بازدید 16045

اگر می توانند یارانه 55 میلیون نفر را حذف کنند!

دولت ‌من درآوردی برخی ‌اقلام را گران کرد‌ و معلوم نشد ‌در چه مرحله ای این کار انجام شده و‌ معلوم نشد،‌ قرار است چه کاری انجام شود. از سوی دیگر، ما در سال گذشته تصویب کردیم که تنها به نیازمندان یارانه داده شود و مصوبه سال قبل ما همین بوده است؛ اگر راست می گویند عمل کنند.
کد خبر: ۵۰۶۳۸۳
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۷ 06 June 2015
اگر می توانند یارانه 55 میلیون را حذف کنند!«دولت سعی دارد 30 هزار میلیارد تومان از منابع یارانه‌ها را آزاد کند‌»؛ این تازه‌ترین اظهارات علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی است که در اختتامیه همایش سیاست‌های پولی و ارزی مطرح شد. بر اساس گفته‌های وزیر امور اقتصادی و دارایی، دولت در تلاش است برای جبران کسری بودجه و بدهی‌های معوق خود به بخش خصوصی و نظام بانکی و در نهایت رفع تنگناهای مالی، 30هزار میلیارد تومان از منابع یارانه‌ها را آزاد کند.

به گزارش «تابناک»، این اظهارات، به معنای آن است که دولت باید یارانه نزدیک به 55 میلیون نفر را حذف کند تا بتواند چنین رقمی را به دست آورد. این در حالی است که دولت نتوانست حتی کار شناسایی 10 میلیون نفری را که خود وعده‌ داده بود نیز عملی کند.

یکی از بهانه هایی که دولت برای انجام ندادن این کار داشت، این بود که کار شناسایی افراد پر درآمد با توجه به شرایط موجود امکان پذیر نیست، اما می شود افراد کم درآمد را تشخیص داد؛ این را می شود در سخنان وزیر اقتصاد به راحتی دید. وی در بخشی از سخنان خود می گوید: «دولت به دنبال حذف یارانه نقدی و پرداخت آن تنها به قشرهای فقیر و پایین‌دست بوده، اما مجلس مصوبه را به شکل حذف یارانه از طرف دیگر طیف یعنی پردرآمدها تصویب کرده است، در حالی که پرداخت یارانه نقدی تنها به نیازمندان به مراتب ساده‌تر از حذف افراد پردرآمد است و راحت‌تر و سریع‌تر به نتیجه می‌رسد، چون اطلاعات کافی در مورد ثروتمندان وجود ندارد‌».

موسی الرضا ثروتی در گفت‌و‌گو با تابناک راجع به این ادعای برخی از مسئولان دولتی گفت: صحبت‌هایی در این باره شده،‌ ولی‌ هنوز قطعی نشده است. چند وقت پیش هم اعلام کردند که 10 میلیون نفر را شناسایی کرده اند و قرار است حذف کنند، ولی همان را هم عملی نکردند؛ بنابراین، نمی شود روی این حرف ها زیاد حساب کرد.

وی در ادامه افزود: هنگامی ‌که این حرف ها زده شد، پس از مدت کوتاهی، معاون اول رئیس جمهور آنها را نفی کرد و گفت: هیچ کس شناسایی نشده است. متأسفانه دولت حرف های ضد و نقیضی می‌زند و روی این گونه مطالب هم نمی شود حساب باز کرد.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خاطرنشان کرد: هم اکنون حدود 300 لیزینگ غیر قانونی ـ‌ به گفته خود بانک مرکزی ـ‌ در حال فعالیت هستند‌ و حدود 700 مؤسسه اعتباری و صندوق بانک مرکزی‌ غیر قانونی وجود دارند و دولت توان مقابله با آن را ندارد، یا شاید توانمندی دارد و به نوعی به روی خودش‌ نمی‌آورد که با اینها مقابله کند. این درحالی است که نیروی انتظامی اعلام کرده ‌لیست شرکت ها و مؤسسات را به ما بدهید تا با آنها برخورد شود.

وی گفت: این کارها مربوط به بانک مرکزی است. بانک مرکزی موظف است این کار را انجام بدهد‌، ولی این کار را نمی‌کند و مردم را علاف خود کرده‌اند. در‌باره یارانه ها هم وضع به همین شکل است و دولت فقط‌ شعار می دهد. اگر راست می گویند بروند و همان کاری را بکنند که می گویند.

وی در پاسخ به اینکه دولت ادعا دارد قشرهای پردرآمد قابل حذف ‌نیستند، ولی می توان قشرهای کم درآمد را شناسا‌یی کرد و یارانه را تنها به آنان داد، حال آنکه مجلس قانون حذف پردرآمد‌ها را تصویب کرده است، گفت: این دو هیچ فرقی با هم ندارند. این بازی ‌با کلمات است و تنها هدف، وقت‌سوزی ‌است.

وی همچنین افزود: زمانی ما در مجلس از وزیر اقتصاد پرسیدیم که اگر زمانی رئیس جمهور نخواهد قانون یارانه ها و حذف پردرآمد‌ها ‌را انجام دهد، شما چکار خواهید کرد، در پاسخ گفت: من قانون را اجرا خواهم کرد، ولی در سال 92 این کار انجام نشد و اعلام کردند، رئیس جمهور مخالف است.

این نماینده مجلس در ادامه یادآور شد: دولت ‌من درآوردی برخی ‌اقلام را گران کرد‌ و معلوم نشد ‌در چه مرحله ای این کار انجام شده و‌ معلوم نشد،‌ قرار است چه کاری انجام شود. از سوی دیگر، ما در سال گذشته تصویب کردیم که تنها به نیازمندان یارانه داده شود و مصوبه سال قبل ما همین بوده است؛ اگر راست می گویند عمل کنند.

ثروتی در پایان افزود: ما نماینده مردم هستیم. از تعداد و اینکه چند میلیون‌ می خواهند حذف کنند، خبر نداریم. این وظیفه دولت است. دولت باید شناسایی ‌و ‌حذف کند؛ اما این کار را نمی‌کند! هم‌‌اکنون چند سال است، خط فقر را اعلام نمی‌کنند. باید اینها مشخص شود و سپس‌ به دنبال حذف یارانه ها بروند.

وی همچنین گفت: به هر حال حذف قشرهای پردرآمد کار خوبی است و ‌به صلاح کشور است. باید از هدر رفتن سرمایه‌های کشور جلوگیری کرد.


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار