بازدید 6044

نگاه شما: سکانسی که شهدای غواص، با آن بهشتی شدند ...

بخش «نگاه شما» برای ارائه و معرفی «نگاه» مخاطبان «تابناک» به همه موضوعات است. هر مخاطب «تابناک» می‌تواند با مد نظر قرار دادن شرایط همکاری با این بخش، «نگاه» خود را ارسال کند تا در معرض دید و داوری دیگر مخاطبان قرار گیرد.
کد خبر: ۵۱۲۰۵۲
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۹ 29 June 2015
موسی کاظم زاده: سلام خدا بر شهیدان، و به ویژه بر 175 شهید غواص و بسیجیان خط شکن شهید، که این روزها با تشییع پیکر 275 شهید تازه تفحص شده دفاع مقدس، کشورمان حال و هوای دیگری به خود گرفته است. از این رو، تشییع پیکرهای 175 شهید غواص عملیات کربلای چهار و 100 شهید گمنام باعث شد، حال باید از خود بپرسیم، چرا شهدا رفتند و جاودانه شدند؟! چرا دوران دفاع مقدس ما، مقدس شد؟! علی رغم آنچه گفته شد، سوال های بی شماری در این زمینه مطرح است؛ از جمله اینکه رسالت و وظيفه نسل امروز در قبال شهدای هشت سال جنگ تحمیلی و در درجه نخست خانواده های معزز آنان چیست؟
از سوی دیگر، درباره شهدا هر چه بگوییم کم گفته‌ایم؛ دفتر خاطرات تک تک شهدای هشت سال دفاع مقدس را اگر باز کنیم، لحظه به لحظه زندگی آنان برای نسل امروز و فردای من و شما ایرانی درس ایستادگی، استقامت، گذشت، خودسازی، ایثار، مقاومت، ولایت پذیری، عزت، استقلال و آزادی است.
آنچه در این راستا مهم به نظر می رسد، تحقق راه، منش و انديشه‌هاي این شهدا، معمار بزرگ انقلاب اسلامي و رهنمودهاي مقام معظم رهبري در خصوص توسعه فرهنگ مقاومت، ایثار، گذشت، عزت، استقلال و آزادی و ... در جامعه است که پیش از این، شهدای دفاع مقدس اینها را به ما آموختند.

*شهدا چشم به ‌راهند ...

بی شک؛ شهدا جان خویش را فدا کردند، تا اینکه ارزش های ناب اسلامی زنده بماند و به تعبیر قرآن شهدا در راه مقدس که همان" فی سبیل الله" است، كشته شدند، تا اینکه اسلام، قرآن و حدیث حفظ گردد. و به دیگر سخن، اینکه یكی از ویژگی هایی كه قرآن کریم برای شهیدان ذكر كرده است، مساله حیات و زنده بودن آنها است و در این راستا، در سوره بقره، آیه ۱۵۴ بر اهمیت این امر تاکید شده است.( وَلاَ تَقُولُواْ لِمَنْ يُقْتَلُ فِي سَبيلِ اللّهِ أَمْوَاتٌ بَلْ أَحْيَاء وَلَكِن لاَّ تَشْعُرُونَ؛ و كسانى را كه در راه خدا كشته مى‏شوند مرده نخوانيد بلكه زنده‏اند ولى شما نمى‏دانيد).

* شهدا رفتند تا ...

به همین اعتبار، شهدای هشت سال دفاع مقدس کشورمان نیز با نثار جان خود و با الگوگیری از مکتب عاشورا و قیام امام حسین(ع)، موجب حفظ و احیای فرهنگ اسلام ناب محمدی(ص) شدند، بطوری که عزت و اقتدار امروز ملت ایران در عرصه های مختلف به خاطر ثمره خون شهدا است.
بدینسان، شهدای هشت سال دفاع مقدس به عنوان نماد ایثار، شهامت، شجاعت، آزادی، استقلال، صداقت، معنویت، افتخار و پایمردی ملت ایران، باید همیشه و در همه حال در فضاى جامعه ما زنده باشند و از این رو، زنده نگه داشتن یاد و نام این شهدا، گام نهادن در مسیر حرکت و راه آنهاست و با برگزاری آیین ها و یاد آوره های مختلف از جمله بر پایی هر چه با شکوهتر مراسم های هفته دفاع مقدس، قدمی هر چند کوچک برای معرفی و شناساندن راه و آرمان های شهدا برای آشنایی نسل جوان برداشت.

* دفاع مقدس؛ درس های که به ما آموخت؟! 

به بیان روشن تر، هشت سال دفاع مقدس به ملت ایران و به ویژه برای جهانیان درس های زیادی آموخت كه در هيچ دانشگاه و مدرسه‌اي تدريس نمي‌شود. به بیان دیگر این دوران یکی از درخشان ترین و  مهم ترین بخش های تاریخ انقلاب اسلامی بود که امروزه الگوي براي مبارزات ملت‌هاي آزاده علیه استكبار جهانی شده است.
بدینسان، ملت ايران در طول هشت سال جنگ تحمیلی، يعني 2887 روز در بوته امتحان پايداري و استقامت قرار گرفتند تا ثابت كنند، پيروزي از آن مومنان، حق‌طلبان، مظلومان و مجاهد‌ان في سبيل‌الله است.

* جهاد دري از درهاي بهشت

از سوی دیگر، از منظر اسلام، جهاد و دفاع از جايگاه ارزشي بسيار بالايي برخوردار بوده و در زمره مهمترين امور مقدس ديني به شمار مي‌آيند؛ امام علي(ع) در نهج‌البلاغه در اهميت جهاد مي‌فرمايد: «ان الجهاد باب من ابواب الجنه فتحه الله لخاصه اوليائه؛ همانا جهاد دري از درهاي بهشت است كه فقط به روي دوستان خاص خويش گشوده است».
از زاويه ديگر، جهاد در راه خدا، ترازويى براى سنجش ايمان ذكر شده است، بى‌شک كساني كه خواب را بر خود حرام كرده در راه خدا دل از خانه و آشيانه شسته‌اند و راهى جبهه‌ها گشته‌اند بر كسانی که از علائق دنيوى نبريده در خانه‌هاى خويش راحت آرميده‌اند، برترى بسيار دارند، قرآن مجيد به اين نكته اشاره مى‌فرمايد: لاَّ يَسْتَوِي الْقَاعِدُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ غَيْرُ أُوْلِي الضَّرَرِ وَالْمُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللّهِ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ فَضَّلَ اللّهُ الْمُجَاهِدِينَ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ عَلَى الْقَاعِدِينَ دَرَجَةً وَكُـلاًّ وَعَدَ اللّهُ الْحُسْنَى وَفَضَّلَ اللّهُ الْمُجَاهِدِينَ عَلَى الْقَاعِدِينَ أَجْراً عَظِيماً (95) دَرَجَاتٍ مِّنْهُ وَمَغْفِرَةً وَرَحْمَةً وَكَانَ اللّهُ غَفُوراً رَّحِيما (نساء، آيات 95 – 96) هرگز، مؤمنانى كه (بدون هيچ عذرى مانند نابينائى و مرض و غيره) جهاد را ترك نمايند با آنان كه به مال و جان در راه خدا جهاد كنند (در مراتب ايمان، يكسان نخواهند بود، خدا مجاهدان فداكار به جان و مال را بر نشستگان، از حيث مرتبه و مقام بلندى و برترى بخشيده است و همه اهل ايمان را وعده نيكو (كه دخول در بهشت است) فرموده است و مجاهدان را بر نشستگان به اجر و ثوابى بزرگ برترى داده است. اين درجات (و برترى رتبه ها) از نظر بخشايش و رحمت است كه خدا (درباره خلق آمرزنده و مهربان است».

* موج بيداري اسلامي در منطقه و جهان

از سوي ديگر، بسياري از تحليلگران مسايل سياسي و جامعه شناسان براين باورند كه اين جانفشاني‌هاي رزمندگان اسلام در طول هشت سال دفاع مقدس بود كه امروزه از آن به موج بيداري اسلامي در منطقه و جهان ياد مي شود كه ضمن پيشبرد منويات پيامبر اكرم(ص)، براي مسلمانان جهان عزت و سربلندي به ارمغان آورده است.
با اين حال، آنچه در اين راستا مهم به نظر مي‌رسد، اينكه 31 شهريورماه 1359 رژيم بعثي عراق با چراغ سبز و حمايت اربابان خويش حمله ناجوانمردانه‌اي را عليه ملت ايران آغاز كردند تا به خيال خود نهال نوپاي انقلاب را از ريشه بخشكانند ولی ملت ایران و به ویژه جوانان با نثار خون پاک خویش نگذاشتند ذره ای از خاک کشورمان به دست بیگانگان بیفتد.
بنابراين، براي شناخت هرچه بهتر ماهيت هشت سال دفاع مقدس مي‌توان به ديدگاه حضرت امام(ره) اشاره نمود. حضرت امام ماهيت جنگ ايران در برابر عراق را جهاد دفاعي بيان مي كنند. ايران براي خدا قيام كرده است، براي خدا ادامه مي‌دهد و جز دفاع، جنگ ابتدائي با هيچ كس نخواهد كرد(صحيفه نور،ج16، ص68).

* دفاع مقدس، برگ زريني در تاريخ انقلاب اسلامي

با اين حال، دفاع مقدس ملت ايران برابر تا دندان به مسلح رژيم بعثي عراق، برگ زريني در تاريخ انقلاب اسلامي به ثبت رساند كه حضرت امام آن را يك امتحان الهي قلمداد كردند. از این رو، بنيانگذار كبير انقلاب اسلامي در اين باره مي‌فرمايند: اينكه مي‌بينيد عراق به ايران حمله مي‌كند، علتش گرفتن چهار وجب خاک نيست، بلكه علت اصلي آن ترس آنها از حكومت اسلامي و اتحاد اسلامي است. (صحيفه امام، ج15، ص5)
آري اين حماسه هشت سال دفاع مقدس بود كه درس‌هاي زيادي به ايرانيان  و به خصوص نسل جوان ايران زمين آموخت كه امروزه همه ملت‌هاي آزاده جهان از اين حماسه رزمندگان اسلام به افتخار ياد مي‌كنند، بي‌شک بايد بپذيريم، حماسه‌اي كه با وجود حمايت همه جانبه كشورهاي استكباري و حتي سازمان‌هاي به ظاهر بي‌طرف بين‌المللي از رژيم متجاوز بعث عراق ملت ايران با جان فشاني جوانان با غيرت ايراني، برگي بي‌بديل از شجاعت و شهامت را در تاريخ كهن ايران زمين به يادگار گذاشتند كه امروزه از آن به موج بيداري اسلامي ياد مي‌شود، چرا كه اين انقلاب اسلامي ايران و ايستادگي ملت ايران درجنگ تحميلي بود كه امروزه الگوي اخلاقي ملت‌هاي آزادي خواه جهان والگوي براي مبارزات ملت‌هاي استكبارستيز تبديل شده است.
درحقيقت، امروزه موج بيداري اسلامي و خيزش عظيم در منطقه و جهان به بركت خون مجاهدان في‌سبيل‌الله، رهبري حكيمانه رهبر معظم انقلاب اسلامي و امام راحل است كه پس از گذشت 37 سال از آن حماسه شاهد به اهتراز درآمدن بيرق آزاديخواهي و اسلام‌خواهي در كشور‌هاي منطقه و جهان هستيم.
* ارزش‌هاي دفاع مقدس ضمن مكتوب شدن به نسل‌هاي ديگر منتقل گردد
به سخن ديگر؛ اگر به منويات رهبر معظم انقلاب درخصوص دقاع مقدس توجه كرده باشيم به اين نكته پي مي‌بريم كه ايشان دفاع مقدس را يک نمونه‌ شايسته براي خودسازي، طرحي از عاشوراي حسيني، دفاع از يک حقيقت مقدس و اين جنگ را يك گنج بيان مي‌كنند كه ذخيره‌اي تمام نشدني است كه بايد ارزش‌هاي دفاع مقدس ضمن مكتوب شدن به نسل‌هاي ديگر نيز منتقل گردد.
بدینسان، مقام معظم رهبري دوران هشت سال دفاع مقدس را اوج افتخارات ملت ايران بيان مي‌كنند. در این راستا رهبر انقلاب فرمودند؛«اگر بخواهيم انقلاب و كشور بيمه باشد، بايد اين شور و شوق، اين حركت عمومي و بسيج ملت را روز به روز تقويت كنيم.» لذا براي حفظ و انتقال ارزش‌هاي دفاع مقدس و براي تبيين نقش و جايگاه فرهنگ ايثار و شهادت به نسل آينده بايستي اين فرهنگ با جديت در برنامه‌ريزي فرهنگي، سياسي، اجتماعي و اقتصادي كشور مدنظر قرار گيرد.
* دوران دفاع مقدس سند غرور ملت ايران براي نسل‌هاي آينده است
دركل بايد توجه داشته باشيم، دوران دفاع مقدس سند غرور ملت ايران براي نسل‌هاي آينده است و گرامیداشت روزهای بزرگی چون هفته دفاع مقدس، فتح خرمشهر، عملیات های مهم این دوران و ... فرصتي مهم براي تجديد پيمان با آرمان هاي شهداي هشت سال دفاع مقدس، انقلاب و امام راحل است، چرا كه در حال حاضر اقتدار و سربلندي ايران عزيز به خاطر ايثار و جانفشاني شهدا بوده كه بايد براي تبيين فرهنگ و ارزش‌هاي دفاع مقدس براي نسل جوان كشور بيش ازگذشته تلاش نماييم.
از سویی، به باور تحليلگران، جنگ بي‌خانماني، نفرت، تلخ، ذلت، نامردي نامردان، فتنه، خرابي و ويراني، وسيله زورگويي مستكبران، ابهت طاغوتيان، ضد انسانيت، روايت وحشي گري، مظلوم‌كشي، شقاوت، شرارت، حيله و نيرنگ، حربه نانجيبان و... بوده، اما دفاع نعمت، روشنايي و نور، محبت و همدلي، عزت و سربلندي، جوانمردي مردان، رفع فتنه، الفباي آباداني، تنها راه رهايي مستضعفان، روايت انسانيت، تحقير ظالم، برآمده از وجدان، حفظ حريم، حكم عقل، حكم خداست، تكليف و وظيفه و... است.
* جوانان با نثار خون خویش نگذاشتند يك وجب از خاكمان به دست دشمن بيفتد
به ديگر سخن اينكه، امروز جنگ پايان يافته، اما پايان جنگ، آغاز جنگ ديگري چون جنگ نرم، جنگ اقتصادي و ... و به فرموده امام راحل(ره) " جنگ امروز ما، … جنگ با ابر قدرت هاي شرق و غرب نيست، …جنگ ما، جنگ مكتب ماست، عليه تمامي ظلم و جور، جنگ ما جنگ اسلام است عليه تمامي نابرابري هاي دنياي سرمايه‏داري و كمونيزم، جنگ ما جنگ پا برهنگي عليه خوشگذراني‌هاي مرفهين و حاكمان بي‏درد كشورهاي اسلامي است.
اين جنگ سلاح نمي‏شناسد، اين جنگ محصور در مرز و بوم نيست، اين جنگ، خانه و كاشانه و شكست و تلخي كمبود و فقر و گرسنگي نمي‏داند. اين جنگ، جنگ اعتقاد است، جنگ ارزش هاي اعتقادي ـ انقلابي عليه دنياي كثيف زور و پول و خوشگذراني است. جنگ ما، جنگ قداست، عزت و شرف و استقامت عليه نامردمي هاست."
از این رو، فراموش نكنيم كه همانطوركه درجنگ سخت با رژيم بعثي عراق جوانان كشورمان با نثار خون خود نگذاشتند يك وجب از خاكمان به دست دشمن بيفتد و امروز در جنگ نرم، تهاجم فرهنگی، جنگ اقتصادي و ... نيز با ايمان و از خودگذشتگي ملت مان به ويژه جوانان به پيروزي خواهيم رسيد. انشاالله ... همین
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی