتی با به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای، توقع چندانی در مورد کاهش نرخ ارز داشته باشیم، زیرا از هم اکنون بانک مرکزی، مقدمات را به گونه ای فراهم کرده که عملا نرخ ارز بعد از توافق احتمالی نیز نوسان کاهشی چندانی نداشته باشد.

این موضوع بیش از همه البته در مسیر نیازهای دولت و خواست دولت است. نگاهی به ارقام تعیین شده در بودجه امسال و سال قبل نیز برای دلار و از سوی دولت، حاکی از این امر است که روحانی و تیم اقتصادی وی اساسا تمایل چندانی به کاهشی بودن روند نرخ ارز در بازار ایران ندارند.

آن گونه که مسئولان بانک مرکزی اعلام کرده اند، بعد از توافقات هسته ای، نظام تک نرخی ارز با توجه به شرایط محیطی اجرایی خواهد شد. اما همه این آمار و ارقام مشخص میکند که منظور بانک مرکزی از شرایط محیطی چیست و چگونه بانک مرکزی در حال فراهم کردن شرایط محیطی به نفع دولت و البته در راستای رسمیت دادن به نرخ بازار آزاد است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۹۲
انتشار یافته: ۳۵
دولت می خواهد نرخ دلار رسمی را به آزاد برساند و تک نرخی کند
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۱۷:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
تو چه قدر باهوشی!!!
كي دلش براي ملت سوخته ، معيشت كيلويي چند
پاسخ ها
ع
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
پدرجان دلار ارزان باعث سیل واردات میشه و واردات باعث بیکاری میشه. البته منافعش برای یک عده رانتخواره که هم با دریافت دلار ارزان دولتی سود می کنند و از راه واردات.
دلار ارزان برای اقتصاد ایران سم مهلکه. دلار باید گران بماند ولی از آن طرف حقوق کارمند و کارگر هم بهتر شود. دولت بجای اینکه با کاهش قیمت دلار، به تولیدکننده چینی سوبسید بدهد، باید گران نگه داشتن دلار میل سرمایه گذار داخلی را به تولید افزایش دهد. البته یک فاکتور مهم دیگه هم ثبات قوانین و امنیت سیاسی است.
دولتی که نتونه قیمت ارز رو کنترل کنه بدرد هیچی نمیخوره
ملت مجدا با گران کردن دلار بیش از ببیش زیر فشار گرانی قرار میگیرند. بی خیال همه سردمداران!
اگه قراره با توافق هم قیمت ها بالا باشه پس توافق به چه درد میخوره اون وقت باید دولت و بانک مرکزی جوابگو باشند مردمو با خودتون دشمن نکنید
ما در آستانه بزرگترین سقط دلار در ایران هستیم. امکان برابری یک تک تومانی ایران با یک دلار آمریکا هست.
بازار سیاه دلار ، دست خود دولتی هاست!
دلار چند سال در محدوده ی 900 تومان بود و جهت قیمت به سبب تحریم ها بود. خب طبعا اگر تحریم ها بر داشته بشه دلار هم باید به سمت محدوده ی قیمتی سابق عقب گرد کنه؛ و گرنه چه نیازی به این همه انتظار مردم جهت نتیجه بخشی مذاکرات در زمینه ی لغو تحریم ها بوده؟!
تابناک جون نقش جمشید بسم ا.... را فراموش کردی !!!!!!!!!!!
کدام مردم ببخشید/؟
واقعا فکر کردین با توافق همه چیز به وضعیت 5 سال قبل و دلار 1000 تومان برمیگرده !!!!

نه مطمئن باشید دیگه اینطور نمیشه بلکه نرخ دلار در 3000 تومان تک نرخی میشه و با افزایش صادرات نفت و دامد های نفتی ؛ به سمت تولید و ایجاد اشتغال میره و اینشالله در مدت 1-2 سال وضعیت معیشت مردم بهتر میشه و قدرت خرید مردم بالاتر میره .
دولت نمیتواند دلار را خیلی پایین بیاورد بودجه روی قیمت مشخصی بسته شده اگر کاهشی داشته باشیم بیشتر از سال بعد خواهد بود این امری منطقی هست
وقتی که عده ای خاص مثل خودرو سازان از بالارفتن دلار میلیارد میلیارد ثروت جمع کردن برای چی دلار باید بیاد پایین ؟ مردم کیلو چندن ...
یعنی از الان میگن مردم رو پولهای حاصل از توافق حساب نکنن ، همش واس ماس ، هیچی به مردم نمیرسه . آقای بانک مرکزی 3 سال پیش دلار 800 تومن بود نه 30 سال پیش ! اگر به همون 800 تومن هم برسونی باز افتخار نیست حالا ساز مخالف هم میزنی؟
گرانفروشی ازدولت شروع شده وادامه داردکاری میکنندهمه بی میل وبی تفاوت بمانندوتولیدداخلی ضربه مکررببیندوهمه فقیرشوند انوقت بادولت ثروتمندی طرف میشیم که مردم روفقیرنگه داشته
چه دلیلی داره که دولت نرخ ارز رو کاهش بده وقتی با افزایش آن داره درآمد کسب می کنه؟؟!!
بابا کاهش نرخ ارز فقط شعاره. همه دولت ها نرخ ارز رو افزایش دادن، اقای هاشمی 21 برابر ، خاتمی 5 برابر و احمدی نژاد 3 برابر.

وقتی دولت خودش فروشنده دلار باشه، یک راه جبران کسر بودجه همینه دیگه.
والا ما که با دروغو دبنگ عادت کردیم بیخیال بهمنیو سیف نداره
هنوز هم خنده ام میگیره از کسانی که میگفتند دلار 2500 یا 1800 تومن میشود بعد از توافق !
دلار 7 تومانی ام ارزوست
حقوق به ریال خرج به دلار!!!! کجای دنیا اینجوریه آخه؟؟!!!!!

اینه ارزشه پول ؟؟!!!!
کلا ریال حذف کنید هم درآمد و هم خرجمون به دلار باشه اگه ریال باشه فقط دولت و حکومت این وسط سود میبرن ما هم روز به روز وضعمون بدتر میشه
Hadaf -e dolat taghviate saaderaat ast...
ﻳﻜﻲ اﺯ ﻭﻋﺪﻩ ﻫﺎﻱ ﺩﻭﻟﺖ ﺑﺮﮔﺮﺩاﻧﺪﻥ اﺭﺯﺵ ﭘﻮﻝ ﻣﻠﻲ ﺑﻮﺩ ﻗﻂﻌﺎ اﮔﺮ ﺑﻌﺪ ﺗﻮاﻓﻖ ﺑﻪ ﻭﻋﺪﻩ اﺵ ﻋﻤﻞ ﻧﻜﻨﻪ ﻣﻴﺸﻪ اﻭﻟﻴﻦ ﺩﻭﻟﺖ ﭼﻬﺎﺭﺳﺎﻟﻪ ﺑﻌﺪ اﺯ اﻧﻘﻼﺏ, ﻳﻌﻨﻲ ﺩﻭﺭﻩ ﺑﻌﺪﻱ ﺟﻨﺎﺏ ﺭﻭﺣﺎﻧﻲ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﺪﻭﻧﻪ ﺭاﻱ ﻧﺨﻮاﻫﺪ ﺁﻭﺭﺩ. ﭼﻮﻥ ﺑﺎﻻ ﻣﺎﻧﺪﻥ ﻧﺮﺥ اﺭﺯ ﻓﻘﻄ ﺑﻪ ﺳﻮﺩ ﺻﺎﺣﺒﺎﻥ ﻗﺪﺭﺕ و ﺛﺮﻭﺕ اﺳﺖ. ﺩﻭﺭﻩ ﻗﺒﻞ ﺩاﺭاﻳﻲ ﻣﺮﺩﻡ ﻋﺎﺩﻱ ﻳﻚ ﺳﻮﻡ ﺷﺪ و ﻣﺮﺩﻡ ﻣﻨﺘﻆﺮﻧﺪ ﺩاﺭاﻳﻲ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﺮﮔﺮﺩاﻧﺪ.
سواد من یکم کمه! مگه دلار کالاست که گرون و ارزونش می کنند؟ یعنی ارزش پول ملی ما مشخص نیست و باید مثل کالا روش قیمت گذاری بشه.
در ضمن این نشد راه تک نخری کردن. مردم دلار 000 تومنی انتظار ندارند ولی 2500 ماملا متصور است چرا اینطوری میکنند؟!
کاهش نرخ ارز هیچ سودی برا کشور نداره باید سالیانه به نسبت تفاوت نرخ تورم داخل با مثلا-دلار امریکا-به قیمت دلار امریکا اضافه بشه-کاهش ارزش ریال- اگه این اتفاق نیفته ضرر به تولید کننده داخلی میخوره در پی اون به مردم افزایش ارزش ریال با این وضعیت تورم فقط به درد تبلیغات انتخاباتی میخوره نه معیشت مردم
وقتی نرخ ارز با نرخ ازاد فرقی ندارد پس مذاکره وامتیاز دادن برای چی همین جوری اموراتمان میگذشت پس معلومه دولت به فکر این نیست که مردم تکانی بخورند بلکه در فکر این است که سرمایه داران که همان بعضی از سردمدارن جزیی از ان هستند در امدشان پایین نیاید
دلار آمریکا بعد از توافق باید به 1500 تومان برسد.
متاسفانه محتوی این خبر و لحن آن بجای تحلیل صحیح اقتصادی، لحنی عوامانه و بدون درنظر گرفتن شرایط اقتصادی کشور است.
نرخ ارز تابع تمایل من و شما و مردم نیست. اگر قرار است در کشور تورم سالیانه حتی به اندازه 15 درصد و یا کمتر از آن وجود داشته باشد، به این معنی است که سال آینده کالایی که امسال با قیمت 100 تومان فروخته میشود سال آینده باید به اندازه 115 تومان فروخته شود. حال در نظر بگیرید محصولاتی که صادر میگردند نیز باید به همین نسبت افزایش قیمت یابند و چون قیمت جهانی این محصولات تقریبا ثابت یا تغییرات بسیار اندک است پس باید قیمت نرخ ارز نیز با نرخ تورم افزایش یابد که در نتیجه قیمت صادراتی محصول ثابت باشد. بطور مثال قیمت جهانی پسته ایران در حدود 7 تا 8 دلار است. اگر قرار باشد قیمت ارز بر روی پایه 2800 تومان یا 2900 تومان ثابت بماند عملا هیچ صادرکننده ای نمیتواند پسته ایران را صادر کند چون باید آنرا با ضرر بفروشد. یعنی به این شکل تمام تلاش کشور برای خروج از وابستگی به نفت به کمک افزایش صادرات غیر نفتی بی فایده و بلا اثر خواهد بود. اگر کشور خواهان رفاه بیشتر برای مردم و کاهش فشار اقتصادی مردم است، این امر باید از طریق پویا شدن اقتصاد و فضای کار کشور صورت گیرد نه با کاهش مصنوعی قیمت ارز.
ارز نفتي، سرمايه ملي حساب مي شود و ارزان فروشي اين ارز گناه نابخشودني است. اساسا تبديل ارز به ريال توسط دولت كار اشتباهي است. ارز حاصل از نفت مي‌بايست حتي الإمكان بدون تبديل به ريال صرف تشكيل سرمايه در خارج از كشور شود تا ملت از منافع آن در بلند مدت استفاده كنند. اگر به هر دليل امكان سرمايه‌گذاري در خارج نبود مي‌بايست در پروژهاي سرمايه‌گذاري داخلي ولي بين اللمللي كه، سرمايه‌گذاران خارجي نيز در ان شراكت دارند (و اين شراكت آن‌ها يعني داشتن توجيه اقتصادي) صرف شود. اگر اين هم ممكن نبود و ناچار به ريالي كردن آن و خرج آن در داخل شديم، حتي الإمكان مي‌بايست به گرانترين شكل ممكن فروخته شود تا بازرگانان نتوانند چه به صورت قاچاق و چه به صورت رسمي، با استفاده از اين ارز كالاهاي مضر وارد اقتصاد كنند و رمق توليد داخل را بگيرند.
اگر زمان دولت قبل كه ارز نفتي بسيار زياد شد به اين مسأله توجه نمي‌شد، هم توليد سر پا مي‌بود و هم ذخائر ارزي ما ارزان داده نشده بود و ذخيره ارزي در اين شرايط تحريمي بسيار بيشتر مي‌بود.
كارشناس اقتصاد سازمان مديريت
قیمت رسمی ارز هیچوقت به قیمت بازار نمیرسه چرا که خود دولت دوباره قیمت ارز بازار آزاد رو گرون میکنه و باز قیمت ارز رسمی رو افزایش میده و این یعنی دور باطل.
دولت کاری را انجام می دهد که به نفع مردم چیز فهم تمام می شود. نرخ ارز 3300 تومان به هیچ وجه زیاد نیست. کافی است مقایسه ای انجام دهید بین قدرت پول ایران و سایر ارزهای معتبر. خواهید دید که قدرت پول ما بالاتر از ارزش ذاتی آن است. در واقع جا دارد که دلار هنوز هم گرانتر شود. بعنوان مثال در هلند یک عدد سیب 5 یورو است شما با این عدد دو کیلو میوه تقریبا درجه یک می گیرید. قیمت سایر کالاها را مقایسه کنید تا متوجه شوید که پول ایران بی مورد ارزش بالایی دارد و باید از ارزش آن کم هم بشود.
نرخ 3000 تا 3300 هزار تومان نرخ عادلانه ایست تو بازار فعلی . یادمان باشه 2 سال پیش در چنین روزی دلار 3650 تومان بود کسی جیک نمی زد . ضمنا ارزش فعلی برابری دلار در بازار های بین المللی در مقابل بیشتر ارزها نسبت به 2 سال پیش حدود 20% بیشتر شده . 2 سال پیش دلار کانادا و دلار استرالیا حدودا معادل ارزش دلار آمریکا بودند در حالی که در حال حاضر حدود 700 تومان از دلار امریکا کمتر هستند . بنابراین با توجه به تورم 40 و 20 در صدی در 2 سال اخیر و اینکه هنوز بیشتر دلار های صادرات نفت ما بلوکه شده اند به نظرم این دولت تا الان شاهکار کرده . ضمنا به نظر می رسه بورس - طلاوسکه - مسکن - و ارز تقریبا از جباب هیجانات سیاسی خالی شده اند . انتظار افرایش یا کاهش شدید قیمت ها در بعد از توافق یا عدم توافق موضوع هسته ای یعنی نابودی اقتصاد کلان کشور
من که رای ندادم پس تو گناهشون شریک نیستم
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی