بازدید 2313

ناگفته‌هایی از دیکتاتوری سعودی: زندان طولانی حتی برای انتقاد از ضعف قطار!

حتی یکی از مبلغان دینی که پایگاه اینترنتی‌اش دوازده میلیون پیرو دارد، به علت این که در پایگاه اینترنتی تویتر به سرویس ناکارآمد قطارها میان مکه و چند شهر دیگر در عربستان سعودی انتقاد کرده بود، مدت چهل روز زندانی شد.
کد خبر: ۵۰۵۷۵۹
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۸ 03 June 2015
یک روزنامه آمریکایی نوشت: دولت عربستان سعودی به مبلغان دینی سنی که در اینترنت تبلیغ می‌کنند، به شدت فشار آورده است که به عملیات بمباران یمن انتقاد نکنند.

به گزارش «تابناک»، پایگاه اینترنتی روزنامه کریستین ساینس مانیتور چاپ آمریکا، روز چهارشنبه در مقاله‌ای به قلم تیلور لاک نوشت: بسیاری از مبلغان دینی عربستان سعودی که از شبکه جهانی اینترنت برای تبلیغات خود استفاده می‌کنند، به دور از دایره کنترل دولت عربستان سعودی که مساجد و شبکه های تلویزیونی ماهواره ای این کشور را به شدت کنترل می کند، به انتقاد از سیاست های داخلی و خارجی عربستان سعودی مشغولند.

از اینرو، دولت عربستان سعودی، با دستگیریِ بسیاری از این مبلغان دینی و مسدود کردن پایگاه‌های اینترنتی‌شان، تلاش دارد از انتقادهای آنان به خصوص از عملیات بمباران یمن جلوگیری کند، زیرا مقامات سعودی نسبت به انتقاد به جنگ یمن بسیار حساس هستند.

حاکمان عربستان سعودی، علاوه بر آغاز جنگی آشکار در یمن، یک جنگ بی سر و صدا در داخل کشور خود علیه منتقدان به سیاست های دولت این کشور راه انداخته اند. نسل جدیدِ مبلغان دینی در عربستان سعودی از طریق شبکه اینترنت و استفاده از پایگاه های اینترنتی-اجتماعی مانند فیس بوک، تویتر و یوتوب، به طور مستقیم و به دور از کنترل‌های دولتی، با پیروان چند میلیونی خود در ارتباط هستند. آنان از دولت ریاض و متحدان مستبد آن در سایر کشورهای عربی آشکارا انتقاد می‌کنند.

اکنون در بحبوحه انتقادهای فزاینده‌ی آنلایان (برخط) از جنگ ریاض در یمن و همچنین انتقاد به خدمات ضعیف و ناکافی دولت عربستان سعودی در داخل این کشور، مقامات سعودی به سانسور، سرکوب، تهدید و بازداشت این مبلغان دینی روآورده‌اند. مثلاً دولت عربستان که اخیراً سه امام (مبلغ دینی) را در این کشور به علت انتقاد از سیاست‌های داخلی عربستان سعودی دستگیر کرده و همچنین بقیه مبلغان را تهدید کرده است که اگر از سیاستِ عربستان سعودی در قبال جنگ یمن، آشکارا حمایت نکنند، آنان را از تبلیغ در مساجد منع (ممنوع المنبر) خواهد کرد.

یکی از مبلغان دینی که در شبکه اینترنت تبلیغ می‌کند و خواست نامش فاش نشود گفت:‌ (مقامات سعودی) ما را تشویق می‌کنند که از عملیات «عاصفة الحزم» (طوفان قاطعیت) حمایت کنیم، اما این فشارها را تحت عنوان وطن‌دوستی (نه سرکوب منتقدان) برما وارد می‌کنند.

کریستین ساینس مانیتور افزود: در عین حال، سرکوب مخالفان، ملبغان اینترنتی و سایر ناراضیان در عربستان سعودی توسط حاکمان این کشور، با مسئله عملیات بمباران یمن آغاز نشده و به آن نیز ختم نمی شود، بلکه این حرکتی به مراتب گسترده‌تر است، زیرا به زعم حاکمان سعودی هیچکس در این کشور حق ندارد به دولت عربستان سعودی یا کشورهای متحدِ آن، انتقاد کند.

حتی یکی از مبلغان دینی که پایگاه اینترنتی‌اش دوازده میلیون پیرو دارد، به علت این که در پایگاه اینترنتی تویتر به سرویس ناکارآمد قطارها میان مکه و چند شهر دیگر در عربستان سعودی انتقاد کرده بود، مدت چهل روز زندانی شد. همین مبلغ دینی سال گذشته نیز به علت انتقاد به کودتای نظامی در مصر، که دولتی را روی کار آورد (دولت سیسی) از متحدان استوار عربستان سعودی است، بازداشت و زندانی شده بود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی