بازدید 5069

نابودی کتب و آثار وهابیت، اختلافات مصر و عربستان را تشدید کرد

رسانه های عربی منطقه در روزهای اخیر از تشدید اختلافات بین مصر و عربستان خبر دادند که در نتیجه اقدام دولت قاهره در جمع آوری و نابودی کتب و آثار فرقه وهابیت، بوجود آمده است.
کد خبر: ۵۱۴۳۳۹
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۹ 04 July 2015
رسانه های عربی منطقه در روزهای اخیر از تشدید اختلافات بین مصر و عربستان خبر دادند که در نتیجه اقدام دولت قاهره در جمع آوری و نابودی کتب و آثار فرقه وهابیت، بوجود آمده است .

به گزارش «تابناک»، پایگاه خبری صعده پرس یمن در مقاله ای نوشت: مقامات مصری در روزهای گذشته دستور دادند تمامی کتاب و آثار تبلیغی که به رواج فکر و اندیشه سلفی وهابیت منجر می شود را از مساجد و کتابخانه های این کشور جمع آوری و نابود کنند.

جمع آوری کتب و آثار وهابیت که دولت مصر از آنها به عنوان 'گمراهی فکری' این گروه تکفیری نام برده، خشم مقامات سعودی و شیوخ وهابی عربستان را برانگیخته است.

مصر و عربستان همچنین در خصوص تحولات جاری در کشورهای یمن و سوریه با یکدیگر اختلاف شدیدی دارند، تجاوز آل سعود به یمن از سوی مقامات دولتی و شخصیت های دینی و ملی مصر محکوم شده و مورد انتقاد قرار گرفته است.

به نوشته رسانه های عربی، مقامات سعودی میلیون ها دلار به مصر و کشورهای دیگر به عنوان حق السکوت پرداخت کرده تا در قبال تجاوز عربستان به یمن، موضعی مخالف اتخاذ نکنند.

پایگاه خبری صعده پرس یمن همچنین نوشت که در پی بروز این اختلافات، عربستان با همکاری برخی کشورهای اروپایی و آمریکا برای بازگرداندن گروه اخوان المسلمین که مخالف دولت مصر است، به صحنه سیاسی این کشور، تلاش هایی را آغاز کرده است.

گروه اخوان المسلمین 30 ماه جاری میلادی (هشتم مرداد ماه) را روز فراخوان برای حمایت و آزادی محمد مرسی رییس جمهوری سابق مصر اعلام کرده و از هواداران خود خواسته در این روز به خیابان ها بریزند. این فراخوان با حمایت عربستان مواجه شده است.

منابع دیپلماتیک فاش ساختند که دولت عربستان پس از اینکه مصر درخواست میانجیگری این کشور برای مصالحه با گروه حماس و اخوان المسلمین در کشورهای یمن و سوریه را رد کرد، به شدت گروه اخوان را مورد حمایت قرار داده است.

رژیم سعودی همچنین دولت مصر را متهم کرده که از وعده های خود در حمایت از تجاوز عربستان به یمن عقبگرد کرده و از ارسال نیروی زمینی به این کشور خودداری کرده است .

عربستان با همکاری 9 کشور عربی و آمریکا حمله هوایی و دریایی به کشور یمن را با هدف بازگرداندن منصور هادی رییس جمهوری مستعفی و فراری این کشور به حکومت آغاز کرد و قصد داشت در مدت یک هفته وی را به یمن بازگرداند، اما این حملات هوایی بجز ویران کردن تاسیسات زیربنایی و خدماتی و منازل مردم این کشور نتیجه دیگری نداشته است.

عربستان در پی این ناکامی از کشورهای ائتلاف تجاوز به یمن درخواست کرد برای ادامه این جنگ، نیروی زمینی به یمن اعزام کنند که با واکنش و مخالفت این کشورها از جمله مصر و پاکستان روبرو شد که این امر خشم مقامات سعودی را در پی داشت.

مقامات مصری همچنین آل سعود را به دلیل حمایت از برخی گروه های تندروی اسلامی با توجیه مقابله با خطر در منطقه، مورد انتقاد قرار داده اند.

رژیم سعودی به دنبال بروز این اختلافات، در هفته های اخیر نشست هایی را با رهبران گروه اخوان المسلمین در یمن، سوریه، ترکیه، مصر و عراق برگزار کردند. نشست هایی که با نظارت و اصرار سعودی ها انجام شد و به اخوان المسلمین فرصت می دهد تا بار دیگر به صحنه سیاسی و قدرت در مصر بازگردند. امری که با اقدامات دولت مصر کاملا مغایرت دارد.

پایگاه خبری صعده یمن در این ارتباط نوشت که خالد مشعل یکی از فرماندهان گروه حماس هفته گذشته از قطر با یک هواپیمای خصوصی همراه با عزت الرشق و محمد خاطر دو نفر دیگر از رهبران این گروه، وارد ریاض شد، در حالی که در همان هواپیما برخی از رهبران گروه اصلاح طلب (اخوان المسلمین) یمن و نیز هیاتی از دستگاه اطلاعاتی قطر حضور داشتند.

این افراد با محمد بن نایف و محمد بن سلمان ولیعهد و جانشین ولیعهد عربستان دیدار و در باره فعالیت مجدد این گروه در برخی کشورهای عربی بخصوص مصر و یمن گفت و گو کردند.

منابع آگاه اعلام کردند که مقامات سعودی بیش از دهها میلیون دلار به رهبران اخوان کمک مالی کردند تا برای تبلیغ و جذب جوانان و فعالیت مجدد در این کشورها هزینه کنند.

خالد الدخیل یک نویسنده سیاسی عربستان نیز این اقدامات سعودی ها را گام مهمی در تشدید اختلافات سعودی – مصری دانست که به دلیل نشان دادن روی باز از سوی مقامات عربستان به اخوان المسلمین، برداشته شده است.

وی گفت که دولت های مصر و عربستان، هر دو از اقدامات یکدیگر در قبال گروه اخوان المسلمین نگرانند و اختلاف دارند و این بدین معنی است که برخورد دولت مصر با این گروه نه تنها مشکلات داخلی را حل نکرده، بلکه آن را شدت بخشیده و امکان مداخله برخی کشورهای منطقه مثل عربستان را فراهم کرده است.

الدخیل در این رابطه افزود که اگر چه نگرانی مصری ها از اقدامات سعودی ها امری بجا است، اما دولت عربستان نیز در گذشته از اقدمات مصری ها نگران بود و اکنون این دو کشور به مقابله به مثل دست زده اند که به نبود یک دیدگاه مشترک در مسایل منطقه ای و مشترک برمی گردد.


ایرنا
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی