بازدید 35026

هندوانه‌ای که ۷۵۰ میلیارد تومان آب خورد

درحالی هزینه تولید یک لیتر آب زیر زمینی ۳۰۰ میلیون تومان و قیمت فروش آب هم لیتری ۱۰۰۰ تومان است، تولید یک هندوانه ۱۰ کیلویی در ایران بین ۲.۵ میلیون تا ۷۵۰ میلیارد تومان آب می خورد.
کد خبر: ۵۱۴۱۱۰
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۰ 03 July 2015
درحالی هزینه تولید یک لیتر آب زیر زمینی ۳۰۰ میلیون تومان و قیمت فروش آب هم لیتری ۱۰۰۰ تومان است، تولید یک هندوانه ۱۰ کیلویی در ایران بین ۲.۵ میلیون تا ۷۵۰ میلیارد تومان آب می خورد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حمیدرضا تشیعی معاون نظارت بر بهره برداری آبفای کشور پیشتر گفته بود: هزینه تولید هر لیتر آب در ثانیه 300 میلیون تومان و هزینه تامین، انتقال، تصفیه و توزیع آن نیز 900 میلیون تومان است.

همچنین رحیم میدانی معاون وزیر نیرو پیش از این گفته بود: بر اساس محاسبه صورت گرفته برای تامین یک لیتر در ثانیه آب زیرزمینی به ده میلیارد ریال سرمایه‌گذاری نیاز است.

همچنین طبق محاسبات انجام شده و اعلام کارشناسان و مسئولان، برای تولید هر کیلو هندوانه حداقل 250 لیتر آب مصرف می شود که بر این اساس، یک هندوانه 10 کیلویی اگر چنانچه بخواهد از آب زیرزمینی استفاده کند، 2500 لیتر آب مصرف می کند.

بنابراین محاسبات، اگر حداقل هزینه 300 میلیون تومانی را برای تولید یک لیتر آب در نظر بگیریم، تولید یک هندوانه 10 کیلویی با آب زیرزمینی حداقل 750 میلیارد تومان خسارت به دنبال دارد.

از سوی دیگر، در کشور ما آب لیتری 1000 تومان قیمت دارد که بر این اساس هم تولید یک هندوانه 10 کیلویی با حداقل 2500 لیتر آب مصرفی 2.5 میلیون تومان آب می خورد.

با این توصیفات به نظر می رسد، تولید و صادرات هندوانه با قیمت کیلویی زیر 1000 تومان اصلاً به صرفه نباشد.

مخالفت 2 وزیر با تولید هندوانه

وزرای جهاد کشاورزی و نیرو با تولید و صادرات هندوانه به دلیلی محدودیت منابع آبی کشور و مصرف آب بالای این محصول مخالفت کردند.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم، وزیر جهاد کشاورزی گفت: با کشت هندوانه، تولید و صادرات آن به علت محدودیت منابع آبی کشور مخالفم.

محمود حجتی افزود: البته اگر این محصول با شیوه های پیشرفته آبیاری کشت شود مقرون به صرفه است کما اینکه هم اکنون در برخی مزارع جنوب کشور از جمله جنوب فارس با این روش هندوانه کاشته می شود.

وی گفت: باید با کنترل و مدیریت عرضه و تقاضا در زمینه کاشت محصولات ،  به گونه ای برنامه ریزی شود که محصولات پر آب بیش از اندازه تولید نشوند و به نوعی با این محدودیت شدید آبی ، صادرات آب نداشته باشیم.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: ترجیح می دهیم محصولاتی در کشور تولید شوند که دارای مزایای نسبی ، ارزش افزوده و کمترین نیاز به آب باشند.

به گفته کارشناسان برای تولید هر کیلوگرم هندوانه بیش از 500 لیتر آب مصرف می شود.
همچنین وزیر نیرو گفت: واردات محصولات کشاورزی که تولید آن آب فراوانی می خواهد، بر تولید و صادرات آن مقرون به صرفه تر است.

حمید چیت چیان درحاشیه بهره برداری از شیوه جدید کشت ذرت علوفه ای که به همراه وزیر جهاد کشاورزی به شهرستان پیشوا سفر کرده بود گفت : در محاسبات اقتصادی مربوط به صادرات محصولات کشاورزی باید به مقوله به صرفه بودن آن حتما توجه کنیم زیرا با خروج این محصولات از کشور در واقع آب صادر می شود.

وی بابیان اینکه در دنیای امروز از اصطلاح آب مجازی برای اشاره به میزان آب موردنیاز درتولید انواع محصولات نهایی صنعتی ، زراعی و پتروشیمی استفاده می شود گفت : با وارد کردن برخی محصولات پر آب در واقع میزان زیادی آب وارد کشور می شود در اصل آب وارد نمی شود اما خود آن محصول در برگیرنده آب مجازی است که وارد می شود.

وزیر نیرو با تاکید بر بررسی دقیق و محاسبات علمی و کارشناسی شده در زمینه تولید و صادرات برخی محصولات کشاورزی افزود : حقیقتا صادرات هندوانه به علت اینکه برای تولیدش باید میزان زیادی آب مصرف شود عاقلانه و منطقی نیست.

چیت چیان گفت : در زمینه تولید و صادرات باید بر روی آن دسته از محصولات کشاورزی تمرکز کنیم که به آب کمی نیاز دارد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
آخرین اخبار
وب گردی