بازدید 15597

تابستان سخت در انتظار تهرانی‌‌ها

مسئولان وزارت نیرو در حالی از احتمال بروز خاموشی خبر می دهند که هنوز گرمای مرداد و اوج مصرف برق از راه نرسیده و احتمالا روزهای سختی در انتظار مردم پایتخت و برخی شهرهای دیگرخواهد بود.
کد خبر: ۵۱۴۳۳۵
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۶ 04 July 2015
مشکلات بخش انرژی این روزها مهمترین چالش کشور و به تبع آن استان تهران است. تهران به عنوان مرکز اداری و سیاسی کشور همواره در کانون توجه مسئولین کشوری برای تامین انرژی بوده است. بر اساس آخرین آمارها میزان ذخیره آبی و برقی پایتخت با کاهش چشمگیری همراه شده و ممکن است در این بخش ها شهروندان با مشکل مواجه شوند.
 
به گزارش تابناک تهران، در این میان استان تهران به عنوان پایتخت و داشتن بیشترین جمعیت کشور سهم بیشتری در مصرف انرژی دارد. با فرا رسیدن تابستان و فصل گرما مردم نگران قطعی احتمالی آب و برق هستند و مسئولان هم همواره نسبت به بروز خاموشی و قطعی آب در صورت رعایت نکردن الگوی مصرف خبر می دهند.

در حالی که تابستان امسال با افزایش نگرانی در خصوص کم آبی و بحران آب و احتمال قطعی و افت فشار آب شروع شد اما معاون وزیر نیرو تا حدودی خیال مردم را از جانب برق راحت کرد و گفت تابستان امسال خاموشی نخواهیم داشت.

اما این خوشحالی خیلی طول نکشید تا با افزایش دمای هوای تهران و به تبع آن زیاد شدن بی سابقه مصرف برق مدیر عامل برق منطقه ای تهران اعلام کند احتمال خاموشی وجود دارد.

سید زمان حسینی علت افزایش مصرف را گرمای 41 درجه ای هوا دانسته و گفته است اگر صرفه جویی صورت نگیرد در روزهای آینده احتمال خاموشی وجود خواهد داشت.

وی عمده مصرف برق را مربوط به دستگاه‌های سرمایشی دانست و گفت: مردم به راحتی می‌توانند با صرفه‌جویی و بهینه مصرف کردن در وسایل سرمایشی از خاموشی جلوگیری کنند.

البته مسئولان وزارت نیرو معتقدند در زمینه تامین برق هیچ مشکلی در کشور وجود ندارد و مشکل اصلی نارسایی در خطوط است.متاسفانه خطوط فرسوده انتقال آب و برق در کشور به چالشی بزرگ تبدیل شده و مقدار زیادی انرژی از این طریق به هدر می رود. اما با آنکه سالهاست وزارت نیرو با این موضوع دست به گریبان است اما تا کنون راهکار مناسبی برای آن اندیشیده نشده تا مردم جور کم توجهی مسئولین را بکشند.

البته مسئولان وزارت نیرو در حالی از احتمال بروز خاموشی خبر می دهند که هنوز گرمای مرداد و اوج مصرف برق از راه نرسیده و احتمالا روزهای سختی در انتظار مردم پایتخت و برخی شهرهای دیگرخواهد بود.

معاون وزیر نیرو در امور برق نیز در خصوص مصرف برق هشدار داده و گفته اگر اوج مصرف برق به بيش از ۵۰‌هزار مگاوات برسد، احتمال خاموشي وجود دارد.

فلاحتيان با اشاره به اينكه در هفته‌هاي اخير مصرف برق حدود 10هزار مگاوات افزايش يافته ، خاطر نشان کرده است: ميزان مصرف در برخي روزها به اوج مصرف پارسال يعني 46هزار و 500مگاوات هم نزديك شده است.

این مسئول از مردم خواسته در زمان اوج مصرف برق از وسايل برقي غيرضروري استفاده نكنند تا با چالش كمتري مواجه شويم و خاموشی اتفاق نیفتد.

به اعتقاد کارشناسان  ثابت ماندن قیمت برق در دهه گذشته باعث ایجاد مشکلات عدیده ای برای این صنعت شده است.این در حالی است که قیمت مواد اولیه برق با افزایش 100 درصدی مواجه شده است .

هم اکنون براي احداث يك نيروگاه پنج هزار مگاواتي با شبكه‌هاي توزيع و انتقال آن به ۱۵ هزار ميليارد تومان اعتبار نياز است اين در حالي است كه ميزان فروش برق اين نيروگاه معادل ۱۰ هزار ميليارد تومان است و قطعا اين اختلاف بايد از طريق تزريق منابع ديگر در صنعت برق جبران شود كه به صرفه نيست.

ذکر این نکته ضروری است که در حال حاضر بخش قابل توجهی از تولید برق کشور از طریق نیروگاههای سیکل ترکیبی انجام می‌گیرد که همراه با افزایش دما، میزان قابلیت تولید کاهش می‌یابد.

ضمن اینکه یکی از دلایل اوج گیری پیک مصرف برق تابستانی در کشور استفاده از وسایل سرمایشی است که سبب افزایش 20 درصدی مصرف برق شده است.

به هر حال صنعت برق با مشکلات عدیده ای مواجه است. بدهی کلان دولت به پیمانکاران این بخش که رقم آن را در حدود 20 هزار میلیارد تومان اعلام می کنند باعث رکود شدید این بخش شده است.

در روزهای گذشته مسئولان وزارت نیرو آب پاکی را روی دست مشترکان ریختند تا در صورت صرفه جویی نکردن تحمل گرمای هوا سخت تر هم خواهد شد.

شاید با صرفه جویی در ساعات اوج مصرف و تنها استفاده از وسایل سرمایشی و موکول کردن استفاده از سایر وسایل برقی به ساعتهای کاهش پیک باعث شود از این بحران به سلامت عبور کنیم.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۷
انتشار یافته: ۲۱
كشوري كه بيشترين منابع طبيعي رو داره نبايد اينجوري بشه
پاسخ ها
محسن
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
ایران از نیمه خشک به خشک طبقه بندی شد
عزیزم مشکل اصلی آب هست و به سایر منابع خیلی مرتبط نیست
آب نباشه ابادانی هم نیست
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
متاسفانه به دلیل مسائل سیاسی و اجتماعی قیمت برق سالها ثابت نگاه داشته شده است. در حالی که قیمت تمام شده بسیار بیشتر از قیمت فروش برق می باشد. نتیجه آن ورشکسته شدن صنعت برق کشور و بسیاری از شرکتهای پیمانکار است به نحوی که بسیاری از پیمانکاران مبالغ کلان از وزارت نیرو طلب دارند. در هیچ جای دنیا برق به ارزانی ایران نیست. تا زمانی که قیمت برق به نسبت قیمت سایر کالاها (مثل خدمات تلفن همراه ، اینترنت، بنزین، گاز، مواد غذایی، اجاره خانه) این گونه باشد کسی در مصرف برق صرفه جویی نمیکند و از طرفی منابع پولی برای سرمایه گذاری و توسعه محدود است.
ایمان
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
درسته ولی بهرحال ما هم وظیفه داریم که انجام نمیدیم. همون اندازه که دولت کوتاهی میکنه مردم هم میکنن. انصافا سخته ماشین لباسشویی رو تو ساعات اوج مصرف روشن نکنیم؟ یا لامپ اضافی حیاط و اتاق هارو خاموش کنیم؟ ولی نمیکنیم چرا؟. من خودم خوابگاه هستم همیشه شب که میرم سرویس بهداشتی میبینم لامپ همه سرویسها روشنه درحالی که کسی توش نیست از همون اول شروع میکنم به خاموش کردن لامپ ها حسابشو بکن 5 تا لامپ 100 وات که پرمصرف هم هست چقد انرژی هدر میده تا صبح روشن بمونه؟من فقط لامپهای لاین خودمون رو خاموش میکنم چندتا سرویس دیگه تو دانشگاه خود من هست که روشن میمونه ومهمتر چندتا دانشگاه داریم تو این کشور که به همین رواله؟حالا اگه هرکس خودش خاموش کنه نیاز نیست من خاموش کنم فکرشو بکن اینهمه مکان عمومی دیگه. اگر برقی که بیخود هدر میره رو حساب کنیم یه عدد قابل توجهی میشی که بخشیش رو نمیشه کاری کرد ولی بقیش رو مطمئن باشید میشه و من و شما باید انجام بدیم دولت که نمیتونه تو هر دانشگاه و مکان دولتی و.. یه مسئول بذاره که لامپ سرویس بهداشتی رو خاموش کنه میتونه؟ پس من و شما باید وظیفه خودمون بدونیم که مسئولیت خودمون رو درست انجام بدیم
ایشالا از امروز همه ما این کارهای کوچیک اما موثر رو انجام بدیم نزدیک 6000 نفر از این پست بازدید کردن اگر از امروز 6000 نفر خودشون رو مسئول بدونن مطمئن باشین تاثیرش در اینده به چشم خواهد اومد
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
ناشناس جان عزیزی که فرمودی "در هیچ کجای دنیا برق به ارزانی ایران نیست"
وقتی دولت بعنوان بزرگترین کارفرمای کشور ، حاضر نیست مطابق استانداردهای جهانی یا حداقل نزدیک به استانداردهای جهانی ، حقوق و دستمزد پرداخت کنه ، برای کاهش فشار به مردم و جلوگیری از اعتراضات مردمی ، مجبور میشه قیمت محصولات و خدمات دولتی رو ارزان کنه که مهمترین محصول دولتی ، آب و انرژی هست و همین قضیه باعث شده در چند دهه ی گذشته ، کشور دایما با مشکلات عدیده ای مواجه بشه از جمله بهینه و استاندارد نبودن وسایل مصرف کننده ی انرژی از جمله خودروها که آلودگی هوا و شدت بالای مصرف انرژی و نوسازی نشدن کارخانه ها و کارگاه ها ، از نتایج همین تصمیم دولت هاست
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
ایمان عزیز خوشحالم که چنین طرز فکری داری و عمل نیز میکنی. بدان که تنها نیستی و من نیز همفکر تو هستم و چنین میکنم
مسئولين وزارت نيرو نبايد صورت مسئله را
پاك كنند . در گرماي زياد چطور ميتوانم براي
خانواده ام دستگاه سرمايشي را روشن نكنم ؟ تادرجه آخر بايد روشن كنم تا خانواده
گرما زده نشوند . من مسئول تامين برق نيستم .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
با این منطق شما ، همه باید در مصرف انرژی سنگ تمام بذارن و بعد هم با قطع برق در اثر مصرف فراتر از ظرفیت نیروگاه ها و شبکه، از گرما له له بزنن!!!
از بحث مالي و اقتصادي كه بگذريم ما حتي آب و برق هم براي آينده فرزندانمان نداريم بس اين همه اصرار براي ازدياد جمعيت چيست
اتفاقا کشوری که توش بیشترین اسراف انجام میشه باید هم اینجوری بشه !
پاسخ ها
مهدی م
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
اسراف کدومه؟؟ یه کولر آبی دیگه نباید داشته باشیم که یک پنجم گازی مصرف داره؟؟!! الان برقمون شده 40 هزار تومن!!
بعد برن اطراف تهران تا می تونن برج وشهرک یسازن بلاخص دریاچه ایا منابع ابی اجازه میده اینهمه ادم به تهران سرازیر شن همش بخاطر اینکه بعضیا فکر جیبشونن نه مردم تابناک بزن سانسور نکن
احتمال خاموشی ؟!

در مناطق 2 و 11 هر روز چند نوبت شاهد قطعی برق هستیم.... در عین حال که صادر ميشه !!!
انرژی هسته‌ای نمیتونه برق تولید کنه ؟
در هفته گذشته چند روز شیراز بودم. هوا در شیراز بسیار بهتر و قابل تحمل تر از تهران بود. در حالی که همه میگفتند که در حالت عادی شیراز از تهران گرمتر است.
دوست عزیز منابع طبیعی دارای محدودیت هستند و به طور بهینه باید از آنها استفاده کرد.متاسفانه نه مسئولان و نه مردم به عمق فاجعه زیست محیطی که در انتظارمان است توجه ندارند ، به سرعت زمان از دست می رود و روزی به فکر مافتیم که دیگر فایده ای ندارد. http://asia2494.ir
چرا کشورهای عربی که اغلب بیابانی و خشک هستند و باران کمی دارند ازین مشکلات ندارند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
چون جمعیت کمتری نسبت به ما دارند و وسایل سرمایشی و گرمایشی با بازده بالاتر و کم مصرف تری دارند..
ما کشوری با منابع طبیعی به خصوص ذخایر فراوان گاز هستیم ولی با این وجود در چند سال گذشته به بهانه مصرف آب نسبت به مصرف دستگاههای سرمایشی با مصرف گاز حرفهای زیادی بیان شده است و این در حالی ایت که بیشترین تولید برق ما از سدها بوده و از طرفی پرت انرژی در شبکه انتقال ما بسیار زیاد است و از طرفی بیشتر این دستگاههای سرمایشی با مصرف برق از خارج از کشور وارد میش ود حال بایستی مسئولان نسبت به بررسی و تجدید نظر در استفاده از وسایلی که گازسوز بوده و با استفاده از منابع داخلی می باشند بپردازند
مردم اگه واقعا نگران قطعی آب هستند کمی صرفه جویی کنند. مدیران شرکتها و سازمانها و . . . کمی بر روی مصرف آب کارکنان بخصوص نظافتچی و آبدارچی خود نظارت داشته باشند.
هر روز حدود 7 صبح مسیر پل شهید بهشتی بر روی مدرس را تا انتهای خیابان بهشتی پیاده طی میکنم. هر روز نظافتچی ساختمان مرکزی پست جمهوری اسلامی شلنگ آب بدست مشغول شستن حیاط . پارکینگ ساختمان میباشد و اغلب پیاده رو و خیابان را نیز شستشو مینماید. همین مشکل چند ساختمان جلوتر و در حدود 6 صبح در ساختمان دفتر سیمان شمال نیز اتفاق می افتد. چندین بار به خود این عزیزان تذکر داده ام ولی بی فایده بوده. با 121 تماس گرفتم ولی آنجا هم میگویند با آب منطقه مربوطه تماس بگیرید و از سر خودشون باز میکنن. همین ذره ذره هاست که جمع میشه و بالاخره روزی گریبان همه مارو میگیره.
بیایید از خودمون شروع کنیم. اگر گفته میشه که بیشتر اتلاف آب تو بخش کشاورزی اتفاق میفته، این مشکلو تو مدت کوتاه نمیشه حل کرد و تا بخواد سیستمها اصلاح بشه بی آبی گریبانگیر همه شده. فعلا کاری که سریع میتونیم انجام بدیم و به نتیجه برسیم فقط و فقط صرفه جویی و خودداری از مصرف بیهوده است.
اب نیست برق نیست گاز نیست لبنیات گرون شد نان گرون شد ریز گرد ها اومدن دشت ها فرو نشست کرد بنزین گرون شد مردم کمتر بخورید کمتر مصرف کنید خیلی اسراف کارید مردم دنیا یک سوم شما نمیخورن و مصرف نمیکنن ...... روزی نیست که در روزنامه ها و تلوزیون از این موارد و مسائلی از این قبیل نشنویم من که دارم از این همه مسائل نا امید کننده و مایوس کننده نا امید میشم با خودم میگم کاش تو یک کشور دیگه به دنیا اومده بودم که نه نفت داشت و نه گاز و از طریق توریسم یک زندگی خوب به مردمش میداد مثل ترکیه
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی