بازدید 2646

استانی شدن انتخابات; از طرح پارلمان تا لایحه پاستور

کد خبر: ۵۱۲۸۹۵
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۷ 29 June 2015
نمایندگان مردم در خانه ملت تأکید کردند که طرح استانی شدن انتخابات مجلس دارای جامعیت و کاملیت بوده و این طرح بسیار فراگیر و جامع است و قطعا نیازی به لایحه جدید از سوی دولت نیست.

"استانی شدن انتخابات مجلس" موضوعی که قدمت طولانی در حوزه قانون گذاری کشور دارد، این مسئله اولین بار در قالب طرحی در مجلس ششم در تاریخ اردیبهشت ماه سال 92 و همچنین در مجلس هفتم مطرح شد، اما در هر دو طرح شورای نگهبان به دلایلی مانند شفاف نبودن نحوه تأمین منابع مالی و کاهش اتکا به آرای عمومی آن را رد کرد.

پس از گذشت این سال‌ها از کلید خوردن طرح استانی شدن انتخابات مجلس، بار دیگر این طرح در قالبی جدید در سال  93از سوی تعدادی از نمایندگان مجلس نهم تدوین و به پارلمان ارائه  و تصویب شد و در نهایت در اوایل تیر ماه برای تأیید به شورای نگهبان ارسال شد.

حال پس از تعیین تکلیف یک ساله طرح استانی شدن انتخابات مجلس، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور اعلام کرد که هیأت دولت در تلاش برای تصویب لایحه استانی شدن انتخابات مجلس است، لایحه‌ای که مجلس در دو سال اخیر منتظر ارائه آن بود، اما به علت تعلل در تدوین و تصویب آن، نمایندگان خود دست به کار شدند و طرحی را در این حوزه تصویب کردند.

 

طرح استانی شدن انتخابات مجلس جامع و کامل است/لایحه دولت محور جدیدی ندارد

امیر خجسته ‌با اشاره تلاش هیأت دولت برای تدوین و تصویب لایحه استانی شدن انتخابات و ارائه آن به مجلس قبل از برگزاری انتخابات مجلس دهم، گفت:مجلس در بحث تدوین طرح استانی شدن انتخابات مجلس از نظرات تمام مجموعه‌ها به‌ویژه وزارت کشور و وزارت اطلاعات و اعضای هیأت دولت بهره گرفته است، از این‌رو فکر نمی‌کنم که در این رابطه مطلبی باقی مانده باشد، که دولت برای آن لایحه ارائه کند.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: به‌طور حتم در طرح استانی شدن انتخابات مجلس تمام نظرات و رویکردها و برنامه‌های دولت و وزارت کشور دیده شده و به نظر من موضوع جدیدی در این رابطه وجود ندارد.

خجسته افزود: متأسفانه تعلل دو ساله دولت و وزارت کشور در ارائه لایحه استانی شدن انتخابات مجلس، موجب شد که مجلس به‌ویژه اعضای کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس طرحی را در این رابطه تدوین کنند، البته قطعا در این حوزه لایحه دولت در اوایت بود، اما به علت تعلل پارلمان خود دست به کار شد.

وی با بیان اینکه به طور حتم طرح استانی شدن انتخابات مجلس دارای جامعیت و کاملیت است، افزود: طرح مجلس در این رابطه بسیار فراگیر و جامع بوده و نیازی به لایحه جدید از سوی دولت نیست.

این نماینده مردم در مجلس نهم، ادامه داد: قطعا ارائه لایحه جدید درباره استانی شدن انتخابات اقدامی بی فایده و به نوعی موازی کاری است، زیرا هم‌اکنون طرح مجلس در مرحله تأیید از سوی شورای نگهبان است.

 

شرایط جایگزینی لایحه دولت به جای طرح مجلس در زمینه استانی شدن انتخابات

محمدجواد کولیوند‌ با اشاره تلاش هیأت دولت برای تدوین و تصویب لایحه استانی شدن انتخابات و ارائه آن به مجلس قبل از برگزاری انتخابات مجلس دهم، گفت: با توجه به آغاز روزشمار برگزاری انتخابات مجلس دهم، در صورتی که دولت هر چه‌ سریع‌تر لایحه مذکور را به پارلمان ارائه کند، مجلس آن را تا پایان شهریور ماه بررسی و تصویب می‌کند.

نماینده مردم کرج و آسارا در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: رویکرد نمایندگان در کل نسبت به لایحه استانی شدن انتخابات مجلس مثبت است و پارلمان آمادگی دارد که در اسرع وقت این لایحه را مصوب کند.

وی بر لزوم برگزاری نشست‌های مشترک میان اعضای کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس با مسئولان وزارت کشور برای بررسی لایحه استانی شدن انتخابات تأکید کرد و گفت: البته نمایندگان اطلاعات کافی درباره این لایحه ندارد، از این‌رو برگزاری چنین نشست‌هایی می تواند به شفاف شدن موضوعات کمک شایانی کند.

کولیوند در تشریح مزایای طرح استانی شدن انتخابات مجلس، گفت: باقی ماندن حوزه‌های انتخابیه فعلی، رأی‌گیری نامزدهای انتخاباتی هم در سطح حوزه انتخابیه و هم در سطح استانی، فعال شدن احزاب سیاسی و ائتلافات انتخاباتی و کاهش زمان حضور مردم در مراکز رأی گیری بخشی از مزایای طرح استانی شدن انتخابات مجلس است.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی مجلس منتظر تصمیم نهایی و تعیین تکلیف شورای نگهبان درباره طرح استانی شدن انتخابات مجلس است، از این رو اگر این شورا، از طرح مذکور ایراد گرفته و آن را به مجلس ارجاع دهد، در آن زمان باید ببینیم که آیا لایحه دولت غنی‌تر از طرح مجلس است، بنابر این در صورت اولویت‌دار بودن لایحه استانی شدن انتخابات مجلس، پارلمان این لایحه را جایگزین طرح خود می‌کند.

 

ارائه لایحه استانی‌شدن‌انتخابات مجلس منوط به نظر شورای‌نگهبان است/لایحه دولت به انتخابات نمی‌رسد

دخیل عباس زارع‌زاده مهریزی با اشاره به اعلام آمادگی وزارت کشور برای ارائه هر چه سریع‌تر لایحه استانی شدن انتخابات مجلس به پارلمان، گفت:‌ در شرایط کنونی با توجه به اینکه طرح استانی شدن انتخابات در مجلس مصوب شده و منتظر تأیید نهایی آن از سوی شورای نگهبان هستیم، تلاش وزارت کشور برای ارائه لایحه مذکور بس از چندین ماه تأخیر بی معنی است.

نماینده مردم مهریز، بافق و ابرکوه در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: از طرف دیگر به نظر من لایحه استانی شدن انتخابات مجلس که هم‌اکنون در هیأت دولت در حال بررسی است، به انتخابات مجلس دهم نمی‌رسد.

وی با اعلام اینکه طرح استانی شدن انتخابات مجلس، بسیار جامع و کارشناسی است، افزود: این طرح طی مدت طولانی در کمیته‌های ویژه کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس و با حضور کارشناسان وزارت کشور و دیگر نهادهای متولی تدوین و به تصویب رسیده است.

زارع‌زاده مهریزی ادامه داد:‌ قطعا در صورتی که عزم دولت و وزارت کشور برای ارائه لایحه مذکور جدی است، باید نشست‌های مشترکی جهت بررسی آن تشکیل شود.

وی گفت: ‌ارائه لایحه استانی شدن انتخابات مجلس به پارلمان و سپس تصویب آن از سوی نمایندگان، تنها منوط به این است که طرح مجلس از سوی شورای نگهبان رد شود، در این صورت می‌توان لایحه دولت را در دستور کار قرار داد.

 

ارائه لایحه استانی شدن انتخابات مجلس غیرمنطقی است/سرنوشت لایحه دولت در مجلس مشخص می‌شود

صیدعیسی دارایی ‌با اشاره تلاش هیأت دولت برای تدوین و تصویب لایحه استانی شدن انتخابات و ارائه آن به مجلس قبل از برگزاری انتخابات مجلس دهم، گفت:به نظر من ارائه لایحه دولت در شرایطی که طرح استانی شدن انتخابات مجلس در مجلس تصویب و برای تأیید نهایی به شورای نگهبان ارسال شده، غیرمنطقی است.

نماینده مردم اندیمشک در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: خوشبختانه طرح استانی شدن انتخابات مجلس از لحاظ نحوه تدوین و نگاه کارشناسی در سطح بسیار بالایی قرار دارد و حدود یک سال در کمیسیون مربوطه و سپس در صحن علنی پارلمان چکش‌‌کاری شده است.

وی افزود: دولت می‌تواند بر اساس قانون لوایح خود را به مجلس ارائه کند که لایحه استانی شدن انتخابات مجلس نیز از این امر مستثنی نیست، بنابر این در صورتی که لایحه مذکور به پارلمان ارائه شود، نمایندگان درباره شرایط و اینکه آیا بررسی این لایحه ضروری است، تصمیم‌گیری می‌کنند.

دارایی ادامه داد: از طرف دیگر شاهد بودیم که در زمان بررسی طرح استانی شدن انتخابات مجلس در صحن علنی، نمایندگان دولت با تمام توان از این طرح دفاع می‌کردند، که این نشان‌دهنده رضایت قوه مجریه از این طرح است.

وی افزود: دولت می‌تواند لایحه خود را به مجلس ارائه کند، تا نمایندگان در اسرع وقت محورهای مغفول مانده و مهم آن را به طرح استانی شدن انتخابات مجلس الحاق کنند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی